Příprava kampaně POL510 Miloš Gregor 3. března 2016 mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz skupinová práce! mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz volební kampaň financování výzkumy plán kampaně tým ! BONUS !
 desatero úspěšné kampaně mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz I.
 volební kampaň Kampaň je organizovaná snaha informovat, přesvědčovat a mobilizovat. Pippa Norris Volební kampaň pak je organizované úsilí kandidujících jednotlivců s cílem pomocí přesvědčování voličů zajistit dostatečnou podporu kandidujícímu. Jan Spousta mgregor@fss.muni.cz definice vymezení kampaně mgregor@fss.muni.cz ‣vytvořit trh s novým sbožím ‣zlepšit image ‣zvětšit povědomí o značce ‣udržet dosavadní příznivce ‣nabídnout konkrétní výhody produktu mgregor@fss.muni.cz cíle, charakteristiky a funkce David T. Danver & H. T. Gordon Hands ‣ informování ‣ přesvědčení ‣ posílit stávající podporu ‣ mobilizování …voličů mgregor@fss.muni.cz cíle, charakteristiky a funkce ‣kandidáta ‣politickou stranu ‣tvorbu image ‣obsahová kampaň mgregor@fss.muni.cz orientace kampaně na kritéria? mgregor@fss.muni.cz klasifikace mgregor@fss.muni.cz klasifikace ‣historické hledisko ‣náročnost ‣organizace ‣komunikace mgregor@fss.muni.cz II. financování zákony / pravidla v ČR mgregor@fss.muni.cz financování kampaní politických stran ‣ příspěvek za hlas (>1,5 %) ‣ příspěvek na činnost (> 3 %) za každých dalších 0,1 % ‣ příspěvek na mandát: poslanec / senátor kraj / Praha 100 Kč / hlas 6 000 000 Kč ročně 200 000 Kč ročně 855 000 Kč ročně 237 500 Kč ročně mgregor@fss.muni.cz kolik a za co? ‣ČSSD - 313 mio Kč ‣ANO - 293 mio Kč ‣KSČM - 227 mio Kč ‣TOP 09 - 189 mio Kč ‣ODS - 133 mio Kč ‣Úsvit - 122 mio Kč ‣KDU-ČSL - 121 mio Kč mgregor@fss.muni.cz kolik a za co? ‣rovnosti ‣svobody ‣veřejnosti ‣kontroly (Outlý 2001) mgregor@fss.muni.cz principy financování mgregor@fss.muni.cz principy financování (Outlý 2001) ‣rovnosti
 zabezpečení stejného přístupu politických stran k finančním zdrojům za účelem zajištění srovnatelných podmínek pro jejich činnost. mgregor@fss.muni.cz principy financování (Outlý 2001) ‣rovnosti ‣svobody
 umožnist průchod odlišným schopnostem různých politických stran získávat finanční prostředky svépomoci. mgregor@fss.muni.cz principy financování (Outlý 2001) ‣rovnosti ‣svobody ‣veřejnosti financování by mělo být transparentní (občanům a státu) skrze možnost nahlížení do finančních zpráv. mgregor@fss.muni.cz principy financování (Outlý 2001) ‣rovnosti ‣svobody ‣veřejnosti ‣kontroly
 možnost ověřit si pravdivost a úplnost informací, které strany ve svém účetnictví uvádějí proč to všechno? mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz ‣možnost svobodně se účastnit politické soutěže ‣hmotně zabezpečit fungování politické strany mezi volbami ‣komunikace s voliči ‣možnost pro příznivce strany podpořit názory a záměry hmotnými prostředky ‣zamezit střetu zájmů a korupci ‣omezit státní náklady na reprezentanty demokracie mgregor@fss.muni.cz cíle financování státní přímé státní nepřímé mgregor@fss.muni.cz 2 x 2 způsoby financování vlastní přímé vlastní nepřímé mgregor@fss.muni.cz III. plán kampaně mgregor@fss.muni.cz ‣timing ‣celkový rámec kampaně ‣plán po měsících ‣po týdnech ‣po dnech ‣po hodinách mgregor@fss.muni.cz plán kampaně úspěšná kampaň je naplánovaná kampaň. mgregor@fss.muni.cz nad čím se zamyslet před začátkem kampaně? mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz získejte co možná nejvíc informací. mgregor@fss.muni.cz výzkumy ‣benchmark polls ‣focus groups ‣analýza volebního obvodu ‣SWOT ‣analýza konkurence mgregor@fss.muni.cz výzkumy mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz IV. volební tým “… ten správnej tým!” mgregor@fss.muni.cz mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu volební manažér šéf volebního štábutiskové oddělení pokladník analytici
 a další pracovníci dobrovolníci externí
 poradci sponzoři KANDIDÁT celostátní vs. centralizovaná vs. horizontální vs. mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu regionální decentralizovaná vertikální členění ‣po kandidátovi nejdůležitější osoba v kampani ‣vybraný buď kandidátem, nebo poradci ‣finanční zodpovědnost ‣kontroluje celý tým a průběh celé kampaně ‣24/7 mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu Volební manažer mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu Šéf volebního štábu ‣u nás často zastává volební manažer ‣logistika a koordinace celé kampaně ‣administrativní práce ‣rychlá rozhodnutí ‣information flow mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu ‣fundraising, sponsoring, partneři ‣financování kampaně ‣finanční strategie ‣poptávání, zakázky, fakturování Pokladník mgregor@fss.muni.cz struktura a organizace volebního týmu ‣musí vždy mluvit za kandidáta ! ‣vždy na straně kandidáta ‣mediálně exponovaný ‣krizový management ‣flexibilita ‣improvizace Tiskový mluvčí mgregor@fss.muni.cz takže co je potřeba do začátku? mgregor@fss.muni.cz ‣legislativní rámec ‣volební štáb ‣průzkum veřejného mínění ‣strategie (vize –> strategie –> taktika) ‣finance ‣SWOT ‣sdělení ‣plán komunikace ‣harmonogram ‣dobrovolníci mgregor@fss.muni.cz cíle. plánu. strategie. implementace. mgregor@fss.muni.cz čeho se držet mgregor@fss.muni.cz děkuji za pozornost.