PSY033 Postupy kódování v kvalitativní analýze Katedra psychologie Fakulta sociálních studií MU 2016 Aktualizováno: 10. 2. 2016 Základní informace Základní charakteristika: Předmět je primárně určen studentům, kteří chtějí v rámci své dizertační práce využívat kvalitativní metodologii. Cílem předmětu je seznámit studenty pomocí přednášek a praktických cvičení s obecnými principy kódování, kategorizování, utváření témat, stejně jako s interpretací a aplikací různých perspektiv v kvalitativním výzkumu. Předmět nebude specificky zaměřen na jednotlivé konkrétní přístupy v kvalitativní analýze, ale zaměří se na jejich společný základ a zvládnutí řemeslných dovedností. Po jeho absolvování mají být studenti schopni zvolit hodný postup analýzy a samostatně analyzovat textová data. Určeno pro: Volitelný předmět, určený pro studenty doktorského studia psychologie. Kreditová zátěž: 4 ECTS Forma ukončení: zápočet Garance: Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Vyučující: Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Obsahové a časové rozvržení Výuka probíhá blokově v následujících termínech (vždy 9.45-13.00, učebna U44): Datum Téma Náplň 1 18.3. Základní kódování I Tvorba dat – principy, tipy. Kód, kategorie, téma, memo, role výzkumné otázky. 2 1.4. Základní kódování II „Bottom-up“ a „top-down“ přístup. Dobrá praxe kódování. CAQDAS. 3 8.4. Pokročilé formy kódování Hierarchizace kategorií, kódování vztahů, teoretické kódování, analýza napříč případy, rozdíly kódování v různých kvalitativních přístupech (tematická analýza, IPA, GTM,…). Indukce, abdukce, interpretace, kontextualizace. 4 15.4. Syntéza; publikace Integrace výsledků analýzy do výsledného seznamu témat či modelu. Konsenzus jako nástroj validizace. Formulace výsledků, popis metody. 5 22.4. Vlastní projekty studentů Prostor pro konzultace individuálních dizertačních projektů (studenti si připraví prezentaci svého projektu s otázkami). 20.5. Termín odevzdání seminární práce Požadavky na ukončení Podmínky absolvování předmětu: * prezence min. 4 z 5 seminářů; * prezentace vlastního projektu (5. seminář); * odevzdání seminární práce. Zadání seminární práce: Proveďte a zdokumentujte analýzu zadaného textu. Přitom důraz klaďte na vysvětlení a zdůvodnění svého analytického postupu. Předpokládaný rozsah: 5-10 normostran. Zadání bude upřesněno během výuky. Literatura Bryant, A., & Charmaz, K. (Eds.). (2007). The SAGE Handbook of Grounded Theory. London: SAGE Publications. Glaser, G. G. (1978). Theoretical Sensitivity: Advances in the Methodology of Grounded Theory. Mill Valley, CA: Sociology Press. Glaser, G. G. (1992). Emergence vs. Forcing: Basics of Grounded Theory Analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press. Glaser, G. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago, IL: Aldine Publishing Company. Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London: SAGE Publications. Kelle, U. (2005). „Emergence“ vs. „forcing“ of empirical data? A crucial problem of „grounded theory“ reconsidered. Forum Qualitative Socialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 6(2), Art. 27, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0502275. Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Los Angeles, CA: Sage. Strauss, A. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge: Cambridge University Press. Strauss, A., & Corbin, J. (1997). Grounded Theory in Practice. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. Strauss, A., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.