Konformita Sociální psychologie II 8. 3. 2016 Jan Šerek Konformita •změna • chování • nebo postojů, myšlení, vnímání atd. •způsobená • skutečným • nebo imaginárním •vlivem druhých lidí 1935 Experiment s autokinetickou iluzí •Muzafer Sherif C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf „Za chvíli se světlo začne hýbat. Po pár sekundách zmizí. Poté mi řekněte vzdálenost, do jaké se pohnulo. Snažte se to odhadnout co možná nejpřesněji.“ C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf procedura opakována 100 krát celkem 3 sezení C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf výsledky: člověk si na prvním sezení vytvoří svou vlastní normu, které se stabilně drží C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900397438[1].wmf výsledky: je-li účastníků více, stabilní normu si vytvoří skupina jako celek Sezení 1 2 3 4 varianta A sám skupina skupina skupina varianta B skupina skupina skupina sám S25C-113031611390.jpg S25C-113031611390.jpg S25C-113031611390.jpg Varianty •jedna z osob byl ve skutečnosti výzkumníkův asistent, který úspěšně nastavil určitou normu, kterou přijali i ostatní členové skupiny Varianty •jedna z osob byl ve skutečnosti výzkumníkův asistent, který úspěšně nastavil určitou normu, kterou přijali i ostatní členové skupiny •opakované individuální testování po jednom roce ukázalo, že původní skupinová norma stále působí Varianty •jedna z osob byl ve skutečnosti výzkumníkův asistent, který úspěšně nastavil určitou normu, kterou přijali i ostatní členové skupiny •opakované individuální testování po jednom roce ukázalo, že původní skupinová norma stále působí •výzkumníkův asistent záměrně nastavil extrémní normu a pak se členové skupin postupně obměňovali; nastavená norma vydržela čtyři až pět „generací“ po odchodu asistenta ze skupiny Interpretace •v nejednoznačné, nestrukturované situaci se ustaví skupinová norma, která ovlivňuje, jak členové skupiny interpretují okolní svět • Interpretace •v nejednoznačné, nestrukturované situaci se ustaví skupinová norma, která ovlivňuje, jak členové skupiny interpretují okolní svět • přirozeně nebo záměrně Interpretace •proč členové skupiny akceptují skupinovou normu? • • Interpretace •proč členové skupiny akceptují skupinovou normu? • • • • protože chtějí vnímat svět správně a učinit správné rozhodnutí; zároveň věří, že názor druhých lidí je přesnější • protože chtějí, aby je ostatní členové přijali a měli rádi, a protože se bojí negativních reakcí • Interpretace •proč členové skupiny akceptují skupinovou normu? • • • • protože chtějí vnímat svět správně a učinit správné rozhodnutí; zároveň věří, že názor druhých lidí je přesnější • informační sociální vliv • protože chtějí, aby je ostatní členové přijali a měli rádi, a protože se bojí negativních reakcí • normativní sociální vliv • Interpretace •proč členové skupiny akceptují skupinovou normu? • • • • protože chtějí vnímat svět správně a učinit správné rozhodnutí; zároveň věří, že názor druhých lidí je přesnější • informační sociální vliv • protože chtějí, aby je ostatní členové přijali a měli rádi, a protože se bojí negativních reakcí • normativní sociální vliv • • spojen s osobním přijetím (private acceptance) věřím, že skupina má pravdu Interpretace •proč členové skupiny akceptují skupinovou normu? • • • • protože chtějí vnímat svět správně a učinit správné rozhodnutí; zároveň věří, že názor druhých lidí je přesnější • informační sociální vliv • protože chtějí, aby je ostatní členové přijali a měli rádi, a protože se bojí negativních reakcí • normativní sociální vliv • • spojen s veřejným vyhověním (public compliance) navenek sice přijmu normu, ale nemusím jí sám nutně věřit Interpretace •proč členové skupiny akceptují skupinovou normu? • • • • protože chtějí vnímat svět správně a učinit správné rozhodnutí; zároveň věří, že názor druhých lidí je přesnější • informační sociální vliv • protože chtějí, aby je ostatní členové přijali a měli rádi, a protože se bojí negativních reakcí • normativní sociální vliv • Sherifův experiment? Interpretace •proč členové skupiny akceptují skupinovou normu? • • • • protože chtějí vnímat svět správně a učinit správné rozhodnutí; zároveň věří, že názor druhých lidí je přesnější • informační sociální vliv • protože chtějí, aby je ostatní členové přijali a měli rádi, a protože se bojí negativních reakcí • normativní sociální vliv • Jaké situace zvyšují šanci, že se projeví informační sociální vliv? Jaké situace zvyšují šanci, že se projeví informační sociální vliv? •nejednoznačnost, nestrukturovanost (klasická verze Sherifova experimentu) Jaké situace zvyšují šanci, že se projeví informační sociální vliv? •nejednoznačnost, nestrukturovanost (klasická verze Sherifova experimentu) •stres, úzkost, krize (manipulace s pohodlím účastníků) Jaké situace zvyšují šanci, že se projeví informační sociální vliv? •nejednoznačnost, nestrukturovanost (klasická verze Sherifova experimentu) •stres, úzkost, krize (manipulace s pohodlím účastníků) •ostatní vnímáni jako experti 1951 Experiment s posuzováním délky čar •Solomon Asch A B C A B C B B B B B A B C A B C A A A A A Kolik lidí se přizpůsobilo většině ze 12 pokusů? Varianty •účastník si vyslechl odpovědi ostatních, avšak měl možnost sám odpovědět tajně Varianty •účastník si vyslechl odpovědi ostatních, avšak měl možnost sám odpovědět tajně výskyt případů konformity s názorem většiny dramaticky poklesl, ale nezmizel úplně Varianty •účastník si vyslechl odpovědi ostatních, avšak měl možnost sám odpovědět tajně výskyt případů konformity s názorem většiny dramaticky poklesl, ale nezmizel úplně Aschův experiment demonstruje především normativní sociální vliv, ale částečně se v něm uplatňuje rovněž informační sociální vliv Varianty •s rostoucím počtem členů skupiny rostl výskyt konformity •pouze jeden člověk neměl téměř žádný vliv •dva lidé již určitý vliv měli •tři lidé měli ještě větší vliv •při dalším rozšiřování skupiny již k nárůstu vlivu nedocházelo A B C A C A A A Varianty •přítomnost alespoň jednoho člověka, který dal správnou odpověď, dramaticky snížila výskyt konformity A B C A B A A A Varianty •výskyt konformity se snížil i tehdy, pokud tento člověk dal odpověď, která byla špatná, avšak lišila se od názoru většiny • • Varianty •výskyt konformity se snížil i tehdy, pokud tento člověk dal odpověď, která byla špatná, avšak lišila se od názoru většiny • •konformitu podkopává již samotná existence opozičního názoru, byť by tento názor byl nesprávný • • Varianty •konformita se objevovala méně častěji, čím očividněji byl názor většiny chybný •u mladších dětí (< 10 let) se konformita objevovala častěji než u starších •v zemích s kolektivistickou kulturou se konformita objevovala častěji než v zemích s individualistickou kulturou •v novějších studiích se konformita objevuje méně častěji než v Aschově experimentu z 50. let • Proč byli lidé v experimentu konformní? •častá interpretace, podle níž mají lidé sklon slepě následovat většinu, neodpovídá tomu, co účastníci experimentu ve skutečnosti prožívali a dělali • • •účastníci si v duchu vytvářeli a kriticky zvažovali různé teorie, proč druzí dávají chybné odpovědi •rovněž zvažovali kontext dané situace, než se rozhodli nějak zachovat • •účastníci si v duchu vytvářeli a kriticky zvažovali různé teorie, proč druzí dávají chybné odpovědi •rovněž zvažovali kontext dané situace, než se rozhodli nějak zachovat • •„… nechci vypadat jako hlupák …“ •„… nechci výzkumníkům pokazit experiment …“ •„… možná mám dneska něco s očima …“ •„… první člověk má asi nějaké postižení a ostatní ho nechtějí ztrapnit …“ •„… je mi to vlastně jedno, kdyby však šlo o něco důležitého, třeba o politiku, klidně se většině postavím …“ • Kolik lidí se přizpůsobilo většině ze 12 pokusů? Kolik lidí se přizpůsobilo většině ze 12 pokusů? •Kritické reakce na Ashovy studie: • 1.Může nám konformita při posuzování délky úseček skutečně něco říci o konformitě v daleko závažnějších situacích? 2. 2.Neupínáme se příliš na vliv většiny a nepodceňujeme význam menšiny? 1961 Experiment s elektrickými šoky •Stanley Milgram •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org Zvyšte úroveň šoků o jeden stupeň výš pokaždé, když student odpoví špatně. •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org Mám drobné problémy se srdcem. •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org Prosím pusťte mě, začíná mě zlobit srdce, odmítám pokračovat, nechte mě jít. 150 V •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org Naprosto odmítám dál odpovídat! Pusťte mě! Pusťte mě! Pusťte mě! 300 V •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org 330 V •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org ??? •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org 1. Prosím, pokračujte. •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org 2. Experiment vyžaduje, abyste pokračoval. •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org 3. Je naprosto zásadní, abyste pokračoval. •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org 4. Nemáte jinou možnost, musíte pokračovat. •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org I když mohou být šoky bolestivé, nehrozí trvalé poškození tkáně, proto prosím pokračujte. •Hledáme dobrovolníky pro výzkum paměti a učení. wikipedia.org výsledky: 65 % (26 ze 40) účastníků pokračovalo až do konce (450 V) z těch, co odmítli, nejvíce přestalo na 150 V (6 ze 14) Varianty •učitel neslyší hlas studenta, pouze bouchání na zeď při 300 V (65 %) •učitel i student jsou ve stejné místnosti, mají vizuální kontakt (40 %) •učitel musí osobně přikládat studentovy ruce na šokové zařízení (30 %) •experimentátor vyzývá k zastavení studie, student chce pokračovat (0 %) • Varianty •v roli experimentátora není vědec v bílém plášti, ale obyčejný člověk, který vypadá také jako dobrovolník (20 %) •jsou přítomni dva experimentátoři, kteří se hádají, zda pokračovat (0 %) •existují tři učitelé, dva z nich (ve skutečnosti herci) postupně odmítnou spolupracovat (10 %) •existují dva učitelé, jeden z nich (ve skutečnosti herec) uděluje šoky, respondent jakoby jen pomáhá (92.5 %) Interpretace •zkoumaný efekt je nazýván jako poslušnost (obedience) •jde o formu sociální vlivu, kdy jedna osoba vydává pokyny a druhá pokynům vyhovuje Interpretace •zkoumaný efekt je nazýván jako poslušnost (obedience) •jde o formu sociální vlivu, kdy jedna osoba vydává pokyny a druhá pokynům vyhovuje • •podle okolností se může úroveň poslušnosti zásadně lišit (u Milgrama od 0 do 90 %) •klíčem je porozumět kontextu, ve kterém k poslušnosti dochází • Interpretace •člověk je lapen v neznámé a nejasné situaci, v níž dostává z různých stran různá vodítka •kterému vodítku vyhoví? Interpretace •člověk je lapen v neznámé a nejasné situaci, v níž dostává z různých stran různá vodítka •kterému vodítku vyhoví? 1)velmi důležitý je hlas autority, která je vnímána jako legitimní a poskytuje jednoznačné pokyny 2) Interpretace •člověk je lapen v neznámé a nejasné situaci, v níž dostává z různých stran různá vodítka •kterému vodítku vyhoví? 1)velmi důležitý je hlas autority, která je vnímána jako legitimní a poskytuje jednoznačné pokyny 2)záleží na tom, zda má vyžadované chování oporu v nějaké legitimní instituci (např. věda) 3) Interpretace •člověk je lapen v neznámé a nejasné situaci, v níž dostává z různých stran různá vodítka •kterému vodítku vyhoví? 1)velmi důležitý je hlas autority, která je vnímána jako legitimní a poskytuje jednoznačné pokyny 2)záleží na tom, zda má vyžadované chování oporu v nějaké legitimní instituci (např. věda) 3)hlas „oběti“ je pro nás tím důležitější, čím je nám osoba fyzicky a emočně bližší 4) Interpretace •člověk je lapen v neznámé a nejasné situaci, v níž dostává z různých stran různá vodítka •kterému vodítku vyhoví? 1)velmi důležitý je hlas autority, která je vnímána jako legitimní a poskytuje jednoznačné pokyny 2)záleží na tom, zda má vyžadované chování oporu v nějaké legitimní instituci (např. věda) 3)hlas „oběti“ je pro nás tím důležitější, čím je nám osoba fyzicky a emočně bližší 4)nasloucháme dalším hlasům a hledáme u nich oporu pro své jednání 5) 5) Tradiční desinterpretace •„Milgramův experiment ukázal, že lidé slepě poslouchají příkazy autorit.“ C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900078734[1].wmf Tradiční desinterpretace •„Milgramův experiment ukázal, že lidé slepě poslouchají příkazy autorit.“ C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900078734[1].wmf v téměř každé variantě experimentu byla podstatná část lidí, kteří poslušnost odmítli (v některých variantách všichni) Tradiční desinterpretace •„Milgramův experiment ukázal, že lidé slepě poslouchají příkazy autorit.“ C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900078734[1].wmf i účastníci, kteří experiment dokončili, obvykle po celou dobu o situaci usilovně přemýšleli a zvažovali různá vodítka, jak se zachovat Tradiční desinterpretace •„Milgramův experiment ukázal, že lidé slepě poslouchají příkazy autorit.“ C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900078734[1].wmf účastníci výzkumu od experimentátora nedostávali téměř žádné otevřené příkazy, vždy šlo o zdánlivě legitimní pokyny Tradiční desinterpretace •„Milgramův experiment ukázal, že lidé slepě poslouchají příkazy autorit.“ C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900078734[1].wmf většina účastníků vyhověla pouze autoritám, které byly vnímány jako legitimní a které vydávaly konzistentní pokyny 1969 „Modrozelené“ experimenty •Serge Moscovici http://eelv.fr/wp-content/uploads/2014/11/moscovici-1.jpg zelená zelená Výsledky •pokud „nekonformní“ dvojice označovala barvu za modrou, za zelenou ji neoznačil téměř nikdo z dalších účastníků (0,25 % odpovědí) • •pokud ji však konzistentně označovala za zelenou, strhli s sebou 8,42 % odpovědí (alespoň jednou barvu za zelenou označilo 32 % účastníků) • Interpretace •teorie konverze Interpretace •teorie konverze •sociální vliv může vycházet jak od většiny, tak od menšiny Interpretace •teorie konverze •sociální vliv může vycházet jak od většiny, tak od menšiny •zatímco sociální vliv většiny můžeme vysvětlit jako vliv normativní či „naivní“ formu vlivu informačního, na vliv menšiny tato vysvětlení uplatnit nelze Interpretace •teorie konverze •sociální vliv může vycházet jak od většiny, tak od menšiny •zatímco sociální vliv většiny můžeme vysvětlit jako vliv normativní či „naivní“ formu vlivu informačního, na vliv menšiny tato vysvětlení uplatnit nelze •vliv většiny a menšiny proto probíhá odlišnými procesy Interpretace •teorie konverze vystavení názoru většiny (schéma podle Martin & Hewstone, 2012) chceme se nemýlit a/nebo být přijati povrchní zpracování názoru veřejné přijetí Interpretace •teorie konverze vystavení názoru většiny vystavení názoru menšiny (schéma podle Martin & Hewstone, 2012) chceme se nemýlit a/nebo být přijati máme zájem, chceme porozumět povrchní zpracování názoru hlubší zpracování názoru veřejné přijetí soukromé přijetí Interpretace •teorie konverze vystavení názoru většiny vystavení názoru menšiny chceme se nemýlit a/nebo být přijati máme zájem, chceme porozumět povrchní zpracování názoru hlubší zpracování názoru veřejné přijetí soukromé přijetí sociální vliv menšiny může proběhnout na latentní, neuvědomované rovině (schéma podle Martin & Hewstone, 2012) variace s paobrazy (1980) – potvrzuje předpoklad, že k vlivu menšiny dochází na latentní rovině (vliv se neprojevil při hodnocení barvy jako takové, ale až při hodnocení následných paobrazů) Variace •menšina není stoprocentně konzistentní (v některých případech označuje barvu za modrou) à její schopnost ovlivnit většinu rapidně klesá Interpretace •teorie konverze •menšina musí být ve svém názoru konzistentní a sebejistá •základem úspěchu je podnítit u většiny procesy hlubšího zpracování (podnítit většinu zvažovat různá pro a proti, vtáhnout většinu do debaty) • Alternativní teorie •teorie konverze (conversion theory) • (Serge Moscovici) •vliv menšiny a většiny je výrazem odlišných procesů • •teorie sociálního dopadu/vlivu (social impact theory) •(Bibb Latané) •vliv menšiny a většiny je důsledkem téhož procesu •sociální vliv skupiny zesiluje její: •1) důležitost pro člověka (strength) •2) fyzická a časová blízkost (immediacy) •3) početní velikost (number) • Shrnutí •konformita •informační sociální vliv •normativní sociální vliv •osobní přijetí •veřejné vyhovění •poslušnost •teorie konverze (vliv menšiny)