Stereotypy a předsudky Sociální psychologie II 19. 4. 2016 Jan Šerek Obsah přednášky Stereotypy Jak stereotypy vznikají? Jak stereotypy fungují? Předsudky Jak předsudky vznikají? Jak se předsudky vyvíjejí? Co předsudky snižuje? Postoje vůči sociálním skupinám •kognitivní složka – stereotyp •emocionální – předsudek •behaviorální – diskriminace • C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\6GOWG4CS\MC900431640[1].png Stereotyp •přesvědčení o tom, že členové nějaké sociální skupiny sdílejí jisté vlastnosti •první použití v psychologickém kontextu: Walter Lippmann (1922) Stereotyp •přesvědčení o tom, že členové nějaké sociální skupiny sdílejí jisté vlastnosti •první použití v psychologickém kontextu: Walter Lippmann (1922) • •lze mít stereotypy rovněž o vlastní skupině •stereotypy nemusí být nutně negativní •ke stereotypům se nutně nemusí vázat nějaké emoce či chování • Stereotyp •přesvědčení o tom, že členové nějaké sociální skupiny sdílejí jisté vlastnosti •první použití v psychologickém kontextu: Walter Lippmann (1922) • •lze mít stereotypy rovněž o vlastní skupině •stereotypy nemusí být nutně negativní •ke stereotypům se nutně nemusí vázat nějaké emoce či chování • •pro sociální psychology jsou samozřejmě nejzajímavější negativní stereotypy o cizích skupinách … • Jak stereotypy vznikají? nutnou, ale ne dostačující podmínkou kategorizace Němci Češi Poláci Jak stereotypy vznikají? nutnou, ale ne dostačující podmínkou kategorizace • • • Němci Češi Poláci out-group in-group out-group Jak stereotypy vznikají? nutnou, ale ne dostačující podmínkou kategorizace na kategorizaci navazují další procesy, např.: •důraz na vnitroskupinové podobnosti a meziskupinové rozdíly Němci Češi Poláci Jak stereotypy vznikají? nutnou, ale ne dostačující podmínkou kategorizace na kategorizaci navazují další procesy, např.: •důraz na vnitroskupinové podobnosti a meziskupinové rozdíly •out-group homogeneity bias (vs. in-group differentiation) Němci Češi Poláci Jak stereotypy vznikají? Odkud se bere obsah stereotypů? Jak stereotypy vznikají? Odkud se bere obsah stereotypů? ultimate attribution error pozitivní chování negativní chování vlastní skupina (in-group) cizí skupina (out-group) Jak stereotypy vznikají? Odkud se bere obsah stereotypů? ultimate attribution error pozitivní chování negativní chování vlastní skupina (in-group) dispozice situace cizí skupina (out-group) situace dispozice Jak stereotypy vznikají? iluzorní korelace (Hamilton & Gifford), tj. tendence přecenit sílu vztahu mezi dvěma jevy, které jsou pro nás nějakým způsobem nápadné Odkud se bere obsah stereotypů? Jak stereotypy vznikají? iluzorní korelace (Hamilton & Gifford), tj. tendence přecenit sílu vztahu mezi dvěma jevy, které jsou pro nás nějakým způsobem nápadné Odkud se bere obsah stereotypů? Pozitivní Negativní Majorita 80 20 Minorita 8 2 Jak stereotypy vznikají? iluzorní korelace (Hamilton & Gifford), tj. tendence přecenit sílu vztahu mezi dvěma jevy, které jsou pro nás nějakým způsobem nápadné Odkud se bere obsah stereotypů? Pozitivní Negativní Majorita 80 20 Minorita 8 2 Jak stereotypy vznikají? iluzorní korelace (Hamilton & Gifford), tj. tendence přecenit sílu vztahu mezi dvěma jevy, které jsou pro nás nějakým způsobem nápadné Odkud se bere obsah stereotypů? Jak stereotypy vznikají? iluzorní korelace (Hamilton & Gifford), tj. tendence přecenit sílu vztahu mezi dvěma jevy, které jsou pro nás nějakým způsobem nápadné Odkud se bere obsah stereotypů? informace (např. z novin), které kombinují dva nápadné jevy, jsou pro nás vysoce zapamatovatelné a snadno se vybavují z paměti proto máme sklon nadhodnocovat například své odhady kriminality u minorit Jak stereotypy fungují? stereotypy fungují jako jakási schémata, která: •zaměřují naši pozornost •ovlivňují, jak interpretujeme nové informace •organizují naši zkušenost a usuzování •ovlivňují, jaké informace si vybavujeme Jak stereotypy fungují? stereotypy fungují jako jakási schémata, která: •zaměřují naši pozornost •ovlivňují, jak interpretujeme nové informace •organizují naši zkušenost a usuzování •ovlivňují, jaké informace si vybavujeme C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\6GOWG4CS\MC900431640[1].png C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\HIUB3LAY\MC900441419[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\HIUB3LAY\MC900441419[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\HIUB3LAY\MC900441419[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\HIUB3LAY\MC900441419[1].wmf Jak stereotypy fungují? stereotypy fungují jako jakási schémata, která: •zaměřují naši pozornost •ovlivňují, jak interpretujeme nové informace •organizují naši zkušenost a usuzování •ovlivňují, jaké informace si vybavujeme C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\6GOWG4CS\MC900431640[1].png C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\6GOWG4CS\MC900339234[1].wmf Jak stereotypy fungují? stereotypy fungují jako jakási schémata, která: •zaměřují naši pozornost •ovlivňují, jak interpretujeme nové informace •organizují naši zkušenost a usuzování •ovlivňují, jaké informace si vybavujeme C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\6GOWG4CS\MC900431640[1].png C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf Jak stereotypy fungují? stereotypy fungují jako jakási schémata, která: •zaměřují naši pozornost •ovlivňují, jak interpretujeme nové informace •organizují naši zkušenost a usuzování •ovlivňují, jaké informace si vybavujeme C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\6GOWG4CS\MC900431640[1].png C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MP900430959[1].jpg C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AO0JF1AB\MC900301300[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\HIUB3LAY\MC900441419[1].wmf Jak stereotypy fungují? proč se vůbec stereotypy řídíme …? Jak stereotypy fungují? proč se vůbec stereotypy řídíme …? sociálně kognitivní přístup (Fiske): •„cognitive miser“ (skrblík, lenoch) •„motivated tactician“ Jak stereotypy fungují? proč se vůbec stereotypy řídíme …? sociálně kognitivní přístup (Fiske): •„cognitive miser“ (skrblík, lenoch) •„motivated tactician“ sociálně identitní přístup (Tajfel, Turner): •každá percepce je kategorická, jedná se o předpoklad našeho fungování v rámci společnosti Jak stereotypy fungují? proč se vůbec stereotypy řídíme …? sociálně kognitivní přístup (Fiske): •„cognitive miser“ (skrblík, lenoch) •„motivated tactician“ sociálně identitní přístup (Tajfel, Turner): •každá percepce je kategorická, jedná se o předpoklad našeho fungování v rámci společnosti teorie sociálních reprezentací (Moscovici): •stereotyp není jen individuální obrázek v naší hlavě, ale součást kultury; existuje nezávisle na jednotlivci Předsudek postoj vůči určitému cíli (obvykle sociální skupině), který je Předsudek postoj vůči určitému cíli (obvykle sociální skupině), který je předem připravený Předsudek postoj vůči určitému cíli (obvykle sociální skupině), který je předem připravený, nebere ohled na individualitu a alternativní vysvětlení Předsudek postoj vůči určitému cíli (obvykle sociální skupině), který je předem připravený, nebere ohled na individualitu a alternativní vysvětlení, fixovaný Předsudek postoj vůči určitému cíli (obvykle sociální skupině), který je předem připravený, nebere ohled na individualitu a alternativní vysvětlení, fixovaný a obvykle se silným emocionálním nábojem Předsudek postoj vůči určitému cíli (obvykle sociální skupině), který je předem připravený, nebere ohled na individualitu a alternativní vysvětlení, fixovaný a obvykle se silným emocionálním nábojem Proč předsudky vznikají? Proč předsudky vznikají? máme k nim trvalé dispozice Proč předsudky vznikají? máme k nim trvalé dispozice všichni někteří více než jiní Proč předsudky vznikají? máme k nim trvalé dispozice všichni někteří více než jiní „biologická“ vysvětlení Biologická vysvětlení předsudků •člověk má vrozený instinkt bránit své teritorium proti vetřelcům •xenofobie je přirozenou sebeobranou skupin, které sdílejí tytéž geny •předsudky jsou pochopitelné z hlediska evoluce Ardrey, Lorenz, Morris, Dawkins, Wilson (sociobiologie) Biologická vysvětlení předsudků Kritika •inter-individuální variabilita •obsahová variabilita • • Proč předsudky vznikají? máme k nim trvalé dispozice všichni někteří více než jiní „biologická“ vysvětlení Proč předsudky vznikají? máme k nim trvalé dispozice všichni někteří více než jiní „biologická“ vysvětlení dispoziční vysvětlení Dispoziční vysvětlení předsudků •předsudky vůči cizím skupinám se často objevují pohromadě (pokud má člověk předsudky vůči jedné skupině, často je má i vůči dalším skupinám) •tato „předsudečnost“ se často spojuje s dalšími stabilními rysy Adorno, Frenkel-Brunswick, Levinson, Sanford Dispoziční vysvětlení předsudků •existuje určitý osobnostní syndrom, charakteristický rigiditou a netolerancí k dvojznačnosti •tento osobnostní syndrom vzniká v dětství potlačením negativních agresivních pocitů vůči autoritářským rodičům •výsledkem je spořádaný občan, který silně respektuje společenská pravidla a autority, avšak zároveň v sobě má velké množství hostility vůči tomu, co je neočekávané, cizí, nekonvenční a nejednoznačné •původní verze známá jako teorie autoritářské osobnosti Adorno, Frenkel-Brunswick, Levinson, Sanford Dispoziční vysvětlení předsudků pravicové autoritářství sociální dominance Dispoziční vysvětlení předsudků pravicové autoritářství sociální dominance Altemeyer tendence vidět svět v kategoriích „my“ a „oni“, kteří ohrožují naše hodnoty“ respekt k autoritám a podpora jejich tvrdého postupu vůči morálně problematickým skupinám či osobám mix submise, agrese a konvencionalismu Dispoziční vysvětlení předsudků pravicové autoritářství sociální dominance Altemeyer tendence vidět svět v kategoriích „my“ a „oni“, kteří ohrožují naše hodnoty“ respekt k autoritám a podpora jejich tvrdého postupu vůči morálně problematickým skupinám či osobám mix submise, agrese a konvencionalismu Sidanius & Pratto tendence schvalovat nerovné postavení mezi sociálními skupinami odmítání pomoci skupinám v podřazeném postavení obvykle přítomen nějaký „legitimizující mýtus“ • Dispoziční vysvětlení předsudků pravicové autoritářství sociální dominance Altemeyer tendence vidět svět v kategoriích „my“ a „oni“, kteří ohrožují naše hodnoty“ respekt k autoritám a podpora jejich tvrdého postupu vůči morálně problematickým skupinám či osobám mix submise, agrese a konvencionalismu Sidanius & Pratto tendence schvalovat nerovné postavení mezi sociálními skupinami odmítání pomoci skupinám v podřazeném postavení obvykle přítomen nějaký „legitimizující mýtus“ • The Right-Wing Authoritarianism Scale (RWA3D) Klíčem ke správnému životu jsou poslušnost, disciplína a slušnost. Naše země potřebuje silnou vládu, která zjedná pořádek a navede nás na správnou cestu. Namísto všech možných „občanských práv a svobod“ potřebuje naše země jedno jediné – zákon a pořádek. To, že jsme se odklonili od tradic, se jednoho dne ukáže jako osudová chyba. Dispoziční vysvětlení předsudků pravicové autoritářství sociální dominance Sidanius & Pratto tendence schvalovat nerovné postavení mezi sociálními skupinami odmítání pomoci skupinám v podřazeném postavení obvykle přítomen nějaký „legitimizující mýtus“ • Social Dominance Orientation Scale Asi je to v pořádku, že jsou některé skupiny na vrcholku společností, zatímco jiné na jejím spodu. (*) Všechny skupiny by měly mít v životě stejné šance. Některé skupiny ve společnosti jsou jednoduše horší než jiné skupiny. (*) Naším cílem by měla být rovnost všech skupin. Dispoziční vysvětlení předsudků Kritika •geografická a historická variabilita výskytu předsudků •intra-individuální variabilita napříč kontexty a v průběhu života Proč předsudky vznikají? máme k nim trvalé dispozice všichni někteří více než jiní „biologická“ vysvětlení dispoziční vysvětlení Proč předsudky vznikají? máme k nim trvalé dispozice všichni někteří více než jiní „biologická“ vysvětlení dispoziční vysvětlení předsudky jsou reakcí na určitou situaci Proč předsudky vznikají? máme k nim trvalé dispozice všichni někteří více než jiní „biologická“ vysvětlení dispoziční vysvětlení předsudky jsou reakcí na určitou situaci situační vysvětlení Situační vysvětlení předsudků předsudky jsou často produktem normativní konformity, tedy tendence vyhovět očekáváním vlastní skupiny a být v ní akceptován •historické posuny v tom, jaká skupina je terčem předsudků a jakou sílu předsudky mají Situační vysvětlení předsudků předsudky jsou často produktem normativní konformity, tedy tendence vyhovět očekáváním vlastní skupiny a být v ní akceptován •historické posuny v tom, jaká skupina je terčem předsudků a jakou sílu předsudky mají •změny předsudků jako důsledek změny sociálního prostředí – např. lidé, kteří se přestěhovali do New Yorku, přijali zdejší antisemitskou normu (Watson, 1950), anebo američtí jižané, kteří vstoupili do armády, začali vykazovat méně předsudků vůči černochům (Pettigrew, 1958) Situační vysvětlení předsudků teorie obětního beránka Hovland & Sears •podle analýzy archivních dat míra lynčování na americkém jihu negativně korelovala s cenou bavlny • • Situační vysvětlení předsudků teorie obětního beránka Hovland & Sears •podle analýzy archivních dat míra lynčování na americkém jihu negativně korelovala s cenou bavlny •předsudky mají základ v pociťované (ekonomické) frustraci vlastní skupiny •obracejí se vůči nějaké snadno identifikovatelné skupině, které je připsána odpovědnost za nastalou situaci •teorie ukazuje, že lidé mohou mít tendenci obracet svůj hněv, nejistotu a frustraci vůči cizí (obvykle slabší) skupině • • • teorie realistického konfliktu Sherif & Sherif •předsudky vznikají v situacích přímého soupeření sociálních skupin o vzácné zdroje a hodnoty (půda, pracovní místa, domovy atd.) •cesta od pouhého soupeření k negativnímu vnímání příslušníků druhých skupin Situační vysvětlení předsudků Sherif, M. et al. (1961). The Robbers Cave Experiment. Intergroup Conflict and Cooperation. Institute of Group relations, University of Oklahoma. experiment s jedenáctiletými chlapci na letním táboře náhodné rozdělení do dvou soupeřících skupin studium vzniku vzájemných předsudků Situační vysvětlení předsudků Situační vysvětlení předsudků teorie sociální identity (Turner & Tajfel) •přirozená tendence kategorizovat sociální svět na „my“ (in-group) a „oni“ (out-group) •skupiny, které považujeme za členské, tvoří součást naší sociální identity Situační vysvětlení předsudků teorie sociální identity (Turner & Tajfel) •máme dvě důležité potřeby, které může kategorizace naplňovat •udržet si pozitivní sebehodnocení skrze pozitivní skupinovou identitu •své sebehodnocení odvozujeme od vnímané hodnoty členských skupin •tuto hodnotu odvozujeme skrze srovnání s nečlenskými skupinami • • • Situační vysvětlení předsudků teorie sociální identity (Turner & Tajfel) •máme dvě důležité potřeby, které může kategorizace naplňovat •udržet si pozitivní sebehodnocení skrze pozitivní skupinovou identitu •své sebehodnocení odvozujeme od vnímané hodnoty členských skupin •tuto hodnotu odvozujeme skrze srovnání s nečlenskými skupinami •redukovat nejistotu •předsudky napomáhají lepší strukturaci světa, protože zdůrazňují rozdíly mezi skupinami • • • • Situační vysvětlení předsudků Branscombe, N. R., & Wann, D. L. (1994). Collective self-esteem consequences of outgroup derogation when a valued social identity is on trial. European Journal of Social Psychology, 24, 641-657. Situační vysvětlení předsudků Sinclair, L., & Kunda, Z. (1999). Reactions to a black professional: motivated inhibition and activation of conflicting stereotypes. Journal of personality and social psychology, 77, 885-904. Jsi špatný student! C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\1G02RS9R\MC900278548[1].wmf Situační vysvětlení předsudků Sinclair, L., & Kunda, Z. (1999). Reactions to a black professional: motivated inhibition and activation of conflicting stereotypes. Journal of personality and social psychology, 77, 885-904. Jsi špatný student! C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\7NLOFVGF\MC900287501[1].wmf Situační vysvětlení předsudků text popisující obě skupiny jako velmi podobné text popisující obě skupiny jako velmi odlišné studentům zdůrazněna společná identita (ohrožení oborové výjimečnosti) studentům zdůrazněna společná i oborová identita Hornsey, M. J., & Hogg, M. A (2000). Intergroup Similarity and Subgroup Relations: Some Implications for Assimilation. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 948-958. C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\1G02RS9R\MC900240789[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900278564[1].wmf text popisující obě skupiny jako velmi podobné text popisující obě skupiny jako velmi odlišné studentům zdůrazněna společná identita (ohrožení oborové výjimečnosti) studentům zdůrazněna společná i oborová identita menší předsudky větší předsudky C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\1G02RS9R\MC900240789[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900278564[1].wmf Hornsey, M. J., & Hogg, M. A (2000). Intergroup Similarity and Subgroup Relations: Some Implications for Assimilation. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 948-958. Situační vysvětlení předsudků text popisující obě skupiny jako velmi podobné text popisující obě skupiny jako velmi odlišné studentům zdůrazněna společná identita (ohrožení oborové výjimečnosti) větší předsudky menší předsudky studentům zdůrazněna společná i oborová identita menší předsudky větší předsudky C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\1G02RS9R\MC900240789[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900278564[1].wmf Hornsey, M. J., & Hogg, M. A (2000). Intergroup Similarity and Subgroup Relations: Some Implications for Assimilation. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 948-958. Situační vysvětlení předsudků text popisující obě skupiny jako velmi podobné text popisující obě skupiny jako velmi odlišné studentům zdůrazněna společná identita (ohrožení oborové výjimečnosti) větší předsudky menší předsudky studentům zdůrazněna společná i oborová identita menší předsudky větší předsudky C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\1G02RS9R\MC900240789[1].wmf C:\Users\Serek\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\V3S8CW7K\MC900278564[1].wmf vědomí, že jsme stejní jako oni, snižuje předsudky … … ale pouze pokud tím není ohrožena identita (pocit výjimečnosti) naší skupiny Hornsey, M. J., & Hogg, M. A (2000). Intergroup Similarity and Subgroup Relations: Some Implications for Assimilation. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 948-958. Situační vysvětlení předsudků Jak se předsudky vyvíjejí? v roce 1954 popsal Gordon Allport 5 stádií vývoje etnických předsudků ve společnosti: 1. Pomlouvání 2. Vyhýbání se 3. Diskriminace 4. Fyzické útoky 5. Vyhlazení Co předsudky snižuje? Co předsudky snižuje? 1.kontakt (Allport) a.podpora autority, která zavádí žádoucí sociální normu b.možnost osobních přátelských interakcí c.členové obou skupin mají rovný status d.členové skupin jsou na sobě vzájemně závislí při spolupráci na společném cíli Co předsudky snižuje? 2.dekategorizace a rekategorizace 3. •personalizace členů cizí skupiny (odstranění kategorií jako takových) •zdůraznění společné identity obou skupin Co předsudky snižuje? 2.dekategorizace a rekategorizace 3. •personalizace členů cizí skupiny (odstranění kategorií jako takových) •zdůraznění společné identity obou skupin problémy •v řadě případů obtížná proveditelnost •potlačení kategorií může být ohrožující Co předsudky snižuje? 3.sociální normy, sociální vliv odmítající předsudky Co předsudky snižuje? Stangor, Ch., Sechrist, G. B., & Jost, J. T. (2001). Changing racial beliefs by providing consensus information. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 486-496. změřeny stereotypy o lidech černé barvy pleti informace: ostatní studenti měli pozitivnější odpovědi informace: ostatní studenti měli negativnější odpovědi Co předsudky snižuje? Stangor, Ch., Sechrist, G. B., & Jost, J. T. (2001). Changing racial beliefs by providing consensus information. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 486-496. změřeny stereotypy o lidech černé barvy pleti informace: ostatní studenti měli pozitivnější odpovědi informace: ostatní studenti měli negativnější odpovědi posun pozitivním směrem posun negativním směrem rasové stereotypy, o kterých se participanti domnívali, že jsou široce sdílené dalšími studenty, se staly odolnějšími vůči změně Co předsudky snižuje? jak tedy strukturovat meziskupinový kontakt? Co předsudky snižuje? jak tedy strukturovat meziskupinový kontakt? osobní rozměr Co předsudky snižuje? jak tedy strukturovat meziskupinový kontakt? osobní rozměr vzájemná spolupráce, závislost a společný cíl Co předsudky snižuje? jak tedy strukturovat meziskupinový kontakt? osobní rozměr vzájemná spolupráce, závislost a společný cíl přítomnost nepředsudečných sociálních norem Co předsudky snižuje? jak tedy strukturovat meziskupinový kontakt? osobní rozměr vzájemná spolupráce, závislost a společný cíl přítomnost nepředsudečných sociálních norem komplementární, ale rozdílné role (?) + umožní uchovat si pocit skupinové jedinečnosti + redukce předsudků je kognitivně jednodušší - z dlouhodobého hlediska vytvářejí potenciál pro další udržování předsudků Co předsudky snižuje? jak tedy strukturovat meziskupinový kontakt? osobní rozměr vzájemná spolupráce, závislost a společný cíl přítomnost nepředsudečných sociálních norem komplementární, ale rozdílné role (?) alternativní řešení: rozvoj duálních identit Co předsudky snižuje? 4. motivace změnit naše automatické předsudečné reakce při aktivaci předsudků a stereotypů se uplatňují dva procesy (Patricia Devine): automatické zpracování bez možnosti kontroly aktivuje obsah stereotypu kontrolované zpracování vědomě obsah stereotypu zvážíme a rozhodneme se jej ignorovat Co předsudky snižuje? 4. motivace změnit naše automatické předsudečné reakce při aktivaci předsudků a stereotypů se uplatňují dva procesy (Patricia Devine): automatické zpracování bez možnosti kontroly aktivuje obsah stereotypu kontrolované zpracování vědomě obsah stereotypu zvážíme a rozhodneme se jej ignorovat … ne vždy jsme motivovaní nebo schopní druhý proces zapojit