PSY260 Aplikovaná vývojová psychologie 12/5/2015 Mgr.Táňa Sedláková Stáří a stárnutí Co nás dnes čeká? PSY260 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? II. Proč je důležité rozvíjet poznání gero-psychologie? III. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie a) Proměny prarodičovství – výzkum b) Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory – praxe c) Centrum pro poruchy paměti – Nemocnice u sv. Anny IV. Odborné časopisy, inspirace - filmy a literatura V. Literatura Danielle - https://vimeo.com/74033442 2/21 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? PSY260 Cvičení po ránu Položte bílý papír před sebe tak, aby jeho delší strana byla rovnoběžná s tabulí. Udělejte přibližně ve středu papíru horizontální čáru z jedné strany na druhou. Poté papír přeložte na polovinu. Místo, kde se vaše čára protíná s předělem, označte číslem 50 (věk). Představte si, že vaše čára je životní cestou nebo životním cyklem člověka. Poté na čáře zaznačte odpovědi na následující otázky. 3/21 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? PSY260 • Kolik vám je let? • Kolika let byste se chtěl/a dožít? • Jaký je v ČR průměrný věk dožití? • Jaký věk je v ČR stanoven jako formální odchod do důchodu? • Pokuste se odhadnout, kdy se podle Vás žena začíná cítit „stará“? Kdy se muž začíná cítit „starý“? • Vyberte jednoho se svých prarodičů a odpovězte na otázky: • Kolik mu/jí je let? • Na kolik si myslíte, že se cítí? • Dobrovolný úkol - Kolik let je Karlu Gottovi? 4/21 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? PSY260 5/21 I. Jaký je význam věku v kontextu celoživotního vývoje? PSY260 Shrnutí úlohy • Neděje na dožití narůstá. Stáří je delším a různorodějším vývojovým obdobím, co se promítá i do teorií life-spanu (seminář Vývojová psychologie II). • Potřeba rozlišovat mezi chronologickým, biologickým, sociálním a psychologickým věkem. • Koncepty „lepšího“ stárnutí jsou reakcemi na omezené biologické definice stáří jako a apriorního úpadku, závislosti, biologické deteriorace a institucionalizace: • produktivní stárnutí (Bass, Caro, 2001) • úspěšné stárnutí (Baltes, Baltes, 1990, Crosnoe, Elder, 2002) • pozitivní stárnutí (Gergen, Gergen, 2002) • zdravé stárnutí (WHO, 2013) • aktivní stárnutí (Walker, 2000) • O stáří obvykle uvažujeme jako o období 60+, což znamená, že jde častokrát o období trvající 20, 30, někdy dokonce 40 let (v roku 2013 se sto let dožilo 731 obyvatelů ČR). Kým o novorozenci a čtyřicetiletém člověku bychom přirozeně nikdy neuvažovali jako o členech stejné sociální skupiny, v případě starších lidí se to děje běžně. Stárnutí ovšem v posledních letech přecházejí procesy diverzifikace a individualizace, a proto je nutné fenomény týkající se vývojového období staří promýšlet citlivěji a pozorněji. 6/21 II. Proč je důležité rozvíjet poznání geropsychologie? PSY260 . dlouhověkost living longer vs. living better? . stoupající počet lidí v pozdějších fázích vývoje hrozba a panika vs. společenský úspěch? . důraz na mládí, růst a výkon adorace mládí vs. boj proti stárnutí? . stereotypizace a diskriminace seniorů starší lidi jako naše „břímě“ vs. rozšířený ageismus jako „břímě“ pro život starších lidí? 7/21 III. Proč je důležité rozvíjet poznání geropsychologie? PSY260 Auto-ageismus • Co je zajímavé na ageismu z psychologického hlediska? Cílem není skupina, jak je to třeba u rasismu, sexismu nebo xenofobie, nýbrž přirozené vývojové období (každého) člověka. • Jaká rizika může podle vás auto-ageismus představovat pro člověka a jeho individuální vývoj? • Příklad studie Levy, B. R., Slade, M. D., Kunkel, S. R., Kasl, S. V. (2002). Longevity increased by positive self-perceptions of aging. Journal of Personality and Social Psychology, 83(2), 261-70) „In Levy's longitudinal study of 660 people 50 years and older, those with more positive selfperceptions of aging lived 7.5 years longer than those with negative self-perceptions of aging.“ (Levy et al., 2002) 8/21 III. Proč je důležité rozvíjet poznání geropsychologie? PSY260 Co můžeme dělat, abychom ageismus ve vztazích redukovali? • Odpověď Americké psychologické asociace: • http://www.apa.org/monitor/may03/fighting.aspx • Odpověď pražské Elpidy: • https://www.youtube.com/watch?v=PKdz_5fvfko • Odpověď sociálních a humanitních věd (?) . gerontologické disciplíny. Geropsychologie Sociologie věku a stárnutí Sociální práce (vývojová, kognitivní, sociální psychologie, klinická psychologie, neuropsychologie, poradenství a psychoterapie) Sociální gerontologie (Birren, Butler) Narativní gerontologie (Randall, Keynot) Kulturní gerontologie (Gilleard, Higgs) ... 9/21 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 a) Proměny prarodičovské role – výzkum b) Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory – NGO Život90 c) Centrum pro poruchy paměti – ICRC, Nemocnice u sv. Anny 10/21 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 a) Proměny prarodičovské role – výzkum Utvořte menší skupinky a diskutujte v nich o nadcházejících třech otázkách týkajících se prarodičovství. Dělejte si poznámky; bude následovat širší diskuze o odpovědích. 11/21 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 a) Proměny prarodičovské role – výzkum • Jaké okolnosti mají podle vás vliv na proměnu současné role prarodičů? • Zkuste popsat, jakou podobu mohou v současnosti nabývat vztahy mezi vnuky a prarodiči: • Frekvence kontaktu (strukturálně-vztahový komponent) • Participace na aktivitách (behaviorálně-interaktivní komponent) • Závazek (socio-kognitivní komponent) • Jaké jiné sociální a rodinné role formují kontext, v němž staří lidé v současnosti naplňují roli babičky nebo dědy? 12/21 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 b) Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory • Pražská nezisková organizace Život90 • Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory • Dobrovolníci – „aktivní“ senioři • „Osamělí“ senioři • Koordinátorka projektu • Psycholožka • Představení paní Anny (76) a pana Jana (90) 13/21 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 b) Projekt přátelských návštěv pro osamělé seniory Utvořte podobně jako v předcházející úloze menší skupinky a pokuste se navrhnout školení dobrovolníků v programu přátelských návštěv. • Na co by měli být „aktivnější“ senioři, kteří budou „osamělé“ seniory v jejich domácnostech pravidelně navštěvovat, z psychologického hlediska připraveni? • Co byste jim jako psychologové na školení rádi předali? • S jakým poznáním by měli dobrovolníci ze školení odejít? Vaše postřehy budeme následně diskutovat společně. 14/21 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 c) Centrum pro poruchy paměti – ICRC, Nemocnice u sv. Anny • Neuroepidemiologická databáze • longitudinální studie • zatím 6 let • N= 438 • Sledování: RA, dem, neurologické vyšetření, MRI, neuropsychologie, genetika, dotazníky – SMC, pečující, FAQ, spánkový dotazník, SHALOM, DUREL, mentální, fyzická aktivita apod. • Podstata neuropsychologického vyšetření • testované kognitivní domény • typy testu • Hlavní funkcí neuropsychologického vyšetření je diferenciální diagnostika (mgr stadium) 15/21 IV. Ukázky aplikace poznatků vývojové psychologie PSY260 c) Centrum pro poruchy paměti – Nemocnice u sv. Anny Utvořte podobně jako v předcházející úloze menší skupinky, studujte neuropsychologické zprávy pacientů s různými typy kognitivních potíží. V každém z týmu připravte jednu otázku týkající se vývojových aspektů stárnutí, na kterou se společně pokusíme odpovědět. 16/21 V. Odborné časopisy a inspirace PSY260 • Journal of Applied Developmental Psychology • Psychology and Ageing • Journals of Gerontology – Series B Psychological Sciences and Social Sciences • Journal of Ageing Studies • Journal of Aging and Identity • International Journal of Ageing and Later Life • International Journal of Aging and Human Development • Journal of Intergenerational Relationships, • Ageing and Society • ... • Positive Ageing Newsletter • Human Values in Aging Newsletter 17/21 V. Inspirace – filmy PSY260 • Nebe a led (2015) • https://www.youtube.com/watch?v=V9vuJT2KKjY • Mladosť (2015) • https://www.youtube.com/watch?v=-T7CM4di_0c • Amor (2012) – neformální domácí péče o člověka s DAT • https://www.youtube.com/watch?v=F7D-Y3T0XFA • Co kdybychom žili společně? (2011) https://www.youtube.com/watch?v=NQJlnw-NXus • Staletý stařík, který vylezl z okna a zmizel (2013) • https://www.youtube.com/watch?v=_8MW_xRyEPM • Všechno je možné (2013) • https://www.youtube.com/watch?v=Fm290fg5H1s • Šmejdi (2013) • https://www.youtube.com/watch?v=emlvB2NT_bc • … 18/21 V. Inspirace – literatura a divadlo PSY260 • Iris Murdoch – A Memoir of Iris Murdoch (1998) • Philip Roth –Everyman (2007) • Paul Auster – Winter Diary (2013) • Bohumila Grogerová – Rukopis (2008) • Skomsvold Kjersti - Čím jdu rychleji, tím jsem menší (2012) • Divadlo: Šest miliard sluncí (Kabinet múz): • https://www.youtube.com/watch?v=8tQ_fSRsM4A 19/21 VII. Na závěr PSY260 • Naše FB stránka: Stárnutí: Je věk jenom číslo? • Interdisciplinární předmět: SOC570 Sociální gerontologie: koncepty a kontroverze • Pokud Vás bude cokoli v této oblasti zajímat: • doc. Lacinová anebo místnost č. 3.45 Ďakujem za pozornosť. Táňa Sedláková: t.sedlakova@gmail.com 20/21 VII. Základná literatura PSY260 • APA: What practicioners should know about working with older people. • Baltes, P. B., Baltes, M. M. (1990). Successful Aging: Perspectives from the behavioral sciences. Cambridge: Cambridge University Press. • Bass, S. A., Caro, F. G. (2001). Productive Ageing: A conceptual framework. In N. MorrowHowell, J. Hunterlong, M., Sharraden (eds.), Productive Ageing: Concepts and Challenges (S. 37-78). London: The John Hopkins University Press. • Crosnoe, R., Elder, G. H. (2002). Successful adaptation to the later years: A life course approach to aging. Social Psychology Quarterly, 66(4), 39-328. • Gergen, K. J., Gergen, M. (2002). Positive ageing: Reconstructing the life course. In J. F. Gubrium, J. A. Hostein, Ways of ageing. S. 203-223. Malden: Blackwell Publishing. • Havighurst, R. (1954). Flexibility and the social roles of the retired. American Journal of Sociology, 59(4), 309-311. • Havinghurst, R., Neugarten, B. L., Tobin, S. (1964). Disengagement and Patterns of Aging. Journal of Gerontology, 4. • Levy, B. R., Slade, M. D., Kunkel, S. R., Kasl, S. V. (2002). Longevity increased by positive selfperceptions of aging. Journal of Personality and Social Psychology, 83(2), 261-70) • Vidovićová, L. (2008). Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovi univerzity. • Walker, A. (2002). A strategy for Active Ageing. International Social Security Review, 55, 121- 138. • WHO (2013). Strategy and action plan for healthy ageing in Europe. 21/21