KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH 17. 3. 2016 Kateřina Hašková, katerina.hasek@gmail.co m 1. Zkušenosti s kariérovým poradenstvím na základních školách 2. Kariérové poradenství na základních školách v ČR a zahraničí 3. Teorie kariérového rozvoje 4. Seminární práce 5. Typy na odkazy, literaturu a zdroje KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ • Celoživotní (např. Vuorinen & Watts, 2015; Watts & Sultana, 2003) • Široká škála aktivit (např. NICE, 2014; Schiersmann et al, 2012) • Dopady pro jednotlivce i společnost (např. Vuorinen & Watts, 2015; Sultana, 2010; Plant, 2005) • Multidisciplinární (např. Schiersmann et al, 2012, Valach & Young, 2009) • Důležitost kontextu (např. Arulmani, 2014; Reid & West, 2014) Zdroj: CST Inspired Minds Careers 2030 http://careers2030. cst.org/ TRENDY V KARIÉROVÉM PORADENSTVÍ KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ V ČR • Školská poradenská zařízení: pedagogickopsychologické poradny, speciálně pedagogická centra • Školská poradenská pracoviště: výchovný poradce, metodik prevence, příp. speciální pedagog či školní psycholog • Úřad práce, IPS TRENDY V KARIÉROVÉM PORADENSTVÍ • kariérový koordinátor na škole; • aktivity napříč předměty; • zapojení studentů – rodičů – komunity; • práce s dětmi mladšího školního věku. ONLINE NÁSTROJE V KP • lepší dostupnost poradenských služeb; • přiblížení cílové skupině; • Skype, chat, webináře, sebeprezentační nástroje…; • Facebook, YouTube…; • např. www.infoaboslvent.cz, www.myworldofwork.co.uk TEORIE JOHNA HOLLANDA 1. Osobnost lidí lze pospat jako kombinaci 6 typů: RIASEC. 2. Prostředí můžeme popsat podobnými typy. 3. Pro lidi jsou přitažlivá prostředí podobná jejich typu. 4. Lidé pracující v prostředí podobném jejich typu jsou spokojení a jsou pro ně přínosem. TEORIE DONALDA SUPERA • Volba povolání je průběžnou realizací sebepojetí s ohledem na interní (hodnoty, zájmy…) a externí proměnné (trh práce, socioekonomické podmínky…). • Kariérový rozvoj je celoživotní proces: růst, zkoumání, budování, udržování, odchod. • Pro kariérní volby je nutné získat specifické znalosti a splnit vývojové úlohy (např. explorace, krystalizace, specifikace) – kariérní zralost. • Kariéra zahrnuje aktivity v různých životních rolí (dítě, student, pracovník, partner, rodič…). TEORIE DONALDA SUPERA • Duha životní kariéry NARATIVNÍ PŘÍSTUP MARKA SAVICKASE • Life Designing, Career Construction • Metakompetence: identita + adaptabilita; • životní témata (př. hodnoty, problémy…) v jedinečných zkušenostech; • poradce podporuje vyprávění příběhů. • M. Savickas (2013): https://www.youtube.com/watch?v=uqz-5ny8T-s • www.vocopher.com NARATIVNÍ PŘÍSTUP MARKA SAVICKASE • Jak vám dnes můžu být užitečná v konstruování vaší kariéry? • Koho jste obdivoval, když jste byl malý? • Čtete pravidelně nějaké časopisy nebo sledujete pořady v TV? Jaké? Co se vám na nich líbí? • Jaká je vaše oblíbená kniha nebo film. Řekněte mi jejich příběh. • Řekněte mi vaše oblíbené motto? • Jaké jsou vaše nejranější vzpomínky? Jaké příběhy se vám vybaví v období vašich 3 až šesti let? DALŠÍ PŘÍSTUPY V KARIÉROVÉM PORADENSTVÍ • Hodnotová teorie (Brown) • Teorie sociálního učení (J. Krumboltz) • Sociodynamické poradenství (Vance Peavy) • Pozitivní nejistota (Gelatt) RÁMEC TEORIE SYSTÉMŮ KARIÉROVÉHO VÝVOJE Zdroj: Patton & McMahon, 1999 in Patton & McIlveen, 2009 CAREER MANAGEMENT SKILLS  Rozsah kompetencí pro jednotlivce (a skupiny), umožňujících jednotlivcům i skupinám strukturovaně získávat, analyzovat, syntetizovat a organizovat informace o sobě, informace o vzdělávání a jednotlivých povoláních a dále dovednosti v oblasti rozhodování a přechodů z jedné fáze do druhé. (Jackson, 2014) CAREER MANAGEMENT SKILLS  Osobnostní a sociální rozvoj (např. vytváření a udržování pozitivního sebepojetí, kladných soc. vztahů,..)  Celoživotní učení (např. hledání učebních a pracovních příležitostí, participace na učení, které podporuje kariérové cíle, práce s informacemi,..)  Budování (vytváření) kariéry (např. dělat kariérová rozhodnutí, udržovat svou zaměstnatelnost, udržovat vyrovnanost mezi životními rolemi, angažovanost a zodpovědnost za řízení kariéry) CAREER MANAGEMENT SKILLS  Osobnostní a sociální rozvoj (např. vytváření a udržování pozitivního sebepojetí, kladných soc. vztahů,..)  Celoživotní učení (např. hledání učebních a pracovních příležitostí, participace na učení, které podporuje kariérové cíle, práce s informacemi,..)  Budování (vytváření) kariéry (např. dělat kariérová rozhodnutí, udržovat svou zaměstnatelnost, udržovat vyrovnanost mezi životními rolemi, angažovanost a zodpovědnost za řízení kariéry) CAREER MANAGEMENT SKILLS  Osobnostní a sociální rozvoj (např. vytváření a udržování CAREER MANAGEMENT SKILLS V PRAXI • Kuijpers and Scheerens (2006): Kariérní kompas Zdroj: CINOP, Euroguidance Nizozemí SEMINÁRNÍ PRÁCE • skupinové aktivity zaměřené na kariérní rozvoj žáků ZŠ v rozsahu 1 vyučovací hodiny: •teoretická východiska, scénář zadání úkolu, reflexe úkolu a případná návazná doporučení pro práci s žáky • rozsahu max. 3 NS; • skupinové zpracování; • prezentace v rozsahu max. 5 min na semináři 31. 3. 2016; • odevzdání textu 19. 5. 2016. ZDROJE •Euroguidance CZ: www.Euroguidance.cz •Euroguidance SK: www.saaic.sk/euroguidance •Evropská síťpolitik celoživotního učení: www.elgpn.eu •Blueprint Australia: http://blueprint.edu.au/ •Blueprint Kanada: http://www.blueprint4life.ca/blueprint/home.cfm/lang/1 •National Career Development Guidelines Framework (USA): http://acrn.ovae.org/ncdg.htm •Career Management Skills Framework for Scotland: https://www.skillsdevelopmentscotland.co.uk/media/752669/career_management_skills_framework_scotland.pdf •Vocopher: Collaboratory for Career Practitioners: www.vocopher.com