Diagnostické interview, pozorování chování, anamnéza PSY403 Psychodiagnostika dětí a mládeže Prof. PhDr. I. Čermák, CSc. Obsah přednášky 1.Rozhovor s dítětem, doporučené postupy,faktory ovlivňující rozhovor, typy rozhovorů, vývojová specifika vedení rozhovoru s dítětem 2.Pozorování chování při interview, faktory ohrožující validitu pozorování 3.Anamnéza 4.Cvičení: anamnéza n Základní struktura úvodního rozhovoru nNavázání kontaktu nJádro rozhovoru nUkončení rozhovoru Obecné principy vedení rozhovoru nEmpatie nRespekt nOpravdovost (kongruence mezi verbální a neverbálním sdělením určeném klientovi) nExpertnost nAtraktivnost nDůvěryhodnost n „Koán“ pro zahájení rozhovoru s dítětem nDospělí jsou často příliš agresivní v pokusu iniciovat rozhovor s dítětem Základní specifické principy vedení rozhovoru §Kladení otázek: princip „co“ a „jak“ nikoli „proč“ nNechat mluvit klienta nJednoduchá akceptace nZachycení a objasnění nParafrázování nInterpretace nUjištění nPoužívání pomlk n INTERVIEW S DÍTĚTEM - SENZITIVITA K VÝVOJOVÝM CHARAKTERISTIKÁM Vývojové období Kognitivní funkce Sociálně-emoční funkce Doporučené praktiky Rané dětství • nesnadné rozlišení zdání a reality • egocentričnost • tendence k centraci • paměť není plně rozvinuta • činy jsou považovány za dobré nebo špatné v důsledku svých konsekvencí, • omezená verbální schopnost popsat emoce • obtíže v sebekontrole • Užívat kombinaci otevřených a uzavřených otázek • Nesnažit se mít rozhovor zcela pod kontrolou • Omezit komplexnost otázek • Užívat hračky, rekvizity, • Nastolit akceptující, nenucenou atmosféru Střední dětství • růst schopnosti verbální • komunikace • rozvoj logického myšlení • zvládnutí reversibility • decentrace • uchování • správné nebo špatné činy jsou posuzovány z perspektivy dodržování pravidel a sociálních konvencí • hodnocení i sebehodnocení na podkladě zvládnutí nových úkolů • skupina vrstevníků se postupně stává významnou • Vyhnout se abstraktním otázkám • Spoléhat se na známé podmínky a aktivity • Vyhýbat se stálému očnímu kontaktu • Nabízet kontextuální klíče (obrázky, příklady) a vyžadovat verbální reakce • Rekvizity v kontextu mohou být užitečné Adolescence • schopnost abstraktního • usuzování, abstraktní logika • systematické řešení problémů • Postkonvenční morální usuzování • zmatky a experimentace • vysoká emocionální intenzita a labilita, • extrémní důležitost skupiny • Vzít v úvahu možnost emocionální lability a stresu • Vyhýbat se soudům založeným výhradně na normách dospělých • Dávat najevo respekt POZOROVÁNÍ PŘI VEDENÍ INTERVIEW Fyzické charakteristiky Zjevné charakteristiky chování Sociálně-emoční projevy Kognitivní kompetence · Neobvyklý nebo nevhodný oděv · Oděv jako znak příslušnosti k nějaké skupině · Výška a váha ve srovnání s vrstevníky · Nápadné fyzické problémy · Bezprostřední znaky fyzických potíží · Motorická koordinace · Tiky (vokální, obličejové, motorické) · Úroveň aktivity · Rozsah pozornosti · Interakce s prostředím · Odklonitelnost pozornosti · Impulsivita · Rozsah a přiměřenost afektů · Nálada v průběhu interview · Reakce na pochvalu · Reakce na frustraci · Zjevné sociální dovednosti · Nápadná anxieta nebo nervozita · Snadnost odpoutání se od rodiče (u malých dětí) · Komunikační dovednosti · Odhad celkové intelektuální úrovně · Intrapersonální vhled · Logické usuzování · Orientace v čase a prostoru ·Úroveň systematičnosti a organizace aktivit · Odhad schopnosti plánovat FAKTORY OHROŽUJÍCÍ VALIDITU POZOROVÁNÍ Problém Potenciální důsledky Možná řešení Nesprávně definovaný pozorovaný jev Pozorovací záznamový systém je těžkopádný nebo příliš vágní Pečlivě definovat a vybrat pozorované chování a vycházet přitom z diagnostického problému a cílů intervence Nespolehlivost pozorovatelů Pozorovatel se odchýlí od původního vymezení, reliabilita mezi pozorovateli se snižuje Vysoce kvalitní úvodní výcvik, provádět periodickou kontrolu reliability a výcvik v pozorování opakovat Nedostatek sociálně srovnatelných dat Interpretace chování není založena na normativní perspektivě, odchylky mohou být nadhodnoceny nebo podhodnoceny Zahrnout typické nebo náhodně vybrané subjekty do podmínek, aby se mohlo chování srovnat Reaktivita pozorovatele Chování subjektu je ovlivněno přítomností pozorovatele Vytvořit diskrétní, nevtíravé podmínky pro pozorování Situační specifičnost chování Interpretace pozorovaných dat nemusí reprezentovat širší obraz chování Provést pozorování v několika kontextech, nedopouštět se nepřiměřené generalizace založené na omezených údajích Nevhodná záznamová technika Chování není adekvátně popsáno, důsledkem mohou být nesprávné závěry Vybrat takový způsob záznamu, který se nejvíc hodí k tomu, co chceme pozorovat Anamnéza nRodinná anamnéza (RA) nOsobní anamnéza ü autoanamnéza ü heteroanamnéza vLékařská anamnéza vPsychologická anamnéza Psychologická anamnéza nRodina (nukleární rodina, sourozenci, nemoci v rodině) nPrenatální období a porod nRaný vývoj nDalší vývoj nScholarita nSomatické zdraví nEmocionální vývoj nVývoj postojů k hodnotám nVývoj sociálních vztahů nNávyky nZájmy, aktivity nVýchovné potíže, poruchy chování nVývoj abnormních patických stavů nVývoj pracovních návyků nEroticko-sexuální vývoj