Metody evaluačního výzkumu v sociální politice a sociální práci Cílem kurzu je (1) prohloubit znalosti specifických interdisciplinárních výzkumných postupů v oblasti evaluace sociálních programů a politik (studiem literatury) (2) aplikovat je na vybraných problémech a opatřeních programů sociální politiky. Základní metodologické okruhy: využití klasických metod (statistický rozbor, survey, rozhovor, field-work), metody evaluačního výzkumu použité v různých fázích sociálního programu a politiky. K vybraným okruhům budou doktorandi zpracovávat specifickou zadanou analýzu. Zadání: Vypracovat vlastní projekt komplexně pojatého evaluačního výzkumu s využitím jak klasických sociologických metod tak specifických metod evaluace sociálních programů. Projekty se mohou vztahovat k tématu doktorské disertační práce. Forma textu: žádost o finanční podporu projektu (vědecká grantová agentura apod.) Rozsah každého textu cca 20 stran. Součástí návrhu bude také posouzení hodnotitelnosti výsledků. Specifikace projektu Vypracovat vlastní projekt procesní evaluace zaměřené na popis a hodnocení různých fází implementace programů. Projekt využije jednu z vybraných ucelených procedur evaluace implementačního procesu a autor provede zdůvodnění výběru. Například formativně rozvojová strategie počáteční fáze implementace, strategie řešení problémů, empowerment strategie, formativně rozvojová strategie zralé implementace, analýza transformace cílů, evaluace kapacity programu, analýzy implementačního deficitu, analýza zralosti a odolnosti (robustnosti)organizace programu. Autor využije klasické metody sociálněvědního výzkumu a kombinace kvantitativních a kvalitativních metod. Součástí návrhu bude i posouzení hodnotitelnosti implementace a validity a přesnosti získaných poznatků pomocí plánovaných metod. Předpokládaná struktura projektu: 1. Problém, jeho kontext, potřeba hodnocení a základní otázka Problém, význam hodnocení procesu tvorby a implementace programu – vazby na výsledky projektu. Formulace cíle hodnocení. Zahrnutí hodnocení zhodnotitelnosti. Význam hodnocení v kontextu policy making. 2. Shrnutí dosavadních poznatků, další otázky k řešení Možnosti metaevaluace daného typu programu, popis dosavadních poznatků 3. Teoretická východiska hodnocení (‚programová teorie‘) a zpřesnění cíle hodnocení Formulace programové teorie: model změny a model akce (jednání), 4. Výzkumná otázka, dílčí otázky, hypotézy Výzkumná otázka v rovině poznávací, navazuje zpřesnění v rovině aplikační. Alternativní přístupy k hodnocení problému – jiné otázky? Argumentace pro výběr nejvýznamnější otázky a vhodného zúžení otázky. Explorace a potvrzující výzkumná strategie 5. Metodologie hodnocení: náznak operacionalizace, tvorba kritérií, vážení jednotlivých kritérií, tvorba ukazatelů, metodické výzkumné postupy, data a jejich povaha 6. Výzkumné aktivity, harmonogram Sled – uspořádání výzkumných kroků, zhodnocení jejich náročnosti, identifikace možných zpoždění a náznak harmonogramu. 7. Předpokládaný přínos hodnocení, využití poznatků Identifikace možností využití výsledků v procesu policy making. Možné bariéry využití a možnosti jak je překonat. Předběžná doporučení jak zacházet s výsledky. Podmínky studia předmětu: Odevzdání textů, jejich uznání učitelem a prezentace v semináři. Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška má dvě části: Ćást A (1) obhajoba projektu před komisí nebo (2) získání grantu na základě projektu. Část B Diskuse vybraných metodologických otázek výzkumu v SPSP před komisí. Hodnocení sociální politiky a sociální práce, evaluační výzkum (2 hodiny) garant a vyučující: Winkler povinná literatura: Rossi P.H., Freeman H.E., Lipsey M.W., Evaluation. A Systematic Approach, 6th edition, Sage, London, 1999 Weimer D.L., Vining A.R. : Policy Analysis. Concepts and Practice. N.Jersey, Prentice Hall 1992. Journal of European Social Policy. poslední ročník, vybrané stati. Patton M.Q. Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage, London 3vol. 2002 Chen H.T.: Theory-Driven Evaluation.Sage, London 1990 Chen H.T. : Practical Program Evaluation. Sage, London 2005 doporučená literatura : OECD : Evaluating Labour Market and Social Programmes The State of Complex Art. Paris 1991. Deleeck H, Van den Bosch, K., De Lathouwer L. : Poverty and the Adequacy of Social Security in the EC. Avebury, Aldershot. 1992. Mitchell, D. : Income Transfers in Ten Welfare States. Avebury Aldershot, 1991. Stephen Stich: The Fragmentation of Reason. Preface to a Pragmatic Theory of Cognitive Evaluation MIT press, 1993 Dahler-Larsen P., From Programme Theory to Constructivism, Evaluation, vol. 7, n.3, 2001 Davis I. C., Evaluation and Performance Management in Government, Evaluation, vol. 5, n.2, 1999 Denzin N. K. and Lincoln Y. S., Collecting and Interpreting Qualitative Materials, Sage, London, 1998 EC-DGV, Guidelines for Systems of Monitoring and Evaluation of ESF Assistance in the Period 2000-2006, July 1999 Fitz Gibbon C.T., Lynn Lyons M., How to Design a Program Evaluation, Sage, London, 1991 Gao, United States General Accounting Office, Program Evaluation and Methodology Division, Designing Evaluations, March 1991 Grant D.L., Monitoring Ongoing Programs, Jossey Bass, San Francisco, 1978 Gredler M. E., Program Evaluation, Prentice Hall, 1996 Guba E.G., Lincoln Y.S., Fourth Generation Evaluation, Sage, London, 1989 King J.A., Morris L.L., Fitz-Gibbon C.T., How to Assess Program Implementation, Sage, London, 1987 Lee T.W., Using Qualitative Methods in Organisational Research, Sage, London, 1999 Mark M.M., Henry G.T., Julnes G., Evaluation. An integrated framework for understanding, guiding and improving public policies and programs, Jossey-Bass, San Francisco, 2000 Martin S., Sanderson I., Evaluating Public Policy Experiments: measuring outcomes, monitoring processes or managing pilots?, Evaluation, vol. 5, n.3, 1999 Clegg S.R.et al. (eds.), Handbook of Organisational Studies, Sage, London, 1996 OECD, Evaluating Labour Markets and Social Programmes. The State of a Complex Art, Ocse-Ocde, Paris, 1991 Owen J.M., Rogers P., Program Evaluation. Forms and Approaches, Sage, London, 1999 Patton M.Q., Utilization-Focused Evaluation, Sage, London, 1997 Pawson R. and Tilley N., Realistic Evaluation, Sage, London, 1998 Posavac E.J., Carey R.G., Program Evaluation (Methods and Case Studies), Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1992 Pressman J.L., Wildavsky A., Implementation, University of California Press, Berkeley, 1984 Rubin H. & Rubin I., Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data, Sage, London, 1995 Sanderson I., Complexity, Evaluation and Evidence-Based Policy, paper presented to the IV Conference of the European Evaluation Society, Lausanne, October 2000 Schmid G., O’Reilly J., Schomann K. (eds.), Handbook of Labour Market Policy and Evaluation, E. Elgar, Cheltenham (UK), 1996 Scriven M.S., The Evaluation Thesaurus, Thousand Oaks, CA Sage, London, 1991 Shaw I.F., Qualitative Evaluation, Sage, London, 1999