STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“ Proces definice SKSS •Fáze 0 •1989 – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období, inspirace zahraniční praxe, hledání významu sociálních služeb, rozlišení od veřejných služeb (transformace sociálního systému), zvýraznění práv klienta (odklon od vyloučení a zavření „nevhodných“ osob mimo „běžnou“ populaci, ale vyrovnání práv, snaha o začleňování do „běžné“ společnosti) • •pracovní skupina odborníků z praxe s účastí metodiků + někdo, kdo to prosadil na MPSV • •inspirace zahraniční praxí (např. Velká Británie, Rakousko …) • •výstup: „Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe - Průvodce poskytovatele“ • http://www.mpsv.cz/files/clanky/5964/pruvodce.pdf Proces definice SKSS •Fáze 1 •2002 - 2006 • •transformace do zákona o sociálních službách – proces neznámý…, z velké části zachován původní dokument, součást vyhlášky č. 505/2006 Sb. • •účinnost zákona č. 108/2006 Sb. a vyhlášky č. 505/2006 Sb. od 1.1.2007 Proces definice SKSS •Fáze 2 •2007 - 2008 • •„8 diskusních setkání, jejichž cílem bylo zmapovat názorové proudy všech zainteresovaných aktérů k výkladu a naplňování standardů“ • •skupinové workshopy zástupců poskytovatelů, inspektorů a vzdělavatelů nad vyjasněním klíčových témat (vztah mezi ZOSS a zákonem o ochraně osobních údajů, rozdílnosti služeb a možnosti naplnit určitá kritéria, protože standardy jsou stavěny zejm. na pobytové služby, …) • •výstup: „Standardy kvality sociálních služeb – Výkladový sborník pro poskytovatele. Výstupy z tématických diskusních setkání a práce odborných týmů pro jednotlivé oblasti Standardů kvality sociálních služeb.“ •http://www.mpsv.cz/files/clanky/5966/4_vykladovy_sbornik.pdf Proces definice SKSS •výstup: „Standardy kvality sociálních služeb – Příručka pro uživatele“ •http://www.mpsv.cz/files/clanky/5965/skss_final_web.pdf • •Fáze 3 - ??? Průvodce zaváděním standardů •podklady MPSV •školení – obecné •školení – specifické (konkrétní okruhy) •Seznam institucí a vzdělávacích programů akreditovaných na MPSV ČR •http://www.mpsv.cz/files/clanky/8494/SEZNAM_2010.pdf •http://www.mpsv.cz/files/clanky/8492/SEZNAM_2007-2009.pdf • •software – SQWIN http://www.sqwin.cz/ • •školení na klíč na druh služby / organizaci •konzultace s odborníky (inspektory) v průběhu vytváření standardů •zkušební inspekce •předávání v rámci týmu Zapojení pracovníků do tvorby standardů •celý tým, který poskytuje službu – vedoucí služby, metodik, ale zejména pracovníci v přímé práci s klientem • •úroveň METODIKY X STANDARDY –standardy nastavují minimální úroveň kvality poskytovaných služeb –metodiky upravují postupy práce s klientem, které se musí odrážet od minimálního standardu, ale zpravidla jsou metodiky chápány šířeji (doplňují se další postupy a pravidla, která standardy nevyžadují, ale dle charakteru služby na ně narážíme v praxi) Průběh inspekce •„Etický kodex inspektorů sociálních služeb“ •http://www.mpsv.cz/files/clanky/6893/eticky_kodex.pdf • •„Metodika MPSV k provádění inspekcí poskytování sociálních služeb“ •http://www.mpsv.cz/files/clanky/6894/metodika_inspekci.pdf • •Aktualizace metodiky •http://www.mpsv.cz/files/clanky/8063/aktualizace_metodiky_inspekci.pdf • •Letáky s informacemi o inspekcích •http://www.mpsv.cz/cs/5780 • • •- 3 dny, obvykle 3 inspektoři (min. 2) •- aneb vlastní zkušenosti z průběhu inspekce Výhody X nevýhody registrované sociální služby •každý poskytovatel sociální služby musí být registrován – tedy nejde o rozhodnutí, zda se registrovat, ale zda budeme poskytovat sociální službu (viz ZOSS) • •nevýhody – byrokratické překážky (registrace, hlášení pracovníků, hlášení všech změn, inspekce kvality, kontrola plnění registračních požadavků, …) • •výhody – DOTACE, možnost poskytovat sociální službu, větší možnost kontroly kvality a ochrany práv klientů • •které činnosti jsou na pomezí, tedy na rozhodnutí poskytovatele, zda se jedná o veřejnou nebo sociální službu? Problematická místa •veřejný závazek •ochrana práv •individuální plánování •zvyšování kvality •terén: dokumentace • •