ZURs302 Teorie kultury Hodnotící tabulka Jméno a příjmení UČO A = 150-131 D = 110-101 B = 130-121 E = 100-81 Bodové hodnocení: Známka: C = 120-111 F = 80-0 Pokyny k vypracování: Za pořadovým číslem otázky je uveden počet bodů, který lze v případě správné odpovědi získat. Některé otázky jsou vnitřně členěny na podotázky A/...X/, popř. obsahují výčtové položky A/...X/. Odpovědi na každou jednotlivou otázku, podotázku či výčtovou položku pište vždy na nový řádek, za text „Odpovědi:“! Hodnocena je informační hodnota a formulační přesnost odpovědí. Doporučení: Vzhledem k tomu, že podstatným limitujícím faktorem testu je čas, doporučuji, abyste nejdříve odpovídali na otázky, jejichž odpověď znáte! Zadání testu: 1.10 b. Vývoj lidského rodu i lidské společnosti závisel na tom, jaké komunikační systémy se mu podařilo vyvinout. Uveďte v chronologickém pořadí, jaká základní období ve vývoji lidské kultury lze vzhledem k dominantním, vládnoucím komunikačním systémům rozlišit. Každé jednotlivé období časově vymezte. Odpovědi: A/ B/ C/ … 2.10 b. A/ Vyložte, jaký je rozdíl mezi restriktivním (redukcionistickým, axiologickým pojetím) kultury a antropologickým pojetím kultury. Odpovědi: B/ Ve které době restriktivní (redukcionistické, axiologické) pojetí kultury vznikalo? Jmenujte reprezentanty tohoto pohledu na kulturu. Odpovědi: C/ Ve které době antropologické pojetí kultury vznikalo? Jmenujte reprezentanty tohoto pohledu na kulturu. Odpovědi: 3. 30 b. A/ Definujte proces či tendenci „obrat k jazyku“ („linguistic turn“), která zásadním způsobem ovlivnila humanitní a společenské vědy a postmoderní pojetí kultury? Odpovědi: B/ Vyjmenujte autory, kteří tento „obrat“ iniciují. C/ Časově vymezte dobu, kdy se „obrat k jazyku“ začíná v humanitních a společenských vědách prosazovat. Odpovědi: D/ Pojmenujte a vyložte alespoň jednu teorii, která tento „obrat“ reprezentuje. Odpovědi: E/ Jak obrat k jazyku ovlivnil postmoderní pojetí kultury. Odpovědi: 4.20 b.: A/ Definujte sociální a kulturní antropologii. Co je objektem jejich zájmu? Odpovědi: B/ V které době tyto disciplíny vznikaly? Odpovědi: C/ Vyjmenujte její představitele a D/ citujte jejich nejvýznamnější díla. Odpovědi: E/ Vymezte vztah sociální a kulturní antropologie k nejbližším disciplínám společenských věd. Odpovědi: 5.20 b. A/ B/ Co je to naratologie a naratologická analýza? Definujte objekt jejich výzkumu. Odpovědi: C/ Určete dobu vzniku. Odpovědi: D/ Uveďte představitele a jejich díla. Odpovědi: E/ Vyjmenujte základní kategorie naratologie. Odpovědi: 6.20 b. A/ Kdo, kdy a v kterých pracích buduje teorii diskurzu? Odpovědi: B/ Co je předmětem výzkumu diskursivní analýzy? Odpovědi: C/ Uveďte představitele a jejich díla. Odpovědi: D/ Vyjmenujte základní kategorie z oblasti diskurzivní analýzy. Odpovědi: E/ Jaké jsou možnosti, přednosti a limity diskurzivní analýzy. Odpovědi: 7.40 b. Podejte analýzu následujícího mediálního textu prostřednictvím odpovědí na dané otázky: 1. A/ Co v daném případě je komunikačním médiem, které nese znakový text? Odpovědi: B/ Co bylo pravděpodobně původním komunikačním médiem, které neslo daný znakový test? Odpovědi: 2. A/ Jaký rozdíl je v daném případě mezi znakovým textem a komunikačním médiem? Odpovědi: B/ Vyjmenujte alespoň tři další komunikační média (než to, které nese výše zveřejněný znakový text, a to, které bylo pravděpodobně původním komunikačním médiem nesoucím daný znakový test), která mohou potenciálně tento text nést! Odpovědi: 3. Vyjmenujte a konkretizujte základní druhy znaků (stavebních jednotek podle Ch. S. Peirce), ze kterých je znakový text zkonstruován. Odpovědi: 4. Popište a konkretizujte základní kompoziční stavební části znakového textu: A/ „slova“ Odpovědi: B/ „věty“ Odpovědi: C/ „odstavce“ Odpovědi: D/„kapitoly“ Odpovědi: 5. Pokud se v textu vyskytuje sémiotický konstrukt typu kulturní ikona (kulturní symbol), na které kompoziční úrovni textu v daném případě vzniká? Odpovědi: 6. Určete žánr, který daný znakový text představuje. Odpovědi: 7. Kdo je reálným/historickým autorem daného znakového textu Odpovědi: 8. Kdo je vypravěčem prezentovaného příběhu (fabule/story)? Odpovědi: 9. Kdo je hrdinou tohoto příběhu? Proč? A které další postavy v textu vystupují? Odpovědi: 10. V jakém čase a prostoru se odehrává příběh, který vypravěč vypráví? Odpovědi: 11. V jakém čase a prostoru žije reálný/historický autor tohoto znakového textu? Odpovědi: 12. Kdy a kde vznikl daný znakový text? Odpovědi: 13. Jakému publiku reálný/historický autor mediální text určuje? Odpovědi: 14. Kdo je recepčním autorem tohoto mediálního textu? Rekonstruujte podobu recepčního autora daného textu! Odpovědi: 15. Co je fabulí (story/příběhem) v daném mediálním textu? Uveďte začátek, pokračování a konec příběhu, který vypravěč vypráví. Odpovědi: 16. Co představuje syžet (plot, kompozici) daného mediálního textu? Popište jeho podobu! 17. Z jakých konceptů světa (jde o mýty, předsudky, teorie) vychází reálný/historický autor mediálního textu? Které hodnoty a normy historický autor zastává a které kritizuje? Odpovědi: 18. Do jakých diskurzivních formací a oblastí se daný znakový text jako diskurzivní jednotka dostává? Odpovědi: 19. Jaké manipulativní/persvazivní prostředky lze v daném znakovém textu odhalit? Odpovědi: 20. Vytvořte vhodný, krátký název pro tento znakový text, který je s to vyjádřit poselství či hlavní myšlenku (diskurzivní konstrukt/koncept) tohoto znakového textu. Odpovědi: