Dotazníky BSS405 Jakub Drmola, 5.4. 2017 Základní “pravidla” -Dobrý dotazník je obtížné sestavit. -Špatný dotazník je obtížné analyzovat. -Otázky musí něco jednoznačně měřit. -Respondent musí chtít odpovídat. Cíle sběru dat validita -aneb otázka opravdu měří to, co nás zajímá reliabilita -aneb měří to vždy stejně nezaujatost -otázka nijak systematicky nezkresluje odpovědi rozlišitelnost -odpovědi se nepřekrývají a pokrývají celé spektrum Obecné kroky 1)definování cílů výzkumu, aneb co chceme vůbec zjistit + průzkum literatury a dřívějších šetření 2)definování hlavních konceptů a veličin, které k tomu potřebujeme 3)návrh dotazníku 4)test, pilotní studie a kritika dotazníku 5)sestavení finálního dotazníku 6)sběr dat 7)analýza Typy proměnných Již při tvorbě dotazníku a stanovení měřených hodnot je dobré znát rozdělení proměnných. Aneb co bude: -nezávislá proměnná (predictor) - X -závislá proměnná (outcome) - Y -“zavádějící” proměnná (confounder) - Z Terén a populace -populace vs. vzorek -zkoumáme populaci, ptáme se vzorku -koho a kde se budeme ptát, proč, a jaký to bude mít vliv -forma administrace -poštou, osobně, online, telefonicky, … -její finanční a časová náročnost -i forma sběru může vnést zaujatost -kolik odpovědí potřebujeme? -několik desítek pro každou zkoumanou kategorii/koncept -potřeba počítat s očekávanou návratností Struktura dotazníku -bude se lišit podle terénu, cílové populace i formy administrace -na pořadí záleží, otázky by měly navazovat -nejdůležitější, nejobecnější a nejjednodušší otázky ze začátku -otázka osobních a demografických dat -dlouhý dotazník nám sice hodně zodpoví, ale bude mít malou návratnost -tj. neptat se na zbytečnosti -forma otázek také ovlivní návratnost -např. příliš osobní, nebo obtížně zodpověditelné -i cílová skupina a forma dotazníku ovlivní návratnost -je naprosto nutné předem testovat Typy otázek -uzavřené jsou téměř vždy lepší -vyšší návratnost -jednodušší interpretace a analýza dat -jednoznačnost odpovědí -jedna/více možností, ano/ne, matice, pořadí, ... -otevřené otázky jsou jednodušší pro tazatele -polarita otázek -podmíněné otázky -aneb pokud někdo odpoví, že má jen základní vzdělání, nemá smysl se ho ptát, jakou studoval vysokou školu Jak se ptát aneb časté problémy -neptat se na více věcí zároveň -odpovědi se nesmí překrývat -možnosti musí být vyčerpávající -Kolik za týden vypijete piva a slivovice? -a) 1-5; b) 5-10; c) 10-20 -Jaký dopravní prostředek používáte? -a) auto; b) kolo; c) MHD -Kolik za týden sníte párků? -a) 1; b) 2; c) 3; d) 4; e) 5 Další otázky a problémy -lze závěry generalizovat? -záleží zejména na populaci, formě a vzorku -nasbíráte data a pak teprve přemýšlíte jak je analyzovat a co vám řeknou -sugestivní, zabarvené, navádějící, emotivní a vágní otázky: -“Souhlasíte, že je třeba chránit hranice před teroristy?” -“Máte špatné svědomí, když se podílíte na šikaně?” -“Je svoboda důležitější než bezpečnost?” -“Máte strach z XYZ?” -je třeba sběr opakovat? -longitudinální studie nebo komparace různých populací -skryté vlivy a předsudky -např. z nízké návratnosti - https://action.trump2016.com/trump-mms-survey/ Zadání úkolu -ve dvojicích -½ - 1 ns popisu -co chcete zjistit, případně hypotézy, hlavní koncepty a proměnné -kdo je populace, forma administrace, kolik jich chcete rozeslat, atp. -1 A4 dotazníku -buďte originální -nahrát do 11.4. do příslušné odevzdávárny -“prezentace” na semináři 12.4.