CÍLE ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY K:\Google\Projekty\jizerky\IMG_3500.JPG A STRATEGIE K JEJICH NAPLŇOVÁNÍ JAN ČINČERA Evaluátor: „Co tě na programu nejvíc štve?“ Žák: „Nic neděláme, pořád se jen mluví.“ Evaluátor: „Co je zábava?“ Žák: „Když něco můžeme dělat.“ Evaluátor: „Co je nuda?“ Žák: „Když nic neděláme. Mohli bychom chodit víc ven, hrát různé hry.“ Z formativní evaluace pobytového programu PROČ TO DĚLÁME? ? K:\fotky_pracovni\clovek_tisni\P1010224.JPG JAK TO NEFUNGUJE… Foto: Jan Činčera TEORIE ODPOVĚDNÉHO ENVIRONMENTÁLNÍHO CHOVÁNÍ Chování DOPORUČENÉ OČEKÁVANÉ VÝSTUPY K PT EV Vztah k místu Kooperativní dovednosti Environmentální postoje a hodnoty Přesvědčení o vlastním vlivu Osobní odpovědnost CO NÁS ČEKÁ Vztah k místu Co (ne)víme Co(ne) funguje Pravděpodobně (ne) úspěšné strategie Výsledky evaluací K:\fotky_pracovni\MHB07\P1010559.JPG SENZITIVITA Foto: Jan Činčera MÁTE RÁDI MARTINA? http://www.zmenaproliberec.cz/sites/all/images/svancar_petr.jpg Martin … věk asi 45 … svobodný … bývalý učitel … aktivní v politice … hraje na hoboj, saxofon a flétnu Foto: zmenaproliberec.cz JAK VZNIKÁ VZTAH … Louise Chawla Zdroj: conservationpsychologyinstitute.com Pozitivní, opakovaná, přímá zkušenost Stephen R. Kellert Zdroj: Yale University Vrozená „biofilie“ Vrozené preference / strach druhů, krajiny (teorie savany) Významné životní zkušenosti Vliv rodinných hodnot, organizací… CO (NE) VÍME… Richard Louv Zdroj: richardlouv.com Děti trpí syndromem deficitního kontaktu s přírodou. CO (NE) FUNGUJE PŘÍMÝ KONTAKT MILOVNÍKŮ PŘÍRODY …občanská věda (citizen science), „ptáčkaření“ (bird watching), motýlkaření, hvězdářství… … pátrací hry v přírodě (geocaching, questing…) … dobrovolné brigády v přírodě („Ukliďme Jizerky“) … kroužky ochránců přírody (Junior Ranger Project) Efekt spíše na rozšíření znalostí a udržení stávajícího zájmu než změnu již pozitivních postojů Geocaching. Foto JČ NASA: Projekt GLOBE Audubon Society LESNÍ ŠKOLKY LŠ Görlitz (Německo) Foto: J. Činčera > …chybí ale studie potvrzující vliv na rozvoj vztahu k přírodě… > Dlouhodobý, opakovaný, pozitivní, přímý kontakt OUTDOOROVÉ PROGRAMY Foto: studenti PVČ TUL Kellertova studie: NOLS x Outward Bound KRÁTKÉ INTENZIVNÍ „HRY S PŘÍRODOU“ Hmatový chodník. NP Vodlozersky, Rusko. Foto: JČ Model plynulého učení (Flow learning model) Joseph Cornell Sharing Nature Foundation Zdroj: http://www.sharingnature.com/ Vsuvka na tábory… Zvyšuje vnímavost? Chybí studie… ZVÝŠENÍ VNÍMAVOSTI K PŘÍRODĚ PO PROGRAMU IMG_0032 IMG_0003 Jaké to bylo, když jsi byl naposledy venku? Artur, 7 let PŘED PROGRAMEM S tatínkem při zimních radovánkách. PO PROGRAMU Poznávání ptáčků při programu. POBYTOVÉ PROGRAMY Fotografie z programu Strážci Země (Výchova o Zemi). Foto: A. Kakrdová, SEV Český ráj, M. Medek Cílenost Celek Detaily Doložen vliv na postoje INTEGROVANÉ TEMATICKÉ CELKY Dlouhodobější školní programy spojené s krátkými pobyty v přírodě mohou zmírnit iracionální obavy dětí z lesa. Vliv především na dívky. NEPŘÍMÝ KONTAKT S PŘÍRODOU Pytlácká chýše v ZOO Helsinki. Foto JČ … ZOO (BOO) pedagogika: … vliv na environmentální vědomí, zájem, dlouhodobě? … Chovatelství, zahrádkářství … vliv na empatii ke konkrétnímu organizmu, přenos nejasný … SYMBOLICKÝ KONTAKT filmy, knihy, aplikace… …empatie ke konkrétnímu organizmu, časté miskoncepty Nepřímý a symbolický kontakt s přírodou může vyvolat zájem či posílit postoj ke konkrétnímu zvířeti, dlouhodobý efekt a transfer nejasný. K:\fotky_pracovni\PT\PTEpizoda2_0995\pojmove_cesty\S4300211.JPG EKOLOGICKÉ ZÁKONITOSTI & VÝZKUMNÉ DOVEDNOSTI Foto: J. Činčera Evaluátor: „Co si z toho včerejšího programu [monitoring čistoty vody] pamatujete?“ Žáci: „Líbilo se mi, jak čtyři kluci spadli do vody“ „nikdy jsem nešel vodou“ „že ta řeka je čistá“, „že v ní plavou ryby“ Z formativní evaluace pobytového programu CO (NE) VÍME… Steve van Matre Foto: Aleš Kočí K:\fotky_pracovni\Matre\100_9260.JPG Šuplíky, ne nálepky! CO (NE) FUNGUJE POJMOVÉ AKTIVITY Informace Asimilace Aplikace Strážci Země. Foto: SEV Český ráj Koncepty ECQ průměr (% správně) St. odchylka Zisk Z P Velikost efektu Pre Post Pre Post Tok energie 36 55 1.18 1.09 19 6.58 <0.0001 1.1 Cykly 58 78 0.84 0.84 20 4.33 <0.0001 0.71 Provázanost 44 71 0.68 0.69 27 4,35 <0.0001 0,65 Změna 54 74 0.73 0.65 20 3,91 <0.0001 0,6 Celkem 45 65 2.01 2.07 20 7.52 <0.0001 1.28 STRÁŽCI ZEMĚ: VLIV NA ZNALOSTI BADATELSKY ORIENTOVANÁ VÝUKA JČ. Foto JČ BOV NA POBYTOVÝCH PROGRAMECH BOV řízená studenty 5 denní pobyt pro SŠ Field study council Kindrogan (UK) Foto: JČ BOV (částečně) řízená lektorem Školní fáze + 2a1/2 dne pobyt Společnost pro Jizerské hory, Foto: David Kavan BOV VE ŠKOLE Badatelé.cz Foto: Sdružení TEREZA Poster vysvětlující badatelský cyklus FSC Kindrogan Foto: JČ uzplan (1).jpg PROBLÉMY & KONFLIKTY CO JE CO CO (NE) VÍME… Harold R. Hungerford Od vědomí k akci. CO (NE) FUNGUJE „ Výstava se neobtěžovala prezentovat rozdílné názory více stran. Taktéž velmi významně tíhne k typickému eco-dogmatu aneb "zlé" korporativní společnosti mučící malá koťátka.“ Z reflexe výstavy Supermarket SVĚT, SŠ MÁME PRÁVO MĚNIT POSTOJE? Učitel a aktivista jsou dvě různé role. Motivuj k vlastnímu zkoumání INFÚZNÍ STRATEGIE: KRÁTKÉ PROGRAMY Supermarket Svět. Foto: JČ INTEGROVANÉ TEMATICKÉ CELKY: POBYTOVÉ PROGRAMY Image00001.jpg Malý počet témat a cílů Motivační prostředky Provázanost aktivit Vliv na znalosti, postoje, odhodlání Týden pro udržitelný život. Foto: SEVER TÉMA JE MYŠLENKA. MYŠLENKA JE ORGANIZAČNÍ KLÍČ. C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\symboly_oranz.gif C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\symboly_oranz.gif C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\symboly_oranz.gif C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\symboly_oranz.gif C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\symboly_oranz.gif C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\symboly_oranz.gif C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\symboly_oranz.gif C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\symboly_oranz.gif C:\Users\Petr\Documents\_Skaut\_Orbis_kaktus\Orbis_kaktus_2009\Grafika\Logo_nove.gif „Svět je složitý systém. Každý z nás je se světem propojený tisíci vazeb. Naše jednání ovlivňuje život lidí ve vzdálených zemích, životní prostředí, přítomnost i budoucnost.“ INTEGROVANÉ TEMATICKÉ CELKY: ŠKOLNÍ VÝUKA Dr. Bernice McCarthy Bernice McCarthy Model 4MAT Foto: aboutlearning.com PROJEKTOVÁ VÝUKA: MODEL PRO ANALÝZU KONFLIKTŮ Strategie rozvoje Jizerských hor. Foto: JČ EkoskolaDivizna.jpg AKČNÍ STRATEGIE Ekoškola. Foto Aleš Kočí „A to mě nikdy nebaví to dávat jako stanoviště...oni totiž děti o to nemají moc zájem...Mě to strašně přijde jako kdyby o to neměli zájem. Oni nás i někdy prostě neposlouchaj a koukaj se třeba na strom nebo někam prostě jinam, nás vůbec neposlouchaj co jim my říkáme...Pak to pro nás ztrácí smysl...Oni dělají někdy bordel, potom je těžký jim to říct znovu...Jenomže pro ty malý...Kolikrát na to stanoviště ani nepřijdou, protože je to nezajímá...Pro ty, když se to řekne těm malým, tak pro ně to jde jedním uchem tam a druhým zase hned ven..“ Člen Ekotýmu na 7. r. venkovské ZŠ CO (NE) VÍME… K:\fotky_pracovni\DenZeme07\P1010062.JPG Osvětové akce posilují environmentální vědomí, ale jen málo kdy mají vliv na chování. Den Země v Oldřichově Foto: JČ „… tak vlastně ten bufet, jak se tam prodává to zdravý jídlo, tak vlastně všichni pokládaj to, že všichni budou jíst ty zdravý jídla a že třeba si nedáme nikdy to nezdravý, že my když si vememe do třídy Coca-colu , tak prostě okamžitě ta C-C se zabaví a naše třídní nám řekne, ne prostě že jsme ekoškola že C-C vůbec… Mě to zdraví moc nechutná a hlavně je to, mě to příde docela drahý. … No, ale ono to hlavně nemá vůbec žádný úspěch, že oni si všichni myslej, že když někdo jde do zdravýho bufetu, že tady nikdo nebude jíst brambůrky. Přece tam všichni vědí že tady pod náma je vlastně spoustu krámků, takže když si brambůrky nekoupíte tady v kantýně, tak si je koupíte někde mimo školu. “ Člen Ekotýmu na 7. r. městské ZŠ UČITEL MŮŽE ŽÁKY MOTIVOVAT, ALE NIKDY DO ODPOVĚDNÉHO ENVIRONMENTÁLNÍHO CHOVÁNÍ NUTIT. PŘÍSTUPY K ROZVOJI AKČNÍCH STRATREGIÍ Instrumentální Emancipační Sociální marketing Osvojování návyků Trénink Akční kompetence Komunitní programy Transformační učení Každý přístup předpokládá jiné strategie. Sociální učení Vzdělávání pro udržitelný rozvoj K:\Google\Projekty\slunakov - rwl\mapy (3).JPG Trénink budoucích učitelů. Foto JČ SOCIÁLNÍ MARKETING K:\Google\Projekty\slunakov - rwl\social marketing.jpg Plakát přesvědčuje k finančnímu daru. Nový prales. Foto: Čmelák OSVOJOVÁNÍ NÁVYKŮ Děti se učí třídit odpad. SustainEd (JAR). Foto: JČ K:\000\weec\P1010036.JPG TRÉNINK Učitelé si zkouší EVP pro žáky. SEV Český Ráj. Foto: JČ K:\fotky_pracovni\sedmihorky0906\PICT0021.JPG ROZVOJ AKČNÍCH KOMPETENCÍ Ekotým kreslí vizi své školy Ekoškola Foto: Aleš Kočí EkoskolaDivizna.jpg Kompetence pro občanské, kritické chování > individuální návyky B.B. Jensen, Foto: LinkedIn ekoskola2012.png Vybrané korelace v programu Ekoškola (2012). Akční kompetence statisticky významně korelují pouze s pociťovanou mírou participace žáků na rozhodování. KOMUNITNÍ PROGRAMY Skupina nadšenců naplánovala a realizovala udržitelnou obytnou čtvrť EVA-Lanxmeer (Nizozemí) Foto: JČ TRANSFORMAČNÍ UČENÍ Komunitně orientovaný program udržitelného rozvoje Šymkent (Kazachstán) Foto: JČ K:\Google\Projekty\slunakov - rwl\symkent1.JPG Jack Mezirow, C. Argyris, D. L. Meadows, S. Sterling JAN ČINČERA, HONZACINCERA@GMAIL.COM L:\Fotky H+H\2013\Jested 09-2013\P9060749.JPG