Zakládání firmy (1) Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Obsah bloku  Obsah kurzu  Organizace kurzu  Podnikání  Realita a očekávání  Podnikatel a zaměstnanec  Nápad a koncept  Případové studie  Úkolový list č. 1  Literatura Obsah kurzu 1) Podnik a podnikání 2) Přednáška externistky – Sociální podnikání 3) Nápad a konkurenční výhoda 4) Podnikatelský plán 5) Analýza makrookolí 6) Analýza mikrookolí, podniku a SWOT analýza 7) Marketing a marketingová strategie 8) Marketingový plán 9) Právo a právní formy podnikání 10) Daně a daňová problematika 11) Finanční výkazy 12) Přednáška externisty – Financing Young innovative firms nebo Financování a kalkulace 13) Personální řízení a organizování Organizace kurzu  Průběh  13 dvouhodinových lekcí  kombinace přednášky a cvičení  povinná účast na pravidelné výuce s možností čtyř absencí  Ukončení  úkolové listy (za každý vyplněný 1 b, celkem 13)  písemná zkouška (na 20 b, kombinace otevřených a uzavřených otázek)  30-33 A; 27-29 B; 24-26 C; 21-23 D; 17-20 E Literatura  Povinná literatura  SRPOVÁ, J. a kol. Podnikatelský plán a strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 194 s. ISBN 978-80-247-4103-1.  Doporučená literatura  KORÁB, V. a kol. Podnikatelský plán. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2007. 216 s. ISBN 978-80-251-1605-0.  FOTR, Jiří a Ivan SOUČEK. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 356 s. ISBN 8024709392.  KAPLAN, Robert S. a David P. NORTON. Strategy maps :converting intangible assets into tangible outcomes. Boston: Harvard Business School Press, 2004. xviii, 454. ISBN 1591391342  „Pokud vás první verze vašeho produktu nepřivádí do rozpaků, uvedli jste ho na trh příliš pozdě.“ Reid Hoffman (LinkedIn)  „Ať je strategie jakkoli krásná, občas je dobré se podívat na výsledky.“ Winston Churchill  „Trvá 20 let dobré jméno vybudovat a 5 minut jej ztratit.“ Warren Buffett  „Když nemáte konkurenci, konkurujte sami sobě!“ Michal Kopecký Podnikání  co jsou organizace?  co je to podnikání?  co je k podnikání třeba?  co je podnikatelské prostředí? Co jsou organizace?  jednotlivec vs. organizace  charakteristiky organizací  cíl (účel)  struktura  lidé  typy organizací  cíl – ziskové x neziskové  vlastnictví – státní x družstevní x soukromé x společenské  velikost – mikro x malé x střední x velké  výkon – výrobní x poskytující služby  odvětví Co je to podnikání?  "Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele.„ (NOZ) Co je k podnikání třeba? nápad peníze čas zákazník produkt právo lidé dodavatel strategie systém schopnosti výhoda zázemí konkurent vize stát trpělivost štěstí motivace Co je podnikatelské prostředí?  Makrookolí  P – politické a legislativní prostředí  E – ekonomická situace  S – socio-demografické prostředí  T – technické faktory  Mikookolí  zákazníci  dodavatelé  odběratelé  konkurenti  komunita Realita a očekávání  riziko je nedílná součást podnikání  vymýšlení už vymyšleného je drahé a zdržuje  řadu věcí lze ovlivnit, ale řadu taky ne  jít za svým snem a vytrvat nestačí  jeden úspěch dlouho nevydrží  kontakty dělají úspěchy  práce v začínajícím podniku je tvrdá Kudy vede cesta?  to na čem děláte:  by vás mělo aspoň trochu bavit  měli byste k tomu mít schopnosti  mělo by to být dostatečně zpeněžitelné  většinu fungujících firem zakládají lidé s vysokoškolským titulem a alespoň 6 lety praxe ve firmě (Kauffman Foundation)  celek je víc než jen součet částí  zákazník a jeho potřeby jsou střed světa Na co se připravit?  počáteční investice je odepsaná  spoluvlastnictví je horší, než manželství  když o nápadu mluvíte, nikdo vám ho neukradne  neustálé učení se a sebezdokonalování je nutnost  včas odejít je umění, ne ostuda  investor je prostředek, ne cíl  většina start-up projektů jsou kopie odsouzené k nezdaru http://blog.pavelsimecek.cz/tezko-napodobitelny-uspech/ Jak začít? Upřímně!  Chci podnikat, nebo musím?  Proč považuji podnikání za svou cestu?  Co očekávám, že mi podnikání přinese?  Mám nápad, kterému věřím?  Preferuji jistotu, nebo jsem ochotný/á riskovat?  Jsem ochotný/á něco obětovat a co?  Kdo další a koho dalšího ovlivní mé rozhodnutí?  Zvládnu případný neúspěch? Podnikatel a zaměstnanec  zaměstnanec má  jistotu a zázemí  definovanou práci  stanovený plat  stanovenou pracovní dobu  podnikatel je  holka pro všechno a něco navíc  sám sobě pánem (au…)  sám za sebe odpovědný  ochotný pracovat 24/7 za nejistý plat Nápad a koncept  nápad je jen začátek  složitější není nutně lepší (právě naopak)  musí existovat způsob, jak nápad zpeněžit  prostá kopie nestačí  nápad je třeba rozpracovat do podoby konceptu se všemi vazbami a souvislostmi  XMind (http://www.xmind.net/)  Simplemind (http://www.simpleapps.eu/simplemind/)  Myšlenkové mapy (http://www.myslenkove-mapy.cz) Případové studie  Kavalier‘s fashion  Mixit  Ocean48  ProdejToDál  Y-Soft Kavalier‘s fashion  rok vzniku – 2013  produkt – pletené kravaty  kapitál – 80 000,- Kč  zakladatelé – dva studenti MU  počet zaměstnanců – 2  aktuální stav – úspěšný rozjezd  vývoj a vize – expanze ProdejToDál.cz  rok vzniku – 2013  produkt – Aukro prodeje za provizi  kapitál – 200 000,- Kč  zakladatelé – 1  počet zaměstnanců – 6–9  aktuální stav – změna majitele  vývoj a vize – expanze Ocean48  rok vzniku – 2011 (1996)  produkt – čerstvé mořské ryby  kapitál – 102 000,- Kč  zakladatelé – rodinná firma  počet zaměstnanců – cca 16  aktuální stav – stabilní pozice  vývoj a vize – expanze Mixit  rok vzniku – 2010  produkt – müsli, kaše a sušené plody  kapitál – 200 000, zakladatelé – 2 spolužáci z VŠ  počet zaměstnanců – cca 20  aktuální stav – internacionalizace  vývoj a vize – expanze Y-Soft  rok vzniku – 2000 (2003)  produkt – SW řešení podporující efektivitu  kapitál – 192 000 000,- Kč  zakladatelé – 2 studenti MU  počet zaměstnanců - 285  aktuální stav – internacionalizace  vývoj a vize – expanze Co z toho?  Co mají podniky společné?  Čím se liší?  V čem se z jejich vývoje můžeme poučit?  Co je na nich zajímavé? Kudy cesta nevede?  Concord  Betamax  Restaurace Bohéma (před 5 lety)  Kavárna Confita (Kozí)  Julius Mainl  Everpix  Goldee  Redboss  … … … Úkolové listy  Výsledek nezabere více než 1 stranu A4  Zadání vždy na „přednášce“  Dopracování a odevzdání nejpozději do následujícího bloku  Bodové hodnocení v poznámkovém bloku do konce týdne  Bod je pouze za kompletně vypracovaný ÚL, bez možnosti opravy, ale se zpětnou vazbou Úkolový list č. 1  Zadání č. 1 „Mám promyšlený nápad“  Zadání č. 2 „Mám nápad“  Zadání č. 3 „Nemám nápad“ Zadání č. 1 „Mám promyšlený nápad“  vytvořte „Elevator pitch“ Vašeho nápadu  identifikujte zákaznickou potřebu, kterou budete produktem/službou uspokojovat (1)  identifikujte odlišnost od konkurence (2)  popište „typického zákazníka“ (3)  popište proces zpeněžení nápadu (za co bude zákazník platit) (4)  kdybyste text prezentovali, stihnete to do tří minut  stručně, jasně, promyšleně, konkrétně Zadání č. 2 „Mám nápad“  vytvořte myšlenkovou mapu svého nápadu (1)  doplňte stručný popis  v čem je nápad zajímavý, nový (2)  jakou zákaznickou potřebu by mohl uspokojit? (3)  v čem jsou možná úskalí nápadu? (4)  najděte s, jak se vytvářejí myšlenkové mapy  snažte se z nápadu udělat promyšlený nápad Zadání č. 3 „Nemám nápad“  zpracujte představení fungujícího podniku, který je něčím inovativní a/nebo zajímavý  představte produkt (1)  stručně shrňte genezi a historii podniku (2)  vysvětlete, v čem spočívá konkurenční výhoda podniku (3)  odhadněte možná úskalí a oblasti potenciální inovace podniku (4) Děkuji za pozornost! Zajímavé odkazy  http://blog.ocasek.cz/2014/03/06/proc- nemam-rad-investory/  http://blog.marshi.cz/2015/03/12/proc-s- vasim-startupem-neuspejete/  http://www.mobilmania.cz/bleskovky/vyb rali-rekordni-castku-na-kickstarteru-ale- stejne-zkrachovali/sc-4-a- 1332653/default.aspx  http://turek.co/post/72916289433/everpix