• • • Masarykova univerzita • Fakulta sociálních studií • prouzek bez loga na zelenem logo_fss_kruh OPVK_MU_rgb • •Rozdílné hladiny mezd; australská kauza; welfare; keynesova kauza; strategický obchod • •Oldřich Krpec, FSS MU •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Klasická diskuze rozdílu ve výši mezd John Powell (1772): obchodní bilance je proti nám skoro s každou zemí v Evropě, protože tyto země mají nižší životní náklady a platí nižší mzdy… Martyn (1701): rozpor mezi HW a nízkou cenou MANU–> pracovníci jsou vysoce produktivní, zaměstnavatelé jim mohou platit vysoké mzdy, i tak je náklad na jednotku produkce nízký; David Hume a Josiah Tucker (1750-1774) (Hume) •vyspělé země mají mnoho výhod, které jsou do jisté míry vyrovnávány nízkými mzdami v chudých zemích; dělba práce mezi nimi; (Tucker) •bohatá země, získala superioritu zkušeností s průmyslem + etablovaný obchod a kredit, stroje, cesty - více než kompenzuje jakoukoliv výhodu, jakou může chudá mít; (Hume) •otázka jestli tyto výhody budou zvyšovat obchod nekonečně – neomezí se nevýhodami, které zpomalí a pak zastaví pokrok –> drahé zásoby a práce, které umožní chudé zemi konkurovat; (Tucker) •jak chudá země produkuje sofistikovanější zboží, ceny práce a materiálu budou proporčně růst a eliminovat tuto výhodu; chudá země nemůže nikdy předběhnout bohatou (pokud není špatný management); (Hume) •pokud jsou otevřené komunikace mezi zeměmi, platí, že průmysl každé země těží ze zlepšení v ostatních zemích; • A.Smith •pokrok v produktivitě v důsledku dělby práce může snížit cenu výstupu a zvýšit cenu práce – v bohaté a komerční společnosti se dělník stává drahým a práce levnou; … HW není jen projev bohatství, ale je jeho příčinou; •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Nový kontext místo WD mezi zeměmi - tématem WD mezi sektory v rámci země; Mihail Manoilescu (1929): rozvojové země jsou oprávněny na základě ekonomických argumentů použít protekci k přesunu pracovníků z nízko-produktivního zemědělství (LW) do vysoko-produktivního průmyslu (HW); •empirická pravidelnost že přidaná hodnota práce a kapitálu je větší v MANU než v AGRI (klasické zisky z FT neobstojí); •aby bylo pro AGRI zemi výhodné neprodukovat manu a specializovat se v AGRI, je nezbytné, aby komparativní převaha v AGRI byla větší než je vnitřní kvalitativní převaha průmyslu nad zemědělstvím; Rumunsko: •vagon uhlí z ciziny za 6k, doma lze za 7,5k; •produktivita pracovníka v uhlí je 75k ročně, průměrná produktivita v agri je 30k; •je výhodnější produkovat uhlí než dovézt - aby se pořídilo 100 vagonů v ceně 750k je třeba 10 pracovníků; •aby se dovezlo stejné množství uhlí v ceně 60k je třeba vyvézt zboží 20 pracovníků (produktivita 30k ročně); Bertil Ohlin 1931 – kritika: •proč nedojde k přesunu bez protekce? pokud pracovník dostává mnohem větší mzdu v uhelném průmyslu než v ostatních, proč ti kdo jsou v AGRI nejdou do uhelného prům. za (rel.) nižší mzdu?; proč jen pokud stát zasáhne cly? •skutečné mzdové diferenciály jsou nežádoucí - způsobí, že HW odvětví bude brzděno, zatímco LW se rozvine více než by mělo za podmínek mezd adekvátních k produktivitě; Pochybnosti o existenci WD: •kritérium výstupu na pracovníka je nevhodné k měření produktivity – ignoruje přínos kapitálu a nominální WD mezi AGRI a MANU jsou větší než reálné z důvodu rozdílného vzdělání a kvality a nákladů na bydlení; •reálné WD lze přičíst odborům, které uměle rozdělují pracovníky do non-competing skupin… •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Gottfried Haberler 1936 •WD pouze pokud monopolistické skupiny pracovníků jsou dost silné aby udržely úroveň mezd poté, co čelí zahraniční konkurenci (tj. preferují redukci zaměstnanosti v těchto HW povoláních); •FT je užitečný v lámání monopolní síly takových skupin; 9 James Meade 1955: lepší nástroj je subvence zaměstnanosti než clo; Jagdish Bhagwati 1963 – rozlišuje mzdovou divergenci (kompenzace pro ekonomický fenomén – např. cena bydlení) a mzdovou distorzí (skutečné tržní selhání); •pokud skutečně platí, že práce je neefektivně alokována a výsledek je podzaměstnanost v MANU: •první politika: je podpora zaměstnanosti v manu; •druhá je subvence na produkci, která zvýší zaměstnanost prostřednictvím vyššího výstupu; •třetí je clo, které zvýší produkci, pak zaměstnanost ale s distorzí v podobě omezení spotřeby; Kauza FT oddělena od kauzy pro Laissez-faire (historický kontext – zdálo se že se rodí a umírají spolu); •lze akceptovat existenci tržních selhání a nutnost vládního zásahu a role vlády v jejich řešení ale bez dopadu na politiku FT (na odklon od něho). •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Australská kauza protekce J.B. Bridgen (1929) insp. Sidgwickem (1883) •AUS: exportér AGRI a PRIM - klesající výnosy; FT táhne faktory do AGRI, zvýší se výnosy pro několik pozemkových vlastníků, ale nevytvoří to moc pracovních míst a sníží to mzdy dělníků; •AUS nemůže udržet současnou populaci a zvýšit životní úroveň -> s FT vyšší příjem na hlavu ale pro menší populaci; •cíl tarifu je redistribuce příjmu, podpora MANU zaměstnanosti na úkor půdy; Jakob Viner (1929) •je sporné snižovat příjmy pozemkovým vlastníkům tak aby se mohla menší částka přesunout MANU pracovníkům; •ekonomie: není žádný zájem na velké populaci, je to politické rozhodnutí; Bridgen (1925): více pracovníků v AGRI (růst populace nebo imigrace) povede ke snížení výstupu na hlavu + více exportů sníží cenu –> zhoršění směnných relací; Stolper - Sammuelson 1941 (Heckscher-Ohlin-Samuelson model) •dva mobilní faktory jsou užívány v různém poměru k produkci různého zboží; •země s relativní hojností v určitém faktoru bude tendovat k exportu zboží, které užívá intenzivně tento faktor; •protekce (nárůst domácí ceny importů) –> zvýšení výnosů z vzácného faktoru, a sníží návratnost hojného; Dále již nelze tvrdit, že protekce sníží absolutní příjem faktoru, i když to zvýší jeho podíl na příjmu (relativní zisk); •navíc, pokud je půda v rukou několika málo vlastníků, FT může snížit reálný příjem většiny populace (vs. stát); •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Welfare ekonomie a volný obchod Rozdíl mezi bohatstvím a blahobytem: •materiální bohatství - celkové množství zboží, které je k dispozici společnosti; •blahobyt - Jeremy Bentham – individuální užitek (štěstí a spokojenost)…musí se to nějak agregovat; •klasici: vláda by měla sledovat politiky, které maximalizují ekonomické bohatství a teprve potom se má starat o distribuci; Nassau Senior (1836) •v jakém smyslu je situace kdy kapitalisté (prům.) získají 2 dolary za každý jeden ztracený pozemkovými vlastníky zlepšením blahobytu společnosti? •aby to platilo, musí být peníze měřítkem užitku a mezní užitek příjmu musí být konstantní pro obě skupiny; •pokud je marg. užitek landlordů větší než kapitalistů, může si spol. vážit (menší) ztrátu landlordů více než (většího) zisku kapitalistů; J.S.Mill : Corn Laws – zrušit a zavést kompenzaci – pokud kompenzace, pak nikdo nebude „worse“ a všichni potenciálně „better“ – tak je FT nejen nejlepší pro bohatství ale i pro spol. blahobyt; Vilfredo Pareto (1894) •efektivní alokace je ta, kde žádné individuum nemůže být „better“ aniž by někdo byl „worse“; •to je kritérium zlepšení – implikace –> změna je žádoucí pokud může být někdo udělán „better“ bez někoho „worse“; FT není PO, ale kompenzace to můžou zajistit; •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Lionel Robbins 1932 – •jakékoliv „interpresonal“ srovnání užitku je postavené na implicitních hodnotových soudech které nemohou být podpořeny ekonomickou vědou; •Ekonomie: může hodnotit jak se jednotlivé aktivity liší v dosahování žádoucího cíle, ale nemůže soudit tyto cíle samé; Nicholas Kaldor 1939 •v klasickém argumentu pro FT není žádný arbitrární element – předchozí distribuce příjmu může být vždy udržena (kompenzací - zdaněním)… je možné(!) udělat každého „better“… Hicks 1940 – •FT představuje potenciální pareto zlepšení, pokud landlordi nemohou uplatit kapitalisty do opačné politiky (břemeno na oponenty politiky); •zrušení Corn Laws je tedy PO zlepšení pokud kapitalisti mohou kompenzovat (Kaldorovo kritérium) a landlordi nemohou vyplatit kapitalisty (zisk z protekce není dostatečný ke komp. potenciální ztráty z non-FT) aby FT nebyl (Hicksovo kritérium); New Welfare Economics… problém: možnost hodnotově nezatíženého rozhodování o politice je ztracena, pokud je někdo indiferentní, jestli kompenzace byla či nebyla vyplacena; John Chipman 1987 – konflikt mezi potenciálním a skutečným – jedna situace je hodnocena jako lepší jestliže všichni mohou být „better“ v nové situaci, i když jsou ve skutečnosti „worse“; Paterovo kritérium je velmi striktní: je vychýleno ve prospěch status quo; kritérium je problém také pro protekcionisty, protože argumenty pro protekci čelí stejným tvrdým distribučním konsideracím. •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Keynes a makroekonomie protekcionismu Nezaměstnanost 1920-1930: FT by měl být opuštěn ve prospěch protekce v konkrétních podmínkách GB: neflexibilní mzdy směrem dolů, závazek vlády držet fix a velká NEZ; Rezistence k deflaci – organizované odbory a proletářský lektorát; •brání poklesu nominálních mezd, klesnou ceny ale ne mzdy – to povede ke ztrátám businessu a NEZ; •zlomí se to časem prostř. NEZ – ale sociální a politické síly vyžadují alternativní řešení; Řešení: •1) devalvace; 2) dohoda o snížení mezd; 3) subvence pro průmysl; 4) racionalizace průmyslu… •alternativa: 5) tarif – zvýší výstup a ZAM, zlepší OB (protekce zvýší ceny – za těchto podmínek žádoucí); Keynes •ochoten k protekci – větší ZAM buď zvýšením exportu nebo snížením importu (snazší + fiskální příjmy a zlepšení ToT); •klasici: přesun ZAM mezi sektory bez dopadu na celkovou zaměstnanost; - to předpokládá že každý kdo ztratí jednu práci bude ochoten snižovat mzdu, dokud nedostane práci jinde (Vs. Keynes: za současných podmínek nesmysl); Lionel Robbins – clo nezlepší depresi, ale bude mít hrozivé mezinárodní konsekvence –> retaliace + naivita, že se cla pak odbourají, až poslouží svému účelu; LSE: není to lék na NEZ – země s vysokými cly mají větší NEZ než GB; Keynes: •věří snad někdo, že není žádný dopad na GB zaměstnanost, když se rozhodnu koupit GB auto místo US? •FT argument: cílem cla je umístit/udržet pracovníky do práce pro kterou se relativně nehodí - zásadní předpoklad: bez cla by byli zaměstnáni tam, kde se relativně hodí… a nepřipouští možnost, že by nebyli zaměstnáni vůbec; 1931 GB vláda opustila zlatý standard, sterling prudce oslabil; •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Joan Robinson 1946 •jakmile je opuštěn předpoklad plné zaměstnanosti IT model je rozbit; •idea unikátní přirozené rovnováhy je přízrak – k dobrému či zlému musí být IT usměrňován vědomou politikou; • Gotfried Haberler 1950 •pokud práce není mobilní ale ceny jsou flexibilní, stále FT; •pokud obojí rigidní, pak může FT vést k NEZ; Milton Friedman 1953 •flexibilní směnné kurzy uvolní monetární politiku od sledování cíle konkrétní parity tak, že se může zaměřit na cenovou stabilitu; •deflační tlaky, které vedly Keynese k podpoře cel, mizí; James Meade 1955 •FT a fix je nekompatibilní v současném světě – z triády stabilní ceny, stabilní kurzy, FT jsou dosažitelné pouze dva; •Keynesiánský rámec zpochybněn na konci 1960s – problém inflace a NEZ; Milton Friedman •přirozená míra NEZ – i když ceny práce rigidní, vláda nemůže permanentně stimulovat ZAM prostřednictvím monetární ani fiskální politiky… •Masarykova univerzita | Fakulta sociálních studií OPVK_MU_rgb • Strategic Trade Policy Trhy s malým počtem soutěžících firem – strategická interdependece (tvorba cen, investice, rozhodnutí o výstupu); imperfektní konkurence (rivalita mezi firmami nebo hrozba vstupu dalších je nedostatečná ke stlačení cen na normální úroveň); Vládní podpory mohou ovlivnit jednání cizích firem – přesunout zisky k domácím firmám a zvýšit národní bohatství; Na úrovni firem – závazek zvýšit výstup např. nerevokovatelnou investicí do produkční kapacity –> strategický efekt –> redukuje investice ostatních firem nebo zabraňuje vstupu nových soutěžitelů; Na mezinárodní úrovni stát: •subvencuje exporty domácí firmy - subvence bude mít strategický dopad – posune equilibrium; •povzbudí domácí produkci, sníží tržní cenu, optimální odpověď cizí firmy je redukce outputu; •exportní subvence umožní domácí firmě vytlačit soupeře z exportních trhů - získá větší podíl lukrativního trhu, přesune profit (rentu) domácí firmě; •zvýšení profitu optimální subvencí překoná náklady subvence – zvýšení národního bohatství; •snížení produkce cizí firmy sníží dopady na pokles světové ceny… Stojí to na unilaterální akci – zisk je podmíněn tím, že jenom jedna země subvencuje a není cizí retaliace; •pokud obě země – obě jsou worse off; žádný exit, snížení světové ceny, veřejné náklady vyšší než renty firem; Horstmann Markusen 1986 – subvence mohou podporovat neefektivní vstupy, které zvýší průměrné ceny produkce a ceny spotřebitelů; Obchod je forma ekonomické interdependence: •pokud každá země ignoruje ostatní a sleduje politiky pro svou unilaterální výhodu, většina zemí bude worse off; •kooperativní dohody mezi zeměmi, ve kterých se vzdají těchto politik, je mohou učinit better off; • OPVK_MU_rgb • •Děkuji za pozornost •Oldřich Krpec •krpec@mail.muni.cz •MVES FSS MU, Joštova 10, 60200 Brno •