(Pokusy o) Reformy směrem k většinovým systémům (a personalizaci volby) POL 276, 16.5. 2017 •"Mě baví většinový systém ve Spojených státech. Když nastoupil prezident Trump, hned šel do kanceláře a rozhodoval. Neměl koaliční jednání, komise, rady.„ (A. Babiš, 2017) Mají volební reformy „směr“? •Colomer: ano, směrem k poměrnosti • •Empiricky (od 90. let minulého století): vždy se nepotvrzuje- smíšené systémy, jak MMP, tak MMM (samostatná přednáška). • •Znovu se ale objevují i argumenty pro reformy směrem k většinovějším výsledkům, byť navrhované ne vždy odpovídají klasifikaci jako VVS. Pokusy o FPTP ve světě po WW2 •Velmi málo dokonaných reforem •PNG, západokanadské provincie (od AV a STV k FPTP) •Libérie (od PR, diktatura) •Několik pokusů o přechody mezi většinovými systémy- úspěšné i neúspěšné (Fidži, Velká Británie) •Poslední neúspěch- Rumunsko 2012 •Častější diskuse o „většinovějších pravidlech“ než o „většinových systémech“. • • Speciální případ- PNG (od AV k FPTP a zpět) • • • • •Více -Benjamin Reilly: Democracy in Divided Societies https://garamut.files.wordpress.com/2012/06/election-posters2.jpg?w=497 http://www.pngec.gov.pg/images/default-source/default-album/svkskdll.png?sfvrsn=3 https://i.ytimg.com/vi/Fky0AgsVqHA/maxresdefault.jpg Argumenty pro: Carey, Hix (2009) •Příspěvek ke klasickému sporu reprezentativita vs. akceschopnost („Sartori vs. Lijphart“). • •Tento spor není „buď/anebo“, dá se najít řešení, zajišťující obstojně obojí • •Řešení: Poměrné systémy s malými volebními obvody (M=6) • • Příznivé efekty •Snížení počtu propadlých hlasů •Solidní reprezentativita •Střední psychologický efekt (strany kolem 10% nemají problém) •Fragmentace se nezvyšuje tak rychle jako klesá disproporcionalita •Není velká ideologická distance mezi „mediánovým voličem“ a vládou. Empirický test •volby od roku 1945 v demokratických zemích s více než 1 mil. obyvatel., N=610 •Vysoká reprezentativita PR systémů s malými obvody a zároveň malý počet stran v nich •Z hlediska ideologie dobrá reprezentace mediánového voliče vládou Pravděpodobnost „příznivých výsledků“ • Pravděpodobnost kombinace příznivých výsledků. • Kritika? •Je sporné, nakolik je tento návrh vhodný/proveditelný jako volební reforma • •Colomerův argument- N se kontinuálně zvyšuje, ve většině zemí je „už pozdě“ • •V podstatě návrh, shodný s reformou z doby opoziční smlouvy. Argument pro: ekonomika (Person-Tabellini 2003, Cheng, Kayser et al. 2010): • •Proporční systémy: obtížnější prosadit politiku, větší vliv lobby, odborů („producentů“), vyšší daně, protože možnost spotřebitelů (voličů) ovlivnit politiku je dosti malá, nižší růst HDP. • •Většinové systémy: nižší daně, více politik „pro spotřebitele“ (voliče), vyšší růst HDP. • Nejčastější argument pro většinovější pravidla: Personalizace volby • •Akademický zájem o personalizaci volby: Lijphart 1985, Grofman 1999, Shugart 2005. • •Grofman 1999: Politické důsledky toho, zda voliči volí strany (celé kandidátky) a/nebo kandidáty, jsou větší, než jestli volí většinovým a/nebo poměrným systémem Dimenze zkoumání personalizace •Sociodemografické efekty (reprezentace různých skupin- geografická, věk, ženy) •Hlasování o kandidátech (personal vote)- praktický aspekt, jací kandidáti mají větší šanci na zvolení (místo narození, zastávání veřejného úřadu, povolání, místo bydliště), „kvality kandidátů“ •Vztah kandidáta, volebního obvodu a volebního procesu- mění se nějak povaha přijímaných politik, podle toho, jak velkému elektorátu se politik zodpovídá? Důležitost personálních charakteristik kandidátů (Shugart-Carey 1995) • ČR • • •Paradox: skrze větší personalizaci volby byly odůvodňovány návrhy na změny volebního systému směrem k většinovému. Havel 1991 •Jednomandátové obvody, zajišťující volbu osobností. •Doplňkové hlasování (volič má dva hlasy), minimálně 40% na zvolení •Zbytek rozdělen stranám (ne nezávislým kandidátům) , které zdolaly klauzuli 5%, ve 3.skrutiniu D´Hondtem • •„poměrný volební systém preferuje strany před osobnostmi“ vs. Rumunsko 2012 •42 volebních krajů, každý s jednomandátovými obvody •klauzule 5% nebo 6 přímých mandátů •Kandidáti s více než 50% hlasů získávají mandát (pokud strana překročila klauzuli) •Zbytek křesel podobně jako ve Skotsku na úrovni volebních krajů, nerozdělené nejlepším stranám na národní úrovni). Topolánek (senát 2000, obhajoba reformy, vzešlé z opoziční smlouvy) BENEFITY: Posílení odpovědnosti a kontroly poslanců Zvýšení vlivu voličů na výsledek voleb Zvýšení konkurence a kvality poslanců Oslabení antisystémových stran Snadnější vytvoření programově pevných vlád Akceschopné vlády, vzniklé rozhodnutím voličů Přímá volba poslanců (2012) •Iniciativa „občanské společnosti“ (kultura, akademická sféra, průmysl) • • • • PROBLÉMY ŘEŠENÍ Přílišný vliv stran na složení parlamentu, lobbysmus, morální úpadek politiky Jednomandátové obvody Nízká personální soutěživost vede k nízké kvalitě kandidátů Jednomandátové obvody Volič nemá v politice zastání Míň voličů na jednoho zvoleného kandidáta (menší obvody) „Osobnosti“ se dnes štítí stran V zemích s VVS (Kanada, GB) jsou osobnosti snáze inkorporovány do stran Přímá volba poslanců- argumenty pro a proti reformě PRO PROTI AKCESCHOPNOST VYLOUČENÍ MENŠIN OMEZENÍ ÚLOHY „SELEKTORŮ“ POPULISTIČTÍ KANDIDÁTI „OSOBNOSTI“, VLASTNÍ NÁZOR, IMUNNÍ VŮČI KORUPCI OBTÍŽNÉ HLEDÁNÍ VĚTŠINY OSOBNOSTI PROSAZUJÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM OSOBNOSTI PROSAZUJÍ LOKÁLNÍ ZÁJMY AKCESCHOPNÁ VLÁDA VŠEHO SCHOPNÁ VLÁDA NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INSTITUCIONÁLNÍ PRVEK, NAPRAVÍ POLITICKOU KULTURU „NIC SE NEZMĚNÍ“, JE TŘEBA ZMĚNIT MENTALITU LIDÍ Zeman (2013) PROBLÉMY ŘEŠENÍ PERSONÁLNÍ VYPRÁZDNĚNOST STRAN SNÍŽENÍ HRANICE PRO UPLATNĚNÍ PREFERENČNÍCH HLASŮ ANONYMITA KANDIDÁTŮ MENŠÍ VOLEBNÍ OBVODY (M=5) NUTNOST VOLIT KANDIDÁTY POUZE JEDNÉ STRANY PANAŠOVÁNÍ Nebojí se prý, že by to přespříliš posílilo velké strany na úkor malých. »Ano, posiluje to silné strany, ale panašování je zase oslabuje. Výsledek by byl neutrální,« řekl Zeman na tiskové konferenci po svém vystoupení v Konírně. Babiš (2013/2015) PROBLÉMY ŘEŠENÍ JEDEN ČLOVĚK NEMŮŽE BÝT ZODPOVĚDNÝ ZA VŠECHNO, MUSÍ DĚLAT KOMPROMISY/NEMŮŽE VLÁDNOUT JEDEN VĚTŠINOVÝ VOLEBNÍ SYSTÉM, UMOŽŇUJÍCÍ JEDNOBAREVNOU VLÁDU BABIS.png