Operacionalizace v kvantitativním výzkumu POL 494, 19.4. 2017 Operacionalizace •Teorie- vztah mezi koncepty, často dosti abstraktní, přímo nepozorovatelný („volební systém ovlivňuje stranický systém“) • • •Vztah mezi proměnnými na zcela konkrétní, měřitelné úrovni („.....ovlivňuje.......“) operacionalizace Charakter operacionalizace •Pro jeden koncept mnoho způsobů operacionalizace i způsobů, jak ho měřit •Obvykle operacionalizace spojena i s vymezením prostorové a časové dimenze (předchází operacionalizaci konceptů- ptáme se, „jaké případy měřit v jakém čase“). •„Nejlepší“ operacionalizace je taková, která nejlépe vyjadřuje teoretický problém, který chceme studovat. •Chybné měření nám zabraňuje korektně posoudit původní teoretický vztah na konceptuální úrovni. Studium politiky a data • • • • Data, která si chceme nasbírat (podceňujeme problémy, které jsou s tím spojeny) Data, která už nasbíral někdo před námi (přeceňujeme jejich využitelnost) PROBLÉM: PŘI STUDIU POLITIKY OBVYKLE VÍME, CO JSOU NEJLEPŠÍ DATA A ZÁROVEŇ VŽDY NEMUSÍ BÝT JEDNODUCHÉ JE ZÍSKAT (X EKONOMIE (HDP) X PSYCHOLOGIE (DEPRESE)). „Obtížné koncepty“ (příklady) •„Aktivismus soudů“ • •„Progresivismus legislativy“ • •„Politická sofistikovanost“ • •„Sociální kapitál“ • Jaké problémy jsou spojeny s operacionalizací a měřením •Konceptuální jasnost- musíme přesně vědět, co chceme měřit • •Příklad: příjem • •Příklad: status • Reliabilita •Pokud měříme dvakrát tu samou věc, ve stejném stavu (věci), musíme dojít ke stejnému výsledku měření. • •Př: váha, kódování zpráv Validita •Měřící nástroj a měření akurátně reprezentují koncepty, o které se zajímáme. • •Zjevná validita • •Validita daná výčtem obsahu (konceptu). • •Konstruktová validita Úkol • • ÚKOL • • •Jak byste měřili vývoj míry korupce v konkrétní zemi? Příklad měření složitějších konceptů: Demokracie- Polity IV • • Problém s Polity IV: USA (souvisí s obsahovou validitou) • • Jiný příklad: Politická tolerance •Stouffer: v 50. letech se ptal reprezentativního vzorku obyvatel USA, zda by nechali učit ve veřejných školách komunisty, socialisty, ateisty atd. V 70. letech výzkum opakoval, zjistil značné snížení netolerance • •Validita tohoto výzkumu radikálně zpochybněna, proč?