Modely závislosti Addiction is a primary, chronic disease of brain reward, motivation, memory and related circuitry. Dysfunction in these circuits leads to characteristic biological, psychological, social and spiritual manifestations. This is reflected in an individual pathologically pursuing reward and/or relief by substance use and other behaviours. Addiction is characterized by inability to consistently abstain, impairment in behavioral control, craving, diminished recognition of significant problems with one’s behaviors and interpersonal relationships, and a dysfunctional emotional response. Addiction often involves cycles of relapse and remission. Without treatment or engagement in recovery activities, addiction is progressive and can result in disability or premature death. závislost • Termín známý téměř ze všech jazyků • Ale konotace se mezi jazyky liší – v hodnotovém významu, předpokládané kauzalitě • V angl. addiction poprvé v 16. století • Z latiny (addicere): to award, to devote, to sacrifice • Addiction vs. dependency Občasná intoxikace v tradičních společnostech • Známá napříč kulturami napříč věky • Rituály festivaly • Změněné stavy vědomí • Léčebné použití • Omezený přístup k droze • Čas, místo a množství společnost kontrolovala Užívání drog jako epidemie • Alkohol & opium v 17th-19th century (a tabák, kokain,… • Globalizace – nové obchodní cesty a trhy • Pokroky v technologiích, průmyslu a zemědělství • Levná práce • Alkohol & opium se staly široce dostupnými • První pokus o řešení - zdanění Užívání drog jako epidemie Užívání drog jako epidemie Závislost jako (morální) selhání • Vědomé a vnitřní rozhodnutí člověka • Závislost jako hřích nebo kriminální čin • Morálně silná osoba by odolala • „Kdo za to může? Závislák sám“ • Může fungovat jen v situacích velmi „mírné závislosti“ Morální model závislosti Víra ve spravedlivý svět • Každý dostane co si zaslouží • Typické pro násilí, chudobu, nemoci • Souvisí s vírou ve vyšší řád, osud, … The poor homosexuals — they have declared war upon nature, and now nature is exacting an awful retribution http://www.nytimes.com/interactive/2016/12/07/world/asia/rodrigo-duterte-philippines-drugs-killings.html?_r=0 Abstinenční model závislosti • Závislí nemají schopnost se ovládat – droga je příliš silná • Závislost (užívání) je tedy nechtěná situace • A může za to ta látka • Sympatie na straně závislých, ale ne rekreačních uživatelů Abstinenční model závislosti • Benjamin Rush (1745-1813) • Otec zakladatel USA a Americké psychiatrické asociace • Taste not, handle not, and touch not! Abstinenční model závislosti International Organization of Good Templars Abstinenční model závislosti Straight Edge Závislost jako nemoc a porucha osobnosti • Závislost je neléčitelná a škoda na osobnosti nenapravitelná – jednou závislý vždycky závislý • Lékaři dávají ruce pryč • Vznik svépomocných skupin a odloučených komunit Závislost jako nemoc a porucha osobnosti 12 step program: Alcoholics Anonymous etc. Závislost jako nemoc a porucha osobnosti Závislost jako naučené chování • Addiction arises because certain activities are powerfully rewarding and become more so through experience • Involved processes are not reflective – decisions to behave is not a conscious one • Behaviourism Závislost jako naučené chování • Podmiňování • V přítomnosti určitých podnětů zvyšuje (či snižuje) zakoušení pozitivního (či negativního) pravděpodobnost určitého chování • Pozitivní posílení (odměna) – adaptace, která zvyšuje pravděpodobnost odpovědi na určitý podnět • Negativní posílení – adaptace, která zvyšuje pravděpodobnost úniku/vyhnutí se stimulu • Trest – averzivní stimul který snižuje pravděpodobnost určitého chování Závislost jako naučené chování • Poněkud znáhodněná odměna – ve výsledku nejsilnější posílení • Pozorovaný silný efekt u gamblingu (plus tzv. near miss effect) • Prevence a léčba by se měla zaměřit na blokování podnětů – asociace postupně slábnou Závislost jako naučené chování Závislost jako naučené chování Operant conditioning https://www.youtube.com/watch?v=I_ctJqjlrHA Závislost jako naučené chování • Teorie sociálního učení • Albert Bandura (1925) • Učení probíhá v sociálním kontextu a k posílení může dojít skrze pozorování a napodobování druhých - tj. obsahuje kognitivní aspekt • Závislost je naučená skrze identifikaci a imitaci se vzory Závislost jako externalizující chování • Externalizující chování např. problémové chování, ADHD • Různé formy externalizujícího chování se vyskytují spolu a jsou spolu zaměnitelné • Může se vyskytnout v dětství jako odraz internalizujícího chování (úzkosti, traumata, zanedbáví ze strany rodičů) Psychodynamický model závislosti • Náchylnost k závislostem je způsobena slabým self • ID-EGO-SUPEREGO • EGO = seberegulace • Silné ID– neschopnost odložit uspokojení • Silné SUPEREGO – rigidita, pasivita, nízké sebehodnocení, úzkosti • Příčiny 1) trauma 2) problematické první roky života • Therapy – restrukturalizace self; posílení funkčnosti ega Psychodynamický model závislosti • Attachment • Porucha attachmentu v klíčovém období často vede ke vztahovým problémům • Porucha attachmentu často vede k horší emoční seberegulaci – nižší emoční stabilita • Droga jako náhradní rodič Užívání drog jako nefunkční copingová strategie Užívání drog jako emoční regulace https://mosaicscience.com/story/iceland-prevent-teen-substance-abuse