Psychologie adolescentů l lZákladní charakteristika l l Je určen zájemcům o hlubší pochopení psychiky adolescentů – kombinuje se v něm teoretický výklad témat, která souvisejí s obdobím adolescence a diskuse nad konkrétními problémy adolescentů (s využitím struktury Bálintovských skupin). V tomto smyslu je založen na maximální aktivitě zúčastněných. l Dospívání dnes: co je typické, co je jiné než dřív… lVymezení dospívání l lpuberta, pubescence, adolescence, ldospívání a mládí lděti, mládež, dorost, teenageři ldruhé desetiletí života (WHO: 10 – 19 let) lčasná adolescence (11 – 14) lstřední adolescence (14 – 17) lpozdní adolescence (17 – 20?) l Počátek dospívání (časná adolescence) lPočátek dospívání byl a je tradičně determinován biologicky a psychologicky nově stále větší měrou i sociálně lDominují pubertální změny. Některé psychické a sociální změny v rané adolescenci lze považovat za přímý důsledek pubertálních změn. Typické je např. zvýšení zájmu o vrstevníky opačného pohlaví, jež je posilován právě projeveným pohlavním pudem a výskytem sekundárních pohlavních znaků. lDalší změny se objevují v té stejné době, ale nejsou v přímém vztahu k pubertě, např. kognitivní změny (formální operace, abstraktní myšlení atd..). lNěkteré změny v tomto věku jsou především determinovány společenskými podmínkami a nejsou primárně vázány na biologické dozrávání a psychické změny lPojem psychosociálního moratoria Změny v pojetí dospívání – historický pohled l1. Adolescence jako bouře a vzdor resp. jako generační konflikt (G.S. Hall, 1904, S. Freud, A. Freud, 1946) hlavní témata: vzpoura, příprava na profesi, oidipovský komplex, obrany já l l 2. Adolescence jako určité období pro splnění vývojového úkolu (R. Havighurst, 1948; E. Erikson, 1968). společenská očekávání, hledání vlastní identity, životní cesta, moratorium l l3. Adolescence jako konceptualizace životního prostoru K. Lewin, 1939; U. Bronfenbrenner, 1979 osobní význam a strukturace životního prostředí dospívajícího, kulturní vlivy, adolescentní kultura a subkultury l l4. Adolescence jako utváření vlastního vývoje (R. Lerner, 1985, 2001; P. Baltes, 1997; Arnett, 2000) dospívající jako aktivní subjekt vlastního vývoje, dospívající jako podnět pro ostatní, období adolescence jako hodnota sama o sobě, přesahy do dospělosti l Změny v pojetí dospívání – historický pohled lVzdor, vzpoura a příprava na dospělost l (negace identity dospělých) l l lVývojový úkol a společenský tlak l(dosažení „společensky správné“ identity) l l lProstor pro seberealizaci a životní styl l(hledání vlastní hodnoty, utváření „pravé adolescentní identity“) l l lStart do autorství vlastního života l(adolescentní identita jako reflexe vlastní přítomnosti a budoucnosti - procesu celoživotního utváření) Aktuální změny v pojetí dospívání: v čem se liší současná generace od generací předchozích lVyhrocení mezigeneračních vztahů, které se jevilo téměř jako nezbytný předpoklad pro překonání závislosti na autoritách a jako jediná cesta k dosažení vlastní autonomie, není dnes klíčovou charakteristikou dospívání. l Z mnoha výzkumů vyplývá, že převážná většina dospívajících si se svými rodiči „spíše rozumí“ (Petersen, 1988). Tam, kde se objevuje hodně konfliktů, jde často o situaci, kde byly problémy a střety (byť ne tak zjevné) již v dětství (Coleman, Hendry, 1999). lTradičně se v této souvislosti zdůrazňovalo, že vliv rodičů na dospívající děti postupně klesá a narůstá význam vrstevnických vztahů. Novější výzkumy však dokládají, že význam rodičů se sice mění, ale v zásadě neklesá (Nurmi, 2001; Adams, Berzonsky, 2003; Macek, 2003). l l Aktuální změny v pojetí dospívání: v čem se liší současná generace od generací předchozích lsnížil se význam genderových stereotypů a norem, např. v oblasti sebehodnocení dívky „dohánějí“ chlapce l zvýšila se hodnota zábavy, volného času l„správné“ a „dobré“ je významově stále blíž tomu, co je „silné“ lv pozdní adolescenci „odklad závažných rozhodnutí“ lzvýšila se hodnota osobního rozhodnutí, svobody a „kontroly“ nad sebou samým lvelký tlak na to „mít hodnotu“ být „uznávaný“ l problém identity a hodnotového zakotvení l Daily activities: a comparison of three cohorts: 1999, 2001, 2011 Importance of self-representations