Občanská a politická socializace Jan Šerek 6. 4. 2017 Psychologie adolescentů Proč adolescenti a občanský život či politika? • • • • • • Proč adolescenti a občanský život či politika? •rozvoj sociální složky identity (Erikson, 1968) • • • • Proč adolescenti a občanský život či politika? •rozvoj sociální složky identity (Erikson, 1968) •společenské a institucionální pobídky –vzdělávací systém (Niemi & Hepburn, 1995) –politická práva • • • • •Hypotéza vnímavých let • • • •Celoživotní otevřenost adolescence dospělost adolescence dospělost •Hypotéza vnímavých let • • • •Celoživotní otevřenost adolescence dospělost adolescence dospělost •co podporuje hypotézu vnímaných let? • 1.politické orientace mají nejnižší stabilitu v adolescenci a mladé dospělosti, zatímco v dalším životě zůstávají relativně stabilní (Krosnick & Alwin, 1989; Prior, 2010; Sears & Levy, 2003) Eckstein, Noack, & Gniewosz (2012) popsali narůstající stabilitu politických orientací v průběhu adolescence •co podporuje hypotézu vnímaných let? • 2.stejný vzorec se projevuje i u dalších sociopolitických postojů, které mohou souviset s politickým/občanským chováním, jako je například autoritářství, dogmatismus, tolerance, etnocentrismus či podpora sociální rovnosti (Duckitt, 2009; Vollebergh, Iedema & Raaijmakers, 2001) •co podporuje hypotézu vnímaných let? • 3.výzkumy kolektivní paměti ukazují, že si lidé nejlépe vybavují politické události (např. změny režimu), které se udály během jejich adolescence nebo mladé dospělosti, zatímco události z jiných období si vybavují hůře (Valencia & Páez, 1999) historické události mají největší dopad na politický vývoj člověka, pokud se stanou v období adolescence či mladé dospělosti (Sears, 2002; Sears & Levy, 2003) A co děti? A co děti? •„Do okamžiku, kdy dítě ve věku 14 let nastupuje na střední školu, jsou již jeho základní politické orientace ve vztahu k režimu a komunitě pevně usazené. Proto přinejmenším během následujících čtyř let na střední škole můžeme zaznamenat pouze málo podstatných změn.” • •(Easton & Hess, 1962, 236) A co děti? •Joseph Adelson •(Adelson & O‘Neil, 1966; Adelson, O‘Neil, & Green, 1969; Adelson & Beall, 1970) A co děti? •Joseph Adelson •(Adelson & O‘Neil, 1966; Adelson, O‘Neil, & Green, 1969; Adelson & Beall, 1970) • •Jean Piaget •Robert Selman • Naše data •červen 2014 • •asi 2,000 studentů 9. ročníků ZŠ a prvních ročníků SŠ (průměrný věk 15,7 let) • •dotazníkové šetření Co dělají? http://feminspire.com/wp-content/uploads/2012/12/bigstock_silhouettes_of_concert_crowd_i_1565261621 .jpg http://www.merchandisingplaza.com/images/products/41926/img2.jpg https://desertpeace.files.wordpress.com/2014/12/boycott-the-boycott-2.png http://www.wackybuttons.com/designcodes/110/1101789.jpg ne online vs. offline, ale nenáročné vs. náročné Jakých konkrétních témat se tvé aktivity týkaly? Co dělají ve škole? Co považují za účinné do budoucna? Zkus se nyní zamyslet, jak to budeš mít v dospělosti. Pokud bych se v dospělosti domníval(a), že se ve společnosti dějte něco špatného, tak bych … Norris, 2003 Data: European Social Survey Norris, 2003 Data: European Social Survey Co si myslí? Co si myslí? komu důvěřují? cítí se schopní něco změnit? jak velcí demokraté jsou? Kdybych chtěl(a), myslím, že bych dokázal(a) … T1 T2 Diff T-test Effect size r N M SD M SD M SD t df p r d d4 Tolerance - rovnost 3.23 0.70 2.98 0.79 0.25 0.72 9.01 673 0.000 0.33 0.49 0.51 0.54 674 Přistěhovalci by měli za svou práci brát stejný plat jako Češi. kteří dělají stejnou práci. 3.06 0.91 2.86 0.97 0.20 0.99 5.33 667 0.000 0.20 0.29 0.28 0.45 668 Děti přistěhovalců by měly mít stejné příležitosti studovat jako české děti. 3.34 0.76 3.08 0.86 0.26 0.86 7.92 666 0.000 0.29 0.43 0.41 0.44 667 Přistěhovalci by měli mít zaručenou stejnou zdravotní péči jako Češi. 3.29 0.76 3.01 0.83 0.29 0.84 8.76 659 0.000 0.32 0.48 0.46 0.45 660 Tolerance - kultura 2.38 0.73 1.93 0.72 0.45 0.70 16.64 670 0.000 0.54 0.91 0.94 0.53 671 Přistěhovalcům by mělo být povoleno udržovat si svůj jazyk. 2.48 0.91 2.09 0.90 0.39 0.88 11.38 659 0.000 0.41 0.63 0.64 0.52 660 Přistěhovalci by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. 2.65 0.88 2.09 0.88 0.56 0.97 14.75 661 0.000 0.50 0.81 0.73 0.39 662 Přistěhovalci by měli mít právo stavět si u nás své náboženské stavby (např. pravoslavné kostely. mešity. buddhistické svatyně) 1.99 0.89 1.61 0.77 0.39 0.89 11.11 656 0.000 0.40 0.61 0.58 0.44 657 Kdo je ovlivňuje? Kam se obracejí? Socializační činitelé •rodina •kamarádi •škola •média •organizace • •a další … Socializační činitelé •rodina •kamarádi •škola •média •organizace • •a další … pasivní příjem vs. aktérství Socializační činitelé •Westholm (1999) Co si myslí adolescent Co si myslí rodič Co si myslí adolescent, že si myslí rodič Socializační činitelé •Westholm (1999) Co si myslí adolescent Co si myslí rodič Co si myslí adolescent, že si myslí rodič Socializační činitelé •rodina •kamarádi •škola •média •organizace • •a další … pasivní příjem vs. aktérství směr socializace Socializační činitelé •rodina •kamarádi •škola •média •organizace • •a další … pasivní příjem vs. aktérství směr socializace přímé efekty vs. „vedlejší produkty“ Socializační činitelé •rodina jako model (např. attachment theory) • Socializační činitelé •rodina jako model (např. attachment theory) • •škola jako model (např. public institutional hypothesis) • Socializační činitelé •rodina jako model (např. attachment theory) • •škola jako model (např. public institutional hypothesis) • •organizace (např. teorie sociálního kapitálu) • • Jak často jsi v posledním roce (tj. 12 měsících) diskutoval(a) o politice či jiných celospolečenských tématech (např. ekologie, rasismus, nezaměstnanost atd.)? Jak často se ve vaší třídě v posledním roce (tj. 12 měsících) diskutovalo v rámci vyučování o politice či jiných celospolečenských tématech (např. ekologie, rasismus, nezaměstnanost atd.)? Jak často se ve vaší třídě v posledním roce (tj. 12 měsících) diskutovalo v rámci vyučování o politice či jiných celospolečenských tématech (např. ekologie, rasismus, nezaměstnanost atd.)? Jak často jsi za poslední rok sledoval(a) zprávy o politice či jiných celospolečenských tématech … •Rodiče, kamarádi a média – jaké jsou dopady vzájemných interakcí na zájem jít volit v prvních volbách? • • •Rodiče, kamarádi a média – jaké jsou dopady vzájemných interakcí na zájem jít volit v prvních volbách? • •Panelová data od přibližně 200 prvovoličů z roku 2010 • •(Šerek & Umemura, 2015) • Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky květen Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky květen červen Volení Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky květen červen Volení Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky květen červen Volení Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky květen červen Volení Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky květen červen Volení Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky únor Zájem jít volit Sledování médií Diskuze s rodiči Diskuze s vrstevníky květen červen Volení •adolescenti, kteří před volbami více diskutovali se svými vrstevníky, se stali více rozhodnutými jít volit •diskuze s rodiči a sledování médií tento efekt neměly •diskuze s rodiči mohou mít efekt skrze stimulaci diskuzí s vrstevníky • • •adolescenti, kteří před volbami více diskutovali se svými vrstevníky, se stali více rozhodnutými jít volit •diskuze s rodiči a sledování médií tento efekt neměly •diskuze s rodiči mohou mít efekt skrze stimulaci diskuzí s vrstevníky • •proč mají vrstevníci větší vliv než rodiče a platí to obecně? • •