Charakteristika leadera – Justin Trudeau (JT) Současného kanadského ministerského předsedu v tomto textu charakterizuji na základě teorií transformačního a situačního leadershipu. Transformační leader Otázku, zda JT je či není transformačním leaderem, budu popisovat na základě čtyř dimenzí transformačního leadershipu (Bass, 2006). Charisma Jako příkladného charizmatického leadera jej vidí Caldwell (2016), protože se mu daří získávat důvěru občanů svého státu i ostatních národů[JP1] . Je sebevědomý a je si jistý, že se obklopuje skvělými lidmi, čímž podporuje sebedůvěru svých spolupracovníků, projevuje své hodnoty a integritu (viz aféra „elbowgate“ – Phippen, 2016). Inspirativní motivování Sám tvrdí, že leadership je inspirování úžasných lidí – aby povstali a sloužili své zemi (Cowan, 2015[JP2] ). Intelektuální stimulace a osobní přístup Je známý tím, že do svého kabinetu vzal i spolupracovníky, s kterými nesouhlasí, protože věří, že v diverzitě je síla.[JP3] Zapojuje mezi své spolupracovníky osoby, které nejsou ve vládách typické (jeden ministr jeho vlády je gay, jeden slepý, polovina kabinetu je tvořena ženami), pracuje s lidmi osobním přístupem[JP4] (Budak, 2016). Protože JT odpovídá všem zmíněným dimenzím, lze jej označit za transformačního leadera. Situační leader[JP5] Na základě výroků JT můžeme předpokládat, že je v čele týmu lidí, kteří mají dostatek schopností pro práci vlády a jsou dostatečně zkušení pro zvládnutí úkolů (Cowan, 2015), které mají plnit. V takovém případě by mělo být efektivním s[JP6] tylem leadershipu dle situační teorie leadershipu delegování (Blanchard & Hersey, 1996). To, jak se zdá na základě dostupných informací, JT splňuje – dodává důvěru svým spolupracovníkům (Phippen, 2016), dokáže přiznat svou chybu a spolupracuje s nejlepšími odborníky[JP7] , kteří řeší problémy svých resortů (Seth, 2016[JP8] ). Použité zdroje Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership. Psychology Press. Blanchard, K. H., & Hersey, P. (1996). Great ideas revisited. Training & Development, 50(1), 42-48. Budak, A. (2016). 4 Leadership Lessons from Justin Trudeau [online]. Retrieved April 30, 2017, from http://www.huffingtonpost.com/alex-budak/4-leadership-lessons-from_b_9287888.html. Caldwell, C. (2016). Moral Leadership in a Troubled World-A Transformative Model. Arabian J Bus Manag Review 6:233. Cowan, J. (2015). The biggest leadership lesson from Justin Trudeau's historic win [online]. Retrieved April 30, 2017, from http://www.canadianbusiness.com/blogs-and-comment/the-biggest-leadership-lesson-from-justin-trudeau s-historic-win/. Phippen, J. W. (2016). The End of Justin Trudeau's 'Elbowgate' [online]. Retrieved April 30, 2017, from https://www.theatlantic.com/news/archive/2016/05/elbow-justin-trudeau/484991/. ________________________________ [JP1]Usuzování o stylu vedení skrze důsledky je problematické. Je také autentický, etický a demokratický leader proto, že získává důvěru občanů? V čem spočívá jeho charismatické jednání? [JP2]To, že někdo něco tvrdí, neznamená, ze se tak chová. Čím inspiruje? [JP3]To, že je vzal do kabinetu neznamená, že je intelektuálně stimuluje. Jak vypadá v jeho kabinetě rozhodovací proces? Co se stane, když někdo z ministrů přijde s vlastním projektem? [JP4]Toto je definice kruhem. Uplatňuje osobní přístup proto, že pracuje s lidmi osobním přístupem. Jak? [JP5]Nic jako situační leader neexistuje. Teorie SL rozlišuje více různých stylů vedení. Můžeme se dívat, kolik z nich leader používá a jak je dokáže přizpůsobovat situaci. [JP6]Schopnosti a zkušenosti definují tzv. pracovní vyspělost. Abyste mohl posoudit efektivitu stylu vedení, musel bys posoudit i psychologickou vyspělost. [JP7]Tady opět postupuješ v kruhu. Protože má v kabinetu odborníky, je dobře, že spolupracuje s odborníky. [JP8] Hodnocení: 4 body Zvolil sis vhodného leadera a domnívám se, že jsi provedl i správnou klasifikaci. Méně bodů dávám zejména za kvalitu argumentů. O stylu vedení často neusuzuješ podle pozorovatelných projevů chování, ale podle důsledků (ty mohou být i důsledkem něčeho jiného) nebo toho, co o sobě ten člověk říká. Někdy se pohybuješ v kruhu (viz komentáře).