Kateřina Hložánková Petra Nekulová Viera Kratkoczka Praktické základy internetového poradenství http://1.bp.blogspot.com/-F82ZjzuR3BA/UTtZ-vWQpsI/AAAAAAAAADo/cRRZKVHZlGQ/s200/Cyber+Counselling.gi f Co je internetové poradenství? „každý způsob profesionální psychologické poradenské interakce, která využívá internet k navázání kontaktu mezi psychologem (jiným odborníkem) a jeho klienty“ (Rochlen, Zack, Speyer, 2004) -Online psychologické poradenství x online psychoterapie -Podpůrná x samostatně stojící -Specifické x obecné -Živý poradce x poradenský program (doplněný assessmentem) Formy IP •Aktivní vs. Pasivní •Prostřednictvím: 1)Emailu – nejvíce zmapovaná forma. Populární (připomíná psaný dopis) 2)Web-based message systém – údajně bezpečnější než email. Klient dostane heslo na web, kde se odehrává veškerá komunikace mezi klientem a poradcem 3)Chat – ICQ, Skype, chatroom. Možnost komunikace tady a teď. Nutnost nastavení limitů (jak dlouho může jeden klient komunikovat). V ČR např. Linka Důvěry 4)VOIP (voic over internet protocol) – připomíná telefonické 5)Videokonference Benefity a negativa (výzvy?) IP Benefity: -Zvýšená dostupnost – v případě izolace, imobility, cestování, jazyková bariéra, stud -Disinhibice , internalizace – rychlejší odkrytí, sebereflexe – externalizace problému v textu a internalizace pomáhající/dekonstruktivní role - Psaní samo o sobě je terapeutické: formulace problému, vypsání se.. („Už jen to, že jsem vám napsal, mě pomohlo“) - Využití hypertextuality a multimédií: odkazy na relevantní články, vida atd. Benefity a negativa (výzvy?) IP •Výzvy a negativa: –Chybějící nonverbální vodítka – jak se asi tváří? Jak vypadá? –Nedorozumění: nelze si ujasnit spontánně význam. Klient může číst mezi řádky, nerozumět odborným výrazům –Časové zpoždění: výhoda i nevýhoda. Můžu si otázku rozmyslet, napsat to, jak potřebuji. Může zvyšovat úzkost (proč mi neodpovídá? To je to se mnou tak špatné?) –Schopnost se vyjadřovat psaným textem: to může vylučovat některé klienty i poradce. –Krizová intervence: sebevražedné náznaky, co můžu po internetu? –Kulturní rozdíly: –Soukromí, citlivé informace: Specifika internetové komunikace Disinhibiční efekt •Suler (2000) . Psychology of cyberspace. •Větší uvolněnost, smělost komunikujících, ztrát rozpaků, pochyb, zábran, které by se jinak objevily při F2F komunikaci •Může mít pozitivní i negativní projevy… Co se na disinhibičním efektu může podílet? •„you don‘t know me“ ( anonymita) – možnost experimentování s identitami •„you don‘t see me“ (neviditelnost komunikujících) – jazyk je zdůrazněn ve své textové podobě •„see you later“ (možnost odložit reakce – asynchronicita) •„it‘s all in my head“ ( dojem, že ke komunikace probíhá v nějakém fantazijním světě, přisuzování různých vlastností druhé straně) •„we‘re equals“ ( rovnostářský princip mezi komunikujícími) •……. You don‘t know me – ukázka přihlašovacích formulářů internetových poraden na českém webu – můžete být kýmkoliv. Neviditelnost – snížená schopnost vnímat toho druhého, jeho fyzickou podobu, tón hlasu Možnost odložit reakci - IP v ČR a ve světě ČR •ČAPLD -2005 etický kodex internetového poradenství ointernetové poradenství linek důvěry (www.linkabezpeci.cz, www.modralinka.cz) ointernetové poradny (www.drogovaporadna.cz, www.extc.cz, www.umirani.cz, www.anabell.cz, www.iporadna.cz) oindividuální poradenství opseudoporadny a komunitní servery Zahraničí •podobné + rozvoj e-terapie, "telepsychology" ohttp://www.ifotes.org/ - 24/7 hours EMOTIONAL SUPPORT offered by trained volunteers ohttp://fesat.org/en/ - network which currently joins together about 50 European drug helpline services o http://www.telementalhealthcomparisons.com/ - Independent telemental health technology comparison site was created to help mental health providers quickly identify the best technology for their online therapy practice or network iKodex ´ Internetová poradna ( iP ) umožňuje informační kontakt s klienty a kvalifikovanou pomoc klientům v tísni pomocí internetových technologií. ´Na klienta nebude vykonáván jakýkoli nátlak, který se týká jeho přesvědčení, náboženství, rasy, politiky , ideologie nebo sexuální orientace. ´iP je služba u které musí být současně a viditelně jednoznačně definováno, kdo je jejím poskytovatelem a zřizovatelem a jaké jsou jejich cíle a poslání. ´Internetová nabídka poradenských služeb musí obsahovat jednoznačný časový závazek, dokdy může klient očekávat odpověď. ´Odpověď nebo jiná internetová reakce iP není vázána na vytvoření ekonomického nebo jiného spojení mezi klientem a iP. ´Pracovník iP nesmí používat iP k uspokojování svých obchodních, sexuálních, emocionálních, náboženských aj. potřeb či přání. ´Všechny informace sdělené klientem jsou považovány za důvěrné, pokud to neodporuje zákonům ČR. ´Aktivita iP vůči klientovi není jen dílem jedince - je výsledkem spolupráce týmu. ´ Mýty o IP Co si myslíte, že si klienti myslí o internetovém poradenství? Co od něj očekávají? Mýty o IP •příliš vysoká vs. příliš nízká očekávání - IP může zcela/ vůbec nemůže nahradit poradenství tváří v tvář "dělat terapii/poradenství přes internet je prostě nemožné„ (etika, bezpečí, ...) "lidskou zkušenost nelze plně vyjádřit skrze psaný text" "je nemožné provádět online krizovou intervenci" •z hlediska klientů oslužby jsou poskytovány zdarma oodpověď na e-mail přijde okamžitě omusím mít pouze vážný problém ojeden kontakt vyřeší všechny moje problémy oočekávání okamžitého řešení oočekávání komplexnosti řešení oiluze bezpracnosti výsledku Specifika poradenského procesu v IP •Práce s psaným textem •Anonymita pracovníka •Role v týmu •Střídání konzultantů •Veřejné vs. skryté odpovědi klientům •Etická dilemata •? IP nemůže... ...suplovat psychoterapii ... diagnostikovat ... interpretovat ....poskytovat zaručené rady ... nahrazovat klientovi jeho přirozenou síť IP může... ... poskytovat emoční podporu ... legitimizovat klientovy pocity ... byt vhodným prvním kontaktem ... poskytovat ověřené informace ...zabezpečit anonymní, bezpečný kontakt ... rozšiřovat pohled, nabízet různé varianty řešení Literatura HORSKÁ, Bohuslava, Andrea LÁSKOVÁ a Ladislav PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, Suler, J. (2005). The Psychology of Cyberspace. Staženo: listopad 2006. Dostupný z www: http://www.rider.edu/~suler/psycyber