Práce se zakázkou a struktura poradenské odpovědi v IP Petra Nekulová Viera Kratkoczka Struktura odpovědi klientovi Horská et al (2010) hovoří o "čtyřech pilířích, na kterých je vystavěn text odpovědi" 1.oslovení klienta 2.úvodní text 3.komentující text 4.zakončení odpovědi Lásková (2011) tuto strukturu ještě více diferencuje: pozdrav a oslovení klienta úvodní text reakce na zakázku doplnění důležitých bonusů zakončení odpovědi Zakázka Co to je?? Jak ji poznám??? Druhy: ozjevná x skrytá olegitimní x nelegitimní olegitimní avšak nesplnitelná prostřednictvím IP Zakázka... Jak ji najít... •brainstorming •potřeby klienta jako další vodítko •hypotéza v zakázce •fenomén sdělení •celkové vyznění ....věta s otazníkem není totéž, co zakázka..... Struktura odpovědi klientovi Horská et al (2010) hovoří o "čtyřech pilířích, na kterých je vystavěn text odpovědi" 1.oslovení klienta 2.úvodní text 3.komentující text 4.zakončení odpovědi Lásková (2011) tuto strukturu ještě více diferencuje: pozdrav a oslovení klienta úvodní text reakce na zakázku doplnění důležitých bonusů zakončení odpovědi Typologie e-mailů v poradně •informační •testovací/zneužívací •naléhavé •poradenské Poradenský dotaz - strategie řešení •práce s informacemi •respektování zakázky •odpověď adekvátní klientovi •posilování klientových kompetencí •rady a práce s nimi •těžiště pomoci •práce s emocemi •podpora a ocenění klienta •opakované kontakty •hranice a prevence navazování klientů zdroj: Horská et al, 2010 Vodítka aneb máte v odpovědi vše? • oslovení (tykání do 14 let) • ocenění snahy řešit problém • reflektování problému • vyjádření vlastního názoru, postoje, pojetí • doporučení k využití služby s vyšší mírou osobního kontaktu • závěr s povzbuzením (Veselský, 2011) Další podněty k zamyšlení.. •vykání vs. tykání •podpis klienta, gramatika •tvořivost vs. schematizace... •.... Kritéria kvality Veselský (2011) udává následující kritéria kvality poradenské odpovědi, odpověď by měla být: •podporující •respektující •seriózní •zangažovaná Literatura: HORSKÁ, Bohuslava, Andrea LÁSKOVÁ a Ladislav PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010 Lásková, A. Internetové poradenství v kontextu linek důvěry. Přednáška na konferenci. dostupné z: http://www.ksoc.upol.cz/fileadmin/ksa/veda-vyzkum/sbornik_prispevku_online.pdf Veselský, P. Hledání kvality- již 10 let na cestě. Přednáška na konferenci. dostupné z http://www.ksoc.upol.cz/fileadmin/ksa/veda-vyzkum/sbornik_prispevku_online.pdf