•Prezentace aktivit CDV •FSS MU, 23. 3. 2017 •Petr Zámečník, Vít Gabrhel, Michal Šimeček •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Dopravní psychologie Dopravní psychologie •Oblasti •Prevence (sociální marketing, kampaně, vzdělávání, účinnost…) • •Represe (recidiva, latentní kriminalita, účinnost, bodový systém…) • •Selekce (AŠ, DPV) • •Rehabilitace (účinnost, metody, návaznost na jiná opatření) Dopravní psychologie •Témata •Mladí řidiči a recidivisti (nejrizikovější), senioři • •Rychlost (zabiják č. 1), alkohol a drogy • •Zranitelní účastníci (a jejich úmrtnost) • •Automatizace a autonomní auta • •První pomoc (10 % mrtvých, trauma, připravenost) •Název akce, místo, datum •Analýza dopravního chování •Data o dopravním chování představují klíčový zdroj informací pro plánování mobility (např. modelování dopravních opatření, modelování emisí a imisí či analýza rozhodování) •„Objektivní“ či „tvrdé“ faktory: použité dopravní prostředky, výchozí bod, destinace, vlastnictví zvýhodněné průkazky na MHD či řidičského průkazu aj. (Armoogum, 2014) –Obvykle mají povahu fakt; lze je pozorovat přímo •„Subjektivní“ či „měkké“ faktory: postoje (k životnímu prostředí), potřeby (komfort či bezpečí), emoce (stres či frusrace), zvyky atd. (Gatersleben & Uzzell, 2007; Lättman, Friman, & Olsson, 2016; Nilsson & Küller, 2000) –Obvykle je nelze je pozorovat přímo; hrají roli při samotném procesu sběru dat •Metodologie sběru dat •Psychologie dotazování (Tourangeau, Rips, & Rasinski, 2000) •Rozumí respondenti položkám stejně jako výzkumníci? –Jaký byl účel této cesty? •Jaké paměťové strategie respondenti používají při odpovídání? –V kolik hodin a minut jste zahájil/a cestu? •Existují položky, na které respondenti nechtějí odpovídat upřímně? –Mohl/a byste prosím uvést čistý měsíční příjem Vaší domácnosti za poslední měsíc? •Název akce, místo, datum •Analýza dopravního chování, dopravní modelování či vytváření dopravních politik •Větší citlivost k negativním dopadům dopravy (zdraví či životní prostředí) souvisí s nižším počtem ujetých kilometrů či vyšší tendencí akceptovat omezení automobilové dopravy. (Nilsson & Küller, 2000) •Volba dopravního módu souvisí s mírou prožívaného pohodlí nebo vnímané flexibility poskytované konkrétním módem. (Johansson, Heldt, & Johansson, 2006) •Míra prožívaného stresu se při každodenním dojíždění zvyšuje se vzdáleností, kterou je nutné urazit. (Gatersleben & Uzzell, 2007) •Název akce, místo, datum •Travel behaviour of seniors in Eastern Europe: a Comparative Study of Brno and Bratislava (Šimeček, Gabrhel, Tögel, & Lazor, n.d.) •Podobný počet i podíl osob nad 70 let, podobná prostorová dostupnost MHD pro tyto osoby, MHD v obou městech zdarma či za drobný poplatek, podobný podíl nízkopodlažních vozů MHD atd. •Výsledky •Výrazný rozdíl v podílu cest vykonaných MHD seniory nad 70 let v Brně (57 %) a v Bratislavě (35 %); objektivní faktory typu cestovní čas nehrály při volbě MHD jako dopravního módu roli •Objektivními faktory bylo možné vysvětlit 54 % rozptylu volby dopravního módu •Možná interpretace výsledků – vnímaná spolehlivost MHD v obou městech, zvyk užívat MHD v minulosti atd. •Návaznost – Průzkum dopravního chování v Brně (2016) • •Název akce, místo, datum •Příklad volby dopravního módu u seniorů v Brně a Bratislavě •Dopravní chování nelze vysvětlit či vyčerpávajícím způsobem popsat pouze tzv. objektivními faktory. •Název akce, místo, datum •Take-home message •Zabývá se tím jak a podle čeho se lidé rozhodují v přístupu ke komerčním produktům nebo k veřejným službám. • •Má smysl se tím zabývat •všude tam, kde je svoboda •a kde je na výběr. •Název akce, místo, datum Výzkum rozhodování Související obrázek Výsledek obrázku pro decision •Vychází z představ neoklasické ekonomie •Maximalizace užitku •Racionální volba •Dostupnost informací • • • • •Naštěstí toto všechno nemusí nutně platit. •Název akce, místo, datum Teorie racionální volby Jak si myslíte, že se člověk rozhoduje? •Tematický den: udržitelná mobilita, CDV, 6. 2. 2017 •Michal Šimeček, michal.simecekl@cdv.cz •Analýza diskrétních voleb (Discrete Choice Analysis – DCA) •Daniel McFadden • statistické metody DCA (Nobelova cena 2000) •Daniel Kahneman •rozhodování za neurčitosti (Nobelova cena 2002) •Název akce, místo, datum Daniel Kahneman Daniel McFadden SCÉNÁŘ Atribut 1 Atribut 2 . . . Alternativa 1 Alternativa 2 Alternativa 3 Atribut 1 Atribut 2 . . . Atribut 1 Atribut 2 . . . •Vyjádřené preference •(Stated Preference – SP) •Respondent vybírá z možností nabízených v simulovaném scénáři. •+ všechny alternativy jsou pod kontrolou •+ lze zkoumat i hypotetické varianty •- Je to jen hra •Název akce, místo, datum •Projevené preference •(Revealed Preference – RP) •V dopravě především cestovní deníky. •+ jedná se o skutečné chování lidí v reálném světě •- Nevybrané alternativy nejsou známy, ale lze je modelovat • • • •Název akce, místo, datum Výsledek obrázku pro willingness to pay •Ochota platit za služby •Kolik je zákazník ochoten zaplatit za novou službu nebo její zlepšení? •Elasticita – citlivost na změnu •Jak se vlivem změny změní podíl na trhu? •Možné výstupy analýzy •Armoogum, J. 2014. Survey Harmonisation with New Technologies Improvement. Les collections de L'INRETS •Gatersleben, B., & Uzzell, D. (2007). Affective Appraisals of the Daily Commute: Comparing Perceptions of Drivers, Cyclists, Walkers, and Users of Public Transport. Environment and Behavior, 39(3), 416–431. http://doi.org/10.1177/0013916506294032 •Lättman, K., Friman, M., & Olsson, L. E. (2016). Perceived Accessibility of Public Transport as a Potential Indicator of Social Inclusion. Social Inclusion, 4(3), 36–45. http://doi.org/10.17645/SI.V4I3.481 •Nilsson, M., & Küller, R. (2000). Travel behaviour and environmental concern. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 5(3), 211–234. http://doi.org/10.1016/S1361-9209(99)00034-6 •Tourangeau, R., Rips, L.J., Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. Oxford: OUP •Vredin Johansson, M., Heldt, T., & Johansson, P. (2006). The effects of attitudes and personality traits on mode choice. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 40(6), 507–525. http://doi.org/10.1016/j.tra.2005.09.001 • • • • • •Název akce, místo, datum •Zdroje •Děkujeme vám za pozornost. •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Líšeňská 33a, 636 00 Brno • •www.cdv.cz