OBECNÁ SOCIOLOGICKÁ TEORIE – SOC103 Seminář akademického psaní Mgr. Petr Kubala, Mgr. Ivana Rapošová 14.3.2017 PROGRAM SEMINÁŘE §Zadání seminárních prací §Jak na argumentaci v akademickém textu? §Jak na formu komparativní akademické eseje? §Jak na akademické citace? §Otázky a diskuze ZADÁNÍ 1. SEMINÁRNÍ PRÁCE §(1) Studující si zvolí jeden z klíčových pojmů knihy Sociální konstrukce reality nebo Teorie jednání §(2) Charakterizuje tento pojem, přičemž se snaží o rekonstrukci toho, jak a v jakém kontextu pracují autoři tímto pojmem §(3) Najde odbornou časopiseckou studii (nebo kapitolu ze sociologické knihy) která zvoleným pojmem pracuje také. Po shrnutí nejdůležitějších témat a argumentů zvoleného textu se soustředí na to, jakým způsobem tento text používá vybraný pojem §(4) V závěru se pokusí o kritické srovnání těchto dvou textů. Rozsah práce cca 9000 znaků včetně mezer tj. 4-5 normostran Termín odevzdání: 1. 5. 2017 ZADÁNÍ 2. SEMINÁRNÍ PRÁCE §(1) Studující si zvolí literární text (povídku, kapitolu z románu apod.) nebo film (nikoli dokumentární) a stručně představí příběh, scénu, motiv apod., jež mu umožní: §(2) následně formulovat sociologický problém, který v textu/filmu (daném příběhu, scéně atd.) nachází, a to pomoci pojmů na základě literatury kurzu §(3) V závěru se pokusí o nástin sociologické interpretace představeného textu. Rozsah práce cca 9000 znaků včetně mezer tj. 4-5 normostran Termín odevzdání: 1. 6. 2017 JAK NA ARGUMENTACI V AKADEMICKÉM TEXTU? Teze Současné ženy v západní společnosti vnímají nadbytek tělesné váhy jako znak osobního selhání. Důkaz/ opora argumentu V západní kultuře je tělo vnímané jako odraz vnitřních hodnot. Na ženy je vyvíjen vyšší tlak co se štíhlosti týče, než na muže. Odchylky od toho, co je vnímáno jako ideál krásy, jsou společensky považovány za deviantní. Syntéza Ženy vnímají nadváhu jako znak osobního selhání, protože pokud jsou socializovány v kultuře, která vnímá udržování fyzické formy jako cnost a definuje standardy krásy ve vztahu k štíhlosti, odchylky od téhle normy jsou pak vnímány jako znak morální nedostatečnosti. JAK NA ARGUMENTACI V AKADEMICKÉM TEXTU? §Cílem argumentace je vytvořit logický příběh §Jako důkaz poslouží: data, výpověď respondenta/ky, teorie, osobní zkušenost,… §Když se zamyslíte nad zadáním a strukturou 1. a 2. seminární práce, která část bude založena na argumentaci? §Co poslouží jako opora argumentace? Argumentační cvičení (15-20 min) §Utvořte trojice. §Každý z trojice obdrží jednu tezi, ze které je potřeba vytvořit argument. Máte 5 minut na přípravu. Argument si rozepište. §Argument prezentujte svým kolegům. Ti pozorně poslouchají a hledají mezery v logickém zdůvodnění. ARGUMENTAČNÍ CVIČENÍ §1. teze ØŽeny v EÚ vydělávají méně než muži na rovnacích pozicích. §2. teze ØDěti z minoritního prostředí dosahují horší výsledky ve vzdělávání na základních školách. §3. teze ØVstřícní přístup státních institucí k migrantům vplývá na utváření jejich pozitivního obrazu ve společnosti. JAK NA FORMU KOMPARATIVNÍ AKADEMICKÉ ESEJE? §Název – buďte originální a výstižní §Úvod – proč je dané téma (koncept) zajímavé? Jako se dané téma váže k současné situaci (ve světe, v sociologii, v běžném životě)? Jaká je má motivace zabývat se daným tématem? §Deskriptivní části – stručné nastínění přístupu autorů, představení konceptu, představení hlavní myšlenky. Důraz na aspekt, který bude později komparován, ne na celé dílo. §Analytická část – porovnání zvolených konceptů/sociologická interpretace. Jádro seminární práce, ne jen nutný dodatek. Souběžné odkazování na oba zdroje (cross-referencing). Důraz na argumentaci. §Závěr – stručné shrnutí práce §Bibliografie – pozor na jednotu citačního stylu JAK NA AKADEMICKÉ CITACE? §Akademické odkazování jako základní kámen akademické etiky §Vlastní myšlenka/parafráze cizí myšlenky/přímá citace §Když se zamyslíte nad zadáním a strukturou 1. a 2. seminární práce, která část bude založena na reprodukci myšlenek jiných autorů a autorek, a která na vlastní intelektuální práci? §Citační styl uvnitř textu (odkazy v textu) i jako závěrečné shrnutí (bibliografické citace) §Výběr z množství citačních stylů, pro potřeby tohoto kurzu však preferován citační styl Sociologického časopisu §Manuál dostupný na http://sreview.soc.cas.cz/uploads/file_service/b93c01a31f8da94aff10fbe549818e0c/cs/Citacni_zasady.p df JAK NA AKADEMICKÉ CITACE? Přímá citace §text je z původního díla převzat doslovně §včetně typografického zdůraznění §je v uvozovkách §autor a zdroj je ocitován ØVe vlastní práci bychom neměli mít víc než 10% citací. Pokud používáme přímé citace příliš často, působí text roztříštěně, protože každý autor má svůj osobitý styl psaní. Proto jsou vhodnější parafráze. (https://sites.google.com/site/novaiso690/citace-parafraze) JAK NA AKADEMICKÉ CITACE? PARAFRÁZE = nepřímá citace §text je interpretován vlastními slovy §nemění se jeho význam §nedává se do uvozovek §autor a zdroj je ocitován §zpravidla je kratší než originální text §je vhodnější než citace pasáže, která není výjimečná ØAbychom mohli vytvořit parafrázi, musíme originální text dokonale pochopit. Parafráze je zaměřena na základní myšlenku a bývá zpravidla o něco kratší než původní text. Určitě parafrázi nevytvoříme tak, že pouze zaměníme některá slova za synonyma. (https://sites.google.com/site/novaiso690/citace-parafraze) JAK NA AKADEMICKÉ CITACE? Příklady citačního odkazu Dle Pierra Bourdieuho [1998] člověk svému jednání zpravidla přisuzuje nějaký smysl, naše činy nebývají nevysvětlitelné. Často nás vede nějaký specifický zájem. Pokud vstupujeme do nějaké situace – přistoupíme na něčí hru – předpokládáme, že se nám tato investice vyplatí. Nebo se určitým způsobem chováme, protože uznáváme důležitost daného jednání. To se nám stává přirozeným - jednáme daným způsobem, protože tak nám byl předán v socializaci. Člověku, který nebyl s naší hrou obeznámen, bude naše jednání lhostejné. Může být ale zcela nezištné? Pokud bychom se i na velmi čisté jednání (jako je například oddanost) dívali jako na snahu o získání symbolického zisku v podobě kapitálu svatosti nebo oblíbenosti, musíme možnost nezištnosti zavrhnout. K nezištným činům ale opravdu dochází. Nesobecké chování zakořenilo zvláště v průběhu výchovy u sociálně výše postavených jedinců – aristokratů a šlechticů. Šlechetnost a nezištnost se od šlechticů v podstatě očekává, stejně jako jejich nezaujetí čistě ekonomickým ziskem [Bourdieu 1998]. Kroky, které popisují vznik habitualizace, přímo vedou ke vzniku institucionalizace, která je vlastně výsledkem „typizace habituálních činností“ [Berger, Luckman 1999: 58]. JAK NA AKADEMICKÉ CITACE? Příklady bibliografické citace §Knihy ØKeller, J. 2005. Soumrak sociálního státu. Praha: Sociologické nakladatelství. §Články v časopisech ØPutnam, R. D. 1995. „Bowling Alone: America’s Declining Social Capital.“ Journal of Democracy 6 (1): 65–78. §Filmy ØPelíšky [film]. Režie Jan Hřebejk. Česko, 1999. Podrobněji viď manuál na http://sreview.soc.cas.cz/uploads/file_service/b93c01a31f8da94aff10fbe549818e0c/cs/Citacni_zasady.p df OTÁZKY A DISKUZE §Bylo něco nejasné? Pro další podrobnosti o psaní akademického textu využijte publikace o akademickém psaní dostupné v knihovně FSS. ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. Studijní texty. ISBN 80-86429-40-7.