Konečný Adam 427050 Každodennost nejchudších z pohledu kolemjdoucího V tomto souboru fotografií se snažím zachytit „způsob reprodukce chudoby“. Snažím se touto cestou obohatit mé otevřené téma výzkumu týkajícího se žebrání. Předpokládám, že určité praktiky (taktiky a strategie) jedinců „třídy nejchudších“ mohou skrze terénní pozorování rozklíčovat důležité aspekty, jenž chudobu reálně manifestují po boku kontrastních světů materialistické spotřeby. První dva snímky byly pořízeny v odpoledních hodinách v centru Brna, 28.3. 2017. Třetí doplňující snímek byl pořízen v lokalitě Praha-Modřany 5.3. 2017. Cílem této sady fotografií je snaha o zachycení „střetu“ jedinců žijících na ulici se svou prostorově vyjadřovanou každodenností. Na snímcích jsou vyobrazeny témata „spánku“ a „příjmu tekutin“, jakožto objektivizované aktivity, jež mohou být zdrojem pro analýzu svou bohatou variaci (alternací?) performovaných způsobů, jakými je možné tyto nutné životní potřeby naplnit. FOTOGRAFIE 1: polední siesta Muž na této fotografii zachycený v spodní části lesoparku lokace hradu Špilberk. Polední teplé klima může být skrze tento snímek interpretováno jako určitá forma přechodného rituálu, jelikož fotka byla pořízena s příchodem prvních teplejších dní. Lze si povšimnout odhalené hrudi vyjadřující odchod zimy, což je pro mnohé lidi bez domova období plné úskalí. Má fascinace touto fotografií se skrývá v kreativním využití vrchního dílu oblečení. Alternativa snažící se napodobit funkce polštáře zde reprezentuje variace způsobu, jakým se tito lidé vypořádávají s životem stráveným na tvrdých lavičkách. FOTOGRAFIE 2: Stále tekoucí nápoj Na této fotografii na ulici Česká je zachyceno, jak město svými potenciálními funkcemi zajišťuje bytostné potřeby možným kolemjdoucím. Tímto způsobem lze na město nahlížet jako na zdroj „volného“ kapitálu, jenž může dopomáhat k akumulaci jedinců na okraji chudoby (například z vesnic, kde zdroje nejsou tak bohaté). Muž vypadající na padesát let přibližující se ke kašně mi poslal v době svého příchodu bezprostřední úsměv vyjadřující spokojenost, možná až blaženost. Poté volně smáčel svou ruku pod hladinou. FOTOGRAFIE 3: Pravidla bez pravidel Tato fotografie v městské části Prahy-Modřany, je v mých očích manifestací ambivalentnosti. Symboly jako zákaz psů či odpadkový koš běžně ukotvený v zemi je zároveň i systém lidských konvencí. Tato fotografie reprezentuje, jak jsou tyto „normy“ prostorově manipulovatelné, a jaké dojmy poté tyto „funkční složky“ vyvolávají. Stejně tak jak je možné v prostoru manipulovat se symboly – například zničením či poškozením, jsou jedinci ponoření v absolutní chudobě manipulovat s každodenním světem ve jménu přežití.