Závěrečná práce Renata Vránová SOC Disciplinace těla u vybraného sportu a vliv dozoru autority? 1800*12(15)= min. 21 600 znaků ÚVOD Jumping je dynamický kondiční sport na speciálně vytvořených trampolínách. Je to kolektivní sport, , jehož základem je kombinace hudby, balančního posilování, dynamických rychlých i pomalých skoků, či silových prvků a samozřejmě zábava s motivujícím instruktorem. Jako stálá návštěvnice tohoto sportu jsem se rozhodla nahlédnout do sociálního pole místní jumping tělocvičny, kde se budu zajímat o disciplinaci těla v různých rovinách disciplinace za účelem zmapování, jak různí činitelé ovlivňují projevy těla a jak zacházejí cvičící s tělesným kapitálem. Pro výběr tématu mě vedl nejen zájem o tento druh sportu, ale zájem o společenské projevy lidského těla a zkoumání procesů, které tělo ovlivňují. budu se snažit rozpoznávat disciplinační procesy ve specifickém prostředí vybrané jumping skupiny. ...propojit/odhalit aspekty/projevy dnešní kultury/společnosti...orientovaná na jedince a jeho výkon, fyzické zdraví 1. TEORETICKÉ ZAKOTVENÍ Cosi vlastně představíme po slovem sport? Zábavu, volný čas nebo soutěž a výkon? Sport je sociálně společenský jev, který je pro jedince dobrovolnou aktivitou, která zahrnuje pohybové činnosti, které mají určitá pravidla a zvyklosti, kdy se jedinec snaží uspokojovat své vlastní potřeby a zdokonalovat se [Choutka 1978]. Sport můžeme dělit podle různých hledisek. Každý sport má svá určitá pravidla a hodnoty, které jsou následně dodržované. Vykonávání norem je potom ve vztahu se členstvím ve skupině. Členem skupiny, která provádí určitý typ sportu, nemůžeme být pokud nedodržujeme místní pravidla. Společnost a sport s změnami sve společnosti různé změny ve sportovním chování Poskytovaly jim rekreační aktivity ve volném čase, podporující fyzický pohyb, podporující rozvoj dovedností v technikách důležitých pro lov (běh, házení, uhýbání), sloužící jako socializační mechanismy a vyztužující kulturní normy a hodnoty. Disciplinace Jedinci se díky způsobům nakládání s tělem učí společnost. Nakládání s tělem se pak liší napříč kulturami. osvojováním kulturních norem dané společnosti vlastně disciplinujeme naše tělo. Žádná kultura nenechává tělo netknuté. Dochází tak ke přizpůsobení tělesných projevů danému kontextu. Podle Foucaulta [2000] představuje disciplína neustálou kontrolu tělesných pohybů, tak aby mohlo být tělo použito pro určité účely. Disciplinováním jednotlivých částí dosáhneme disciplinace celku a tak očekávaného tělesných výsledku. Tělo během činnosti kontrolujeme, jestli provádí a plní svou funkci. Tělo má také určité místo v prostoru a jho umístění má určitou funkci. Aby byly tělesné úkony co nejefektivnější hraje určitou roli i čas a následnost. Ve omezeném čase musí být projevy uspořádány adekvátně za sebou. projevuje se tak pravidelnost a přesnost. Na tělo a jeho projevy působí tedy časové omezení. V jednotlivých časových úsecích má tělo určenou určitou pozici a ty pak dohromady dávají celek v čase. Člena jakéhokoliv sportu tvoří souhrn mentálních a tělesných schémat... co je norma? Foucault zmiňuje termín normy, která znamená optimum využitelnosti, ke kterému by měl každý směřovat. Tělo je považováno za objekt sebe - disciplinace a je nuceno disciplinovat sebe samo jako normální subjekt, pokud nemá být vyřazeno z „normy.“ ... návratnost investice jumping habitus??? jako souboru dispozic, jejichž osvojením se stává členem 2. VSTUP DO TERÉNU: prostředí jumping skupiny tělo si během cvičení vštípí určitý řad a následnost 2.1 PROSTOR A TĚLO přiřazuji místo v prostoru podle toho, jestli je cvičící nebo trenér 2.2 ČAS A TĚLO pravidla a následnost tréninku Začneme tedy nejprve pravidly tenisového tréninku. Tenisový trénink musí hráči nastoupit včas, nejlépe být na hřišti 15 minut před začátkem z důvodu rozcvičení. Na trénink musí mít hráči odpovídající oblečení (sportovní), zvolené s ohledem na roční období a funkčnost. správně sestavený trénink obsahuje!!! data...! komplexnost 2.3 TRENÉR HIERARCHIE, DOHLED A KONTROLA, jedinec je sledován, nedochází k sankcím, spí je jedinec se sebou sám nespokojen (př. dneska jsem to nedávala,jsem mrtvá...), taková zhodnocení vychází z představy, co je správné cvičení a co není. Disciplína pak představuje tělům jedinců určitý řád disciplinační moci, do kterého jsou zapojeny a dle kterého je jejich činnost kódovaná. Tělo musí být schopné v rámci tohoto řádu reagovat na určitý signál určitou reakcí, která je určována předem stanoveným kódem. 2.4 SPOLUCVIČÍČÍ 2.5 TĚLO a TRAMPOLÍNA/HUDBA KOORDINACE POHYBU, rychlost, VYTRVALOST ZÁVĚR LITERATURA Foucault, M. 2000. Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin. Choutka, M. 1978. Sport a společnost. Praha: Olympia.