SMYSL ŽIVOTA a JAK ŽÍT SPR 205 Logoterapie a existenciální analýza V. Smékal, Zd. Dohnalová, J. Vander JS 2017 Fakulta sociálních studií, Masarykova universita, Brno •Smysl života a jak žít •2 CÍL SDĚLENÍ lPředložit návod „Jak žít“, ► aby náš život měl smysl lCharakterizovat hlavní myšlenky logoterapie, jako metody vytvoření a obnovy smyslu života podle Viktora Emila Frankla - lékaře, psychologa a vzácného člověka lTlumočit jeho poselství současnému a budoucímu světu ► •Smysl života a jak žít •3 Viktor Emil Frankl * 26. 3. 1905 ve Vídni, + 2. 9. 2007 ve Vídni frankl „Nejdále dojde ten, kdo neví, kam jde, ale jde a nepřešlapuje na místě “ O. Cromwell (Petr Wust: Nejistota a odhodlání) •Smysl života a jak žít •4 922367_601829406496294_2020508031_o Téma zdroje naděje v pohledu Fr. Mauriaca („Cesty k moři“): ►„Život je pro většinu lidí mrtvá cesta a nevede nikam. ►Ale jiní vědí hned od dětství, že putují k neznámému moři. ►Záhy je překvapuje ostrost větru; na jejich rtech je již chuť soli - až do té chvíle, kdy je za posledním písečným přesypem ta nekonečná vášeň zpolíčkuje pískem a pěnou. ►A potom jim už nezbývá než se do ní ponořit nebo se vrátit.“ •Smysl života a jak žít •5 •Smysl života a jak žít •6 RŮZNÁ POJETÍ OSOBNOSTI ►Osobnost jako systém prvků ►Osobnost jako abstrakce příčin a podmínek prožívání a jednání ►Osobnost jako úkol a vztah ►Osobnost jako aktuální geneze činů, jako stávání se sebou, tj. jako autorství činů ►Osobnost jako konkrétní životní dráha a úděl člověka ►Osobnost jako „pravda o masce“ •Smysl života a jak žít •7 Franklova trojdimenzionální antropologie 3. Pouze člověk Stanovisko k danému DUCH Svoboda zaujetí, duchovní (noetická) vrstva NOOSFÉRA 2. Člověk, zvíře Částečná závislost na daném PSYCHÉ Značně ovladatelná psychosociální vrstva SOCIO- SFÉRA 1. Člověk, zvíře rostlina Závislost na daném TĚLO Málo ovladatelná biologicko-fyzikální vrstva GEO- A BIOSFÉRA • DUCH DUŠE TĚLO Noosféra •Psycho- •socio- sféra •Geo- bio- techno- sféra Model osoby a tří světů • •8 •Smysl života a jak žít •9 ►Psychologie se ve vědecké analýze osobnosti definované jako ►„smysl života a způsoby jeho naplňování“, ►setkává s filosofií člověka, s teorií a praxí hodnot i s praktickou etikou. POJETÍ OSOBNOSTI JAKO SMYSLU ŽIVOTA •Smysl života a jak žít •10 SMYSL A ZPŮSOBY JEHO USKUTEČŇOVÁNÍ ► Pojetí osobnosti jako smyslu života a způsobů jeho naplňování předpokládá, že můžeme zkoumat ►cíle, v nichž člověk spatřuje smysl svého života, ►styly prožívání a jednání, jimiž člověk svůj osobní smysl vnáší do svého života nebo svým životem uskutečňuje. •Smysl života a jak žít •11 qSmysl jako projekce tužeb qTři druhy tužeb (L. Crabb): ► periferní – kritické – centrální qTři druhy hodnot (V. E. Frankl) qSlepota ke smyslu ► ►Příběh profesora filosofie o nádobě a kamenech SMYSL JAKO PRŮNIK POTŘEB A VÝZVY ŽIVOTA Co je v životě důležité? ►Profesor filosofie stál před svou třídou a na stole měl několik předmětů. Když začala hodina, vzal beze slova velkou prázdnou skleněnou nádobu a začal ji plnit kameny o rozměrech asi 5 cm. ►Když ji naplnil, zeptal se studentů, zda je plná. Studenti souhlasi1i. ►Pak vzal profesor krabici oblázků a vysypal je do sklenice, Trošku s ní zatřepal a oblázky vyplnily mezery mezi většími kameny. ►Potom se opět zeptal studentů, zda je sklenice plná. Studenti opět souhlasili s údivem, proč se takhle ptá. ►Nyní vzal profesor krabici s pískem, vysypal ho do sklenice a písek samozřejmě vyplnil i ty nejmenší mezery. ►„A nyní si představte“, řekl profesor, „to je váš život. Kameny – to jsou ty podstatné věci: vaše rodina, váš partner, vaše zdraví, vaše děti - zkrátka věci, které v případě, že vše ostatní ztratíte, stále dokáží naplnit váš život. Oblázky jsou ostatní věci, které také stojí za povšimnutí: vaše práce, váš dům, vaše auto. Písek, to jsou všechny ostatní maličkosti.“ ►„Když naplníte sklenici nejprve piskem, nezbude žádné místo pro kameny a oblázky. A stejně je to i v životě. Pokud vynaložíte veškerou energii na maličkosti, nebudete mít prostor pro důležité věci. Věnujte pozornost věcem, které jsou důležité pro vaši spokojenost: Hrajte si se svými dětmi, najděte si čas na zdravotní vyšetření, jděte si se svým partnerem zatancovat. Vždy vám zbude čas na práci, na úklid domu, nebo na uspořádání párty. Starejte se především o kameny - o věci, které mají opravdu význam. Stanovte si svůj žebříček priorit. Zbytek je jenom písek.“ ►Nato vstal jeden ze studentů, vzal nádobu, kterou profesor i ostatní studenti měli za plnou, a nalil do ní víno, které si samozřejmě i mezi pískem našlo svoje místo, a láhev byla teprve nyní opravdu plná. ►To dokazuje, že bez ohledu na to, jak je váš život naplněný, prostor na víno se vždycky najde. •Smysl života a jak žít •12 •Smysl života a jak žít •13 V. E. Frankl o postoji k třem tragickým skutečnostem našeho života qFrankl zdůvodňuje velmi přesvědčivě a svou osobní zkušeností potvrzuje, že život je potenciálně smysluplný za jakýchkoliv okolností, dokonce i za těch nejbídnějších. qOpírá se o lidskou schopnost tvořivě proměnit negativní aspekty života v něco pozitivního nebo konstruktivního. qZdůvodňuje, že jde o to udělat v každé situaci to nejlepší, co udělat lze. •Smysl života a jak žít •14 CO JE SMYSLEM ŽIVOTA? ►Empirická data dosud neumožňují jednoznačně přijmout tezi o objektivní existenci smyslu, takže se jednotlivé psychologické koncepce liší také podle toho, zda smysl chápou jako užitečnou fikci ►(jak tvrdí např. H. Vaihinger a T. Lessing), nebo jako realitu ►(jak tvrdí např. V. E. Frankl). •Smysl života a jak žít •15 POJETÍ SMYSLU ►Smysl bývá definován mnoha způsoby: qjako zvyšování hodnoty bytí; qjako aktivní podporou dobra; qjako zkvalitňování podmínek důstojného života; qjako zakotvení života v moudrosti (na rozdíl od pragmatické chytrosti); qjako pokoj v duši. A. de Saint Exupery: ►„Nemáš v co doufat, ►jestliže jsi slepý k onomu světlu, které není ve věcech, ►ale které je v jejich smyslu.“ •Smysl života a jak žít •16 Emily Dickinsonová ►Když jediné srdce v žalu zachráním, nebudu nadarmo žít; ►když jedinému životu ulehčím ►či pro jednu bolest najdu klid, ►jediné vysílené července ►pomohu v hnízdo se navrátit, ►nebudu nadarmo žít. •Smysl života a jak žít •17 Předpoklady vedení druhých k duchovnímu životu zakotvenému ve smyslu ►„Až na dně své žízně, ►staneš se hledačem pramenů pro jiné.“ ►(Markéta Procházková) •Smysl života a jak žít •18 V. E. Frankl charakterizuje základní lidskou situaci - jež je zdrojem pocitu, že smysl života neexistuje, a to vede k beznaději - pojmem „tragický optimismus“: ► „Položme si nejdříve otázku, jak chápat ‚tragický optimismus‘. Stručně řečeno, znamená to, že člověk je a zůstává optimistický navzdory ‚tragické triádě‘, jak se o ní hovoří v logoterapii, triádě tkvící v těch aspektech lidské existence, které je možno popsat jako ► (1) utrpení, ► (2) vinu a ► (3) smrt.“ •Smysl života a jak žít •19 V. E. Frankl o postoji k událostem, které vedou k beznaději ►Zdůvodňuje velmi přesvědčivě a svou osobní zkušeností potvrzuje, že život je potenciálně smysluplný za jakýchkoliv okolností, dokonce i za těch nejbídnějších. Opírá se o lidskou schopnost tvořivě proměnit negativní aspekty života v něco pozitivního nebo konstruktivního. Zdůvodňuje, že jde o to udělat v každé situaci to nejlepší, co udělat lze. •Smysl života a jak žít •20 Franklovo pojetí uvědomění si smyslu ►Pokračuje: „Nejlepší však je to, co je v latině nazýváno optimum - proto mluvím o tragickém optimismu, což je optimismus tváří v tvář tragédii umožňující z hlediska lidského potenciálu: (1)obrátit utrpení v dílo a čin; (2)vyvodit z viny příležitosti změnit se k lepšímu; a (3)vyvodit z lidské pomíjejícnosti podnět pro uskutečnění odpovědného činu.“ ► Toto je slavná Franklova triáda hodnot, jimiž je možno naplnit smysl života a tak jít cestou odhodlání - Jsou to: ►hodnota činu, ► hodnota prožitku a ►hodnota postoje. •Smysl života a jak žít •21 Uvedená klíčová triáda hodnot je ve Franklově logoterapii východiskem k naplnění smyslu života ► O realizaci těchto tří cest k naplnění smyslu bychom měli přemýšlet a konkretizovat je na základě svých plánů a své životní cesty. Tedy – hledat, jak uskutečnit: ►hodnotu činu, ►hodnotu prožitku, ►hodnotu postoje. •Smysl života a jak žít •22 Jak se dostat k přijetí smyslu života? ►prožíváním něčeho hezkého a cenného (zejména vztahů k lidem) – zapamatovaná pohoda podle H. Bensona ►vytvářením hodnot, z nichž mají druzí užitek (péče o rodinu, práce, občanské aktivity), ►zastáváním vnitřních přesvědčení (mezi nimiž má zvláštní postavení přesvědčení o hodnotě života, které člověku pomáhá zvládat nejnáročnější situace). ►Problematika životního smyslu je naléhavá jednak na prahu dospělosti, jednak na konci života. Logoterapeuti proto pracují často s klienty mladými a také s umírajícími. Logoterapie má též velké pole působnosti u lidí depresivních. Pro člověka, který nemá vyvinutý smysl pro duchovní hodnoty, logoterapie význam mít nemůže. ►Výsledkem zabývání se smyslem života by měl být pokornější postoj člověka k životu, popisovaný Franklem jako ►obrat od otázky - Co očekávám od života? ►k otázce - Co očekává život ode mě? •Smysl života a jak žít •23 STRUKTURA A ŘÁD ►Člověk touží po smysluplnosti toho, co dělá. ►Psychologie osobnosti vystihla význam smyslu pro utváření zdravé osobnosti zavedením pojmu “hlad po struktuře”, jímž se rozumí potřeba smysluplné činnosti. (Pojednává o tom např. ‚Transakční analýza‘). ►Struktuře a smyslu odpovídá idea řádu, který je zakotven v duchovní vrstvě bytí. ► •Smysl života a jak žít •24 •Smysl života a jak žít •25 ►Orgánem smyslu je charakter člověka, jehož centrem je svědomí. ►Charakter určuje způsoby, jimiž člověk smysl ve svém životě vyjadřuje a uskutečňuje. ►Smysl pomáhá integrovat osobnost v jejím jáství. CHARAKTER A SVĚDOMÍ •Smysl života a jak žít •26 Probouzení a kultivace pocitu smysluplnosti zahrnuje: qVíru qNáboženský smysl qSpirituální inteligenci, tj: ► - nalézání smyslu, ► - uvádění do souvislostí ► - a schopnost transformace. ► (D. Zoharová, I. Marshall) •Smysl života a jak žít •27 Metody logoterapie q Paradoxní intence q Dereflexe q Sokratovský dialog q Efekt obrácené perspektivy: ► Ne, co já čekám od života, ale co život čeká ode mne! •Smysl života a jak žít •28 Shrnutí qRůzná pojetí smyslu života: Smysl nalézáme nebo vytváříme qSmysl je fikce qSmysl je osud člověka – „Poznej, kým jsi a staň se jím“ qSmysl je řešení osobního problému (jde o základní životní volby – viz J. J. Rousseau) qSmysl je hnací silou osobnosti v naplňování lidství, osobního úkolu qSmysl je splnění vývojového úkolu (smysl je individuální varianta daná vlohami, zaměřením a životními podmínkami) •Smysl života a jak žít •29 Závěry ►Sigmund Freud jednou doporučil, „abychom se pokusili vystavit hodně co nejrozmanitějších lidí stejnému hladu. S růstem neodbytné naléhavosti hladu se všechny individuální rozdíly setřou a v jejich chování se objeví stejný výraz neutišitelné naléhavosti.“ Díky Bohu, Sigmund Freud byl ušetřen poznání koncentračního tábora z vlastní zkušenosti. Jeho klienti leželi na pohovce ozdobené v plyšovém stylu viktoriánské kultury, a ne ve špíně osvětimských baráků. Zde se „individuální rozdíly“ „vůbec“ nesetřely, ale naopak, lidé se stali odlišnějšími; spadly z nich masky, a to jak ze sviní, tak ze světců. A dnes nemusíte vůbec váhat při užití slova „světec“: stačí pomyslet na Maxmiliána Kolbeho, který hladověl a nakonec byl zavražděn injekcí kyseliny karbolové v Osvětimi a v r. 1983 prohlášen za svatého. Albert Einstein ►„Kdo nespatřuje v životě žádný smysl, ►je nejen nešťastný, ►ale také neschopný žít.“ … ►Znát odpověď na tuto otázku ►znamená být religiózní.“ ► •Bůh a člověk hledající smysl •30 •Smysl života a jak žít •31 V. Frankl komentuje své optimistické přesvědčení o možnosti nalezení pozitivního smyslu života v podmínkách hrůzy a utrpení - nejen světci, ale každým - následujícími slovy: ►Můžete být v pokušení obviňovat mne z toho, že uvádím příklady, které jsou výjimkou z pravidla. ►„Sed omnia praeclara tam difficilia quam rara sunt“ (ale všechno vznešené je jak obtížné, tak vzácné) ►čteme v poslední větě Spinozovy Etiky. •Smysl života a jak žít •32 ►Můžete se samozřejmě ptát, zda opravdu potřebujeme mluvit o „světcích“. ►Nestačilo by mluvit o slušných lidech? ►Je pravda, že jsou v menšině. ►A co víc, vždy zůstanou v menšině. A co ještě víc, vidím v tom skutečnou výzvu připojit se k této menšině. ►Neboť svět je ve špatném stavu, ale všechno bude ještě horší, pokud každý z nás neudělá to nejlepší. ►A tak tedy buďme bdělí - bdělí ve dvojím smyslu: ►Od Osvětimi víme, čeho je člověk schopen. ►A od Hirošimy víme, co vše je v sázce. •Smysl života a jak žít •33 Franklovo doporučení. ►„Žij tak, jako bys žil podruhé ►A snaž se ve svém jednání ►vyvarovat chyb, ►které bys v životě udělal poprvé.“ •Smysl života a jak žít •34 (Viktor E. Frankl: Lékařská péče o duši. Cesta, Brno 1996, 80-83) •Člověk stojí v životě jako u maturitní zkoušky: Zde záleží přece také méně na tom, že je práce nedokončena, než na tom, jak je hodnotná. Tak jako musí být kandidát připraven na to, že znamení zvonku oznámí konec času, který má k dispozici, právě tak musíme v životě očekávat v každém okamžiku, že budeme „odvoláni“. •Člověk má - v čase a v konečnosti - něco naplnit a ukončit, tj. vzít na sebe konečnost a počítat vědomě s koncem. (82) ► (...) •I když pochodeň dohořela, mělo její světlo smysl (...). (83) Franz Werfel (Zpronevěřené nebe) ►„Ve slečně L. ►byla velká žízeň po věčnosti a blaženství.“ -„Proč říkáte žízeň. Nebylo to něco víc? -Co dokazuje taková žízeň …“ -- „Žízeň s jistotou dokazuje existenci vody.“ ► ► •Smysl života a jak žít •35 Tajemství smysluplného života 1.Buďte sami sebou (dozrajte k identitě – dovršení individuace) 2.Nezanechávejte za sebou nic, čeho byste museli litovat (ublížení někomu, způsobení škody či ničení) 3.Proměňte se v lásku 4.Žijte v přítomnosti 5.Dávejte víc, než dostáváte 6. ►Izzo, John: Pět tajemství, která musíte objevit, dříve než zemřete. Návrat domů, Praha 2010 1. 1. •Smysl života a jak žít •36 PARADOXNÍ PŘIKÁZÁNÍ Dr. Kent M. Keith ►Lidé jsou nelogičtí, nerozumní a egocentričtí. Jestliže učiníte dobro, lidé vás nařknou ze sobectví a postranních úmyslů. Jestliže budete úspěšní, získáte falešné přátele a opravdové nepřátele. Dobro vykonané dnes bude zítra zapomenuto. Díky upřímnosti a poctivosti budete zranitelní. Největší muži a ženy s nejvznešenějšími ideály mohou být omezováni nejbezvýznamnějšími a nejtupějšími muži a ženami. Lidé mají rádi beránky, ale následují vlky. To, co léta budujete, může být přes noc zničeno. Lidé skutečně potřebují pomoc, ale možná vás znectí, když jim pomůžete. Když prokážete lidstvu nejlepší službu, dostanete do zubů. ►Přesto je mějte rádi. ► ►Přesto čiňte dobro. ► ►Přesto buďte úspěšní. ►Přesto konejte dobro. Přesto buďte upřímní a poctiví. ► ►Přesto myslete velkoryse. ► ►Přesto se zastávejte beránků. ►Přesto budujte. ►Přesto pomáhejte. Přesto prokazujte lidstvu co nejlepší službu. •Smysl života a jak žít •37 A. Pereira, SJ: Myšlenky a modlitby ►Náš Nebeský Otče ►Ty jsi pramen, ze kterého vytryskl náš život. ►Ty jsi moře, které nás jednou do sebe přijme. ►Mezi tím leží cesta, po které putujeme k Tobě. ►Vyjdi nám vstříc a přitáhni nás k sobě, ►dnes a po všechny dny našeho života. ►Kéž se tak stane! •Smysl života a jak žít •38