VPL102 Sociální politika - přednáška č. 5 (jaro 2017) (Mgr. Ondřej Hora, Ph.D.) Sociální zabezpečení - cíle, funkce a principy systému - používané nástroje - organizace a financování - Česká republika •Definice sociálního zabezpečení • •Sociální zabezpečení = soubor sociálních institutů (institucí, zařízení, opatření) poskytujících občanům ve společensky uznaných situacích příjmy a služby (Večeřa 1993). • •Dva významy: „ochrana“ a „poskytnout ochranu“ • •V západní Evropě z anglického pojmu „security“ (bezpečnost, sociální záruky), • •České slovo zabezpečení přenosem z ruštiny „обеспе́чение“ (dnes obdobné chápání). • •V důsledku zjištění, že je obtížné nést individuálně sociální rizika =) společenské odstraňování sociálních rizik (Krebs 2010). •Později vnímáno jako jedno ze sociálních práv. • •V R-U od roku 1888 (Taafeho reformy), v Československu zásadně nově od 1926 (z. č. 221/1924), silněji od 1948 (tzv. národní pojištění). Moderní úprava, pak změna směrem k sovětskému vzoru. • • • • • •Reaguje na tzv. sociální události (viz Tröster, P. a kol. 2008). • •Často spojené se zdravím nebo ztrátou schopnosti pracovat: -nemoc, porucha zdraví, pracovní úraz, nemoc z povolání, pracovní neschopnost, karanténa, dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, invalidita, -těhotenství, porod a mateřství, -nezaopatřenost dítěte (narození dítěte, nemoc dítěte) -věk (stáří) -smrt (ztráta živitele, náklady úmrtí) -nedostatečný příjem (nezaměstnanost). • •Hledisko životního cyklu (souslednost událostí) •Sociální události nastávají často nezávisle na vůli člověka. •Mají pro člověka nebo jeho blízké z určitého hlediska negativní důsledky. •Jsou předvídatelné a nepředvídatelné (zda nastane, kdy nastane). •Někdy jsou chápána též jako sociální rizika (viz přednáška o sociálním pojištění) • • •Cíle sociálního zabezpečení • •Politika sociálního zabezpečení ovlivňuje jednání jednotlivců i institucí s cílem kompenzovat nepříznivé finanční a sociální následky různých životních okolností a událostí, ohrožujících uznaná sociální práva, nebo jim předcházet (Potůček 1995). • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Hlediska Krebs, Tröster, Tomeš a další…. Prevence •předcházet sociálním událostem (vůbec nenastanou) •vytvářet příznivé a stimulující životní podmínky Terapie •řešit bezprostřední hrozby krizových situací •zmírnit jejich dopady…. •předcházet ztrátám (ekonomickým, sociálním) spojeným s obtížnou životní situací •přikročit k bezprostřední kompenzaci (náhrada příjmu, substituční léčba) •zabránit životním podmínkám neslučitelných s lidskou důstojností Rehabilitace a integrace •zajistit nápravu a uvedení situace do stavu přiměřeného situaci člověka (nalezení zaměstnání, zlepšení zdravotního stavu) •překonat situaci (tj. dostat se z některých událostí pryč) •Základní dvě pojetí sociálního zabezpečení • •užší pojetí sociálního zabezpečení – z hlediska užšího pojetí sociálního zabezpečení jde hlavně o sociální peněžité dávky např. důchody, nemocenské dávky, dávky v nezaměstnanosti, dávky spojené s dětmi, sociální pomoc, tj. o redistributivní opatření (sociální pojištění, univerzální dávky, sociální pomoc) – někdy je tak dokonce označováno jen sociální pojištění. • Dochází ke kombinaci dávek a služeb – nejde tedy jen o dávky. • Sociální zabezpečení někdy funguje na skladebním principu – tj. nemusí být vždy poskytována pouze jedna dávka či služba. • •širší pojetí sociálního zabezpečení – jde o komplexní ochranu proti sociálním rizikům, zahrnuje tedy i řadu dalších oblastí (zdravotní péče a zdravotní pojištění, aktivní politika zaměstnanosti, podpora bydlení, vzdělávací politika atd.) – např. systémy sociálního pojištění zasahují i do zdravotní politiky. • •V této přednášce je zahrnuto především užší pojetí, ale oblasti sociální politiky zmíněné v širším pojetí jsou zahrnuty v druhé polovině tohoto kurzu. •Vymezení z hlediska mezinárodního práva a práva ČR • •Všeobecná deklarace lidských práv OSN (1948): -čl. 22: člověk má jako člen společnosti právo na sociální zabezpečení -čl. 25: právo na životní úroveň i nezbytná sociální opatření - •V ČR Listina základních práv a svobod -čl. 30: (1) Občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele. -(2) Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek. - -čl. 31: Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon. - -čl. 32: (1) Rodičovství a rodina jsou pod ochranou zákona. Zvláštní ochrana dětí a mladistvých je zaručena. -(2) Ženě v těhotenství je zaručena zvláštní péče, ochrana v pracovních vztazích a odpovídající pracovní podmínky. -(5) Rodiče, kteří pečují o děti, mají právo na pomoc státu. - - • •Vymezení z hlediska mezinárodního práva a práva ČR • • -Konvence mezinárodní organizace práce (ILO) č. 102/1952 o minimálních standardech v pracovních podmínkách (zdravotní péče, nemocenské pojištění, dávka pro nezaměstnané, dávky pro starší osoby (důchodové), úrazové dávky, rodinné dávky, mateřské dávky, pro případ invalidity a pozůstalostní dávky). Bere v úvahu procento pokrytí, minimální dávky a podmínky nároku. + 118/1962 – zahrnuje rovnost zacházení - -Evropská sociální charta Rady Evropy (1961 + revize) – definuje sociální práva. Článek 12 (právo na sociální zabezpečení), článek 13 (právo na zdravotní a sociální pomoc). ČR ratifikovala Evropskou sociální chartu 3. 11. 1999 jako 14/2000 sb. • -Evropský zákoník sociálního zabezpečení (1964, revize 1990) – obdobná struktura jako ILO, stanovuje minimální standardy pro evropské země (neříká ale, jak toho má být dosaženo, mohou poskytovat více). - - - • •Funkce sociálního zabezpečení •Sociální zabezpečení je třeba pochápat jako určitý „systém“, který plní funkce. •Tedy je vytvářen se záměrem, očekáváme, že bude mít určité stabilní efekty a nebude na závadu. • •1) preventivní funkce (aktivní pojetí) – předvídatelná a nepředvídatelná rizika – aby k událostem nedocházelo (očkování) nebo aby škody byly co nejmenší •2) kompenzační funkce – řeší finanční a sociální důsledky životních situací - ohrožující práva (kompenzace ztrát) •3) ochranná funkce – podpora v situacích, které to vyžadují (nejen peníze, též např. pracovní podmínky, osiření dětí) •4) stimulační funkce – podporuje společensky „žádoucí“ chování, rozvoj příznivých životních podmínek, podpora ekonomiky •5) sociálně-kontrolní funkce – a) role trhu v oblasti sociálního zabezpečení je regulována, b) vyvážená odpovědnost jednotlivce a státu – existuje obava z možnosti zneužívání určitých typů sociálních dávek, tím je ohrožena legitimita, je proto nutná kontrola, případně i nátlak (např. workfare) •6) legitimizační funkce – pro daný typ společenského uspořádání (předchází stávkám a revolucím) •Principy sociálního zabezpečení (1/3) - viz také Vojtěch Krebs a kol. (2005, 2010), Veselý (2009), Tomeš (2010, 2011) •Principy jsou myšlenková východiska (ideje), které nám říkají, jak to uděláme. • •1) princip univerzality (všeobecnosti) – jde o jeden kolektivní systém (sdílení kolektivních rizik), který je platný pro všechny občany a zaručuje jim při existenčním ohrožení / sociální potřebnosti základní dávku za určitých podmínek, ale zároveň nepopírá hledisko jejich vlastního přičinění (princip zásluhovosti). Historicky vznikalo unifikací systémů. Nikdo není vyloučen z příjmu sociálních dávek pro etnický původ či pro barvu pleti (nepřipouští diskriminaci). • •2) princip uniformity (rovnosti či jednotnosti výše dávky či rozsahu nároku) – jde o to zabezpečit všechny oprávněné podle stejných pravidel (především postupy přiznávání sociálních dávek a způsob prosazování nároků na tyto dávky). Neznamená to nutně všem stejný výsledek (připouští faktickou odlišnost vzhledem k okolnostem). • •3) princip komplexnosti (úplnosti věcného rozsahu) – jde o to zahrnout všechny kategorie obyvatel a rizika a dosáhnout (logicky přiměřeného) úplného zabezpečení. Jde nejen o důsledné poskytování peněžitých dávek, ale i sociálních služeb. (např. řešení nových sociálních rizik). Diskuze v jakém vztahu je k soukromému zabezpečení. •Principy sociálního zabezpečení (2/3) • •4) princip adekvátnosti (přiměřenosti) – výše dávek a služeb musí být přiměřená: • a) potřebám lidí (hmotná nouze) • b) jejich zásluhám = ekvivalence (důchodové pojištění) • c) ekonomickým možnostem státu (zbrzděná indexace dávek) •Dosahuje se vhodnou kombinací dávek a služeb. • •5) princip sociální garance (státu) – stát: • a) zajišťuje vymezení sociálních práv – především vytváří a prosazuje zákony (např. že při vzniku společensky uznaných životních událostí existuje spolehlivá záchranná síť, garance dosažení minimální životní úrovně) • b) dává právní garance (legislativní, dozor nad nestátními pojišťovacími fondy) – může ručit za nároky pojištěnců • c) právo na přezkoumání nároku soudem. • d) ekonomické garance indexace dávek • • •Principy sociálního zabezpečení (3/3) •6) princip sociální solidarity – člověk je společenská bytost, lidé jsou na sobě do jisté míry vzájemně závislí: vzájemnost, ochota ke vzájemné pomoci a přijetí určité odpovědnosti za druhé. Důsledkem solidarity je vertikální redistribuce i horizontální redistribuce (v životním cyklu) – např. od ekonomicky aktivních k ekonomicky neaktivním = rodiče, zdravotně handicapovaní. Důležitý je také rozvoj dobrovolné osobní solidarity (nadace, charita, veřejný sektor). • •7) princip sociální spravedlnosti – společenská pravidla = nemělo by docházet k zásadnímu nezaslouženému zvýhodnění nebo znevýhodnění určitých kategorií. Nejedná se jen o zúžené pojetí (redistribuce), ale také o uplatnění občanských práv (i příležitosti). Je možné sociální spravedlnost chápat jako normativní, ale je to klíčová z hlediska legitimity sociálního státu. • •8) princip participace – spoluúčast občanů na tvorbě sociální politiky, posílení odpovědnosti subjektů, účast na financování (ve všech formách), informovanost subjektů, transparentnost, dostatečná možnost volby • •9) princip zachování důstojnosti – nemělo by být ponižující, respektování jedinečnosti. •Nástroje sociálního zabezpečení • •Dílčí části systému. Tvoří komplex ve třech základních rovinách (úrovních), které se vzájemně doplňují: • •legislativní nástroje •zákony, vyhlášky a prováděcí předpisy (vymezení oblasti, nároku, činnosti, regulace podmínek) • •finanční nástroje •příjmové toky (odvody z mezd) – správa sociálního zabezpečení •daňové toky (co a jak plyne do státního rozpočtu) • •administrativní a institucionální nástroje •zajištění uplatňování legislativy a finančních toků (řádně vyplaceno) •zajištění regulace •individuální podpora klientů (sociální práce) •Formy sociálního zabezpečení (1/2) • •Legislativní a metodická opatření •Stanovování legislativních podmínek opatření a nastavení standardů – metodická podpora, jejich kontrola a nátlak na dodržování (např. standardy poskytování sociálních služeb) • •Příjmová opatření •přímá výplata peněžitých dávek (uplatňována různá hlediska) • •nepřímá výplata peněžitých dávek (daňové úlevy, daňové kredity) – výhody a nevýhody ve srovnání k sociálními dávkami – jednoduchost ale neaktuálnost – obtížně reaguje na náhle změněnou situaci rodiny. • •účelově vázané peněžité dávky, hmotná plnění (např. zakoupení automobilu pro postižené, na topení, potravinové lístky nebo elektronické peněženky pro příjemce dávek hmotné nouze) • •Formy sociálního zabezpečení (2/2) • • •Sociální služby •sociální poradenské služby (poskytování informací, občanské poradenství, zprostředkování zaměstnání, krizová centra, sociálně-právní ochrana) •azyly a sociální pečovatelské služby – při selhání přirozených zdrojů suverenity nebo bezpečí (krizová centra, dočasné ubytování, denní pobyty, stravování, ústavní péče) – (sociální služby viz Čámský a kol. 2011). • •Přenesení výkonu sociálního zabezpečení •kontraktace – smlouvy: výkon nebo část výkonu lze smluvně převést na privátní subjekty (i NGO) •donucení jedince ke konání (např. se musí pojistit) - Tröster a kol. (2008). •podpora dobrovolnictví • • •Soustavy sociálního zabezpečení v Evropě •Reporty za země celého světa ISSA: „Social Security Programs Throughout the World“, viz též Krebs (2010) • •logika pokrytí události •nahrazující výdělek •doplňující příjem •kompenzace (dřívější událost) • •účast občanů •povinné •volitelné (dobrovolné) •definované nárokem (úředníci v některých zemích) • •státní garance •obligatorní (mandatorní výdaje, stát je musí vyplatit) •fakultativní (nemusí být přiznány) • •podle příjemce (komu je dávka vyplacena) •nositeli rizika •jiné oprávněné osobě (opatrovník, rodič, pečující) – • • • •podmínky nároku na dávku •nastala sociální událost + zpravidla podáním žádosti •potom jsou buď: •univerzální (definované občanstvím): vždy přiznány •definované nárokem na základě splnění povinnosti vedoucích k nároku (např. doba spoření), často jsou založeny na zaměstnání, též ale náhradní doby •cílené = definované potřebností (zpravidla především hledisko příjmu, ale také schopnost zabezpečit se = příjmově, majetkově či jinak testované) • •konstrukce (jednosložkové, vícesložkové) •v rámci systému: Sociální zabezpečení má téměř ve všech zemích alespoň dva základní pilíře a to je sociální pojištění a sociální pomoc. V České republice existuje tří pilířový systém (třetím pilířem je státní sociální podpora) – nároky mohou být též odvozené z jiné dávky. •v rámci události: ztráta bydlení =) příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení – a) se souběhem, b) vylučující se •v rámci konkrétní dávky: tzv. skladebný princip. (dávka má více částí) • • •ekvivalence •ploché (flat-rate) = všichni stejnou dávku •příspěvkově definované (odvozené od příspěvku) •dávkově definované (odvozené od standardu dávky) •s definicí minimálního nároku a maximálního nároku • •plnění •průběžné (krátkodobé či dlouhodobé) •jednorázové (vyplaceno najednou tzv. lump sum) • •princip zajištění a financování •pojištění (příspěvky) •daně •kombinace pojištění a daní (zda je odděleno od státního rozpočtu, stát např. platí za určité skupiny pojištěnců, dorovnává ztráty v systému) • •valorizace = zpravidla zvyšování (vzhledem k úrovni mezd či životní úrovni) •bez valorizace •automatická valorizace •polo-automatická valorizace (např. rozhodnutí vlády) • • • • • •subjekty administrace •veřejné (polo-nezávislé) subjekty •zaměstnanecké fondy (korporátní) •další soukromé subjekty (např. důchodové pojišťovny) •Odlišuje se od ostatních oblastí mj. z hlediska míry státní regulace (Tröster a kol. 2008). • •centralizace a decentralizace •funkční c-d (podle typů rizik): Někde je jen jedna centrální pojišťovna vs. někdy i více pojišťoven v jedné oblasti (zdravotnictví v ČR) •prostorová c-d (stát, region, město): kdo o dávce rozhoduje a nese odpovědnost (zde různé typy kompetencí např. správa financí a výplata dávky, určování pravidel, prosazování programu a jeho kontrola). Decentralizace je výhodná u dávek, kde je důležité posouzení životní situace, ale může vytvářet obousměrné finanční tlaky. • • • • • • • •Sociální pojištění • •Typická opatření: základní důchodové a nemocenské pojištění, příspěvek na politiku zaměstnanosti, zdravotní pojištění, doplňkové penzijní spoření •Zahrnovaná rizika: Zahrnuje situace, na které se dá předem připravit odložením své spotřeby (předvídatelná rizika), prostředky jdou do pojistného fondu, v případě „naplnění“ rizika (sociální události) je pak podle předchozích příspěvků vyplácena dávka. •Forma realizace: Existují tři typy sociálního pojištění: povinné státní pojištění, pojištění okruhu osob podle povolání (podnikové, resortní, odborové) a soukromé pojištění (připojištění). •Podmínky nároku: nejčastěji je kritériem určité období předchozího přispívání v rozhodném období a výše příspěvku má většinou vliv na výši dávky, je zde ale uplatňováno i kritérium redistribuce. •Financování: průběžné přispívání či spoření, průběžnou výplatou či kapitalizací pojistného – příspěvky jsou součástí odvodu z příjmu. Přehlednější hospodaření, ale často drahá administrace a transakční náklady (např. platy pojišťovacích agentů). To neplatí pro ČSSZ – 1,5 procenta – jiná logika správy prostředků. •Možné nevýhody: výrazně zvyšuje cenu práce a obtížně pokrývá marginalizované kategorie •Státní sociální podpora (někdy historicky též označována jako sociální zaopatření = podpora za věrnou službu…) • •Typická opatření: rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, přídavky na děti • •Zahrnovaná rizika: především společností uznané situace, které vedou ke zvýšeným nákladům (zpravidla tam, kde sociální pojištění nevyhovuje). Jedná se o částečnou úhrada dodatečných nákladů vzniklých kvůli určité situaci dávkou doplňující příjem (často jsou takto podporováni tzv. „demogranti“ např. rodiny s dětmi) – má se za to, že pojištění by nebylo vhodné (Krebs 2010) •Podmínky nároku: Tento typ dávek je nejčastěji vyplácen na základě toho, že událost nastala a nebo trvá (univerzální občanský princip), někdy je doplněno také o kritérium potřebnosti. •Forma realizace: dávky jsou vypláceny přes úřady práce •Financování: financování z daní, dávka není vázána na odvody příspěvků z pracovního příjmu • •Možné nevýhody: někdy podpora nemusí stačit (je-li nízká), někdy podpora neúměrně administrativně zatěžuje systém (dokládání událostí) •Sociální pomoc (historicky bylo označováno jako systém sociální péče = úzké pojetí, původně český ekvivalent k welfare state) • •Typická opatření: 1) dávky hmotné nouze (např. příspěvek na živobytí) a 2) sociální dávky (např. na kompenzační pomůcky) a služby pro zdravotně handicapované a další specificky ohrožené skupiny… •Zahrnovaná rizika: řešení stavu hmotné a sociální nouze, který není občan schopen řešit sám nebo s pomocí rodiny. •Podmínky nároku: Výplata dávky je podmíněna nedostatečným vlastním příjmem (sociální potřebností), dočasnou hmotnou nouzí (dochází k testování majetku) či specifickou obtížnou životní situací (nemůže se vlastními prostředky zabezpečit, např. živelná událost, návrat z výkonu trestu, zdravotní handicap, péče o dítě atd.). •Forma realizace: dávky sociální pomoci, sociálně-právní ochrana, sociální služby, azyly, krizová intervence •Financování: financováno ze státního rozpočtu a z rozpočtu obcí (municipalit) • •Možné nevýhody: riziko zneužívání dávek, stigmatizace klientů • typ rizika podmínky nároku dekomodi-fikace redistribuce Sociální pojištění zahrnuje předvídatelná rizika předchozí pojištění (stanovené podmínky) vysoká, ale selektivní + (časové omezení) zachovává statusové rozdíly, v rámci životního cyklu Sociální podpora události vyžadující doplnění příjmu nastala nebo trvá událost vysoká (snadný přístup, záleží na výši) horizontální, v rámci životního cyklu Sociální pomoc hmotná a sociální nouze testování potřebnosti a chování nízká (nízká výše dávek, stigmatizace, aktivace) vertikální •Základní právní předpisy: •Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení •Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti • •Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění • •Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění •Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře •Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi + č. 110/2006 o životním a existenčním minimu •Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (mj. příspěvek na péči) •Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů • 1) • •Subjekty sociálního zabezpečení •Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) •Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) •okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ) •Ministerstvo obrany (pokud jde o vojáky z povolání), •Ministerstvo vnitra (pokud jde o příslušníky Policie ČR, Hasičského záchranného sboru ČR a příslušníků ostatních ozbrojených bezpečnostních sborů a bezpečnostních služeb), •Ministerstvo spravedlnosti (pokud jde o příslušníky Vězeňské služby ČR). •zdravotní pojišťovny (např. Všeobecná zdravotní pojišťovna) •Úřad práce ČR •obce •příspěvkové organizace •soukromé ziskové a neziskové organizace • 1) •Faktory vývoje v oblastí sociálního zabezpečení (1/3) • •Vztah sociální politiky a hospodářské politiky •Ekonomická úroveň země (kupní síla). •Trh vytváří požadavky na sociální politiku (při větších ekonomických problémech jsou větší požadavky na sociální politiku, ale nedostávají se zdroje) = může vytvářet ekonomické tlaky. •Zvláště závažně se diskutuje zahrnování nových rizik (a tím rozšiřování sociálního státu). • •Demografická tranzice v evropské společnosti •nízká porodnost, vyšší délka dožití, poměr pracující populace a seniorů, nárůst osob bez partnera (především důchodové pojištění, zdravotnictví, péče o seniory). Problém stability příspěvkových systémů. Vzniká tlak na (A anebo B anebo C): • A) větší přísun příspěvků (např. růst zaměstnanosti, zvýšení příspěvků) • B) na snižování ekvivalence či ochrany (např. minimální důchody) • C) na omezení počtu příjemců (např. lidé déle pracují) • Je otázkou, zda je to problém jedné generace (pro méně dětí bude v budoucnu třeba méně důchodů) nebo je to trvalejší stav (spirála nízké porodnosti). • • 1) • •Faktory vývoje v oblastí sociálního zabezpečení (2/3) • •Společensko-politická situace (Krebs 2010) – ideový přístup. • Rizika politického procesu = sociální politika podléhá politickým vlivům =) • a) neprůchodnost: schválení zákonů (opatření) často dlouho trvá • b) chybí sociální konsenzus (ideový, existují různá lobby) – opatření se mění v závislosti na vládnoucích stranách (silová řešení). • c) přílišná rychlost a nepřehlednost – komplexní systém a současně příliš mnoho změn + chyby v zákonech (obtížné pro provádějící) • d) problémy se zachováním sociálních práv. Často musíme spoléhat, že situace bude pro budoucí zajištění v dlouhém horizontu příznivá. Při změně ekonomické, demografické či politické situace se mohou měnit parametry systému (např. ne-valorizace, omezení nároku, omezení garance) (viz např. Dušek 2007). • • • •Faktory vývoje v oblastí sociálního zabezpečení (3/3) • •Mezinárodní vlivy mohou být pozitivní (mezinárodní úmluvy umožňují volný pohyb pracovní síly včetně možnosti čerpat sociální zabezpečení v zemi zaměstnání)…ale také negativní. • Traxler a Woitech (2000) – vnímají státy jako „arény“ ve kterých jsou regulovány pracovní podmínky =) souvisí s mezinárodní soutěží ohledně ceny práce a možnosti rozhodovat o jejím provedení (problém sub-globalizace, tzv. social dumping). • ČR je malá otevřená ekonomika, což znamená podstatný export a téměř volný dovoz zboží ze zahraničí. • V některých zemích snižují náklady na pracovní sílu za cenu snížení sociální ochrany pracovníků (minimální mzda, EPL), což představuje výhodu z hlediska přilákání kapitálu a zvýhodnění zboží při exportu =) závod ke dnu vs. nesnižovat sociální ochranu. • •Diskusní témata související s oblastí sociálního zabezpečení (1/2) • •Problematika sociální spravedlnosti mezi jednotlivými skupinami v populaci. Především je obtížné nastavit systémy sociálního zabezpečení s ohledem na sociální spravedlnost mezi generacemi, ale také např. role rozdílných životních strategií mužů a žen nebo vztah společnosti k lidem ohroženým sociálním vyloučením (např. etnickým menšinám, přistěhovalcům). • •Dilema mezi veřejným, korporativním a individuálním zajištěním proti rizikům. • A) Kdo má nést odpovědnost za zabezpečení rizik: např. stát, obce (dávky hmotné nouze, služby), zaměstnavatelé, občané. • B) Zda je pro občany lepší platit příspěvky do veřejného pojištění, nebo se zajistit raději individuálně. Viz např. výzkumy CVVM. • •Dilema mezi dekomodifikací a rekomodifikací – nakolik mají být lidé zajištěni v situaci ztráty příjmu – především se jedná o výši a délku vyplácení podpor. Trend ke zkracování podpory nebo k oddálení možnosti čerpat (příklady: podpora v nezaměstnanosti, rodičovský příspěvek, nemocenské pojištění). • Dilema: pobídková funkce + zneužívání + některé negativní dopady (ztráta lidského kapitálu) vs. individuální a celospolečenská ochranná funkce + podpora odvahy riskovat + lepší výsledek (zaměstnání, výchova) • • • •Diskusní témata související s oblastí sociálního zabezpečení (2/2) • •Dilema mezi univerzalitou a adresností dávek (Potůček 1995) • •Univerzální dávky: dávku dostanou (téměř) všichni (jejich skutečné potřeby jsou rozdílné) = „plýtvání a rozmazlování populace“. • •Adresné dávky: stigmatizace klientů, administrativně náročné a nákladné, problémy správně zacílit. • •Problémy s nízkou cíleností souvisí: • a) s využíváním nejvýhodnějšího schématu (příklad Nizozemí), • b) se zneužíváním sociálních dávek (zamlčování údajů, práce na černo), • c) s nežádáním si o sociální dávky potřebnými („non take-up“ – např. obava ze stigmatizace), • d) s problémy „racionalizace“ souvisejícími s odrazováním klientů. • • • • • • • • • • •Literatura: • •Krebs, V. a kol. (2010). Sociální politika (5. přepracované vydání). Wolters Kluwer ČR, str. 175-190. •Tomeš, I. (2010). Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Portál. •Tomeš, I. (2011). Obory sociální politiky. Portál. •SSA, ISSA (2012). Social Security Programs Throughout the World: Europe •Čámský, P., Sembdner, J., Krutilová, D. (2011). Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál. •Tröster, P. a kol. (2008). Právo sociálního zabezpečení. Praha: C.H. Beck. •Veselý, J. (2009). Právo sociálního zabezpečení. Praha: Vysoká škola aplikovaného práva. •Arnoldová, A. a kol. – různé publikace o sociálním zabezpečení např. Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení (1. část). •Kahoun, V. (2009, 2014). Sociální zabezpečení: vybrané kapitoly. Triton. • • •