Formy a nástroje komunikace směrem k obecné veřejnosti: Hospic sv. Alžběty ZUR 228 Public Relations Vypracoval: Adam Fogl[IP1] Zadání: Navrhněte, jakým způsobem a prostřednictvím jakých kanálů by měla komunikace probíhat. Cílem je odpovědět na otázky: Které nástroje využijete? Jaká bude forma komunikace? Jaké je hlavní sdělení, které by mělo být komunikováno? SWOT analýza: Silné stránky: - vybudované zázemí - profesionalita zaměstnanců - know-how Slabé stránky: - omezená kapacita - nesrozumitelnost paliativní péče pro veřejnost - potýkání se s předsudky Příležitosti: - stárnutí populace: větší klientela - Brno jako studentské město: možnost angažování studentských dobrovolníků - spolupráce s příslušnými fakultami Hrozby: - nedostatek financí - nedostatek zaměstnanců a dobrovolníků - syndrom vyhoření zaměstnanců Návrh komunikace: Pro účely komunikace s obecnou veřejností navrhuji vytvoření kampaně nazvané „Všichni jednou umřem“[IP2] . Tato kampaň by měla provokativní, nikoli však nevkusnou formou upozorňovat na místo a způsob konců našich životů a v souvislosti s tím představit činnost Hospice sv. Alžběty. Výchozím podkladem jdou každoročně zveřejňované statistiky Ústavu zdravotnických informací a statistiky, který mimo jiné zveřejňuje údaje o místech úmrtí českých občanů, z nichž vyplývá, že více jak dvě třetiny lidí stále umírá v nemocnici. (Zdroj: http://www.uzis.cz/katalog/zdravotnicka-statistika/zemreli)[IP3] Hlavní sdělení, s kterými bude kampaň pracovat: - Všichni jednou umřeme – záleží však kde. - Nemocnice je skvělé místo k léčení, ne však k umírání. - [IP4] Je dobré moci si vybrat, kde svůj život skončíme.[IP5] - Umřít lze i v domácím prostředí obklopený blízkými lidmi. Cíle kampaně:[IP6] - rozšířit obecné povědomí o problematice paliativní péče - zprostředkovat veřejnosti činnosti Hospice sv. Alžběty - získat nové potenciální dárce, dobrovolníky či zaměstnance Formy vedení kampaně: - letáková a plakátová kampaň – zdůrazňování zmiňovaných čísel, uvádění příkladů dobré praxe – činnost hospice; realizováno na běžných místech – ve vozech MHD, na ulicích, dle rozpočtu - internetová kampaň – šířená na webových platformách[IP7] - happening na Náměstí Svobody – rozmístěné nemocniční postele, stánek obsazený pracovníky hospice, kde je možné získat informace o jeho činnosti a stát se podporovatelem, umístění putovní výstavy[IP8] Nástin jednoho z vizuálů kampaně:[IP9] Možné kontroverze, které kampaň vyvolá, nejsou zcela na škodu, neboť pomohou téma paliativní péče zvýznamnit a rozšíří povědomí o něm i do skupin, kde dosud není zcela diskutováno (například mladí lidé). Kampaň však musí být vedena s citem, s ohledem na choulostivost tématu smrti (především u lidí, kterých se bezprostředně dotýká). Z tohoto důvodu není zcela vhodné vést tuto kampaň ve zdravotnických zařízeních[IP10] apod. ________________________________ [IP1]Celkově několik dobrých nápadů, něco by ale bylo potřeba rozpracovat. Komentáře uvedené níže J [IP2]Líbí se mi to, možná bych přidala „e“ na konec slova, takto je to na mě až moc J [IP3]Dobrý nápad, založit to na faktech a datech. [IP4]Obě se mi líbí moc. [IP5]Toto je moc krkolomné. [IP6]Určujete si poměrně dost cílových skupin, jsou odlišné. Kampaň bude spíše dlouhodobá, v jedné fázi můžete oslovit určitou skupinu, poté další a další. [IP7]Takto by to klientovi nestačilo, je to velmi obecné a vlastně to neříká nic. V současnosti je vcelku jasné, že bude kampaň i na internetuJ Máte na mysli sociální sítě, PPC, bannery, microsite...? To je potřeba specifikovat. [IP8]Jako první nástřel dobré a líbí se mi to – ale chtělo by to doladit. Co postele říkají? A proč postele? To ve mně spíše evokuje právě nemocnici, ne hospic (i když tam jsou samozřejmě taky). [IP9]Dali jste si s tím práci, to se mi líbí. Samozřejmě by to bylo potřeba doladit, ale nápad je dobrý. [IP10]Zcela rozumím, na druhou stranu – právě v čekárnách často lidé mají čas se nad tímto zamyslet a týká se jich to. V případě, že je mi téma úplně vzdálené, nepřemýšlím nad ním. Když se mě či blízkých týká (a to je právě ta situace, kdy jsem u lékaře a řešíme závažný problém), věnuji tématu větší pozornost.