Manuálek pro přežití zpravodajského kameramana ČT Základní stavební jednotkou reportážní práce je tým -REDAKTOR+KAMERAMAN+STŘIHAČ - a spolupráce a komunikace těchto klíčových profesí je zásadní! 1. Redaktor má na place vždycky pravdu. A když ji nemá, tak se ji nesmí dozvědět od vás, ale od vašeho přímého nadřízeného. Při totálním pochybení některých „mladších“ redaktorů – např. když jejich požadavky jsou v ostrém rozporu s kameramanskými zásadami, použijte svůj šarm a um k prosazení profesionálního přístupu! 2. Když vás redaktor obrazově vede, udělejte vše pro to, abyste mu vyhověli. Nikdy netvrďte, že máte natočeno to, co po vás chtěl, a přitom to nemáte! 3. Pohyby kamery vždy dělejte obousměrně! 4. Transfokaci vždy dělejte obousměrně – v případě extrémně složitého záběru – přeostřování a přecloňování v průběhu transfokace –, se rozhodněte pro jednu variantu a tu udělejte co nejlépe! 5. V případě oficialit se rozhodujte rychle a přesně! Volte správné místo, pokud možno s ohledem na co nejefektivnější výsledek. Mějte vždy v záloze „nouzovou variantu“ a nikdy nedávejte na sobě vidět, že si nevíte rady. Snažte se vždy a z každé pozice udělat co nejlepší obrázek! 6. Při pořizování prostřihů u „hlav“ dbejte na to, že takovýto prostřih slouží k předřazení obrázku tázané osoby zpravidla před synchronem – tj. prostřihy komponujte tak, aby na ně mohla jít klasická „hlava“ – tj. končete třeba na papírech v rukou či na gestikulujících rukou apod… 7. Když prokazatelně víte, že obrázek z daného úhlu a pozice nebude dobrý, nedělejte ho a změňte pozici i úhel!! ( neplatí u oficialit!!!!!!) 8. Dbejte na čistotu druhých a třetích plánů /horizonty a pozadí/ za respondenty i redaktory /obrazy z hlavy, větve a další rušivé elementy jsou nepřípustné./ 9. Když už si myslíte, že máte obrázků dost na požadovanou reportáž ,vždy udělejte minimálně o 5 obrázků navíc. 10. Pokrejváky pod synchrony vždy dělejte alespoň v triádě – C(celek) PC(polocelek)D(detail. Případně VC(velký celek) VD(velký detail) včetně transfokace a změny úhlu kamery. Když je čas, vytvořte o osobě v synchronu obrazový miniportrét ( chůze – sednutí, akce u počítače, vaření kávy, oblékání, svlékání…!!!), a to kombinací velikostí záběrů i pohybem kamery. 11. Volte vždy podle situace a času použití stativu! Využívejte konstrukční možnosti objektivu i kamery! 12. Snažte se točit co nejefektivněji a „nejúsporněji“. Pomůžete tím redaktorům i střihačům. Stand- upy komponujte s ohledem na dominantní postavení redaktora/ky/. Zvláště v případě redaktorek dbejte na kontrolu vzhledu a kompozice. V případě dynamického stand-upu můžete nechat obrazově zaznít i prostředí místa děje. V případě nočních stand-upů se snažte světelně vykorigovat přední světlo a světelné podmínky pozadí. Pokud to jde, využijte kontrasvětlo či jiný světelný zdroj pozadí /veřejná lampa, prosvícená výloha atd./ 13. Mějte na paměti, že vaše obrázky jsou majetkem ČT a že s nimi může pracovat více redaktorů a mohou sloužit k více reportážím! Několikrát použité špatné obrázky násobí vaše chyby. Mgr. Jiří Venclík