Vztah Redaktor kameraman: Kvalita a úroveň i toho nejjednoduššího zpravodajského příspěvku závisí na profesionálním přístupu, vzájemném respektu a úzké spolupráci redaktora, kameramana a střihače, s bezprostředním přesahem na další realizační složky podílející se na jeho výrobě. vznik audiovizuálních sdělení se nazývá TVŮRČÍ PROCES a má tři základní fáze 1. PŘEDREALIZAČNÍ – rešerše, textová a informační příprava tématu 2. REALIZAČNÍ – vlastní natáčení 3. MONTÁŽ-STŘIH – kompletace materiálu, střih, grafika 1. Redaktor – je „režisérem i dramaturgem“ v jedné osobě. Na základě zadání tématu či na základě své vlastní novinářské práce zpracovává téma do podoby televizního příspěvku. 2. Redaktor by měl být kvalitní rešerší a získáním všech dostupných informací o tématu informován a schopen informace předat realizačnímu týmu.. 3. Redaktor podle povahy tématu a zadání volí koncepci a redaktorsky-režisérský přístup a měl by o povaze natáčení informovat produkci.. 4. Při natáčení je jeho hlavním partnerem kameraman / s technikem /. Ti podle jeho záměru spoluvytvářejí vizuální podobu reportáže. 5. Redaktor by vždycky měl vycházet ze znalosti technologie a měl vědět co je a co není technicky možné. Pokud si není jistý, kameraman a technik jsou mu nápomocni a jsou povinni maximálně naplnit jeho představy. Pokud požadavky redaktora odporují technickým a technologickým možnostem, navrhují a realizují jiná řešení. 6. Kameraman – je pravou rukou redaktora. 7. Obrazově ztvárňuje zadané téma, zodpovídá za vizuální kvalitu a technickou úroveň obrazového materiálu. 8. V případě, že pracuje bez technika, zodpovídá i za zvukovou složku díla. 9. Při natáčení aktivně spolupracuje s redaktorem. 10. Kameraman není „otrokem redaktora“ a ani jeho pracovním nástrojem. 11. Redaktor je povinen s kameramanem konzultovat své záměry a představy o podobě příspěvku a jeho obrazovém ztvárnění, aby měl kameraman dostatečný čas a prostor natočit potřebné množství obrazového nateriálu. 12. Kameraman nemůže a nesmí za normálních okolností suplovat redaktora / např. klást respondentovi otázky../ a ani se jinak účastnit rozhovoru s respondentem o obsahu sdělení..