Kurdská otázka v Turecku Tomáš Kaválek 13. 3. 2018 BSS 191 Soudobé ozbrojené konflikty FSS MU http://1.bp.blogspot.com/-mbjVQTrIVu4/UyFBPmJrCWI/AAAAAAAACJ8/7pbhk6kLv0M/s1600/salahuddin+al+ayyub i.jpg http://3.bp.blogspot.com/--etl0tFKPOE/TfEh5DZflwI/AAAAAAAAQOg/XfBFGVHzWpQ/s400/kurdistan_map.jpg Obsah }1) Kdo jsou Kurdové? }2) Historický vývoj kurdského „nacionalismu“ }3) Role Kurdské strany pracujících (PKK) při formování kurdského nacionalismu }4) Povstání PKK Kurds_Distribution_in_Mid_East_lg.png } } } } } } }Celkem: cca 30-35 milionů (možná i více, protože je problém s definicí, „kdo je Kurd“) Kdo jsou Kurdové? }Etymologie slova nejasná, Sumerové – Země Karda, 3. tis. př. n. l.? }Slovo Kurdistán prvně použili ve 12. stol. Seldžuci jako geografický termín }Zřejmě potomci jedné z vln indo-evr. kmenů stěhujících se na západ skrze Írán, cca 1500 př. n. l. }Kurd = obecně jakýkoliv nomád žijící v Kurdistánu J, až od 19. stol. Kurd = příslušník kmene mluvící kurdsky }Jazyk: }Indoevropská jazyková skupina-íránská větev (SZ), u některých dialektů JZ (vliv perštiny) }Silně zakořeněná kmenová identita, nicméně kmeny nejsou homogenní... } }Vloži mapku s jazyky Kurdish_languages_map.png 1) Světle červená – Kurmancî cca ¾ populace 2) Tmavě červená – Sorani (cca 7 mil.) 3) Hnědá – Gorani (cca 4 mil.) 4) Tmavě hnědá – Zazaki (1,5-4 mil.) Zelená – smíšené oblasti Náboženství }Většina sunnité (škola šáfi‘í) }Nicméně rozšířené praktiky lidového islámu (súfismu) }Ší‘ité (na území Íránu) }Alevité (odnož ší‘itského islámu s prvky súfismu) }Ahl-i Haqq (synkretické náb.) }Jezidé (synkretické náboženství s prvky mezopotámských tradičních náb.) Pár poznámek o kurdské identitě }1) Tribalismus }Kmenové svazy, menší kmeny, inkorporace „ne-kurdských skupin“ }Pravý Kurd = bojovník a nomád, ale kromě toho velká skupina rolníků (rayaat) + městské populace }2) Náboženství (sunnité, súfismus – různé tariqaty, Alevité, ší‘ité, Ahl-i Haqq, Jezidi...) }3) Jazyk – Kurmancî, Sorani, Gurani, Zazaki + dialekty } }Kdo je „Kurd“ se v čase mění, fluidní identita... Kurdish_Tribal_Confederacies_lg.png 1) Osmanské období před rokem 1878 I }„Vzorec nominálního podřízení centrální vládě, ať už perské, arabské či turecké, společně s usilováním o co největší politickou nezávislost se stalo hlavním tématem kurdského politického života.“ (McDowall 2000: 21) } }Stabilita v regionu cca od 16. století s ustálením hranice mezi Peršany a Osmany 1) Osmanské období před rokem 1878 II }Kurdové jako žoldnéři, nástroj likvidace „neposlušných kmenů“ }Rozvoj emirátů umožněný také oslabením osmanské moci na zač. 19. století (Osmané fakticky ztratili Srbsko, Řecko, ekonomický úpadek) }Do r. 1850 konec emirátů } }Centralizační snahy OŘ 1839-1876 za sultána Abdülmecida I., které začaly reformami Tanzimât v r. 1839, ukončily existence nezávislých kurdských emirátů } } http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Kurdish_states_1835.png Víceméně nezávislé kurdské emiráty v r. 1835 2) 1878-1924 }Rebelie proti centralizačním snahám Osmanské říše – snaha vládnout místo panovat }Eroze pozice kmenových vůdců po konci „doby emirátů“ po r. 1850 (ztratili prominentní pozici) a jejich místo zaujali šejkové (tj. primárně náboženští, nikoliv kmenoví lídři) }Rebelie šejka Ubeydullaha v r. 1880 }Projekt kmenových jízdních oddílů Hamidye z r. 1891 (ty se pak ochotně podíleli na genocidě Arménů v roce 1915, ale i předtím na pogromech) }Hamidiye měly být „projevem“ centralizace OŘ J } } http://en.academic.ru/pictures/enwiki/75/Kurdish_Cavalry.jpg 3) 1925-1961 }Paradox nového Turecka – demografická islamizace vs. sekularizace }Kurdské kulturní výbory za WWI: }Şerif Paşa prezentoval nároky Kurdů v Sevres 1920 s podporou Britů: „lokální autonomie tam, kde kurdský element převládá“ }Rebelie šejka Sayída v r. 1925 – nikoli projev „nacionalismu“, ale primárně snaha zachovat nábožensko-kmenovou strukturu (centralizační snahy kemalistického Turecka) }Další rebelie – Turecký stát podezřívavý vůči Kurdům a snaží se brojit proti tradiční struktuře (i skrze paradoxní politizaci sunnitské kurdské identity) 4) 1961-1983 }„Sekularizace kurdské otázky skrze socialismus“ (Yavuz 2001) }Rozvoj krajní levice (liberální ústava 1961), divoká 70. léta, která nakonec skončila vojenským pučem v r. 1980 a pak tříletou vojenskou vládou }Kurdskou identitu formují spíše intelektuálové než kmenoví a náboženští vůdci }Mix marxismu a kurdského nacionalismu }Argumentace skrze ekonomickou nerovnost mezi V a Z země 5) 1984 a dále }1978 založení PKK (jedna z mnoha levicových skupin) }„(...) byla to PKK, která ukončila vzájemný vztah mezi islámem, kmenem a nacionalismem ve prospěch nacionalismu.“ (Yavuz 2001: 11) }Urbanizace, migrace (a přesídlování), nárůst vzdělanosti }PKK nabízí „identitu“ (kurdský nacionalismus) a „spravedlnost“ (socialismus) Základní údaje o PKK }„PKK se nepodařilo vygenerovat lidovou podporu mezi mnoha Kurdy, ale politizovala jejich vědomí.“ (Yavuz 2001: 12-13). }Založena v roce 1978 levicovými studenty z Ankary jako marxistická organizace s ambicí vytvořit jednotný socialistický kurdský stát }Lídr Abdullah Öcalan }1984 zahajuje ozbrojenou } kampaň http://www.thetimes.co.uk/tto/multimedia/archive/00395/124185974_395768c.jpg Ideová základna PKK }Marxismus + kurdský nacionalismus }Likvidace tradiční kmenové (a náboženské) struktury kurdské společnosti }Osobní preference Abdullaha Öcalana }Snaha delegitimizovat tureckou státní ideologii jakožto konstrukt – Turci popírali samotnou existenci Kurdů, nazývali je „horskými Turky“, teorie „kurt, kart“ } https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/PKK_flag_1978.svg/1280px-PKK_flag_1978.sv g.png Role PKK při formování kurdského nacionalismu I }Snaha vytvořit „společnou kurdskou identitu“, nadstavbu, která eliminuje tradiční kmenovou a náboženskou strukturu }Mnoho sympatizantů mezi intelektuály, migranty do měst – nabízí možnost „někam patřit“ }Mnoho sympatizantů mezi vykořeněnou diasporou (často se při odchodu ze země necítili jako Kurdové a kurdsky se naučili až v cizině…) Role PKK při formování kurdského nacionalismu II }Politizace kurdské společnosti, nicméně PKK se nepodařilo získat podporu mezi všemi segmenty kurdské společnosti }Ostré vymezování vůči náboženství (sunnitům) i ve světle turecké snahy prosazovat společnou (sunnitskou) identitu mezi Kurdy a Turky Shrnutí }„Kurdský nacionalismus se rozvinul ve 20. století jako nestátní etnická reakce proti represivnímu „oficiálnímu státnímu nacionalismu“ Turecka, Iráku, Íránu a Sýrie.“ (Günter 2007: 15) }Komplexní a fluidní identita: }Kmenová příslušnost }Náboženství }Jazyk Povstání PKK Politiky tureckého státu vůči Kurdům (1984-2015) Povstání PKK (1984-1999) }Idea klasické lidové revoluční války (v klasickém Mao Ce-Tungově smyslu) } }PKK ostře bojovala s ostatními opozičními skupinami mezi Kurdy } }První ozbrojené útoky v srpnu 1984 v periferních provinciích Hakkari an Siirt } }Kontext studené války: }Inspirace dalšími revolučními války }Přímá podpora „východního tábora“, protože Turecko je člen NATO od r.1952 (SSSR, Írán, Asadovská Sýrie) } }Öcalanova organizace byla nakonec vypovězena ze Sýrie v roce 1998 a Öcalan sám byl zajat Tureckými autoritami v Keni v roce 1999 (v současnosti si odpykává doživotní trest v izolaci na ostrově Imrali) } http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2013/1/9/1357736244343/Abdullah-Ocalan-00 8.jpg Soud s Öcalan po jeho zadržení tureckými autoritami v roce 1999 Divoká 90. léta na východě Turecka } }Turecko volí protipovstaleckou strategii „železné pěsti“1987-2002 OHAL (výjimečný stav, de facto „vojenská vláda“ na SV v čele se „superguvernéry“ provincií) }Tisíce vesnic na venkově bylo vysídleno (cca 3 milionů lidí přišlo o domovy) }Od roku1985 – systém „vesnických domobran“ složených z „loajálních kmenových milicí“ placených státem }91-94 - více než 1000 mrtvých ročně }Mimosoudní popravy. „zmizení“, mučení atp. (cca 1000 lidí mimosoudně popraveno v letech 1991-2001, zdroj: Human Rights Association of Turkey) }1984-1999 asi 30 tisíc mrtvých } } }Projekt Tureckého (Kurdského) Hizballáhu jako proxy proti PKK } OHAL (oranžové provincie byly přidány k režimu v roce 1994) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c7/OHAL.png Obnovené povstání (2004-) }1999-04 víceméně platné jednostranné příměří, stažení z Turecka }2004 – nové povstání s několika příměřími, poslední bylo od března 2013 do července 2015 } } }2005 – nominální změna cílů PKK: }Opuštění ideje národního kurdské státu a prosazování „demokratické republiky, autonomie a konfederalismu“ v rámci existujících hranic } víceméně utváření de facto „státních jednotek“ pod kontrolou PKK („kantony“ jak je dnes vidíme v Sýrii) PKK po roce 2000 (dle Akkaya – Jongerden 2011) }Šok a stažení (1999), rekonstrukce (2000-04), opět na scéně (2005-) }březen 2013 – PKK vyhlašuje příměří, vyjednávání mezi PKK a vládou uvázla na mrtvém bodě a od konce července 2015 se opět bojuje, tentokrát s akcentem na operace v městských oblastech, které si vyžádaly stovky obětí } }Akkaya – Jongerden (2011: 43): }„ PKK neopustila ideu jednotného Kurdistánu, ani svoje snahy dosáhnout radikální politické změny v Turecku, nicméně se snaží naplnit tyto cíle jinými prostředky.“ }Paralelní vládní struktury, urbánní operace… } } http://shoebat.com/wp-content/uploads/2015/11/Erdogan-prst.jpg Kurdská otázka v turecké politice }80. a 90. léta – vypjatý nacionalismu, Kurdové jako tradiční pátá kolona, minimum vstřícných kroků, popírání kurdské identity apod. }Vláda Strany spravedlnosti a rozvoje (od roku 2002): }Nový přístup: silný mandát vlády a experimentování se strategií politické marginalizace PKK (akcent na společnou sunnitskou identitu + dílčí vstřícné kroky na zlepšení situace Kurdů nakonec připraví PKK o podporu) }„Kurdské otevírání“ (2007-2009), mírový proces (2013-2015) }Strategie nebyla úspěšná, po volbách v červnu 2015 se AKP obrátila k osvědčenému vypjatému nacionalismu }2015: oboustranná eskalace a přístup „autonomie teď, nebo nikdy“, tvrdá turecké reakce, pokračuje doposud Děkuji za pozornost! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/PKK_Militant.jpg Vybrané zdroje }Yavuz, M. H. (2001): Five stages of the construction of Kurdish nationalism in Turkey. Nationalism and Ethnic Politics, Vol. 7, No. 3, pp. 1-24. }Bruinessen, M. v. (2002): „Kurds, states and tribes.“ In: Jabar, F. A. - Dawod, H. (eds.):Tribes and power: nationalism and ethnicity in the Middle East. London: Saqi, pp. 165-183. }International Crisis Group (2015): Arming Iraq’s Kurds: Fighting IS, Inviting Conflict . Middle East No. 158, May 2015, http://www.crisisgroup.org/~/media/Files/Middle%20East%20North%20Africa/Iraq%20Syria%20Lebanon/Iraq /158-arming-iraq-s-kurds-fighting-is-inviting-conflict.pdf }Bruinessen, M. v. (1994): Kurdish Nationalism and Competing Ethnic Loyalties. Original English version of: "Nationalisme kurde et ethnicités intra-kurdes", Peuples Méditerranéens no. 68-69 (1994), 11-37. }Bruinessen, M. v. (1992): Agha, Shaikh and State. The Social and Political Structures of Kurdistan. London and New Jersey: Zed Books. }Özcan, A. K. (2006): Turkey‘s Kurds. A theoretical analysis of the PKK and Abdullah Öcalan. London and New York: Routledge. }Gunter, M. (2007): „The Modern Origins of Kurdish Nationalism.“ In: Ahmed, M. A. - Gunter, M. (eds.) The Evolution of Kurdish Nationalism, Costa Mesa, CA, Mazda Publishers, pp. 2-17. }Marcus, A. (2007): Blood and Belief: The PKK and the Kurdish Fight for Independence. New York: New York University Press. }McDowall, D. (2000): A Modern History of the Kurds. London: I. B. Tauris. }Akkaya, A. H. - Jongerden, J. (2011): "The PKK in the 2000s: Continuity through breaks?." In: Casier, M. - Jongerden, J. (eds.): Nationalisms and politics in Turkey: Political Islam, Kemalism and the Kurdish Issue. New York: Routledge, pp. 143-162. }Bengio, O. (2012): The Kurds of Iraq. Building State within a State. Boulder: Lynne Rienner Publishers. }Tejel, J. (2009): Syria‘s Kurds. History, Politics and Society. London and New York: Routldge. }Yildiz, K. – Taysi, T. B. (2007): The Kurds in Iran. The Past, Present and Future. London and Ann Harbor: Pluto Press