Veřejné kampaně Milan Štefanec Co obsahuje správná kampaň? •vytčený cíl •strategii a taktiku •soustavné a proaktivní úsilí •plánovitý postup k cíli, krok po kroku •časovou omezenost Co není kampaní? • •jednorázové / ad hoc aktivity (besedy, vydání informačních materiálů nebo odborných publikací apod.) •osvěta a vzdělávání Výhody vedení kampaní •efektivní a prověřený způsob jak dosáhnout vytčeného cíle •do tématu vtahujete vybrané části veřejnosti •možnost získání pozornosti médií •vybudování si pozice respektovaného partnera pro ty, kteří rozhodují (politiky, úředníky), získání nových spojenců atd. Nevýhody vedení kampaní •hrozí vytvoření konfliktu •dojde k aktivizaci vašich protivníků Výběr tématu • Nemůžete vyhrát všechno najednou • Je nutné hledat aktuální prioritu a pečlivě ji volit • Kritéria: např. ekologický význam, šance uspět (prosaditelnost, příležitost), další společenské přínosy, šance na systémovou změnu, přínos pro organizaci • Ilustrativní problém? • Další témata nechme na příští kampaň Východiska a kontext Na začátku si odpovězte na podobné otázky: • V čem spočívá problém, který chcete řešit? • Co potřebujeme o tématu vědět • Jaké existují možnosti řešení? • Proč se to ještě nestalo (bariéry)? • Kdo je (nejlépe) schopen věcmi pohnout? • Kdo jsou klíčoví hráči v tématu (spojenci i protivníci) • Kde mohu získat relevantní informace Cíle • Dlouhodobé a krátkodobé • • SMART kritérium SMART kritérium •Specifický •Měřitelný •Ambiciózní Akceptovaný •Realistický •Termínovaný www.petrmachalek.cz Mapa klíčových hráčů vliv + vztah k tématu/cíli - Kalendář předpokládaných událostí Vnější události nezávislé na vašich aktivitách • Volby • Vydání různých studií a zpráv • Projednávání zákonů a směrnic • Různé další politické i nepolitické události Terč Terčem je zpravidla konkrétní osoba, schopná (např. z pozice své funkce) výrazně ovlivnit splnění cílů kampaně. Strategie Odpovídá na otázky (nejen tyto): • •Kdo jsou naše cílové skupiny a jak je mobilizujeme? •Jak vytvoříme tlak na terči? •Jak dojdeme k cílům? Cílové skupiny •Jasně definované skupiny, na které jsou prostředky a aktivity kampaně zaměřeny (ne široká veřejnost, vždy jen vybraný segment) •Kdo je cílová skupina? Ten, kdo (i) může věcí pohnout, nebo (ii) může pohnout tím, kdo může věcí pohnout •Výběr podle role, motivace •Jak je oslovit (nástroje) Taktika / prostředky / aktivity Kombinace nástrojů: • Lobbying • Veřejné akce • Odborné studie (přesvědčí, dostanou story do médií) • Právní nástroje • Komunikační kampaň Akční plán •Dílčí aktivity •Po měsících/kvartálech •Termíny •Zodpovědnost •Naplánovat vyhodnocování Měsíc Aktivity Kdo Kdy Komunikační strategie (komunikační kuchařka) • Cíle, představující odstavec • Tón, argumenty, údaje/fakta • Komunikujete linky kampaně (a nic jiného) • Cílem je motivace, ne vzdělávání • Začněte tam, kde jsou vaši posluchači • Základní plán Potřeby • Čas na přípravu • Materiální • Finanční + jaký druh fundraisingu • Personální • Proměny v čase Na základě naplánované kampaně se pokuste určit, jaké materiální ale i personální vybavení budete potřebovat (např. peníze, letáky, počet spolupracovníků…). Nácvik Sestavte si kostru kampaně • Cíl • Mapa klíčových hráčů • Kalendář předpokládaných událostí • Strategie, terč • Cílové skupiny • Taktika / prostředky • Potřeby Děkuji za pozornost