METODY VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE D:\6087\Pictures\Metr.jpg Metoda ve VP •metoda - vždy určená předmětem zkoumání •ve VP je předmětem zkoumání duševní vývoj (vývoj činností, vývoj duševních procesů, vývoj trvalejších dispozic) •vývoj - dlouhý sled různých změn, proces rozprostřený v čase - tomu musí odpovídat i metoda, která je schopná vývoj zachytit. Specifický problém •Duševní vývoj probíhá velmi pomalu, proto je téměř vyloučeno přímé pozorování, změny, které nelze přímo vnímat, poznáváme nepřímo: srovnáním •Sledujeme: Výchozí stav (před změnou) x výsledný stav (po změně) • D:\6087\Pictures\pozor.jpg Metodologický princip ve VP •Hlavním metodologickým principem VP je srovnávání (KOMPARACE) následných stavů, jimiž vývoj postupně prochází. •Zachytí se tak jednotlivé stavy - stadia vývoje, nikoliv vývoj jako takový. Čím jemnější změny chceme zachytit, tím menší časové intervaly musíme popsat. • Metodologický princip ve VP 2 •Stav vývoje • není to každý okamžik, ale určitý časový interval (týden, měsíc, rok), v němž určitý vývojový jev zůstává bez podstatné změny. Je to tedy velmi relativní pojem, který závisí na individuálním tempu vývoje. • D:\6087\Pictures\strom.jpg I. METODOLOGICKÉ PŘÍSTUPY (STRATEGIE) •A. prospektivní přístup • (katamnestický) •B. retrospektivní přístup • (anamnestický) •C. kombinace obou • A. PROSPEKTIVNÍ PŘÍSTUP •1. longitudinální (podélný) přístup •2. transverzální (příčný,průřezový) přístup •3. kombinace obou (1. a 2.) • A. PROSPEKTIVNÍ PŘÍSTUP základní charakteristika •Zachycuje faktický časový průběh vývoje (minulost, přítomnost, budoucnost). • •Je adekvátnější než přístup retrospektivní, protože dovoluje získávat přímá data z pozorování či experimentu - pracuje se s přítomností. A1) Longitudinální (podélný) přístup /LP/ •Principem je, že jednu skupinu zkoumaných osob sledujeme několik let. • • Např. sledujeme vývoj paměti ve věku 3, 4, 5, 6 let – u stejné skupiny jedinců •Bývá sledována jedna nebo většinou více proměnných (paměť, intelekt...) Longitudinální výzkum - princip long Druhy longitudinálních výzkumů •Longitudinální výzkumy mohou být různě dlouhé: •krátkodobé - do 3 let trvání....obvyklé v raných fázích vývoje, kdy je vývojové tempo nejrychlejší •střednědobé - 3 až 5 let •dlouhodobé - 10 až 20 let Výhody longitudinálních výzkumů •lze získat informace o skutečném vývoji jedince v čase •lze získat informace o tom, jak předchozí stav vývoje ovlivnil následující stav, je pak možná spolehlivější predikce (předpověď) pozdějšího stavu vývoje •longitudinály jsou ve vývojové psychologii gnozeologicky nejcennější • Nevýhody longitudinálních výzkumů •neekonomičnost (vysoké náklady, hlavně čas) •redukce původního vzorku zkoumaných osob - v průběhu času vzniká odpad stěhováním, úmrtím, subjektivní důvody = úmrtnost vzorku • Nevýhody longitudinálních výzkumů 2 •„Generační“ změny - v průběhu času se nemění jen jedinec sám, ale i celá společnost. •Obtížněji odlišitelné - co je důsledek změny jedince a co důsledek změny společnosti Nevýhody longitudinálních výzkumů 3 •Nepružné z hlediska užívaných metod - v průběhu času se mohou změnit ba dokonce překonat výchozí teoretické koncepce •Získaných dat není možné rychle a beze zbytku využít v praxi • Nevýhody longitudinálních výzkumů 4 •Nevýhod přibývá úměrně s délkou výzkumů •Rozumným kompromisem jsou krátkodobé longitudinály - do 5 let A2) Transverzální (příčný, průřezový) přístup (TP) •Principem je, že pro každou věkovou úroveň máme jednu skupinu zkoumaných osob. •Např. sledujeme vývoj paměti ve věku 3, 4, 5, 6 let – máme skupinu dětí tříletých, čtyřletých… •čtyři (n) skupin ZO - jedna nebo více proměnných (paměť) Průřezový výzkum - princip xsect Srovnatelnost zkoumaných skupin •Z hlediska metodologie musí být jednotlivé skupiny srovnatelné v mnoha různých znacích (n dívek = n chlapců, srovnatelné IQ, sociální prostředí). •Lišit se mohou pouze věkem. D:\6087\Pictures\mona-lisa-old-young.jpg Srovnatelnost zkoumaných skupin 2 •Výběr znaků, v nichž mají být skupiny vyrovnány je dán tím, co zkoumáme. • •Častý metodologický problém: mnohdy se předem neví, které znaky mají na zkoumanou oblast vliv. Způsoby vyrovnávání skupin •1. skupinové srovnávání - různé skupiny jsou stejné tehdy, vykazují-li stejné průměrné hodnoty znaků, které zkoumáme •2. párové srovnávání - ke znakům každého jedince v jedné skupině se přiřadí jedinec z druhé skupiny s obdobnými znaky • • D:\6087\Pictures\Balet.jpg Výhody průřezových výzkumů •Časově ekonomický - v krátkém čase lze získat data o dlouhých úsecích vývoje •Ekonomicky únosný •Možnost rychlého využití výsledků Nevýhody průřezových výzkumů •nic nevíme o minulém vývoji dětí a činitelích, jimiž byl vývoj ovlivněn •data jsou získaná nikoliv o jedincích, ale o skupině D:\6087\Pictures\cross_sectional_research_study.png Nevýhody průřezových výzkumů 2 •Nezachycujeme faktický vývoj jedince •Data o vývoji jsou „smontována“ z dat od různých jedinců na různých věkových úrovních •Je nebezpečí, že dostaneme málo reprezentativní obraz vývoje jedinců • 0019 Kombinace obou přístupů • Zrychlený, semilongitudinální výzkum, sekvenční výzkum • II. Metody k získání konkrétních dat o duševním vývoji •Základní druhy metod –pozorování –experiment –rozhovor –dotazník –analýza činnosti Klasifikace metod •metody výzkumné •součást teorie •odhalují obecně platné zákonitosti •metody diagnostické •součást praxe •odhalují odchylky od normálu • • Metody přímého poznávání skutečnosti pozorování, experiment • •Subjekt (badatel) stojí „tváří v tvář“ poznávané skutečnosti. •Jde použít pro jevy a situace, které se odehrávají „v tomto čase na tomto místě“. Typy psychologického pozorování •systematické pozorování - podle předem stanoveného programu či pozorovacích kategorií, zaměřuje se na předem určené charakteristiky •náhodné pozorování - poskytuje částečné informace z určité situace, např. psychologické vyšetření Typy psychologického pozorování 2 •individuální pozorování - zaměřeno na 1 dítě (PO), buď izolovaně nebo v rámci určité skupiny • •skupinové pozorování - v přirozených podmínkách nebo v laboratoři Typy psychologického pozorování 3 • •sebepozorování (introspekce) - použitelná spíše až v pubescenci a adolescenci, kdy má člověk k sebepozorování sklon, je však vždy dobré kombinovat s dalšími metodami • • Experiment •Zavedení experimentu do psychologie umožnila statistika a přístrojová technika. •Požadavky na experiment dle Wundta: •určitelnost začátku a konce děje •možnost sledovat děj pozorně •možnost sledovat děj opakovaně •možnost plánovitě měnit experimentální podmínky • • • 0015 0018 B. metody nepřímého poznávání skutečnosti rozhovor, dotazník •= tzv. explorační metody • •Subjekt (badatel) není v přímém poznávacím kontaktu s poznávanou skutečností. B. metody nepřímého poznávání skutečnosti rozhovor, dotazník •Získává pouze výpovědi druhých o pozorování a prožívání dané skutečnosti. •Bariéra znemožňující přímé pozorování je buď prostorová nebo časová, tj. sledovaná situace, jev proběhly v minulosti. Předpoklady použití •Předpokládá se u tohoto druhu metod • •schopnost ZO vybavit si dotazované informace z paměti •pravdomluvnost ZO (zkoumané osoby) C. rozbor produktů činnosti •v zásadě neomezené použití •kriteriem je produkt činnosti sám, tj. co považujeme za produkt činnosti... •kresby, deníky, stavby z kostek... Závislost užívaných metod na věku pokusných osob •pozorování, experiment - lze používat po celý život •rozhovor - ZO musí už umět mluvit •dotazník - předpokládá zvládnutí psaní a určitou mentální úroveň Charakteristika základních výzkumných metod ve vývojové psychologii •Neexperimentální metody •Případová studie (N=1) •Pozorování v přirozených podmínkách •Pozorování v laboratoři •Dotazování (interview) •Korelační studie •Experimentální metody •experiment • • Případová studie • •Studuje jednotlivce do hloubky •dozvíme se mnoho dat o vývoji jednotlivého dítěte •většinou pouze popis •zřídka pokusy o vysvětlení souvislostí D:\6087\Pictures\GDO_hc-0003.jpg Případová studie výhody x nevýhody •Poskytuje detailní obraz o chování jedné zkoumané osoby •Získané údaje není možno generalizovat na ostatní populaci http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2010/05/02/article-1270760-096782F9000005DC-369_233x361.jpg Pozorování v přirozených podmínkách •Zkoumané osoby jsou sledovány v jejich přirozeném prostředí •Jejich chováním není manipulováno ZeZivotaM_61_3_38 Pozorování v přirozených podmínkách výhody x nevýhody •Známé prostředí neruší přirozené chování sledovaných osob. •Zdroj výzkumných hypotéz pro korelační studie a experiment •Nedostatek kontroly podmínek pozorování. •Většinou nemožnost vysledovat kauzální souvislosti (příčina – následek) •Možný vliv přítomnosti pozorovatele. Pozorování v laboratoři • •Zkoumané osoby jsou sledovány v laboratorních podmínkách •Jejich chováním není manipulováno • • http://f.tqn.com/y/psychology/1/S/b/C/Wundt-lab.jpg Pozorování v laboratoři výhody x nevýhody •Poskytuje dobrý popis sledovaného chování. •Větší možnost kontroly podmínek, za kterých probíhá pozorování. •Zdroj výzkumných hypotéz pro korelační studie a experiment. •Většinou nemožnost vysledovat kauzální souvislosti (příčina – následek) •Někdy vliv přítomnosti pozorovatele. •Kontrola podmínek prostředí („laboratoř“) může působit nepřirozeně, uměle. • Dotazování (interview) •Zkoumané osoby jsou dotazovány na různé aspekty jejich života pomocí rozhovoru či dotazníků •Otázky volné či strukturované D:\6087\Pictures\filling.jpg Dotazování (interview) výhody x nevýhody •Vedle sledování chování získáváme výpovědi o životě, postojích, názorech apod. zkoumaných osob •Paměť dotazovaných •Věk •Ochota sdělovat požadované informace •Způsob položení otázky a jejího pochopení respondentem • http://www.polarismr.com/Portals/58820/images/Businessmen_Interview-resized-180.jpg Korelační studie •Zjišťují existenci a významnost vztahu mezi proměnnými. 0014 Korelační studie výhody x nevýhody •Umožňují určitou predikci vztahu jedné proměnné na ostatní. •Neřeší kauzální vztah mezi proměnnými (příčina – následek). • http://study.com/cimages/multimages/16/Pos-neg_correlation.PNG Experimentální metody Experiment •Procedura s nejvyšším možným stupněm kontroly podmínek a nezávislých proměnných. •Experiment může prováděn v laboratoři i v přirozených podmínkách nebo se může využít přirozeně se objevivších okolností http://psychclassics.asu.edu/Munster/Lab/fig1.jpg Experiment výhody x nevýhody •Možnost stanovit kauzální vztahy (příčina – následek). •Vysoce kontrolovaný proces, který může být přesně zopakován jiným experimentátorem. •Nálezy, obzvláště ty, které byly získány v laboratoři, jsou obtížně zobecnitelné v situacích mimo laboratoř. 54_evoluce Díky za pozornost