Strange Situation Test seminář PSY103: Vývojová psychologie I. Petra Daňsová Co nás dnes čeká… •Strange Situation Test (SST) •Měření citové vazby dítěte k pečující osobě •Typy citové vazby •jistá citová vazba (secure) •nejistá citová vazba (insecure) •Chování matky a citová vazba dítěte •senzitivita matky Strange Situation Test •Metoda pro měření citové vazby u dětí ve věku od 12 do 18 měsíců •Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (1978). Patterns of Attachment: A psychological study of the strange situation. • •v původní studii bylo 26 dětí •do roku 2013 bylo metodou SST vyšetřeno • okolo 10 000 dětí a jejich pečovatelů Strange Situation Test •Dítě je v neznámé místnosti buď s matkou; s matkou a cizí osobou; samo s cizí osobou; nebo samo • •Situace je pro dítě stresující… •…je samo •…je v cizím prostředí •…je s cizí osobou •…je odděleno od matky Strange Situation Test Strange Situation Test Strange Situation Test •8 epizod •2 epizody separace •2 epizody znovushledání • •Při separaci je dítě stresované nepřítomností matky •Při znovushledání se děti s jistou vazbou a děti s nejistou vazbou chovají různě – epizody znovushledání jsou tak klíčové pro kategorizaci citové vazby SST na IVDMR FSS MU Jistá citová vazba /secure/ - B •Dítě: •Je schopné se vzdálit při hře a exploraci od rodiče •Když je vystrašené, hledá rodiče •Setkání s rodičem po separaci je doprovázeno kladnými emocemi •Dává přednost rodiči před cizincem •Pečující osoba je pro dítě bezpečnou základnou pro exploraci. Po odchodu matky dítě jeví známky stresu, po jejím návratu ji vítá, neodmítá kontakt, je schopné se utišit a pokračovat v exploraci, tj. je schopné znovu nabýt pocitu jistoty a bezpečí. •Dítě u pečující osoby očekává útěchu a s důvěrou ji vyhledává. •Zastoupení tohoto typu v populaci se odhaduje okolo 60 – 75% • Nejistá citová vazba vyhýbavá /insecure/ - A •Avoidant, anxious/avoidant •Dítě: •Může se vyhýbat rodičům •Nevyhledává utišení u rodiče •Vykazuje malý nebo žádný rozdíl v preferenci rodiče před cizincem •Děti se při odloučení od matky chovají bez zjevných známek neklidu či stresu, vnější projevy jejich emocí jsou inhibovány. S cizí osobou si někdy mohou hrát a chovat se k ní přátelsky. Lze je identifikovat především díky tomu, že u nich chybí radostná reakce na příchod matky po separaci, odmítají či ignorují matku po jejím opětovném příchodu a svou pozornost věnují spíše hračkám. •Dítě od pečující osoby nečeká útěchu, předpokládá její nedostupnost, tak se jí vyhýbá. •Zastoupení tohoto typu v populaci amerických dětí se odhaduje okolo 25% • • Nejistá citová vazba ambivalentní /insecure/ - C •Resistant, anxious/ambivalent •Dítě: •Je obezřetné, ostražité v kontaktu s cizí osobou •Je silně zneklidněno, když jej rodič opustí •Nevypadá příliš zklidněno příchodem rodiče • •U dítěte je patrná značná míra ambivalence v chování k pečující osobě – na jedné straně touží po blízkosti matky, na druhé odmítá kontakt s ní. Během separace se objevují výrazné známky stresu, bývá problematické tyto děti utišit. •Dítě očekává, že matka je občas nedostupná, vyhledává ji, ale s nedůvěrou. •Zastoupení tohoto typu v populaci amerických dětí se odhaduje okolo 15% • • Dezorganizovaná citová vazba •Děti: •Nemají stabilní způsob, jak zvládat stresové situace •Jejich chování při separaci se zdá jako bez cíle, záměru (tedy neorganizované) •Objevují se zamrznutí, obavy z pečující osoby, nekonzistence v chování či naopak stereotypní pohyby či gesta •Dítě je někdy stresováno samotnou pečující osobou • •Spadají sem např. děti týrané, zneužívané, děti s nějakým postižením apod. • Chování matky k dítěti •Zkuste ke každému typu citové vazby vymyslet, jak se asi chová matka takového dítěte PUPIČKA Jistá citová vazba – předpoklady vzniku •Potěšení a radost z blízkého kontaktu s dítětem •Srozumitelné vyjadřování emocí •Citlivost na sociální podněty od dítěte •Reagování na signály od dítěte – adekvátně, včas •Pohotové a adekvátní povzbuzování dítěte do objevování nového – explorace •Schopnost nahlídnout perspektivu dítěte • Vyhýbavá citová vazba – předpoklady vzniku •2 možné zdroje chování pečujících osob: •1. •Trvalé odmítání pokusů dítěte o útěchu či jejich odklánění stranou (zvláště pak o útěchu formou tělesného kontaktu) •Nedostatečná vnímavost k projevům dítěte •Projevování negativních pocitů směrem k dítěti, včetně verbalizace (o nechtěnosti dítěte, zátěži, kterou dítě představuje, o chybách dítěte apod.) •2. •velmi „horlivá“ pečující osoba •nepřiměřená míra stimulace, se kterou si dítě neví rady a nestojí o ni • Adaptivní odpovědí dítěte na takové projevy chování může být naučené vyhýbání se těmto osobám. Ambivalentní citová vazba – předpoklady vzniku •Nestálost péče •Značně proměnlivá citlivost k potřebám dítěte, oscilující mezi nadšením na jedné straně a lhostejností na straně druhé •Chování, které rodič projevuje směrem k dítěti přitom není odpovědí na podněty dítěte, ale pramení spíše z aktuálního naladění rodiče. •S touto proměnlivostí péče se dítě snaží vypořádat zoufalou snahou o získání pozornosti – ať už skrze pláč nebo snahou o tělesný kontakt s rodičem. Je-li jeho snaha o získání pozornosti neúspěšná, je zarmoucené a rozčílené. •Často také zahlcení dítěte ve smyslu splynutí s matkou (nerespektování dítěte jako samostatné bytosti), přílišná kontrola nad dítětem, snaha dítě vést, která ale pramení z potřeb matky, nikoli z potřeb a aktuální situace dítěte Citová vazba a temperament dítěte •Zamyslete se, jak může souviset citová vazba, resp. její typ, s temperamentem dítěte.