Sebeprezentace PSY 109 Aplikovaná sociální psychologie http://stebian.com/wp-content/uploads/2011/09/Present-your-best-self.jpg http://cdn.trendhunterstatic.com/thumbs/alter-ego-by-robbie-cooper.jpeg http://www.sidewaysthoughts.com/blog/wp-content/uploads/2012/07/Personae_03_Multiple.jpg Podstata sebeprezentace • •K čemu sebeprezentace slouží? • •Jak a kdy se lidé do sebeprezentace pouští? • •Interindividuální rozdíly v použití sebeprezentace • Sebeprezentace? K čemu? •Podpora sociální interakce •Definování sociální situace • •Získání sociální odměny •Strategic self-presentation (účelová sebeprezentace) • •Identita •Self-creation – např. v adolescenci •Self-verification – utvrzování v již přijatém sebeobraze •Self-enhancement – preferujeme pozitivní sebeobraz Identita •Internalizace role •lidé se na sebe dívají skrze (předpokládaný) reakcí druhých. Chování během sebeprezentace se přenáší do sebekonceptu •Nejdůležitější části identity vyžadují sociální potvrzení. Lidé se tak snaží aktivně přesvědčit druhé, že mají na danou identitu právo: •např. použitím znaků spojených s danou identitou Kdy a jak? •Motivace •Když je zisk něčeho podmíněn vytvořením určitého dojmu •Když je na nás upřena pozornost •Když na nás není upřena pozornost •Když nejsme ve zcela familiárním sociálním kruhu •Kognitivní schopnosti •Schopnost poznat jaká strategie v jakém kontextu bude ta pravá •Behaviorální schopnosti •Verbální •Vzhled •Pohyby • Rozdíly mezi námi •Self-monitoring (Self-monitoring scale – Snyder, 1974) • •High self monitors: pragmatičtí a flexibilní. Snaží se odhadnout a napodobit prototypické chování pro danou situaci. •Low self monitors: principiální a konzistentní. Snaží se chovat podle svého přesvědčení • 1)Preferují situace s jasně definovanými pravidly 2)Inklinují k povoláním s výraznou veřejnou facetou 3)Věnují větší pozornost chování druhých a sociální situaci 4)Jsou zdatnější v čtení reakcí druhých 5)Komunikují se širším emočním a výrazovým repertoárem • • 452_chapter_07.pdf - Adobe Acrobat Reader DC Rozdíly mezi námi •Public self-consciousness (Public self-consciousness scale – Finigstein et al., 1974) •Vědomí sebe jakožto objektu sociální interakce • •Oproti self-monitoringu je tento koncept víc o vnímání a méně o chování. • • 452_chapter_07.pdf - Adobe Acrobat Reader DC Pravé „Já“? True-self •Jung/Goffman: persona/veřejné já vs. vnitřní já •Markus & Nurius: možná já (possible selves) •Higgins: ideální-požadované-aktuální já • •Rogers – pravé já – neuvědomované/nevyjádřené aspekty identity, které jsou přítomny už TEĎ (není to tedy possible self) http://www.chrismadden.co.uk/images/cartoons//true-self-seeking-enlightenment-cartoon.jpg Vytváříme chtěný dojem • •Jaký dojem se lidé snaží vytvořit? • •Jaký dojem je ten správný? • •Osoba v nesnázích • •Přetváření identity • 452_chapter_07.pdf - Adobe Acrobat Reader DC O co se lidé snaží… •Ingraciace •Snaha získat pozitivní reakce skrze použití komplimentů a lichotek - máme tendenci mít raději lidi, kteří s námi souhlasí, kteří vyjadřují vřelost a náklonnost. •Riziko prokouknutí a odmítnutí lichotek a následné negativní reakce publika ale není velké – máme se rádi a chceme aby nás měli rádi a proto lichotkám zpravidla podlehneme. •Sebe propagace •Snaha vzbudit dojem jako kompetentních inteligentních, talentovaných. •Často se vylučuje s ingraciací. Vyhnutí se dojmu chvástání vyžaduje balancování právě s ingraciací. O co se lidé snaží… •Zastrašování •Snaha vzbudit respekt. Riziko být za neschopného hulváta • •Být příkladem •Snaha vzbudit dojem morální převahy. Riziko být za pokrytce • •Prosebník •Veřejné přehánění vlastní neschopnosti a podřízenosti. Riziko být vnímám jako manipulátor. Riziko zvnitřnění – naučená bezmocnost, deprese Kdy je dojem ten pravý? •Chtěný dojem je efektivní jen když je •Prezentovaný dojem je ten nejvhodnější pro danou situaci •Prezentace a prezentátor jsou důvěryhodní • •Důvěryhodnost ovlivňuje •Herecké schopnosti prezentátora •Odpovědnost za „hraní“ • •Sebe-povýšení vs. Sebe-ochrana •Zisk z pozitivního dojmu obyčejně převažuje ztrátu z negativního dojmu • Nesnáze NEVINNOST odmítnutí odpovědnosti REINTERPRETACE změna významu situace OSPRAVEDLNĚNÍ legitimizace chování VÝMLUVA odmítání úmyslu OMLUVA přijmutí odpovědnosti/ hledání odpuštění Moment kdy na Haška prasklo že lže (přímý přenos) - YouTube - Mozilla Firefox Nesnáze •Omlouvání se dopředu + Self-handicapping • •Vymlouvání se na své schopnosti a na okolnosti •Hypochondrie •Chronická nemoc • •Častěji v situacích vyžadující výkon