•1987 – APA zakládá Divizi 46 •1996 – vychází Journal od Media Psychology •1999 – vychází Media Psychology •2003 – vychází první učebnice (David Giles), revize 2010 M Ψ is the scientific study of human behavior, thoughts, and feelings experienced in the context of media and its creation Kdo se mu naučí, přestanou si cvičit paměť a tím budou zapomínat, neboť spoléhajíce na písmo nebudou se rozpomínat sami od sebe zevnitř, nýbrž jen zjevně, podle cizích znaků; našel jsi tedy prostředek k upamatování, ale nikoli pro paměť. Poskytuješ svým žákům jen zdání moudrosti, ale nikoli moudrost pravou.... Platón / Sókratés, dialog Faidros http://photos1.blogger.com/blogger/2499/145/1600/sokrates.jpg Vědecká studie: Facebook způsobuje přeludy a můžete z něj zešílet! Udělejte si test, zda jste na něm závislí. - Mozilla Firefox http://www.affordablewebdesign.com/wp-content/uploads/2013/07/20130711-000014.jpg Dehydrovaní mladí Číňané umírají u počítačových her – Novinky.cz - Mozilla Firefox Teorie injekční jehly / teorie magické střely (hypodermic needle model / magic bullet theory) •V pozornosti od 20. let 20. století s rozvojem rozhlasového a později televizního vysílání, kinematografie atd. • •Prvotním impulzem byla propaganda za 1. světové války. Vymývání mozků? Mohou média měnit hodnoty, postoje a chování lidí? • •Mediální panika jako hybná síla – týká se vždy nového média, které získává dominanci. A týká se hlavně dětí • • • • • http://www.urybnikacz.cz/fotky7311/fotos/_vyr_509Rodokaps-16-92-Lebky-1.jpg http://i.idnes.cz/12/042/cl6/OB429c04_bububu.JPG http://www.reminisce.com/wp-content/uploads/2012/02/tres.jpg http://derekwinnert.com/wp-content/uploads/2014/11/252.jpg 1929 – The Payene Fund Studies •Jak působí film na děti? •Měření kožně-galvanické reakce při sledování filmových sekvencí •Romantické a „erotické“ scény s dětmi nehnuly ale u teenagerů sex scenes blew the sixteen-year-olds off the graphs •Dotazníková část u rodičů a učitelů – na mladé působí filmy jednoznačně škodlivě, dochází k erozi morálky http://4.bp.blogspot.com/-jUiWTj2k9ms/VSEGBu0iKyI/AAAAAAAAGxw/BvqvAGQcwoc/s1600/krypto.gif 50. léta Werthamovy studie •Škodlivost komiksů •Mladí tráví čtením komiksů i 3 hodiny denně! •Jistě ztrácejí povědomí o realitě! • •Obsahová analýza komiksů •Hledání a reportování příkladů, kdy se dítě zabilo napodobováním superhrdinů 40., 50.,60. léta •Behaviorismus a experimenty. Nepřímé posílení, teorie sociálního učení (A. Bandura) • •Frankfurtská škola, T. Adorno – marxistická kritika „nízké“ kultury • •Televize – serializace, reklama, parasociální vztahy • https://lightlit.files.wordpress.com/2014/07/1984_by_alcook-d4z39dh.jpg Postoj I : účinky médií jsou velké •Existuje přímý a kauzální vztah mezi použitím či vystavením se médiu či jeho obsahu a následnou změnou v oblasti hodnot, postojů, chování, prožívání • •Tzv. technologický determinismus Postoj II : účinky médií jsou minimální •Např. Paul Felix Lazarfeld • •Po utichnutí mediální paniky zpravidla pocit zásadního vlivu média mizí • •Jak se dané médium stává běžným napříč populací, stáváme se vůči jeho vlivu „slepí“ • • http://www.urybnikacz.cz/fotky7311/fotos/_vyr_509Rodokaps-16-92-Lebky-1.jpg http://fc07.deviantart.net/fs70/f/2013/227/7/2/super_mario_bros_world_1_by_sullyvancraft-d6i7rhd.jp g •Publikované studie ukazují spíše malý účinek – korelace nejčastěji kolem r= .1, pokud vůbec. • •Nepřekvapivé v komplexních systémech • •Překvapivé protože odporuje 1) mediálním reprezentacím 2) selskému rozumu aka efekt třetí osoby 3) případovým studiím • •Příklad 1: vliv médií na strach a úzkost u dětí je spíše malý r=.18, ale řada klinických případů extrémní reakce (Pearce & Field, 2015). • •Příklad 2: vliv médií např. počítačových her na násilí minimální, ale případy mladistvých střelců. 2016_Valkenburg_et_al_2016_Media_Effects_Annual_Review.pdf - Adobe Reader Postoj III : účinky médií jsou smíšené – kontextuální Schramm, Lyle, Parker, 1961 •For some children under some conditions some television is harmful. •For other children under the same conditions or for the same children under other conditions it may be beneficial. •For most children under most conditions, most television is probably neither particularly harmful nor particularly beneficial. • • •A. Bandura (2001) Social Cognitive Theory of Mass-Communication • •M. Slater (2007) Reinforcing spiral theory • •P. Valkenburg & J. Peter (2013) Differential Susceptibility to media effects Valkenburg & Peter – rozdílná náchylnost 1.Selektivita ve výběru a způsobu užití média podle dispozičních, vývojových a sociálních faktorů 2.Účinky médií jsou kontextuální; závisí na stejných faktorech jako jejich výběr 3.Účinky médií jsou nepřímé – kognitivní, emoční a fyziologické reakce stojí mezi použitím média a účinkem 4.Selektivita a účinky médií jsou v recipročním vztahu použití média efekt média faktory náchylnosti: osobnostní vývojové sociální kognitivní, emoční, fyziologické reakce •Obr. 1: Model zvýšené náchylnosti k mediálním účinkům (zjednodušeno z Valkenburg a Peter, 2013b) Selektivita výběru média •Lazarsfeld (1948) – lidé hledají takové zprávy v médiích, které potvrzují jejich přesvědčení •Lidé nepoužívají média náhodně, ale vybírají se je podle svých specifických potřeb (Katz & Lazarsfeld, 1955) • •Uses-and-Gratification Theory •Selectivity Exposure Theory •Racionální vs neuvědomovaný výběr • Faktory selektivity - dispoziční •Stabilní faktory – temperament, osobnostní rysy, gender •Sensation seeking, agresivita, poruchy osobnosti apod. u násilných obsahů •Need for cognition •Proximální faktory – motivace, nálada, přesvědčení •Kognitivní disonance (Festinger) •Teorie řízení nálady (mood management, Zillmann & Bryant, 1985) Faktory selektivity - vývojové •Vyhledáváme média, která obsahově odpovídají kognitivnímu a emočnímu stupni vývoje. V případě diskrepance věnujeme médiu menší pozornost • •Kojenci – vysoký tón zvuku, pomalý děj, jednoduché postavy •Děti – zrychlení děje, sofistikovanější postavy, dobrodružné prostředí •Adolescenti – humor založený na překročování tabu, riskantní chování •Mladší dospělí – násilné, hororové, vzrušující •Starší dospělí – klidné, založené na vyšších hodnotách Faktory selektivity - sociální •Makro-mezo-mikro systém •Makro – kultura, infrastruktura dané země •Mezo – školní prostředí •Mikro – rodiče • •Teorie sociální identity (Tajfel & Turner, 1979) – lidé svou identitu odvozují od příslušnosti a nepříslušnosti k sociálním skupinám. Zde lidé získávají normy, postoje atd. Důležitost subkultur, kamarádských klik. S každou in-group automaticky vzniká out-group Nepřímost mediálních účinků •Mezi užitím média a následkem stojí intervenující reakce •Kognitivní, emoční a fyziologické procesy, které nastaly během a krátce po užití média •Postoje a přesvědčení •vysvětlují JAK a PROČ vůbec k účinku došlo •Centrální cesta přesvědčování nese stabilnější výsledek postojové změny (elaboration likelihood model; Petty & Cacioppo, 1986) •Excitation-Transfer-Model (Zillmann, 1996) – fyziologické nabuzení zvyšuje emoční (i protichůdné) reakce • • Situačnost mediálních účinků •Mediální účinky jsou zesilovány a zeslabovány situačně •Zesilování/zeslabování je ovlivněno faktory selektivity – dispozičními, vývojovými, sociálními • •míra agresivity jako osobnostního rysu ovlivňuje výběr násilného média i míru následného agresivního chování. •avatar s podobnými vlastnostmi pozitivně ovlivňuje pocit zábavnosti počítačové hry •mediální obsah kongruentní s naší osobností je zpracován lépe a s menší námahou •dětí mají silnější fyziologické reakce •Kultivační teorie (Gerbner, 1980) – „dvojitá dávka“ účinků, když je mediální obsah kongruentní s naší zkušeností • Mediální účinky jsou transakční •Výběr média a mediální účinky jsou v recipročním vztahu •Zpětnovazebná smyčka •Dynamický vztah mezi selektivitou a efektem • •Agresivní jako rys osobnosti ovlivňuje výběr média s násilným obsahem, což dále zvyšuje pravděpodobnost násilného chování, dlouhodobě se upevňuje do struktury identity (Slater et al., 2003) http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1111/jcom.12024/asset/image_m/jcom12024-fig-0001-m.png?v=1& t=itwmv0no&s=6442444f22b7b1ff580ae1ae40e546bce1242e0c