Sexualita Sexuální chování pohledem Johna Gagnona a Williama Simona Anna Ševčíková (asevciko@fss.muni.cz) Teorie sexuálních scénářů • John H. Gagnon (1931-2016) – emeritní profesor sociologie na Státní univerzitě v New Yorku, National Health and Social Life Survey (1992) (spolu s Edwardem Laumannem) • William Simon (1930 – 2000) - profesorem sociologie na Univerzitě v Houstonu, jeden z průkopníků v uplatňování sociálně konstruktivistického přístupu v oblasti sexuality, obhajoval práva LGBT ''The most important truth about sexuality is that there may be no important truths about sexuality that are permanent.'' Teorie sexuálních scénářů • Teoretická východiska: • Symbolický interkacionismus (G.H. Mead, C.H. Cooley) • Interakce a význam • Naše jednání - zacházení s druhými - je odvozeno od toho, jaký význam jim připisujeme • Význam vzniká v rámci sociální interakce, pomocí ní si jej odvozujeme • Během interakce si tyto významy měníme, modulujeme Teorie sexuálních scénářů • Scénáře • kognitivní rámec pro to pochopení, co se od lidí v jednotlivých sociálních situacích očekává • Sexuální scénáře • rámec pro studium sexuálního chování ve společnosti • teoretické východisko pro reflexi socio-historických procesů a osobních zkušeností jedince • popisuje, za jakých okolností by mělo k sexu dojít • vymezuje: kdo, co, kde, kdy, jak a proč • nastiňuje souslednost sekvencí, jak by mělo v rámci sociální interakce k sexu dojít • Kognitivní schéma – návod, který lidem říká, jak mají rozumět sexuálním situacím a jak se v nich chovat • „aby se dané chování objevilo, je potřeba mít nějaký návod, syntax, dle nějž můžeme „jet“ • Sexuálním scénářům se učíme prostřednictvím socializace Teorie sexuálních scénářů • 3 úrovně sexuálních scénářů • Kulturní • Interpersonální • Intrapersonální Teorie sexuálních scénářů • Kulturní úroveň sexuálních scénářů • Hlavní zdroj pro udržování zavedených norem pro genderově podmíněné chování v rámci heterosexuálních vztahů • Nejsou jasně navždy zakotvené • Jsou udržovány a posilovány na úrovni dyadických interakcí • Kulturně sdílené instrukce – systém znaků, symbolů, které určují náplň rolí • Jsou abstraktní, mají slabou prediktivní hodnotu, co se týká konkrétního chování • Specifikují adekvátní předmět sex. touhy, čas, místo, sekvence náznaků, projevy, i co by měli aktéři cítit • př. věk, kdy je vhodné se určitým způsobem chovat Teorie sexuálních scénářů • Interpersonální úroveň scénářů • Jejich autory jsou jedinci sami • Proměna sociálního aktéra ve scénáristu – adaptéra kulturních obsahů • Možnou neshodu mezi aktuální situací a kulturními scénáři řeší interpersonální scénáře • jejich funkcí je snižovat nejistotu (akt bude kongruentní s jeho „já“ a „já“ druhých), neboť dochází k manifestaci pouze očekávaných a adekvátních prožitků Teorie sexuálních scénářů • Intrapersonální úroveň scénářů • Jedná se o symbolickou reorganizaci reality zohledňující přání, tužby jedince • Dát tvar vnitřním představám a přáním, které vzbuzují a udržují sexuální vzrušení • jde dál za manifestovanými, očekávanými prožitky (typickými pro interpersonální scénáře) a aktéři se ptají, zda to skutečně tak chtěli a prožívali • Nesrovnalosti, nedostatky, rozpory vzniklé již na kulturní úrovni si vyžadují zapojení jedince a jeho aktivitu ve vytváření návodů, jak se v dané situaci chovat • Vnitřní nácvik: proces skriptování vlastního chování a zohledňování povahy chování druhých Několik teoretických předpokladů • Vymezení vůči freudiánskému a kinseyánskému pojetí sexuálního pudu jako nějaké konstanty, kterou je potřeba usměrňovat • Sexuální chování je výsledkem učení/nácviku Několik teoretických předpokladů • Sexuální chování má vícero funkcí; nepojí se jen s příjemnými sexuálními prožitky, může sloužit k upevňování statutu mezi vrstevníky apod. • Bonobo K zamýšlení • žena, která má na internetové seznamce inzerát, že hledá nezávazný sex Tradiční sexuální scénář • Předpoklad 1: Muži jsou přesexualizovaní a ženy mají menší zájem o sex – mají-li vůbec, muži využívají každou možnost mít sex, ženy menší libido, sex spojený s láskou, hůře vzrušitelné, stěží dosahují orgasmu • Předpoklad 2: Status ženy nebo její hodnota je odvíjena od množství sexuálních zkušeností, čím méně, tím lépe, naopak u mužů, čím více, tím lépe – u mužů potvrzování maskulinity a mužnosti (síly), u žen spojováno s nevybíravostí, promiskuitou, narušenou emocionalitou, neschopností se držet nějakých hodnot • Předpoklad 3: Muži jsou iniciátoři sexu, ženy přijímající, od žen se očekává, že budou zdrženlivější a chránit si svou hodnotu, od žen se očekává, že jsou připraveny reagovat na mužskou iniciativu • Předpoklad 4: Ženy by měly být připraveny na neustálé odolávání tlaku ze strany mužů na sex - se intimně sblížit; v případě zájmu o sex by měly ženy vyjádřit vzdor aspoň ústně (“token resistance”) – primárně nenásilný vzdor, u mužů touha po sexu, sexu coby hodnotě může legitimizovat použití prostředků (včetně nátlaku) k prolomení jejího vzdoru; odrazení odporem ze strany žen= nedostatečná maskulinita u muže Tradiční sexuální scénář • Dodatečný předpoklad 5: Norma pro ženy a chození: hodnotné jsou ty ženy, které jsou ve vztahu; žena musí sloučit několik věcí: nebýt příliš striktní, zároveň musí být sexy, atraktivní, schopná předat zprávu, že je ochotná jít do sexu (ale jen minimum sexu) a že k uspokojivému sexu dojde, jen pokud s ní zůstane ve vztahu • Dodatečný předpoklad 6: Žena má být citlivá, pečující, má myslet na druhé, zatímco od mužů to se očekává, že se půjdou za svým; ženy se tak dostávají do konfliktu, na jednu stranu mají upřednostňovat plnění zájmu druhých, na druhou stranu mají si chránit to své, udržet si hodnotu; muži ničemu takovému nečelí, což může vest některé muže v přesvědčení, že si mohou jít za svým a nezohledňovat prožívání ženy nebo její neochotu mít sex (takže může docháze k dvojitému posilování) Tradiční sexuální scénář (TSS) • Nakolik je tento tradiční sexuální scénář normativním sexuálním scénářem? • velmi malinké procento mužů pokračuje v nátlaku na sex i přes vyjádřený nesouhlas (cca 4%) • Malá část vyjádří hněv, zlost (9%) • O něco víc mužů se snaží ženu přemluvit, aby v sexu pokračovala (18%) • Nakolik je tento tradiční sexuální scénář zodpovědný za sexuální násilí/nátlak • Více sexu – adherování TSS • ALE: liberálnější - větší respekt nesouhlasu ze strany žen • Aktivní v randění - vice verbálního nátlaku, naopak méně fyzického nátlaku • Byers, E. S. (1996). How well does the traditional sexual script explain sexual coercion? Review of a program of research. Journal of Psychology & Human Sexuality, 8(1-2), 7-25. Sociální aspekty vývoje sexuálního chování: dětství • Vymezení vůči freudiánskému a kinseyánskému pojetí sexuálního pudu jako nějaké konstanty, kterou je potřeba usměrňovat • 0 – 3 roky (nukleární rodina): osvojování si základních parametrů genderové identity Sociální aspekty vývoje sexuálního chování: dětství • 4 – 11 let (rodina, vrstevníci, média): konsolidace genderové identity: • učení se zdrženlivosti, studu • nesexuálně motivované sexuální hry • poznávání slov se sexuální konotací (avšak chybí povědomí o jejich významu) • učení se obecným morálním kategoriím • posilování „konvenčních“ genderových a rodinných rolí prostřednictvím sledování médií Sociální aspekty vývoje sexuálního chování: raná adolescence • 11 – 15 let(rodina, stejnopohlavní vrstevnické skupiny, media): • první rozpoznání sebe sama jako sexuálního aktéra (otevřené sexuální aktivity) • rozvíjení sexuální fantazie • počátek odlišných sexuálních aktivit u dívek a chlapců • uplatnění genderových rolí v sexuálním aktu • uplatnění morálních stanovisek k sexuálním chování (dvojitý standard) • posilování homosociálních norem ve stejnopohlavních vrstevnických skupinách • posilování genderových rolí (u dospělých) prostřednictvím médií Sociální aspekty vývoje sexuálního chování: pozdní adolescence • 15 – 18 let(stejnopohlavní a smíšené vrstevnické skupiny, media, rodina na ústupu): • propojování sexuálních aktů s nesexuálním sociálními vztahy • příklon k heterosociálním hodnotám • posilování genderových a sexuálních rolí prostřednictvím médií • posilování hodnot konzumní a mládežnické kultury • sexuální zkušenosti s několika vrstevníky • dovršení vývoje fantazijních sexuálních obsahů • konsolidace genderových rozdílů v sexuálních rolích a aktivitách • chápání rozdílů mezi hodnou a špatnou dívkou, popř. „mateřskosti a erotičnosti“ Sociální aspekty vývoje sexuálního chování: vynořující se dospělost • 18 – ? let(stejnopohlavní a smíšené vrstevnické skupiny, media, rodina na ústupu): • výběr partnera • zvýšená sexuální aktivita • muži se učí lásce/ženy se učí sexu • legitimizace sexuální ch aktivit • ustálení frekvence sexuálních aktivit • variace sexuálních aktivit/rutinizace sexuálního chování • zplození potomka Sociální aspekty vývoje sexuálního chování: vynořující se dospělost • 18 – ? let(stejnopohlavní a smíšené vrstevnické skupiny, media, rodina na ústupu): • výběr partnera • zvýšená sexuální aktivita • muži se učí lásce/ženy se učí sexu • legitimizace sexuální ch aktivit • ustálení frekvence sexuálních aktivit • variace sexuálních aktivit/rutinizace sexuálního chování • zplození potomka Podoby sledování sexuálních scénářů v dospělosti • Sledování tradičního scénáře: I am a female. • I grew up with the fairy tale, the Cinderella story – meeting Prince Charming, having this beautiful wedding... every little girl wants to be a princess, find a Prince Charming. I mean whether it's realistically like that or not, every woman wants to find a man that they can call their own and love, be with, without them straying to some hot little female, you know? • Výhybky: • I was known as one of the girls that was really hard to get... I was really, really selective. I only picked the ones that I knew were gonna keep me private, because I had such a busy sexual lifestyle that I didn't want it getting out there that I was a whore... I mean, I was getting around the block, but nobody knew it. • Vědomá transformace: • I was in a relationship for a long time, and I was used to having sex. And I wanted to keep having sex, without strings attached... if I wanted to have sex, I could just call somebody and they would come, and – I know that a lot of guys have girls like that, and I figured, “Well, why can't I?” • Masters, N. T., Casey, E., Wells, E. A., & Morrison, D. M. (2013). Sexual scripts among young heterosexually active men and women: Continuity and change. Journal of Sex Research, 50(5), 409-420.