Vendula Horčičková, UČO 414614 Zuzana Komprdová, UČO 438469 21. 4. 2018 PSY525 Psychologie leadershipu Charakteristika leadera: Marie Havlíčková Marie Havlíčková je výkonná ředitelka firmy Slevomat, největšího internetového poskytovatele hromadného nakupování v ČR. Havlíčková má jasnou vizi portálu jako inspirativního a sama se snaží inspiraci přinášet zákazníkům i spolupracovníkům[JP1] (Hájková & Vlnas, 2017). V tom by se dal spatřovat prvek transformačního leadershipu (TFL, Bass 1997) – inspirace následovníků. Pokud chceme hledat idealizovaný vliv, další část TFL, můžeme u Havlíčkové vidět velkou oddanost k organizaci a nadšení pro práci. Chtěla by ve firmě pracovat klidně ještě 10 let (Hájková & Vlnas, 2017). Působí také energicky a sebevědomě, má jasné názory a vizi (Horáček, 2016; Pavlunová, 2017). I ve firmě se 160 zaměstnanci se snaží udržovat osobní přístup, kdy za ní každý zaměstnanec může přijít a probrat s ní své názory (Horáček, 2016). Zdá se, že se dokáže věnovat lidem individuálně a podporovat je v růstu (Pavlunová, 2017). Když nabírají do firmy nové lidi, s každým v posledním kole se chce osobně setkat a ujistit se, že přišel do firmy růst (Hájková & Vlnas, 2017). Takové charakteristiky bychom našli i v prvku TFL – v osobním přístupu. Jsou pro ni podstatné názory jiných lidí, zaměřuje se na rozvoj talentů a podporuje je v jejich posunu (Pavlunová, 2017). Tyto věci bychom zařadili pod intelektuální stimulaci TFL leadera. V jejím postoji k vedení Slevomatu lze vidět také prvky servant leadershipu. Jmenovitě v tom, jak přistupuje k vybírání partnerů pro spolupráci. Dle svých slov vždy vychází z potřeb partnerů a zároveň se jim i snaží poradit a pomoci s kariérním postupem[JP2] (Hájková & Vlnas, 2017). Jde tedy nad rámec obyčejné spolupráce. Projevuje se tak do určité míry jako servant leader, neboť takový leader se snaží brát ohled na potřeby druhých a dopomoci jim ke zlepšení jejich situace (Hunter, 2012[JP3] ). Použitá literatura: Bass, B. M. (1997). Does the transactional-transformational leadership paradigm transcend organizational and national boundaries? American Psychologist, 52(2), s. 130-139. Hájková, M., & Vlnas, M. (2017). Marie Chytilová: Ze Slevomatu chci inspirativní portál. [Online] In Penize.cz. Retrieved April 20, 2018, from https://www.penize.cz/zamestnani/321759-marie-chytilova-ze-slevomatu-chci-inspirativni-portal Horáček, F. (2016). Jako obchodnici ji do Slevomatu nevzali, teď miliardovou firmu řídí. [Online] In ekonomika.idnes.cz. Retrieved April 20, 2018, from https://ekonomika.idnes.cz/profil-reditelky-slevomatu-marie-chytilove-fz8-/ekoakcie.aspx?c=A160708_ 173149_ekoakcie_fih. Hunter, J. C. (2012). The servant: a simple story about the true essence of leadership. New York: Crown Business. Pavlunová, A. (2017). CEO Slevomatu Marie Chytilová: Chci, aby se k nám zákazník vracel jako na Facebook. In Czechcrunch. Retrieved April 20, 2018, from https://www.czechcrunch.cz/2017/08/ceo-slevomatu-marie-chytilova-chci-aby-se-k-nam-zakaznik-vracel- jako-na-facebook/ ________________________________ [JP1]Víc bych ocenil příklady konkrétního chování (její vize je... lidi na ní reagují...) ukazujícího na transformační přístup než obecný popis transformačního chování (chová se inspirativně protože je inspirativní). Je to trochu jako definice kruhem. [JP2]Takhle to zní spíše jako transformační leadership – osobní přístup. Aby to byl vhodný příklad pro SE, potřeboval bych tam vidět, že je tam primárně pro ty následovníky. [JP3] Hodnocení: 7 bodů Text je srozumitelný a leader je dle dostupných informací správně klasifikovaný. Argumentace by mohla být konkrétnější. Mám radost, že jste si vybrali ženu a ne stereotypně muže leadera.