Charakteristika leadera Psychologie leadershipu, Psy525 Petra Němcová 427235, psychologie Kateřina Pavlíčková 439655, psychologie Vyučující: Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. Datum odevzdání: 21. 4. 2018 Fakulta sociálních studií MU, 2018 Ivan Hlinka byl trenérem hokejové reprezentace a v roce 1998 přivedl český hokejový tým k vítězství na ZOH v Naganu. Hlinku považujeme za prototypického leadera dle teorie sociální identity (Hogg, 2001). V hokeji byl velmi dobrý, proto mohl být pro hráče v týmu vzorem (ve 20 letech se stal kapitánem litvínovského týmu a zároveň hrál za národní reprezentaci[JP1] ). Používal hráčský slang a nad hráče se nepovyšoval, choval se jako jeden z nich (chodil s nimi na volejbal, do hospody) (Kovář, 2002). Úspěchy hráči přisuzovali jeho dispozicím (skvělý kouč, vrozené vůdčí vlastnosti) (Hejda, 2014[JP2] ). Jeho styl vedení vykazoval také prvky transformačního leadershipu (Bass, & Riggio, 2006; Procházka, Vaculík, & Smutný, 2013). V idealizovaném vlivu vidíme jeho přirozený respekt[JP3] (od hráčů měl přezdívku “Šéf”) a ochotu riskovat (Hejda, 2014), k hráčům byl přístupný, ale všichni znali své mantinely (Man, 2014). Byl odborníkem – čerpal z vlastních zkušeností, dokázal předvídat situaci a sestavit kvalitní tým. Když se týmu nedařilo, dokázal přiznat vlastní chybu[JP4] (Sušovský, 2014). Dával hráčům najevo důvěru a byl k nim upřímný (Eisenhammer, 2004). V rámci inspirující motivace uměl hráče motivovat, díky němu šli hráči do zápasu v maximálně pozitivním rozpoložení (Man, 2014[JP5] ). Vždy chtěl tým dovést k výhře (Poláček, 2018). K hráčům zachovával individuální přístup. Věděl, kdo si s kým sedne v útočné řadě, zohledňoval vlastnosti a schopnosti hokejistů [JP6] a tak vytvářel optimální tým a strategie hry (Hejda, 2014; Kovář, 2002). Na hráče si dělal prostor i ve svém volném čase (po zápase s nimi chodil na pivo[JP7] ) (Poláček, 2018). Dále v jeho vedení spatřujeme prvky intelektuální stimulace – spoléhal na tvořivost hráčů, snažil se jim dávat na ledě volnost a prostor projevit vlastní názor (Hejda, 2014[JP8] ). Zdroje: Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership. Psychology Press Eisenhammer, M. (2004). Hlinka mi radil: Nedělej z kluků voly. [Online article]. Retrieved April 20, 2018 from iDnes: https://hokej.idnes.cz/hlinka-mi-radil-nedelej-z-kluku-voly-dbq-/reprezentace.aspx?c=A041214_201311 _reprezentace_rav Hejda, M. (2014). Ivan Hlinka a vytváření jeho kultu osobnosti v médiích v období naganského úspěchu a po jeho tragické smrti. Magisterská diplomová práce. Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy, Praha. Hogg, M. A. (2001). A social identity theory of leadership. Personality and social psychology review, 5(3), 184-200. Kovář, P. (2002). Ivan Hlinka. [Online article]. Retrieved April 20, 2018 from Reflex: http://www.reflex.cz/clanek/causy/74005/ivan-hlinka.html Man, V., (2014). Ivan Hlinka byl i novodobý psycholog, vzpomíná na trenéra Milan Hnilička. [Online article]. Retrieved April 20, 2018 from irozhlas: https://www.irozhlas.cz/node/5943917 Poláček, D. (2018). Lang: Návrat do hokeje by mě nebavil. Všechno se moc analyzuje. Hlinka z toho vědu nedělal. [Online article]. Retrieved April 20, 2018 from Aktuálně: https://sport.aktualne.cz/hokej/robert-lang-20-let-po-naganu/r~7b9c4a500a8b11e88b47ac1f6b220ee8/ Procházka, J., Vaculík, M., & Smutný, P. (2013). Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-4646-3 Sušovský, A. (2014). Kamarád a držák. Ivan Hlinka byl ve vás, vzpomíná Lener. [Online article]. Retrieved April 20, 2018 from Aktuálně: https://sport.aktualne.cz/hokej/kamarad-a-drzak-ivan-hlinka-byl-ve-vas-vzpomina-lener/r~8de984fc250 611e49669002590604f2e/?redirected=1524289941 ________________________________ [JP1]A jeden z našich prvních hráčů v NHL, kde se taky prosadil. [JP2]Hezké příklady patrně chybné atribuce vlivu. [JP3]? [JP4]Tady by se mi víc než obecné tvrzení líbilo uvedení konkrétního příkladu, jak přiznal chybu. [JP5]Pořád jste tu hodně na obecné rovině. Čím dával důvěru? Jak se projevovala jeho upřímnost? Jak hráče motivoval? Psycholog by měl při diagnostice vycházet z pozorovatelných projevů chování spíš než ze zobecňujících úsudků někoho jiného. [JP6]jak je zohledňoval? příklad? [JP7]toto je konkrétní příklad... [JP8] Hodnocení: 6 bodů Teorie sociální identity neklasifikuje leadery jako prototypické a neprototypické. Jen skrze prototypičnost vysvětluje, proč mají lidé tendenci vnímat prototypické členy skupiny více jako dobré leadery a proč jim leadership atribuují. Takže ta vaše první klasifikace vlastně není klasifikací podle teorie sociální identity.