Úvod do sociologie práva FSS MU v Brně jaro 2018 shrnutí hlavních myšlenek Role práva z pohledu společnosti •Právo má naplňovat většinově sdílenou představu o spravedlnosti •Právo je regulativní systém upravující chování jednotlivců •Právo snižuje entropii (neurčitost) zvýšením pravděpodobnosti, že jednotlivec může spoléhat, že ostatní budou jednat právními pravidly předvídaným způsobem Spravedlnost je velmi obtížné definovat •nejobecnější definice hovoří o spravedlnosti jako o příkazu posuzovat (rozhodovat, přistupovat, upravovat…) stejné případy stejně a různé rozdílně •přiléhavější je aristotelské rozdělení na dvě (poněkud rozdílné) spravedlnosti: spravedlnost jako ochranu pokojného stavu (míru) mezi lidmi a • spravedlnost rozdělovací (distribuční) rovnosti (při rozdělování statků), neboť obě tyto roviny spravedlnosti mají v důsledku odlišné požadavky a strukturu. Z hlediska sociologie je právo •Formálním nástrojem sociální kontroly • •Sociální kontrola zajišťuje ve společnosti řád •Právo disponuje: •sankcemi (jasnými a předem danými) •Vynucením • Tím se výrazně liší od jiných normativních systémů (jako je světská či náboženská morálka) Právo a morálka •Neplatí mechanická teze, že právo je minimem morálky. Co je po právu, nemusí automaticky být spravedlivé či morální •S postupem modernizace se právo odpoutává od jasného morálního obsahu. Důraz se přesouvá k procedurám a k pojmu zákonnost a výkonu moci dle zákona a na jeho základě •Mezi právem a morálkou vždy bude mezera, trhlina („gap“). Typická témata sociologie práva •Integrita a diferenciace společnosti (Durkheim) •socializace (kupř.Berger a Luckmann) •sociální anomie (Durkheim)„bezzákonní“, obecná normativní dezorientace nezaměňovat s psychologizujícím pojetí) •vnitřní a vnější nástroje zajištění konformity (diskurs deviace a mocenských vztahů) •sociální konflikt (Marx), jeho regulace a institucionalizace. Právo jako „usplavňovač“ •legitimizace Svých cílů právo dosahuje pomocí formálních pravidel • Tato pravidla nezbytně musí být –všeobecně známá –vynucovaná –srozumitelná –stabilní (napjetí s dynamikou společnosti) –uznávaná (legitimní) • Jeden ze základních přínosů sociologie práva spočívá v neustálém sledování rozdílu mezi tím, co právní systém deklaruje jako cíl svého usilování a mezi tím k čemu v právní každodennosti skutečně dochází (právo v akci a právo na papíře). • Z hlediska sociologie vědění je zřejmý sklon k jisté deformaci právního myšlení, které je blízké k zaměnění před-pisu (pre-skripci) toho co „má být“, s po-pisem (de-skripcí) toho co skutečně „je“. •Mezi napsaným a žitým však je rozdíl. Aktéři práva • Právní profesionálové: advokáti, soudci, notáři, státní zástupci), kteří před vstupem do profese prochází povinnou praxí, jež slouží k získání dovedností a zkušeností a k profesní socializaci. (Což je dokladem faktu, že právo je ovlivňováno faktory, které knižní právo nemůže znát.) Profesionály jsou dále právníci zaměstnaní v soukromém a veřejném sektoru. Nemají zákonem předepsanou právní praxi, postačí VŠ. Zvláštní kategorií jsou policisté. „Účastníci“ •Strany soudních sporů (obžaloba a obhajoba v trestních věcech, žalobce a žalovaný v ostatních soudních sporech; zástupci státu (OPD např.) •Účastníci správních řízení (daně, přestupky, stavební řízení, vodoprávní řízení, získávání veřejnoprávních oprávnění atd.) •Osoby právním řízením v nějakém ohledu dotčené (experti, oběti trestných činů atd.) • Představují laický prvek mezi právními aktéry, právo ale předpokládá, že mají právní dovednosti Tvůrci pravidel tj. zákonů, ústavních zákonů, podzákonných vyhlášek a nařízení, ale i principů užitých k řešení sporů •byrokratický aparát držitelů zákonodárné iniciativy (typicky vládní a ministerští úředníci) •Zastupitelé (poslanci a senátoři) •soudci vyšších soudů •vědečtí experti, nejčastěji sociálněvědní: sociologové, ekonomové, psychologové; viz např. hranice odpovědnosti, určení jak počítat škodu, zda osoba byla schopna ovládat své jednání atd.; toto vědění tvoří normy pomocí společného mínění expertů – právo zde nemá co říci) Na chod a směřování práva mají významný vliv i nesystémoví aktéři: •Tvůrci a ovlivňovatelé veřejného mínění: • public relations agentury, • tvůrci mínění (viz dvoustupňový model komunikace), • intelektuálové (viz angažmá např. v Dreyfussově aféře nebo v Hilsneriádě); • novináři •Zájmové skupiny: kapitálově silní hráči, odbory, organizace ochránců lidských práv) •Političtí aktéři • Všichni aktéři právo směrují, tematizují, využívají, a to ze svého úhlu pohledu na sociální realitu. • • Skupinově sdílený přístup k aplikaci (užívání) práva nazýváme ideologie aplikace práva. • • V ideologii aplikace práva se odrážejí hodnotové, zkušenostní, kulturní či tradicí ovlivněné prvky, jež jsou mimoprávní, a jsou obtížně uchopitelné tradičním jazykem racionality. Právo •je jednímz normativních systémů •snižuje neurčitost (entropii) a uchovává rovnovážný stav společnosti (homeostázi) • •Nezbytné (tj. fungování umožňující) fikce legislativně vznikajícího práva: •bezrozpornost •bezmezerovitost Formální systém práva •právo hmotné a procesní •právní odvětví (občanské, trestní, správní, finanční…) •Právní systémy (rodiny) •kontinentální (římsko-německý) •anglosaský (USA a VB) •socialistický •islámský •ostatní právní systémy • Právo je formální normativní systém, neboť: • •předepisuje závazná pravidla (normativita) chování a • •tato pravidla jsou (relativně) přesně vymezena a jsou uspořádána do systému a dílčích systémů (formálnost) Funkční určení práva: •efektivní výkon sociální kontroly • •řešení sporů • •technický nástroj k provedení společenské změny Právo je nástrojem formální sociální kontroly, která: •uspořádává vztahy ve společnosti, čímž se chování členů společnosti stává předvídatelným, neboť každý člen společenství může očekávat, že ostatní členové společenství se chovají a budou chovat dle pravidel •zpřehledňuje sociální situace, neboť ustavuje řád společnosti a řády usnadňují orientaci a činí očekávání určitějšími Sociální kontrola vyžaduje •srozumitelná a jasná (explicitní) pravidla chování •sankce za porušení pravidel - jde o sankce dopředu stanovené •vynucení dodržování pravidel a vynucení podrobení se sankcím Integrující funkce práva •Právo je tmelícím médiem, vzniklým ve vztazích anonymní vzájemné závislosti (kontakt vytváří zvyklosti a zvyklosti s nejvyšším vlivem se mění v pravidla chování) •V moderní rozrůzněné společnosti plní právo koordinující funkci •Vyplňuje prázdnotu vzniklou po rozpadu, či zpochybnění normativních systémů tradiční společnosti; vodítka morální povahy zmizela) •Hodnoty aktérů liberální společnosti jsou často protistojné; musí se shodnout alespoň na proceduře vzniku pravidel Strukturní funkcionalismus •(Zamlčeně) bere právo jako mocný a přesný nástroj umožňující pružně a účinně řídit společnost •Věda funguje jako dodavatelka poznatků o chování jednotlivců. •Objeví-li se odchylka od předepsaného chování, stačí jen stanovit pravidlo a sankci, a (abraka dabra) •Právo zafunguje a deviace zmizí Faktory působící proti „řádnému fungování“ práva •dysfunkce (přeregulování, vázanost na určitou stratifikační pozici, rigidita, sklon ke konservatismu), •nezamýšlené důsledky, •manifestní a latentní funkce Korekce funkcionalismu •Merton ve stati Sociální struktura a anomie formuluje názor, který je stejně „kacířský“ jako paradoxní: nedodržení normy nemusí být vždy znakem nenormálního chování; deviace tedy není projevem „nemoci“. •Dalším inovativním poznatkem je konstatování o omezených funkčních možnostech sociální kontroly. Právo však stále vidí jako nástroj k řešení společenských problémů • Dodržování práva bere právní teorie jako samozřejmost, ale závisí na: •znalosti práva (a právním vědomí) •hodnotovém konsensu •normativní komplexitě •přísnosti sankcí •neodvratnosti sankcí •vynucovacích kapacitách •důvěře, že právo je jednotně vynucováno Autopoiesis práva •Znamená samostatnost, nezávislost a jistou netečnost práva na společnosti •Pojem přichází z biologie (a v tomto smyslu je stejně „naivní“ jako první teorie společnosti, které se pro výchozí rámec ohlížely k fyzice, biologii či medicíně) •autos = sám; poitein= činit (řecky); v biologii myšlenka sebe-organizace systémů, které pak mohou operovat jen za podmínek, které si samy vytvořily Charakter autopoietického systému •Sám si určuje své zákonitosti a formu, svá pravidla fungování, sám se organizuje a určuje svou změnu •je sebe-referenční (sebe-vztažný), sebe-popisující a sebe-produkující •komunikuje se svým okolím, ale nečerpá z něj svůj normativní a legitimující základ Rizika a naděje autopoiesis •porozumět právu lze opět jen jazykem práva •právo se auto-legitimizuje (pouhým) faktem své existence, •legitimita práva je údajně připravenost akceptovat v rámci určitých mezí tolerance rozhodnutí, která ještě nemají obsah •právo ale má autonomii i k politické moci a systémům donucení •právo nelze řídit z jednoho centra Poučení z pojednání o autopoietických rysech práva •Právo není jednoduchou převodovou pákou sociálních sil •Má vlastní logiku, jazyk a způsob fungování. Vhled na základě „zdravého rozumu je často nemožný •Chová se tedy jako expertní systém a nerespektování vnitřní logiky může vést k tomu, že zavedená právní norma se chová zcela jinak, než mysleli její (neprávní) autoři Hodnoty, ideologie a důvěra •Hodnotový základ práva nemůže být přehlížen, protože má významný podíl na tom, jak právo skutečně funguje •Chápání práva jeho jednotlivými aktéry (nehodnotící pojem ideologie) významně ovlivňuje skutečné fungování práva •Důvěra je zpětnovazebním pojítkem mezi do sebe uzavřeným světem práva a lidskou každodenností. • Sociální konstrukcionismus resp. celá fenomenologická sociologie •zvolily za východisko zkoumání, jak je svět lidmi zažíván, jak se jeví. •přesunuly pozornost od zkoumání toho, co o sobě systémy (třeba právo) říkají, k tomu jakými se lidem jeví dle každodenní zkušenosti. Důsledky perspektivismu • Konflikt je jen přirozeným důsledkem rozdílných (časově a prostorově) podmíněných pozic a často je zdrojem redefinice významu; je tedy produktivní, což musí reflektovat i právo • Právo a racionalita •Právo je ve srovnání s konkurujícími normativními systémy chápáno jako nástroj racionální •Právo jako regulátor lidského chování však musí kalkulovat s tím, že vedle (účelově) racionálních forem jednání se lidé běžně chovají hodnotově racionálně, ale i mimo-racionálně (tradiční chování a afektivně řízené, či zdůvodněné chování) Ideální racionální právo: •Právo je v nejširším smyslu slova jednotným systémem, •systémem univerzálně platným, •s jednotnými pravidly výkladu bez ohledu na pozici interpreta (vykladače), •systémem hodnotově neutrálním. Fungující právo z pohledu společnosti předpokládá: • všeobecné dodržování, všeobecné vynucení, všeobecnou znalosti (neznalost neomlouvá),propojení práva a spravedlnosti, souhlas s potlačením otázky legitimity legalitou a schopnosti řešit všechny situace. • Tyto předpoklady však nejsou vždy a samozřejmě splnitelné, což uvidíme, podíváme-li se na společenské fungování práva z vnějšku • • Jakkoli (si) právo umí „vnitřně“ zdůvodnit svou spravedlnost a korektnost, neobejde se bez důvěry osob stojících mimo právo, že takový skutečně je. • Není-li právo srozumitelným, lidé mu (přesto) dávají významy na základě své zkušenosti s podobnými institucemi (např. byrokracií) Právo, důvěra a efektivita •Pokud právu lidé nedůvěřují, pak právo nefunguje, lidé je nevnímají jako systém jež je součástí jejich světa a problémy, jež má řešit právo řeší jinak a právo interpretují jako nefunkční systém, jemuž proto není třeba se ve všem podřizovat. • Vztah práva a vědy •Právo jako nástroj vědy, jako prostředek k prosazení cílů, jež byly shledány na základě vědeckého poznání jako žádoucí •Právo jako předmět vědeckého zkoumání, kdy jsou prověřovány a ověřovány teze na nichž právo stojí a je zkoumána tvrzená funkčnost (sociologie práva, etnologie práva, resp. právní antropologie, law&economics, atd.). Globalizace a vývoj práva •Globální procesy, zejména rozpad bipolárního světa a ekonomický vzestup států založených na islámu přinesly změny v oblasti práva •Autoritářské a totalitní režimy přešly k demokracii, a znova je proto ustavován význam demokracie, právního státu, svobody •Ekonomická síla islámu atakuje euro-americký kompromis ve vztahu stát-náboženství •Přibáň: Konsensus je minulostí realitou dneška je pluralita a polyarchie. Pluralita sama je regulativním principem •Tamanaha: právo podléhá ztržnění, instzrmentalizaci, formalizaci a proceduralizaci, odpojuje se od zvyků a morálky, žije vlastním životem. Ke skutečnému pochopení práva není třeba pouštět se do legitimizačních úvah •Dahrendorf: globální nejistoty znovu atakují hranici kompromisu mezi svobodou a bezpečím.