Výkon trestu odnětí svobody a problematika resocializace a reintegrace Kriminalita a sociální práce s pachateli SPR508, Mgr. Petra Horová, PhD. 23.2.2018 Úkol ◦ ◦Úkol: Na základě Maslowovy pyramidy potřeb (ve studijních materiálech) vypracujte přehled potřeb osob ve výkonu trestu odnětí svobody (můžete vybrat typ věznice podle § 39a zák. č. 140/1961 Sb.) a způsobů jejich naplňování s akcentem na hromadné vs. individuální naplňování potřeb, respektive na potřeby, které se naplňovat nedaří. (vlastní úvaha) ◦ Výkon trestu odnětí svobody 1.Organizační struktura vězeňské služby 2.Právní úprava a)výkonu vazby b)výkonu trestu odnětí svobody 3.Negativní jevy ve vězení 4.Výchovná funkce trestu odnětí svobody ◦Ministerstvo spravedlnosti ◦Justice.cz ◦ministr spravedlnosti: ◦JUDr. Robert Pelikán, Ph.D. ◦ ◦ ◦ ◦ ◦Vězeňská služba ČR ◦Vscr.cz ◦Generální ředitel: ◦brig. gen. Mgr. Petr DOHNAL Organizační struktura vězeňské služby Organizační struktura vězeňské služby ◦Vězeňská služba se člení z hlediska obsahu úkolů: a)Vězeňská stráž b)Justiční stráž c)Správní služba ◦Základní články organizace VSČR: a)Generální ředitelství b)Vazební věznice c)Věznice d)Akademie vězeňské služby ve Stráži pod Ralskem (dříve Institut vzdělávání VSČR) Věznice - dělení ◦Vazební věznice – účel: zabránit ve vymezených případech obviněnému v předpokládaném maření trestního stíhání nebo pokračování v trestné činnosti ◦Věznice – výkon trestu odnětí svobody ◦Detenční ústavy - zabezpečovací detence (81) ◦ - je druh ochranného opatření, které se vykonává ve zvláštních ústavech, kde jsou realizovány různé psychologické, léčebné, pedagogické a další programy pro zde umístěné osoby, jež jsou nebezpečné společnosti. Tyto ústavy jsou střeženy vězeňskou službou. Zabezpečovací detence není časově omezena, trvá tak dlouho, dokud to vyžaduje ochrana společnosti. ◦ - je určeno pro osoby s vysokou mírou nebezpečnosti pro společnost, kdy jejich duševní stav trvale i dočasně způsobuje, že se závažné trestné činnosti dopouštějí. ◦ ◦ ◦ ◦Význam vězeňského personálu ◦ – počet, struktura, vzdělání, ◦ kvalifikace, postoje atd. Výkon vazby ◦293/1993 Sb. - Zákon o výkonu vazby ◦109/1994 Sb. - Řád výkonu vazby ◦Do vazby je možné uvalit pouze ze zákonem stanovených důvodů ◦Princip presumce neviny zdůrazňuje požadavek na humánní výkon vazby ◦Pouze na základě písemného příkazu soudu – rozhodnutí o vzetí do vazby ◦Při umísťování je třeba dbát na kritéria umísťování ◦ ◦ Výkon trestu odnětí svobody (VTOS) ◦169/1999 Sb. - Zákon o výkonu trestu odnětí svobody ◦345/1999 Sb. - Řád výkonu trestu odnětí svobody ◦Základní principy zacházení s vězněnými osobami Listina základních práv a svobod ◦Diferenciace ◦Vnější diferenciace = soudní, trestněprávní kvalifikace (s dohledem, s dozorem, s ostrahou, se zvýšenou ostrahou) – aktuálně změněna: -každý vězeň vězněn v takových bezpečnostních podmínkách, které odpovídají aktuálnímu stupni rizika (Evropská vězeňská pravidla) -Rozhodování se přesouvá od soudů na Vězeňskou službu ČR -Metoda hodnocení rizik a potřeb (Risk/Needs Assessment) ◦Vnitřní diferenciace – na základě odborného diagnostikování (podle chování a rizik) klasifikace MC900348645[1] MC900348645[1] Proces výkonu trestu odnětí svobody ◦Přijetí do VTOS pouze na základě pravomocného a vykonavatelného rozhodnutí soudu ◦Přijímací oddělení – umísťování podle programů, blízkosti trvalého bydliště, typu věznice aj. ◦Nástupní oddělení – vypracování komplexní zprávy o odsouzeném (psycholog, sociální pracovník) sestaven program zacházení ◦Výkon trestu - zacházení s vězněmými: ◦Pracovní aktivity ◦Vzdělávací aktivity ◦Speciální výchovné aktivity ◦Zájmové aktivity ◦Výstupní oddělení ◦ MC900348645[1] Specifické skupiny odsouzených ◦Celkem 22 191 vězněných (vazba 1 740) ◦Mladiství – (88) ◦Ženy (1619) a matky nezletilých dětí – Světlá nad Sázavou http://www.ceskatelevize.cz/porady/10322816274-televizni-akademie/211563237870001/ ◦Trvale pracovně nezařaditelní (důchodci, lidé se zdravotním postižením) ◦Odsouzení s poruchami duševními a poruchami chování Výkon doživotního trestu (48) ◦Cizinci (1797) poslední aktualizace:25.04.2014, 6:00 Negativní jevy ve vězení ◦Anomální chování ◦Prisonizace - 1.Institucionalizace 2.Ideologizace ¤„Druhý život“ vězňů ◦Kupčení ◦Organizování hazardních her ◦Hierarchie ¤Agrese ¤Sebevražedné jednání a automutilace ¤Hladovky ¤Náhradní sexuální uspokojování (Nedbálková – Spoutaná rozkoš) ¤Problematika drog ¤Vzpoury a hromadné nekázně (2:00 – 3:00 https://www.youtube.com/watch?v=Y55l2WHNU4s) ◦ ◦Video VSČR: https://www.youtube.com/watch?v=pQAMKbfrhxM 1. Resocializace a integrace ◦Socializace ◦Resocializace – „složitý proces nápravy a změny neuspokojivé socializace, též korektivní socializace či penitenciární resocializace.“ (Sochůrek 2007) ◦Předpokládá socializaci ◦Resocializační programy ◦Reintegrace = začlenění jedince do společnosti = obnovení sociálních aktivit a vztahů, plnění role občana Literatura a zdroje ◦Publikace: 1.ČERNÍKOVÁ, Vratislava. Sociální ochrana: terciární prevence, její možnosti a limity. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 244 s. ISBN 9788073801380. DAY, Peter. Social work and social control. New York: Taylor & Francis, 1981. 2.www.vscr.cz 3. Úkol na příště: ◦Úkol: : Sepište na papír s jakými předpoklady, předsudky, očekáváními do vězení vstupujete? Př. „Očekávám, že vězení bude…(takové a makové)“ ◦Sepište reflexi z exkurze a konfrontujte v ní svá původní očekávání se zkušeností z exkurze. ◦ DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI HEZKÝ DEN ◦