Operacionalizace Předmět Kvantitativní výzkum Teoretická proměnná Prvek teorie, který nabývá několika hodnot (dimenzí či složek). Například deprivace má hodnoty: oekonomická deprivace, opsychická deprivace, osociální deprivace, ofyzická deprivace, opolitická deprivace. Problém s empirickým šetřením teoretických proměnných Teoretické proměnné většinou představují něco, oco je nepozorovatelné, ona co se nedá zeptat běžnými slovy, oa co se nedá z dokumentů studovat. Tím pádem je nelze v sociální realitě zkoumat dostupnými technikami šetření empirických dat. A nastává problém… Operacionalizační kroky 1. Nalezení, nebo stanovení, odborné definice zkoumané teoretické proměnné a také hodnot (dimenzí či složek) této proměnné. 2. Nalezení ukazatelů (indikátorových proměnných) teoretické proměnné 3. Přiřazení technik empirického šetření dat k indikátorovým proměnným 4. Převedení indikátorových proměnných na veličiny stanovením úrovní měření Operacionalizace „deprivace“ Převod proměnné na veličinu  (Indikátorová) proměnná: Zapojení se do činností v zájmových organizacích Otázka na počet členství v zájmových organizacích: „V kolika zájmových organizacích jste členem / členkou?“ Úroveň měření: Poměrová => Poměrová veličina „Členství“  (Indikátorová) proměnná: Zapojení se do činností v zájmových organizacích Otázka na povahu činnost v dané zájmové organizaci. „Podílíte se tvorbě programu v organizaci?“ Ano (1); Spíše ano (2); Nevím (3); Spíše ne (4); Ne (5) Úroveň měření: Ordinální => Ordinální veličina „Program“ Ukazatel (= Indikátor). Definice Ukazatel je určitý jev, z jehož výskytu můžeme s vysokou pravděpodobností usuzovat na výskyt zkoumaného jevu. (Stefan Nowak) Ukazatel v užším smyslu: ukazatel je pozorovatelný jev. Druhy ukazatelů (v užším smyslu) Ukazatel je přímo jevem, který chceme zkoumat: definiční ukazatel. (Poznámka: Není třeba druhého operacionalizačního kroku.) Ukazatel je ve věcném vztahu se zkoumaným jevem: věcný ukazatel. oUkazatel a zkoumaný jev mají povahu pozorovatelných jevů. Vztah mezi ukazatelem a zkoumaným jevem se dá empiricky ověřit. Empirické ukazatele. oUkazatel je pozorovatelný a zkoumaný jev je nepozorovatelný. Na existenci zkoumaného jevu výzkumník usuzuje na základě jeho vztahu k ukazateli. Inferenční ukazatel. Validita ukazatele Ukazatel = indicator ; Zkoumaný, indikovaný jev = indicatum. Rozsah: množina objektů, jevů sociálního světa. Poměr rozsahu indicatoru (I) ku rozsahu indicata (C) = míra validity ukazatele. Nevalidní ukazatel Indicator (I) vůbec neukazuje indicatum (C). Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator nikdy neukáže. Např.: Atraktivní vzhled (I); Lidský kapitál (C). C I Méně validní ukazatel Indicator (I) někdy ukazuje jevy, které nejsou indicatem (C). Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator někdy neukáže. Např.: Společenské styky (I); Lidský kapitál (C). IC I C Více validní ukazatel Indicator (I) ukazuje pouze indicatum (C). Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator někdy neukáže. Např.: Vrozené schopnosti (I); Lidský kapitál (C) I C Více validní ukazatel Indicator (I) někdy ukazuje jevy, které nejsou indicatem (C). Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator vždy ukáže. Např.: Nejvyšší dosažené vzdělání (I); Lidský kapitál (C) C I Zcela validní ukazatel Indicator (I) ukazuje pouze indicatum (C). Jestliže se objeví indicatum, pak jej indicator vždy ukáže. IC Seminář, příklad Výzkumnice indikuje výši lidského kapitálu pracovníka (indicatum) nejvyšším dosaženým vzděláním pracovníka (indicator). Jaký druh ukazatele představuje nejvyšší dosažené vzdělání? Jaký je poměr rozsahu indicata k rozsahu indicatoru? Co plyne z výše uvedeného poměru rozsahů pro validitu indicatoru? Operacionalizace. Příklad k procvičení Indicatum: Motivace ke studiu na VŠ. Indicator: Docházka na přednášky. Jaký druh ukazatele představuje docházka na přednášky? Jaký je poměr rozsahu indicata k rozsahu indicatoru? Co plyne z výše uvedeného poměru rozsahů pro validitu indicatoru? KONEC