Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty ZUR Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 5. 3. 2018 Osnova kurzu §Práce s informacemi, základy EIZ, psaní odborných (závěrečných) prací §Práce s elektronickými informačními zdroji vzáklady vyhledávacích technik vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v oborových databázích §Citace, citování, plagiátorství vzákladní terminologie, citační styly vzáklady citování jednotlivých druhů dokumentů vcitační software, zvláštnosti citování §Práce s elektronickými informačními zdroji vEBSCO Discovery Service a nadstavbové nástroje vdatabáze elektronických knih • Podmínky absolvování předmětu •Zápočet v účast na všech přednáškách a seminářích v vypracování všech praktických úkolů • •Další termíny kurzu vPO 12. 3. 9:45 – 11:15 PC25 - seminář ZUR163/01 – ÚT 13. 3. 9:45 – 11:15 PC25 - seminář ZUR163/02 vPO 19. 3. 9:45 – 11:15 AVC - přednáška vPO 26. 3. 9:45 – 11:15 PC25 - seminář ZUR163/01 – ÚT 27. 3. 9:45 – 11:15 PC25 - seminář ZUR163/02 • •Práce s informacemi • Osnova qPráce s informacemi vinformační společnost vinformační gramotnost qPsaní odborných (závěrečných) prací qInformační zdroje vtypy informačních zdrojů vlicencované zdroje vkde hledat knihy, odborné časopisy, informace z médií, závěrečné práce, referenční díla, statistické údaje, oborové brány? • Informační společnost qZaložená na informacích a znalostech § q Problémy při práci s informacemi: v velké množství v snadná dostupnost v kvalita • Kolik existuje informací? qMnožství informací odvysílaných za rok se v roce 2007 blížilo už 2 zetabytům • qSoučasná kapacita všech paměťových zařízení pro ukládání informací se blíží 300 exabytům • Údaje jsou ze studie Hilbert a Lopez 2011. Zdroj: BAWDEN, David a Lyn ROBINSON. Úvod do informační vědy. Doubravník: Flow, 2017. ISBN 978-80-88123-10-1. Kolik existuje informací? II. Zdroj: Na informace je zapotřebí nová jednotka, zettabyte. Novinky.cz [online]. [cit. 2017-10-03]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/internet-a-pc/209215-na-informace-je-zapotrebi-nova-jednotka-zettabyte.html Informační gramotnost •→ Rozpoznání informační potřeby • q Schopnost informaci: vnalézt – znalost informačních zdrojů a – vyhledávacích strategií vvyhodnotit – užitečnost/relevance vpoužít – pro daný účel, znalost autorského – zákona, problematiky citování a plagiátorství • Psaní odborných (závěrečných) prací •Propagační video Západočeské univerzity v Plzni • Metodika psaní odborných prací qDostatek času pro vyhledání a nastudovaní příslušné literatury q Vypracování námětu závěrečné práce q Vymezení času potřebného k sepsání textu q Dodržení všech předepsaných formálních a odborných náležitostí q •Pravidla pro psaní závěrečné práce Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Volba tématu qPodívat se do Archivu závěrečných prací IS MU • qPřípadně na práce jiných univerzit: Vysokoškolské kvalifikační práce • Základní etapy přípravy písemné práce 1.Volba tématu a strategie přípravy 2.Informační průzkum 3.Zpracování výsledků průzkumu 4.Výzkum 5.Tvorba práce 6.Příprava dokumentace 7.Příprava konečné verze práce 8.Odevzdání práce 9.Obhajoba - prezentace práce • Informační průzkum q Práce s informačními zdroji v Hledání dokumentů, které souvisí se zvoleným tématem q Získání dokumentů*: v Výpůjčka z knihovny v Výpůjčka/dodání dokumentu z jiné knihovny v ČR/zahraničí - •MVS/MMVS v E-prezenčka, Copy on Demand (CoD) v Licencované databáze v Internet – •*jako dokument budeme pro potřeby naší výuky označovat texty, obrázky, fotky, videa tj. jakoukoli formu grafického znázornění informací • • mouse Informační zdroje Informační zdroje qKnihy qPeriodika vodborné časopisy, magazíny qReferenční díla vencyklopedie, slovníky, tezaury, mapy, atlasy, bibliografie, adresáře, ročenky qDalší zdroje vzávěrečné práce, materiály z konferencí, vládní publikace, šedá literatura, noviny, newslettery) qInternet • Web x Deep web (Invisible web) deep web Licencované zdroje I. qdalší výrazy - komerční zdroje/databáze, elektronické informační zdroje, e-zdroje, EIZ, databáze, dokumenty v elektronické podobě • qdostupné prostřednictvím databází vvolně dostupné vkomerční (licencované) • qBibliografické – pouze základní "identifikační" údaje o dokumentech (název, autor, rok vydání atd.) + abstrakt • q Fulltextové – plné texty dokumentů q q Multioborové – dokumenty z různých oborů vrozsáhlé databáze – např. ProQuest, Wiley, EBSCO vnení možné mít zaplacený přístup ke všem kolekcím, tj. ke všem fulltextům • Databáze qza úplatu - pro studenty MU zdarma J qinformace jsou prověřené (prochází recenzním řízením) qčlánky většinou dostupné dříve než v tištěné podobě qdoporučený zdroj pro psaní seminárních a závěrečných prací • Licencované zdroje II. q stránky knihovny - http://knihovna.fss.muni.cz/ezdroje v databáze k oborům vyučovaným na FSS – q Portál elektronických informačních zdrojů MU - http://ezdroje.muni.cz/ vdatabáze i z dalších oborů • Jak se dostanu k licencovaným zdrojům? q Nastavte si na počítači vzdálený přístup vOpenVPN vShibboleth vEZproxy • Jak se dostanu k licencovaným zdrojům mimo počítačovou síť MU? qEBSCO qJSTOR qProQuest qSage Journals Online qScienceDirect qSpringerLink qWiley Online Library • Kde hledat odborné časopisy? I. Multioborové databáze jsou dobrým startovním místem pro vyhledávání Můžete je prohledávat hromadně prostřednictvím discovery Multioborové databáze jsou dobrým startovním místem pro vyhledávání Můžete je prohledávat hromadně prostřednictvím discovery qVolně dostupné zdroje: vDirectory of Open Access Journals (DOAJ) - adresář FT vědec. a akad. časopisů s otevřeným přístupem, přes 10.000 čas. vCentral European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH) – abstraktová a fulltextová databáze článků uveřejněných ve vědeckých časopisech z oblasti humanitních a společenských věd vycházejících v ČR, SR, v Maďarsku, Polsku, atd. vDe Gruyter Online - volně dostupný multioborový zdroj, stovky odborných časopisů. v • Kde hledat odborné časopisy? II. q Volně dostupné zdroje: vHighWire Free Online Full-text Articles - rozsáhlý multioborový repozitář plnotextových a volně dostupných vědeckých časopisů z celého světa; též přístup k webovým sídlům s placeným přístupem. v vČasopisy dostupné elektronicky (ÚK FSS) – - Journalism – - Mediální studia – atd. v v – • Kde hledat odborné časopisy? III. •How to Read (and Understand) •a Social Science Journal Article • qKatalogy vKatalog MU Aleph vSouborné katalogy – JIB, CASLIN vEbsco Discovery Service – qLicencované databáze vEbsco eBooks vSage Knowledge vTaylor&Francis eBooks veReading.cz • Kde hledat knihy? qDalší zdroje vOAPEN Library - volně přístupné akademické knihy, zejména z oblasti humanitních a společenských věd – vDirectory of Open Access Books (DOAB) - seznam recenzovaných knih (OA), přes 4000 knih v vGoogle Books – • Kde hledat knihy? II. qDenní tisk, TV a rozhlasové vysílání vAnopress Monitoring Online v vPressReader - zahraniční deníky a populárně naučné časopisy ze 100 zemí světa, archiv je u většiny titulů 3 měsíce v vČTK (pouze ÚK FSS, PC54) – • Kde hledat informace z médií? vArchiv závěrečných prací MU – Thesis v vVysokoškolské kvalifikační práce – Theses • vDART – Europe E-theses Portal (evrop. závěrečné práce) vProQuest® Dissertations & Theses (PQDT OPEN) - Open Access Dissertatitons and Theses • Kde hledat závěrečné práce? vGale Virtual Reference Library (encyklopedie) • vThe World Factbook • Kde hledat referenční díla? vČeský statistický úřad • vEurostat • Kde hledat statistické údaje? vSocial Science Research Network - brána k informačním zdrojům pro oblast humanitních věd a výzkumu (abstrakty) vICPSR (Inter-university Consortium for Political and Social Research) – sociálněvědný datový archiv vGoogle Scholar ;) • • Kde hledat další zdroje? I. Vyhledávání 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • 1.Téma a klíčová slova 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace • •1) Zamyslete se o čem chcete psát v je nutné mít dost informací o daném tématu – (pokud se studiem problematiky začínáte, – nebojte se využít učebnice, encyklopedie, – radu vyučujícího apod.) •2) Zformulujte téma nebo problém v lze využít tzv. myšlenkových map - grafické – znázornění tématu • 1. Téma a klíčová slova žárovka.jpg • • •Zdroj: http://35d50322364c5467929d-116d0a662068ba1c259eb7735f950309.r77.cf2.rackcdn.com/Example%20Educatio n%20maps/science%20investigation.png • Zdroj: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg •3) Vyjádřete téma ve formě v klíčových slov (hesel) •- používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájmena a slovesa pouze pokud jsou • opravdu nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy • v cizích jazycích) – př. Palestina; dějiny; starověk – vPozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová – hesla – př. Palestina – dějiny – starověk • Téma a klíčová slova II. Zadání 1. praktického úkolu Shrnutí qVolba tématu vKontrola v Archivu závěrečných prací IS MU – qInformační průzkum vKatalogy knihoven vLicencované zdroje vVeřejné dostupné zdroje • Psaní odborných (závěrečných) prací qPro vyhledávání odborných informací používejte licencované informační zdroje vOvěřené, kvalitní, jedinečné informace qSeznam databází vStránky knihovny vPortál elektronických informačních zdrojů qMimo počítačovou síť MU si nastavte vzdálený přístup vOpenVPN, Shibboleth, EZproxy • •KATUŠČÁK, D., B. DROBÍKOVÁ, R. PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Nitra: Enigma, 2008, 161 s. ISBN 978-80-89132-70-6. • •BOTHMA, Theo. Navigating information literacy: your information society survival toolkit. 3rd ed. Cape Town: Pearson Education, 2011, 208 s. ISBN 9781775782278. • Literatura •http://cathryno.global2.vic.edu.au/2010/05/08/deep-web-vs-surface-web/ (deep wep) • •https://www.novinky.cz/internet-a-pc/209215-na-informace-je-zapotrebi-nova-jednotka-zettabyte.html (jak se počítá na počítači) • •https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b1/8c/7d/b18c7dde7e01870bd4715b308241c155.jpg (myšlenková mapa) • •http://35d50322364c5467929d-116d0a662068ba1c259eb7735f950309.r77.cf2.rackcdn.com/Example%20Educati on%20maps/science%20investigation.png (myšlenková mapa) • • • • • • Obrázky •Děkuji Vám za pozornost • •Mgr. Dana Mazancová, DiS. •mazancov@fss.muni.cz • •infozdroje@fss.muni.cz •