Tiskový odbor MU 1 Public relations Obsah § Public relations (PR) jako součást komunikačních studií a marketingového mixu. Definice oboru, jeho historie a rozvoj. Cíle a metody PR. § Komunikační proces PR. Průzkum, plánování, komunikace, evaluace. Agenturní praxe. Klient, volba strategie, tvorba cen. Metody měření účinku. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Obsah § PR a moc. Oborová etika. Hranice a meze PR. Propaganda, manipulace, § Media relations I. Tisková zpráva. Tisková konference. Online press room. Jazyk a styl. Praxe tiskového mluvčího. Práce s tématem a zpravodajskými hodnotami. § Specifika PR v různých oblastech. Byznys, kultura, sport, správa a samospráva, neziskový sektor, ekologie. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Obsah § Krizová komunikace Pravidla, metody, strategie, taktické varianty. Krizový scénář, krizový tým. Případové studie z české a zahraniční praxe. § Interní komunikace. § Rekapitulace a vyhodnocení praktických úkolů. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Povinná literatura: § HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. § TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média :media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru § FTOREK, Jozef. Public relations a politika: kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Literatura: § SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha § L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. § BAJČAN, Roman. Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Podmínky pro zisk zápočtu § aktivní účast na přednáškách/seminářích (75%) § každý student musí během semestru odevzdat dva úkoly Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 1. Vymezení PR a jeho role § PR – vytváření pozitivních vtahů mezi organizací a veřejností, vytváření kladných postojů, získávání a udržování pozitivní pozornosti ze strany veřejnosti pro organizaci, její záměry, ideje či produkty § PR – zahrnují komunikaci a výměnu myšlenek pro usnadnění změny Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 PR jakou součást marketingové komunikace § MK = šíření a sdělování komerčních a nekomerčních sdělení od odesílatele k publiku (potažmo trhu), a to za použití marketingového přístupu a produktů § Cílem MK je zpravidla podpora obchodních snah a získání zákazníka § Marketingové postupy lze účinně užívat i v neziskovém sektoru (produktem jsou často myšlenky a ideje) § Marketingový mix 4P Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Složky MK § Reklama § Podpora prodeje § PR § Osobní prodej § Přímý marketing § Sponzoring § Veletrhy a výstavy Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Marketingová komunikace Public relations Media relations Proč budovat dobré vztahy Ø Každá aktivita, firma, instituce působí v nějakém prostředí, společnosti, se kterou je v dlouhodobé interakci. Ø PR usiluje o strategické řízení komunikace s cílem budování těchto vztahů = řízený a dlouhodobý proces Ø PR využívají firmy, politici, neziskovky, města, úřady i státy Ø Nemělo by jít o manipulaci Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 PR využívá poznatky z: § Psychologie § Sociologie § Politologie § Ekonomie § Žurnalistiky § Kulturní antropologie § Filosofie a etiky Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Oblasti PR Public affairs – vztahy s nevýrobní a neziskovou sférou Media relations – práce s tiskem a médii Government relations – vztahy s vládními institucemi Investor relations – vztahy k akcionářům, investorům Community relations – vztahy s komunitou, kde působí Employee relations – vztahy s vnitřní veřejností Industry relations – vztahy s odvětvovými partnery Minority relations – vztahy s menšinovými skupinami Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Další typy členění PR Korporátní PR = „naše firma je dobrá“ Produktové PR = „naše výrobky jsou dobré“ Interní PR = „my to děláme dobře“ Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14