Agresivní projevy na internetu Hana Macháčková 1 Agrese online •Zdánlivě všude •Běžná zkušenost uživatelů • •Vzájemné útoky (např. SNS) •Informace a materiály podněcující agresi • • • • 2 Agrese •Široký pojem • •….“any form of behavior directed toward the goal of harming or injuring another living being who is motivated to avoid such treatment“ (Baron & Richardson, 2004, p.7) • •Můžeme rozlišit více podob •Přímá/nepřímá •Verbální/fyzická/sexuální--- •Orientovaná na sebe/druhé •Interpersonální/skupinová •Atd. • •Online/offline - Online prostředí: může ovlivňovat průběh agresivních útoků 3 Agrese online • •Kyberšikana, online obtěžování, cyberhate, cyberstalking, cyberterrorism, cybermobbing,… • •Různé typy •Podobně jako u offline agrese •V mnoha případech spojená s offline situací •Prolínání online a offline života • • • • 4 Agrese online (Pyzalski, 2012) • §Electronic peer aggression (possible cyberbullying) §Electronic aggression against school staff §Electronic aggression against the vulnerable §Electronic aggression against random victims §Electronic aggression against groups §Electronic aggression against celebrities • 5 Cyberbullying and cyberthreads (Willard, 2007) •Flaming – „heated, short lived argument that occurs between two or more protagonists (….), include offensive, rude, vulgar language, insults, threats (p.5) •Harrassement – includes repetititon •Denigration – harmful, untrue, or crue speach bout target, indirect, directed to others •Impersonation •Outing and trickery – „publicly posting, sending, or forwarding personal communication or images“ (p.9.);, highly personal and embarassing; trickery jakou součást outing •Exclusion •Cyberstalking – repeatedly sending of harmful messages, threats of harm, intimidating and offensive, extortion; tries to denigrate, to destroy reputation; often linked to (onlin/offline) sexual relationshisp •Cyberthreads – direct threats and distressing material • 6 Online agrese - dimenze •Přímá vs nepřímá •Soukromá vs veřejná •Komunikována oběti vs ostatním • •Aspekty vázané na technologie? •Dříve – přes internet a mobilní telefon (dnes?) •Jeden kanál a multiplicitní útoky •Specifické prostředí (komunity, hry) a sociální média 7 Vysvětlení online agrese •Online disinhibice (Suler, 2004) •Hostilita •Anonymity, invisibility, asynchronicity, solipstic introjection, dissociative imagination, minimization of status and authority • • 8 Vysvětlení online agrese •SIDE model •Role sociální identity (Tajfel, Turner) • •Vnímaná anonymita vs. Identifikovatelnost •Menší anonymita – snížení agresivních komentářů v diskusích (Cho & Kwon, 2015) • 9 Teorie sociální identity (Tajfel, 2010; Turner & Reynolds, 2001) •Vnímáme se v rámci skupinových kategorií •Sociální identita (a personální identita) • •Skupina ovlivňuje naše normy, postoje a chování • •Výraznost sociální identity •Definujeme se více v rámci skupinové příslušnosti •Vliv na postoje i chování – disinhibované chování, „následky pro skupinu“ • •Skupinová a meziskupinová interakce •Konformita, stereotypizace diskriminace… 10 SIDE model (Reicher, Spears, & Postmes, 1995) •Social identity model of deindividuation effects •Role sociální identity •Vnímaná anonymita a identifikovatelnost •Deindividuace? V podmínkách anonymity vyšší identifikace se skupinou • •Nejsou přítomny (viditelné) individuální znaky •Naopak často přítomnost těch skupinových •Zvyšuje se výraznost sociální identity • 11 12 Moral disengagement •Bandura: Morality – normy, socialní a internalizované sankce •Sebe-monitorování, evaluace, regulace (afektivní) •Moral disengagement: cognitive restructuring of inhumane conduct into a benign or worthy one 1.moral justification, sanitizing language, and advantageous comparison; 2.disavowal of a sense of personal agency by diffusion or displacement of responsibility; 3.disregarding or minimizing the injurious effects of one 's actions 4.attribution of blame to, and dehumanization of those who are victimized. • •Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and social psychology review, 3(3), 193-209. • 13 Kyberšikana a online obtěžování •Kyberšikana – znáte termín? • •Hodně medializována •Často v rozporu s empirickými daty 15 Kyberšikana a online obtěžování • • Kowalski et al. (2014): 10% - 40% Also 3% - 70% 16 Kyberšikana a online obtěžování •„Intentional and aggressive act carried out through electronic media, which may be repetitive in nature“ (Nocentini et al., 2010; Tokunaga, 2010) • •“the use of Information and Communication Technologies (ICTs) to support deliberate, repeated, and hostile behaviour by an individual or group, that is intended to harm others” (Belsey, 2005, p. 8) • •Různé formy(obdobně jako offline) •Verbální útoky, nadávky, vyhrůžky •Šíření osobních informací (nechtěné), publikování ubližujících materiálů •Krádež identity •Sociální exkluze •... • • • • • • 17 Kyberšikana a online obtěžování •Definice odvozena ze školní šikany (Olweus, 1991) • •O kyberšikaně mluvíme pokud jsou útoky: •Prováděny skrze internet či mobil •Jsou úmyslně zraňující •Jsou opakované •Mocenská nerovnováha – oběť se nemůže účinně bránit • •….pokud tato kritéria nejsou naplněna – online obtěžování • • • • • • • • • 18 Kyberšikana a online obtěžování •Nutno rozlišovat kyberšikanu a online obtěžování! Rozdíly v prevalenci a důsledcích Kyberikana: méně častá, více závažná JMK: 79% bez viktimizace 21% obtěžování 6% oběti CB http://irtis.fss.muni.cz/wp-content/uploads/2013/06/COST_CZ_report_II_CJ.pdf 19 Kyberšikana a online obtěžování •„New bottle, old wine“? •What is „new“? • •Časoprostorová neomezenost – nemožnost utéct •Distance •Široké publikum (potenciálně) •Šíření materiálů, dostupnost, trvanlivost • - často není účinná kontrola •Může být skrytá • • • • • • • • 20 Kyberšikana a online obtěžování •Důsledky – podobné jako u offline šikany •Internalizace, externalizace •Deprese, úzkostnost, sebevražedně myšlenky, bezmocnost •Sociální problémy •Problémy ve škole •Atd. • 21 Kyberšikana a online obtěžování •Důsledky závisí na závažnosti •Nutno rozlišovat kyberšikanu a online obtěžování! • •Obdobně závažná jako offline – někdy i horší • •Zvláště pokud jsou použity audio/vizuální materiály (Sticca & Perren, 2013) • •Propojenost online a offline šikany •Oběti a agresoři • •Záleží i na zvládání - copingu •Machackova, H., Cerna, A., Sevcikova, A., Dedkova, L., & Daneback, K. (2013). Effectiveness of coping strategies for victims of cyberbullying. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 7(3), article 5. doi: 10.5817/CP2013-3-5 • 22 Kyberšikana a online obtěžování •Záleží na kontextu • •Včetně reakcí ostatních – publika, přihlížejících • •Zkušenost přihlížejících častější (53% v JMK) • • 23 Kyberšikana a online obtěžování •Co mohou dělat (online i offline)? •Pomoci oběti: emočně, poradit jak se zachovat, konfrontovat agresora… •Podpořit agresora: přidat se, re-postovat, shareovat, lajkovat, komentovat… •Zůstat „pasivní“ - nejčastější • • •Proč zůstáváme pasivní? • • 24 Kyberšikana a online obtěžování •Reakce – role osobnostních charakteristik •Empatie, prosociální tendence, vztah k aktérům, sebe-účinnost, pojímání agrese – a šikany a kyberšikany, sociální status… • • •Role kontextu – online prostředí •Co se může podílet na vnímání situace? • • • • • • 25 Specifika online prostředí •Asynchronní komunikace •Chybí mnoho vodítek • •Distance, anonymita, neviditelnost…. • •Široké publikum • •Materiály a informace – sdílení, lajkování • •Metadata – „views“ • • • 26 Kyberšikana a online obtěžování Výřez obrazovky Latané & Darley (1970) 27 Všimneme si incidentu? 28 •Experiment s distraktory (Dillon & Bushman, 2015) •The majority of participants in each condition reported noticing the cyberbullying in the chatroom •75% (n = 30) participants who had no distractions •64% (n = 32) of those with pop-up advertisements •53% (n = 18) of those listening to music •77% (n = 30) of those under a presumed timed constraint • • Cyberhate •Jiný typ agrese online • •Meziskupinová agrese • • • • • • 29 Cyberhate •Kořeny v offline podmínkách •Názory a postoje •Sociální normy •Skupinové identitě – in a out group •Předsudcích • 30