Komunikace v rámci online komunit Hana Macháčková Online komunita }Co si pod tímto pojmem představíte? } }Různost názorů } }Obtížné definovat – i ve výzkumu } }Návaznost na offline „komunity“? } }Co je a co není komunita? Online komunita }Mnoho definic, např. }Společenství lidí, kteří : 1.spolu alespoň v určité míře rozvíjejí a udržují vztahy na konkrétním online místě/místech 2.mají (implicitně i explicitně) definovány určité normy, hodnoty a role 3.spojuje společný cíl, zájem, historie 4.kteří cítí či vnímají, že jsou členy této komunity, že do ní určitým způsobem náleží a že pro ně má svůj specifický význam 5. }(Smith a Kollock, 1999; Yuan, 2012) } Psychologický zážitek komunity }„zážitek, prožitek a vnímání toho, že člen do konkrétní komunity patří, že mu na dalších členech záleží, že členy spojuje určité pouto a závazek, díky němuž vzájemně mohou naplňovat své potřeby, ať už konkrétní materiální nebo sociální a emoční (např. v podobě pocitu náležení)“ }Dimenze: 1.členství (rozlišení ne/členů) 2.vliv členů na komunitu a komunity na členy 3.integrace a naplnění potřeb (na základě sdílených hodnot a zdrojů) 4.sdílené emoční pouto }(Halamová, 2002; McMillan a Chavis, 1986). } Online komunity }V různé míře u různých komunit! } }Komunita s 20, 200 a 20 000 členy… } } Online komunity – typy komunit? „Brand communities“ Komunity praxe Fanouškovské komunity Pracovní komunity Komunity spolužáků/kolegů Herní komunity Online komunita – typy komunit? }Podoba komunity ovlivňuje interakci a komunikaci členů } }Technická stránka }„affordances“ (synchronní komunikace, upload…) }Sociální stránka }Historie, diskurz, téma…. } Online komunita – typy komunit? Online komunita – typy komunit? }Podoba komunity ovlivňuje interakci a komunikaci členů } } }Online komunita je ¨současně tvořena interakcí členů }Neustále se vyvíjí }Specifické využití možností komunity }Proměny technického i sociálního rázu } } Online komunity } } Formální či neformální? „Řízená shora“ či decentralizovaná? Velikost? Otevřená všem? Offline kontakt? Explicitně zaměřená? Moderovaná? A DALŠÍ…. Oficiální členství? Identifikující informace? Podoby participace }Oficiální členství a neoficiální návštěvy (lurkers) }Možnosti interakce? } }Členství: }Aktivita a pasivita }Strávený čas, frekvence návštěv }Skutečná aktivita a interaktivita (komunikace, vkládání materiálů) } }Publikace identifikujících (a osobních) materiálů Podoby participace }Zaměření na komunitu }Kolaborace }Agrese a hostilita } }Zaměření na jedince }Sebe-exprese }Hledání informací, pomoci } }Ve skutečnosti často nelze rozlišit Komunikace v online komunitách: }Mnoho aspektů analogických jako v offline prostředí } }Komunikujeme v rámci specifické sociální skupiny }Účel komunikace/komunity }Zavedený styl příspěvků }Sociální struktura } }Williams (2009) „sdílený referenční rámec“ }Normy, cíle, identita… }Vymezování hranic }Důležité – ale online komplikované } } } } } Vymezování hranic }Liší se napříč komunitami }Více či méně explicitní }Vlastní jazyk } }Součást budování „identity komunity“ } }Rozeznání ne/členů }Negativní motivace – škodí kohezi celé komunity }Smith (2005): sociální a technická kontrola }Donath (2005): legitimní identita } Komunikace v online komunitách: }Specifika v online prostředí }Velmi záleží na platformě a možnostech komunikace }„affordances“ } }Jiná „vodítka“ v komunikaci }Anonymita (?) }Distance }Nejsou časo/prostorové bariéry }Mizí sociální bariéry } }Důsledky pro sebe-expresi i interakci } } } } Členství v online komunitě }Otázka identity } }Experimentování s identitou? Odlišná sebeprezentace? }Potenciál } }Záleží na typu komunity } }Spíše vliv členství na sociální identitu } }Komunita – sociální skupina }Sociální identita }Něco málo o teorii sociální identity (Tajfel, Turner) }Personální a sociální identita } } } } SIDE }Model SIDE } }Online – mohou chybět „osobní“ vodítka }Více vnímáme v rámci sociální identity (pokud existuje) }Jednotné vnímání členů jako skupiny }Vymezování ostatních (in/out group) } }To má důsledky pro chování SIDE SIDE }Pokud je výrazná sociální identita }Identifikovatelnost in-group: větší koheze } }V rámci skupiny vede k: konformita, posilování koheze, členství } }V porovnání k dalším skupinám: diferenciace, soutěživost, in-group a out-group bias… } SIDE }Identifikovatelnost vůči out-group }Represe skupiny? Útoky? } }Anonymita: vůči out-group } }Strategická dimenze } }Identifikovatelnost in-group: větší koheze, přístupnost, koordinace, rezistence, posilovaný narativ/diskurz } } Pozitivní i negativní stránka } } Podpora a rozvíjení skupiny, názorů, postojů, nabídka opory Intolerance, „nežádoucí komunity“ – názory, chování Morální neangažovanost online } } „neviditelnost“ Rétorika komunity distance Podpora nežádoucího chování – př. anorexie } } „neviditelnost“ Rétorika komunity distance Volba vs. nemoc Vůči normám ostatních a chování (ZV) ostatních Členství v online komunitě }Rozvoj specifické sociální identity } }A intraskupinové dynamiky } }Na základě sdílených zdrojů } } } } } Intraskupinové procesy }Rozvoj specifické sociální identity } }Také rozvoj identity v rámci této skupiny } }Specifické role, chování, reputace, diskurz }Často vyčleňování subskupin } }Častým aspektem určitá „soutěživost“ }Opět navázáno na technické i sociální faktory }Lajky, řazení příspěvků (top), pravomoci, reputace… }Pozitivní i negativní důsledky }Podpora participace }Narušení dynamiky? } } } } Online komunity jako zdroj }Zdroj: informace, materiály, opora } }V rámci komunity vzniká specifický soubor informací a materiálů }Jsou ovlivněny charakterem členů a prostředí } }Jedna z největších předností online komunit } }Hledání informací jako nejčastější důvod návštěv komunit }Často se později pojí se sociálním motivem } } } } Online komunity jako zdroj }Wasko and Faraj (2000): knowledge embedded in a community }"knowledge as a public good that is socially generated, maintained, and exchanged within emergent communities of practice" (p. 156). } }Lévy (1999): kolektivní inteligence } }Bruhn 2011: “networked resources” } }„fast and useful sources of information (…) and excellent sources of expertise, direct from leading experts” (Wasko & Faraj, 2000: 166) Online komunity jako zdroj }Výhody i nevýhody komunikace v online prostředí } }Komprese informací }Rychlý přenos }Nenáročnost } }Otázka přenosu „implicitního vědění“ (tacit knowledge) } „Sharing“ }Informace, materiály, vědění… }Paradox? } od „cizích lidí“ k „cizím lidem“ } }Reciprocita: na úrovni celé komunity }Wasko & Faraj (2005): „generalizovaná výměna“ }Soutěživost } }Norma }Rozdíl mezi členy a nečleny (ne vždy!) }Návaznost na status v rámci komunity } } Co u uživatelů podporuje výměnu informací? (Kollock,2005, p.233-4) }Pokračující interakce }Trvalejší identita }Znalost předchozích interakcí }Vymezené a chráněné hranice komunity }Viditelnost pomáhajících příspěvků }Uznání za snahu „Sharing“ }Rozdíl: v kontextu } }Referenčním rámci a diskurzu komunity }Základní dotaz v }a) široké komunitě }b) velmi specificky zaměřené odborné komunitě } } } } } } Komunity jako zdroj }Velké komunity: } }Velká různorodost členů }Větší šance získat správnou odpověď } }Ale neplatí vždy! } Voelpel a kol. (2014) }Malé (<99), střední (100-250), velké (251-500) a obrovské (501-10 523) komunity } } Četnost (pravděpodobnost reakce): Není lineární trend Nebyl rozdíl v čase Voelpel a kol. (2014) }Malé (<99), střední (100-250), velké (251-500) a obrovské (501-10 523) komunity } } Informace v komunitě }Sdílení informací, ale také názorů, postojů }Často nelze odlišit } }Otázka důvěryhodnosti informací } }Významný aspekt: důvěra }Hodnocení informací i motivace sdílet informace (Wu & Tsang, 2008) } }Aspekty členství (viz dříve) }Rozdíl pro členy a nečleny }Celkové hodnocení komunity (platforma) (Kineta, Li, Tse, 2011) } Opora v komunitě }Opora: obrovský význam podpůrných komunit } od „cizích lidí“ k „cizím lidem“? }Self-disclosure } }Záleží na prostředí }sdílené téma }oddělenost od offline prostředí }či naopak sdílení i offline }