RIZIKOVÁ KOMUNIKACE DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH ZUR388 Lenka Dědková MEETING ONLINE STRANGERS = interakce s neznámými lidmi na internetu Pouze na internetu (online friends, virtual friends) S transferem do reality U dospělých – spíše „seznamování se na internetu“ (online dating) Fokus přednášky: děti a dospívající ČASTÉ OBAVY: OBLASTI Sexualita Na internetu: sexuální pobídky (sexual solicitations), sexting, shlížení sexuálně explicitních nebo pornografických materiálů Při přenosu komunikace offline: sexuální zneužití Agresivita Na internetu: agresivní projevy (obtěžování, kyberšikana) Při přenosu komunikace offline: fyzické ublížení Lhaní a manipulace Na internetu: usnadněné lhaní díky anonymitě a neviditelnosti Soukromí Na internetu: sdílení osobních údajů v (polo)veřejném prostoru OBAVY JSOU ČASTO „V JEDNOM BALÍČKU“ Prototyp online darebáka (ve vztahu k dítěti): předstírá, že je ve věku dítěte, sbírá informace o dítěti, aby jej snadněji přesvědčil (zmanipuloval/vydíral) k osobnímu setkání s úmyslem jej zneužít OBAVY JSOU ČASTO „V JEDNOM BALÍČKU“ Prototyp online darebáka (ve vztahu k dítěti): předstírá, že je ve věku dítěte, sbírá informace o dítěti, aby jej snadněji přesvědčil (zmanipuloval/vydíral) k osobnímu setkání s úmyslem jej zneužít Takové popisy slyšíme od dětí, když se jich zeptáme na to, proč by se na internetu neměly bavit s neznámými lidmi (EUKO III) Murumaa-Mengel, M. (2015). Drawing the Threat A Study on Perceptions of the Online Pervert among Estonian High School Students. Young, 23(1), 1-18. Výřez obrazovky ONLINE PEDOPHILE, ONLINE PREDATOR, ONLINE PERVERT, CYBERGOOMER: DĚTI Výřez obrazovky Webster, S., Davidson, J., Bifulco, A., Gottschalk, P., Caretti, V., Pham, T., ... & Craparo, G. (2012). European Online Grooming Project: Final report. NatCen: London. Retrieved from: http://www.europeanonlinegroomingproject.com/ NICMÉNĚ… … pokud se dětí zeptáme obecněji na to, co je ne internetu pro ně potenciálně nepříjemné, pak častěji zmiňují jiné věci Polovina dětí popisuje „content risks“ (shlížení pornografie, násilného obsahu) Pětina dětí zmiňuje „conduct risks“ (šikana, hacking) 14% dětí zmiňuje některý z „contact risks“ (předstírání, lhaní, setkávání se s lidmi z internetu, sexuální obtěžování) Samy se totiž s „online predátory“ a podobnými prototypickými darebáky nepotkávají, častěji zažívají jiné negativní situace Livingstone, S., Kirwil, L., Ponte, C., & Staksrud, E. (2014) In their own words: What bothers children online? European Journal of Communication, 29(3), 271-288. doi: 10.1177/0267323114521045. 11% dětí, které se s někým sešly, řeklo, že setkání bylo „bothering“ Polovina z nich v další otázce na to, jak moc byli „upset“, odpověděla, že vůbec nebo jen trochu I v rámci negativních setkání byla většina s vrstevníkem nebo člověkem jen o pár let mladším/starším V jiných výzkumech je podíl negativních zkušeností ještě nižší Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., & Ólafsson, K. (2011). Risk and safety on the Internet: The perspective of European children. Full findings. LSE, London: EU Kids Online. ONLINE PREDÁTOŘI V USA National Juvenile Online Victimization survey Vzorek sexuálních kriminálních případů dospělý x nezletilý, kde se oběť a pachatel setkali na internetu Zaměřili se na porovnání stereotypních představ a toho, co na vzorku zjistili: Pachatelé nejsou pedofilové (spíše hebefilní) Nelžou o věku, vzhledu ani o svých motivech (mít s dotyčným sexuální vztah) Nebývají impulzivní Oběti jsou dospívající, ne děti Polovina obětí byla zamilovaná, s pachatelem se potkávali opakovaně Wolak, J., Finkelhor, D., Mitchell, K. & Ybarra, M.L. (2008). Online “Predators” and Their Victims: Myths, Realities, and Implications for Prevention and Treatment. American Psychologist. Vol. 63, No. 2, 111-128. OHROŽENÁ POPULACE Dívky a chlapci s homosexuální nebo zatím nejistou orientací (75 % obětí jsou dívky, z 25 % chlapců je většina s muži) Slabé vztahy s rodiči, konflikty s rodiči, rodiče nesledují, co děti dělají Depresivní, osamělí, problémy se soc. interakcí Oběti offline fyzického nebo sexuálního zneužití RIZIKOVOST KOMUNIKACE POUZE NA INTERNETU Adolescenti 10-17 let (N=1501) S kým se baví online – jak dobře dané lidi znají 3 skupiny: Opatrní – jen RL známí Zprostředkovaní přáteli Neomezení – ti dále dělení na high – low risk podle počtu potenciálně rizikových aktivit Agresivní sexuální obtěžování online – nevyžádané sex.návrhy zahrnující pokus o setkání nebo skutečné setkání offline Wolak, J., Finkelhor, D., & Mitchell, K. (2008). Is talking online to unknown people always risky? Distinguishing online interaction styles in a national sample of youth Internet users. CyberPsychology & Behavior, 11(3), 340-343. PODÍL RIZIKOVÉ KOMUNIKACE % Sexuální návrhy % Neomezení - high risk 17 15 Neomezení - low risk 21 6 Zprostředkovaní 10 4 Opatrní 51 1 CELKEM 5 PODÍL RIZIKOVÉ KOMUNIKACE % Sexuální návrhy % Neomezení - high risk 17 15 Neomezení - low risk 21 6 Zprostředkovaní 10 4 Opatrní 51 1 CELKEM 5 High risk častěji teenageři (13-17 x 10-12); více používají internet a zapojují se do interaktivních aktivit online; častěji jsou oběťmi offline obtěžování (rvaček, šikany); mají vyšší míru depresivity à „vulnerabilní populace“ Cernikova, M, Dedkova, L., & Smahel, D. (2018). Youth interaction with online strangers: Experiences and reactions to unknown people on the Internet. Information, Communication & Society, 21, 94-110. Dedkova, L., Cerna, A., Janasova, K., & Daneback, K. (2014). Meeting online strangers offline: The nature of upsetting experiences for adolescent girls. Communications. European Journal of Communication Research, 39, 327–346 Zkušenosti dětí s neznámými lidmi podle míry interakce, ke které v každé fázi dochází TAKE HOME MESSAGE Online predátoři tak, jak bývají popisováni v médiích a jak si je samy děti a dospívající představují, jsou pouze marginální problém (i když i to se může stát) Proč bychom měli chtít změnit povědomí o tom, co je na internetu opravdu problémové? Edukativní programy a preventivní a legislativní opatření proti „neexistujícímu nepříteli“ nejsou účinná – nepomáhají dětem v tom, co skutečně zažívají, a odvádějí pozornost odborné i laické veřejnosti jinam Dávejte si sami pozor na svoje stereotypní představy