SEBEPREZENTACE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH ZUR388 Specifika online komunikace Lenka Dědková Co je sebeprezentace • Irving Goffman (1959): teorie sebeprezentace - Metafora světa jako divadla, v němž lidé hrají svůj život v interakci sav reakci na své okolí - Stage a bakstage • Kdy dochází k sebeprezentaci: kdykoliv utváříme dojem o sobě vůči ostatním lidem (takřka neustále)^ sebeprezentace je jakékoliv chování, které je zaměřené na vytvoření, upravování nebo udržováni dojmů - Impression formát ion • Goffman online: jevištěm může být jakýkoliv kyberprostor (FB profil, seznamka, diskuze, online hra...) • Publikum může být reálné nebo představované - online je prostor pro „imagined audiences" mnohem větší než offline Co je sebeprezentace • Sebeprezentace se odehrává na kontinuu od neuvědomované, automatické po strategickou, promyšlenou - Automatická: neuvědomovaná, vyžaduje málo kognitivní námahy, nemusí být vědomě monitorovaná když akce začne, může být nedobrovolná; - zahrnuje rutiny a zautomatizované činnosti s lidmi a v prostředí, které dobře známe nebo se v nem dokážeme na základě různých vodítek rychle zorientovat • Kdy jsme motivovaní ke strategické/aktivní/promyšlené sebeprezentaci - Pokud odměny závisí na hodnocení ostatních: ústní zkouška, pracovní pohovor, první rande,... - Pokudje na nás soustředěna pozornost ostatních: prezentace na hodině, rozhovor s novinářem, zachycení toho, ze se na nás někdo dívá - Pokud nás ostatní ignorují v situacích, kdy by nás ignorovat neměli - Pokud je situace pro nás významná • Obecně: kdykoliv, kdy existují překážky k vyvolání kýženého dojmu Co je sebeprezentace • Kdy dochází k automatické sebeprezentaci - Pokud dobře víme, co se od nás v danou situaci očekává a dokážeme to naplnit - Častěji s blízkými osobami než se známými nebo při formálním rozhovoru v asymetrické pozici • Vědomá a kontrolovaná sebeprezentace vyžaduje množství energie • Zároveň platí, že my sami jsme si publikem - Sebeprezentace může probíhat i o samotě - Upravujeme své vlastní dojmy o sobě na základě toho, jak se chováme Co je sebeprezentace • Arkin (1981) Acquisitive self-presentation - cílená na získání approval od ostatních • Vede k pozitivnísebeprezentaci Protective self-presentation - cílená na vyhnutí se odmítnutí • Vede k neutrální a nevýrazné sebeprezentaci • Podle Arkina lidé celkově chtějí získat souhlas ostatních, a proto se snaží více prezentovat v pozitivním světle a do protektivní sebeprezentace se „přepínají" v situacích, kdy Nemají znalosti nebo vodítka pro zhodnocení toho, podle čeho budou v dané situaci posuzováni Chtějí zabránit negativním komentářům (plus - někteří lidé mohou inklinovat k protektivní prezentaci více než jiní) Co je sebeprezentace • Lidé (obvykle) usilují o to jevit se v pozitivním světle - Z různých důvodů • Potřeba sociální validace - potřeba ukázat/přesvědčit ostatní o vlastnostech/kvalitách/identitě, které věříme, že máme -> sebeprezentací • Různé identity projevujeme v různých situacích - v různých situacích se různě prezentujeme - Na hodině při prezentaci - V hospodě s kamarády - Na prvním rande Sebeprezentace online • Podobně jako offline: v různých kyberprostorech můžeme vyjadřovat různé aspekty self, mít různé sebeprezentace - V MMORPG - Na online seznamce - Na FB • Ty všechny dohromady jsou pořád „my" • V počátcích internetu S. Turkle - možnost na internetu vyjadřovat multiple identities - Možnost zkoušet různé sebeprezentace -> vedlo k obavám o to, co s „my" internet múze udělat a k výzkumům o tom, jak moc se na internetu stáváme někým jiným Sebediskrepančí teorie • Higgins: aktuální (jaký jsem), ideální (jaký bych chtěl být) a chtěné já (jakého si myslím že by mě chtělo okolí) • Jaké „já" vyjadřujeme na internetu? - Některým lidem se na internetu daří vyjadřovat své „true šelf1 lépe než v realitě (sociálně úzkostní, osamělí lidé) - Jejich prezentace online pak odpovídá i tomu, jak je hodnotí jejich online partneři • Nicméně: warranting theory Warranting theory • J.B.Walther • Na internetu je jednodušší kontrolovat vlastní sebeprezentaci • To si někteří lidé uvědomují - a podle vlastních měřítek balancují tvorbu dojmů o ostatních lidech • Warranting cue: „ověřující" vodítko - při tvorbě dojmů o ostatních lidech na internetu můžeme využít vodítka, která jimi nejsou (natolik) ovlivnitelná - Taková vodítka mají vyšší váhu při tvorbě dojmu - Např. komentáře ostatních lidí na FB zdi, fotografie daného člověka od ostatních lidí, vyhledání profilu daného člověka jinde na internetu • Sami lidé se prezentují jinak podle publika, které může danou sebeprezentaci validizovat anebo (veřejně) odmítnout jako nepravdivou Sebeprezentace na SNS • Sebeprezentace v prostředích, kde v budoucnu lze očekávat offline kontakt • Sebeprezentace bez (reálně zvažované) možnosti setkat se s ostatními offline • Z výzkumů o chování online (Walther, sociál information processing theory) víme, že pokud lide očekávají budoucí interakci, chovají se jinak: - Ptají se na více osobních věcí - Sami více sdílejí - Hodnotí se navzájem více pozitivně - (na druhé straně: passing stranger phenomenon) • Na SNS: v publiku typicky existují lidé, kteří nás znají offline - Naše sebeprezentace by tak neměla být zcela odlišná od našeho offline self - Ověřitelnost sebeprezentace Sebeprezentace na SNS • Co se v tomto směru zkoumá: - Jak se různí lidé na SNS prezentují různě (jak se vjejich SNS používání odráží jejich offline self-jejich osobnost, charakteristiky) - Jaká vodítka na SNS nejlépe odráží offline osobnost (fotky? Frekvence používání? Komentování?) - Jak ostatní lidé vnímají sebeprezentaci lidí? Dokáží z ní poznat osobnostní charakteristiky? Jaká vodítka k tomu používají Zkuste se sami zamyslet • Představte si, že se díváte na profil člověka, kterého neznáte • Jaké jeho vlastnosti si myslíte byste z jeho FB profilu dokázali poznat? • Skupina A: navíc se zamyslete nad tím, na základě čeho byste dané vlastnosti hodnotil • Skupina B: navíc se zamyslete, jak byste výzkumně ověřovali, zda se pozorovatelé profilu trefují? ig five (Costa & MacCrae) O C E A N , NEOPS: popis osobnosti v pěti základních dimenzích - Openness (otevřenost): kreativita, potřeba novosti • Častěji postují na zdi ostatních a využívají SNS k plánování akcí • Častěji blogují a mají na profilech SNS víc osobních informací - Conscientiousness (svědomitost): disciplinovanost, zodpovědnost, pořádkumilovnost • Používají SNS méně často, více kontrolují to, co postují a mají vyšší pocity lítosti p postnutí nevhodných obsahů • Jejich sebeprezentace na SNS více odpovídá jejich aktuálnímu self - Agreeableness (přívětivost): kooperativnost, vřelost, nápomocnost • Přívětiví lidé mají vyšší kontrolu nad svou online sebeprezentací a prezentují sami sebe více konzistentně a autenticky • Jejich sebeprezentace na SNS více odpovídá jejich aktuálnímu self • (v mnoha studiích ale ns. vztahy) Big five (Costa & MacCrae) Extraversion: vysoká sociabilita, energie, potřeba být s lidmi • Používají SNS více, častěji kontaktují ostatní a píšou jim zprávy a komentáře, častěji si prohlížejí profily ostatních, mají vyšší počet přátel v seznamu • Častěji mění profilovky a častěji postují fotky s dalšími lidmi Neuroticism: úzkostnost, náladovost, emoční nestabilita • Mívají velké rozdíly v aktuálním a ideálním já • Častěji blogují a postují na svou zeď • (v mnoha studiích ale ns. vztahy) Výzkumy • „ zero acquaintance" - pozorovatelé jsou lidé, kteří neznají hodnocenou osobu » i .V V . V / V/ I - Nejcastejsi případ • V různých výzkumech různá úroveň shody mezi pozorovateli a hodnocenými: - Extraverze: typicky největšíshoda - Otevřenost: - Neuroticismus: nejobtíznějšírozpoznat • Back et al. (2010), Gosling et al. (2011), Mehdizadeh (2010) • Vodítka: vhodné u extraverze, u otevřenosti pozorovatelé hodnotili na základě vodítek, která nebyla reálně pro tuto vlastnost důležitá Jak hodnotí kamarádi • Marriott & Buchanan (2014) -jejich pozorovatelé znali hodnocené - a to buďoffline anebo jenom online - Bigfive - Online kamarádi se s hodnocenými shodují v extraverzi, přívětivosti a svědomitosti - Offline kamarádi navíc správně posoudili neuroticismus Twitter: 140 znaků • Orehek & Human (2017): zaměřili se na impulzitivitu, self-esteem a attachment - Pro I a SE se pozorovatelé shodli, attachment je komplexnější koncept a nedokázali správně ohodnotit - Ovšem: přesnost nižší než ujiných studií s Big Five - Více slov predikovalo větší přesnost Falešné" sebeprezentace na FB Snáze misinterpretují ti, kteří mají vyšší kognitivní dovednosti, jsou mladší (uni. studenti), méně často používají FB (Schroeder, &Cavanaugh, 2018) Wright et al (2018): Dva faktory mis-reprezentace Lhaní (o věku, o vztahu, práci, statusy o aktivitách, které ve skutečnosti nedělali apod.) „falešné" lajkování(like videu, které neviděli; share něeho, o co se ve skutečnosti nezajímají; like satusů kamarádů, kterými nesouhlasí) Celkově: častější falešné lajky než lhaní. Prediktory: Lhaní: sig prediktor pouze morální normy (zda považují lhaní na FB za ok) Nesig: gender, věk, self-esteem... Falešné lajkování: age, self-esteem, moral norms, and group norms (nesig gender) Negativní dopady: Lhaní: úzkostnost; Falešné lajkování: stres, úzkostnost, deprese - ale průřezová data Dark triad • Subklinická úroveň machiavelismu, narcismu a psychopatie (antisociánlí osobnosstní rysy) - Machiavelismus: stratég ičnost, cyničnost, zaměření na vlastní cíle a potřeby bez ohledu na ostatní nebo morálni hodnoty, často manipulující - Narcismus: egocentrismus, grandiozita, pocit oprávněnosti, často se vnímají jako chytřejší, atraktivnější a lepší než ostatní, zároveň ale značná citlivost a nejistota - Psychopatie: nedostatek empatie, častá impulzitita a hledání vzrušujících zážitků bez ohledu na ostatní, nedostatek sebekontroly - Všechny tři pak: sklony k podvodům, self-promotion, chlad, nepřívětivost, využívání ostatních, agresivita • (někdy dark tetrad = navíc sadismus) Selfies a dark triad • Selfie posting a narcismus (Sorokowski et al., 2015): Ženy postůj í selfie napříč kategoriemi častěji než muži (vlastní selfie, selfie s partnerem, skupinové selfie) - ale u žen enní vztah s narcismem U mužů vyšší narcismus predikuje frekvenci všech typů selfies m McCain et al. (2016J: Různé selfies kontexty: social (návštěva u někoho,j)arty, víkendové akce), workday (v práci, během hodiny,..), freetime (doma, během víkendu, během volného odpoledne) Workday: vztah s machiavelismem, narcismem, psychopatií Social: vztah s narcismem Freetime: s narcismem • Emoce během selfie-taking (postování, likes, comments, diskiles) Pozitivní emoce spojeny s narcismem (s výjimkou dislike) Negativní emoce s psychopatií Selfies Krämer et al. (2017) - Hodnocení selfies ostatními je více negativní než hodnocení fotek focených jinými lidmi (falešné profily se stejnými lidmi na selfie i druhé fotce) - Selfíčkáři byli hodnoceníjako méně důvěryhodní, méně sociálně atraktivní, více narcistní, extrovertní, méně otevření novým zkušenostem - Muži selfíčkáři byli hodnoceníjako více narcističtí a méně důvěryhodní než ženy Jak vypadají selfies • Dark triad: prvsky v selfies: - pozitivní korelace: fashionable, sexy, ducklips, makeup - Negativní korelace: appearing cheerful, smiling m Self-esteem: vyšší self-esteem víc cheerful a smiling a méně sexy • Rozpoznané osobnostní charakteristiky (ale neptali se na všechny): - Narcismus (středně silný rozpoznání)- ten byl dále spojován s vnímaným vyšším self-esteemem a atraktivitou Selfies a big five • Q i u e t a l 2 0 i 5 • Participanti: Big five, používání Sina Weibo (mikroblog služba populární v Číně, obdoba Twitteru) • Selfies z profilových obrázku - cca polovina (selfie: častěji ženy, mladší) - Hodnocená vodítka: duckface, pressed lips, pozitivní emoce, oční kontakt, výška foťáku (nad hlavou, ve stejné úrovni, pod), front face, viditelnost obličeje (celý, část), počet dalších lidí, viditelnost těla, lokalita (public, priváte), editovaná fotka + atraktivita • Pozorovatelé se mezi sebou shodovali ve všech pěti rysech (nejvíc u E • Shoda pozorovatelů s participanty pouze u openness a pouze u composite skóru napříč pozorovateli (ne u jednotlivých pozorovatelů separátně) Validita vodítek • Extraverze nespojena s žádným vodítkem (možná protože selfies jsou obecně pozitivní a pozitivní emoce byly s E spojovány nejčastěji) • Přívětivost spojena s pozitivními emocemi a výškou foťáku pod hlavou • Svědomitost spojena negativně se selfies v soukromí (svědomití méně často odhalují priváte location) • Neuroticismus-duckface • Openness - pozitivní emoce Použití vodítek při hodnocení pozorovatelů • Extraverze: pozitivnví emoce, negativně spojena s pressed lips • Přívětivost - pozitivní emoce, oční kontakt • Svědomitost: lokalita - veřejná, pozitivní emoce, negativně spojena s duckface a editováním fotky • Neuroticismus - neqativbní vztah s pozitivními emocemi, pozitivní s duckface a neukazováním celého obličeje, fotkou o samotě, neukazováním těla • Otevřenost-negativní vztah s,# normálnít t fotkou - ti, kdo měli sevřené rty, celý obličej hodnoceni jako méně otevření. Naopak pozitivní emoce • Celkově: pozorovatelé správně použili validní vodítka u otevřenosti a částečně u neuroticismu; u ostatních rysů hodnotili podle nevalidních vodítek LITERATURA Back, M. D., Stopfer, J. M., Vazire, S., Gaddis, S., Schmukle, S. C , Egloff, B., & Gosling, S. D. (2010). Facebook profiles reflect actual personality, not self-idealization. Psychological science, 21(3), 372-374. Fox, J., & Rooney, M. C. (2015). The Dark Triad and trait self-objectification as predictors of men's use and self-presentation behaviors on social networking sites. Personality and Individual Differences, 76,161-165. Gibbs, J. L , Ellison, N. B., & Heino, R. D. (2006). Self-presentation in online personals: The role of anticipated future interaction, self-disclosure, and perceived success in Internet dating. Communication Research, 33(2), 152-177. Gosling, S. D., Augustine, A. A., Vazire, S., Holtzman, N., & Gaddis, S. (2011). Manifestations of personality in online social networks: Self-reported Facebook-related behaviors and observable profile information. Cyberpsychotogy, Behavior, and Social Networking, 14(g), 483-488. Krämer, N. C , Feurstein, M., Kluck, J. P., Meier, Y., Rother, M., & Winter, S. (2017). Beware of selfies: The impact of photo type on impression formation based on social networking profiles. Frontiers in psychology, 8,188. McCain, J. L, Borg, Z. G., Rothenberg, A. H., Churillo, K . M . , Weiler, P., & Campbell, W. K. {2016). Personality and selfies: Narcissism and the Dark Triad. Computers in Human Behavior, 64,126-133. Nadkarni, A., & Hofmann, S. G. (2012). Why do people use Facebook?. Personality and individual differences, 52(3), 243-249. Mehdizadeh, S. {2010). Self-presentation 2.0: Narcissism and self-esteem on Facebook. Cyberpsychotogy, behavior, and social networking, 13(4), 357-364. Orehek, E., & Human, L. J. (2017). Self-expression on social media: Do tweets present accurate and positive portraits of impulsivity, self-esteem, and attachment style?. Personality and Social Psychology Bulletin, 43(1), 60-70. Schlenker, B. R. (2012). Self-presentation. In M. R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (pp. 542-570). New York, NY, US: Guilford Press. Sorokowski, P., Sorokowska, A., Oleszkiewicz, A., Frackowiak, T., Huk, A., & Pisanski, K. (2015). Selfie posting behaviors are associated with narcissism among men. Personality and Individual Differences, 85,123-127. Seidman, G. (2013). Self-presentation and belonging on Facebook: How personality influences social media use and motivations. Personality and Individual Differences, 54(3), 402-407. Wright, E. J., White, K. M., & Obst, P. L. (2018). Facebook False Self-Presentation Behaviors and Negative Mental Health. Cyberpsychotogy, Behavior, and Social Networking, 21(1), 40-49. Qiu, L, Lu, J., Yang, S., Qu, W., & Zhu, T. (2015). What does your selfie say about you?. Computers in Human Behavior, 52, 443-449.