Hodnocení online informací Hana Macháčková Online informace a jejich kvalita }V prostředí internetu } }Otázka kvality informací – více dimenzí }Tao, LeRouge, Smith, and De Leo (2017) information quality for health websites }Completeness of information, understandability of information, relevance of information, depth of information, and accuracy of information } }Kredibilita – významná dimenze } }Nemusí být pro uživatele primární! A někdy ani důležitá }zprávy o celebritách }cílené „Fake news“ – Onion (https://www.theonion.com/) Online informace }Nepřeberné množství a pluralita }Pluralita zdrojů – a typů informací }Nejsou „gatekeepers“ - disintermediation (Eysenbach, 2008) – neplatí vždy (opinion leaders, oficiální zdroje…) }UGC }Otázka autora a autority a jimi podávaných informací }Expert a „experiential“ information } }To vše klade důraz na subjektivní hodnocení } Informace o zdraví }Modave et al. (2014) evaluated the quality of content and author credentials on sites focusing on weight loss. }103 websites including commercial sites, news and online media sites, blogs, government and university sites, medical sites, and others (such as nonprofits ). }The medical, government, and university sites, along with the blogs provided content with the highest quality. }In total, less than 20% of sites provided accurate information on more than half of the key information about nutrition, physical activity, or behavioral strategies for weight loss. }Only 29% of the sites provided hyperlinks, 47% provided reputable references and a date of the last update. }Unsubstantiated claims, particularly regarding nutritional information, were made by 54% of the Web sites, most often blogs Kredibilita }Interdisciplinární koncept, více možných pojetí }Dost propojeno s důvěrou – nakolik informaci věříme? }Ale co to konkrétně znamená? }Akurátnost, nezkreslení, komplexnost (tj. obsahující všechny informace), nezaujatost, celost, … }Tradičně dělena na dvě dimenze: }Důvěryhodnost – subjektivně hodnocena }Expertíza – i objektivní komponenta (certifikáty, diplom, reputace) } }Ale i další přístupy } } Kredibilita }Důvěryhodnost a důvěra } }Koncept důvěry také komplexní, interdisciplinární } }Důvěryhodnost – je atribuována subjektu, důvěra jako individuální charakteristika a stav } }Kredibilita – v pojetí sociálních věd ne jako objektivní vlastnost, ale subjektivní percepce Kredibilita }Výzkum kredibility a důvěry již od poloviny minulého století } }Navázáno na výzkumy perzuaze, zkoumání masové komunikace } }Tradiční rozdělení: sdělení, zdroj a (později) médium } }Mohou se výrazně lišit a současně ovlivňovat navzájem Kredibilita online }Pole velkého zájmu (v souvislosti s více typy informací) }První výzkumy již s příchodem internetu } }Fogg et al. (2003) – Prominence-Interpretation theory }Výzkum různých typů stránek a vodítek }Vodítka – vedou naši pozornost a hodnocení }Např. design stránky, chyby v textu, certifikáty atd. }Hodnocení jako iterativní proces: Prominence a interpretace vodítek } }Individuální faktory – schopnosti, motivace }Kontextuální faktory – typ informace, čas k hodnocení } } Výřez obrazovky Hodnocení kredibility }Dual processing models: }Elaboration Likelihood Model (Petty & Cacioppo, 1981) }Heuristic-Systematic Model (Chaiken, 1980) }Centrální a periferní cesty, analytické a heuristické hodnocení }Význam: schopnosti a motivace } }Metzger (2007): dual processing model of credibility assessment }Heuristiky: reputation, endorsement, consistency, self-confirmation, expectancy violation, persuasive intent } Fake news? Clickbaits? }Heuristiky: reputation, endorsement, consistency, self-confirmation, expectancy violation, persuasive intent } }Specifická rétorika }na vyvolání emoční reakce } } Hodnocení kredibility }Heuristické zpracování v prostředí internetu } }Často nezbytné – a ne nutně chybné! } }Satisficing } Kredibilita – vliv individuálních charakteristik }Demografie – gender, věk, vzdělání }Osobnostní charakteristiky - need for cognition, anxieta, institucionální a sociální důvěra }Schopnosti – digital literacy, zkušenosti s užíváním internetu }Motivace }Další – vlastní politické směřování, zkušenosti… } }Většinou není jen lineární vztah! }V celé zkoumané problematice! }Mediační a moderační efekty } } Sociální charakter a vliv }Viz endorsement (bandwagon) } }Záleží na skupinové příslušnosti, sociální blízkosti, kongruenci s vlastním názorem }konformita } }Autor (zdroj) – problematické autorství online }Expertíza – individuální a „davová“ } }Oficiální a neoficiální zdroje }Důvěra ve zdroj – navázaná na vlastní postoje } Zpět k vodítkům - affordances }Aspekty online prostředí které umožňují určitou akci } }Sundar (2008) – MAIN model }The MAIN Model: A Heuristic Approach to understanding Technology Effects on Credibility.„ Digital Media, Youth, and Credibility. Edited by Miriam J. Metzger and Andrew J. Flanagin. Cambridge, MA: The MIT Press, 2008. Výřez obrazovky It is very likely that a given affordance can convey a variety of different cues leading to a number of different heuristic-based judgments, with some being positive and others negative, resulting in a rather complex equation between the presence of an affordance and the nature of credibility assessments that it can trigger (p. 79) . }The MAIN Model: A Heuristic Approach to understanding Technology Effects on Credibility.„ Digital Media, Youth, and Credibility. Edited by Miriam J. Metzger and Andrew J. Flanagin. Cambridge, MA: The MIT Press, 2008. Výřez obrazovky Affordances }Borah (2014) – přítomnost hyperlinků ve zprávách zvyšuje kredibilitu – ale záleží i na obsahu }value and strategic framed – moral values a political struggle over issue }Kiousis (2006): Ovlivňuje modalita kredibilitu zdroje a sdělení ve zprávách? M: text, fotky, video } } } Výřez obrazovky